Gå til innhold

Norge er slått av, men hvorfor går byggene våre som normalt?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

På min arbeidsplass har 80% hjemmekontor, og da er det ikke så aktuelt å skru ned temperaturen for de gjenværende 20%. Først ved 100% hjemmekontor kan vi vurdere det. Sikkert mange bygg som har tilsvarende situasjon. Jeg jobber vekselvis med både pc og hardware. Jeg har tatt med pc og noe utstyr hjem, og gjør det jeg kan få gjort. Resten får vente. Det er ikke optimalt, men det er mange som har det verre.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Mange bygg står tomme. Hoteller, restauranter, utesteder, flyplasser etc. Normalt ville større byggeprosjekter grepet inn i driften og kunne ført til store kostnader i form av driftsavbrudd. Nå som driften uansett er avbrutt bør de som har økonomisk ryggrad til det, vurdere å rehabilitere byggene, når det uansett ikke fører til mer driftsavbrudd.

Særlig de som tidligere måtte legge oppussing til helg, natt eller juleferier (=dyre tillegg) for å unngå driftsavbrudd. Et eksempel kan være å skifte gulv i fellesområder i kjøpesentre.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Dette er et problem man ser mye av både i det offentlige og det private. Så spørsmålet er om det er inkompetanse blant de som har prosjektert under byggingen eller for billig strøm. Kjøpesentere med opplyste skilt langt etter stengetid og lysløyper og skoleområder som står med lyset på hele natta. For ikke å snakke om utebelysningen hos de offentlige i nord som skrur seg på når det er kveld, selv om det er midnattsol midt på sommeren. Jeg tilbringer mye tid i Tyskland og midt i "småbyer" med 200k+ innbyggere ser jeg en bedre nattehimmel en i utkanten av Tromsø. De skrur nemlig av lyset når det ikke er noen til å se det og bilene deres har visst frontlykter med fjernlys de kan bruke utenfor tettbebygde strøk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Liebert_v2 skrev (1 time siden):

Jeg tilbringer mye tid i Tyskland og midt i "småbyer" med 200k+ innbyggere ser jeg en bedre nattehimmel en i utkanten av Tromsø. De skrur nemlig av lyset når det ikke er noen til å se det og bilene deres har visst frontlykter med fjernlys de kan bruke utenfor tettbebygde strøk.

Jeg tror tyskere er mer bevisste på bruk av lys, blant annet fordi de er bevisst på at de har en skitten strømmiks. I tillegg har de nok langt flere aktive hobbyastronomer fordi det er mørkt om sommeren når det er behagelig temperatur til å stå ute og bruke teleskopene sine. Her oppe i Tromsø er det jo sol på natta når temperaturen er passe ok, og om vinteren ødelegges stjernekikkinga av nordlys. Derfor er det nok langt flere hobbyastronomer i Tyskland som lobbyer for strenge lys-regler. Til sammenligning har Tromsø kommune sin lysnorm ikke ett ord om å skru av unødvendig lys eller forbud mot meningsløst oppoverlys.

Lenke til kommentar
14 minutes ago, Simen1 said:

Jeg tror tyskere er mer bevisste på bruk av lys, blant annet fordi de er bevisst på at de har en skitten strømmiks.

Neppe - i alle fall ikke tidligere. Det de har er Europas - om ikke verdens (som jeg har lest et eller annet sted) - høyeste strømpris til husholdningene - sammen med danskene. Dette - pluss insentiver - førte også til at det er de som brakte frem solceller-på-taket-revolusjonen.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Strømmen er jo ikke akkurat grisebillig, men det blir småtterier opp mot kostnadene for å installere styring. Elektrikerens timepris er jo skyhøy. I tillegg så har de mafiaavtaler med leverandørene av kabler og utstyr som gjør at en skulle tro det var laget av gull. En ser jo feks av rabattavtalene til elektrikere at inntakskabel har pris til kunden som er 20 ganger så høy som reell pris. Byggebransjen har hatt mange fine år, og de skylder alltid på staten og TEKxx når noe koster absurd.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Da må jeg dessverre skuffe den fine tanken din. Tyskere i likhet med de fleste andre i verden styrer ikke forbrukut ifra hvor strømmen kommer fra. Det er i all hovedsak kostnad som er motivator. Hadde bedrifter i Norge vært nødt til å kjenne litt på kostnaden av at tusenvis av kontorer står tomme men fullt belyst og oppvarmet om natten/helger/helligdager o.s.v. så hadde det nok vær litt annerledes...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (På 20.3.2020 den 14.21):

Mange bygg står tomme. Hoteller, restauranter, utesteder, flyplasser etc. Normalt ville større byggeprosjekter grepet inn i driften og kunne ført til store kostnader i form av driftsavbrudd. Nå som driften uansett er avbrutt bør de som har økonomisk ryggrad til det, vurdere å rehabilitere byggene, når det uansett ikke fører til mer driftsavbrudd.

Særlig de som tidligere måtte legge oppussing til helg, natt eller juleferier (=dyre tillegg) for å unngå driftsavbrudd. Et eksempel kan være å skifte gulv i fellesområder i kjøpesentre.

De bruker ikke penger på noe som kanskje ikke blir tatt i bruk igjen ^^ Ingen kaster bort penger om de ikke må. Utleiere er de største gribbene som finnes.

Lenke til kommentar

Litt av utfordringa i Norge er at straumprisen er såpass lav at smart styring av lys og varme gir liten (økonomisk) gevinst i forhold til kostnaden.

I tillegg er det som tidlegare nemnt ikkje slik at dei fleste bygga ikkje står heilt tomme, dei har berre færre folk. For å hente ut potensialet av slike bygg så er det ikkje nok med tidsur som slår av lys, ventilasjon og varme kl 17.
Du får sjølvsagt også langt meir avansert styring som gjer at ein kan begrense lys og varme til berre dei roma der det er folk, men så kjem dette med kost vs nytte.

 

Vi har ein stor jobb å gjere dersom vi skal få fleire til å drifte sine bygg på ein miljøvennleg måte, men dersom vi skal få til det utan å auke straumprisane slik at det blir lønnsomt å spare straum, så må få vi finne andre intensiver til å bygge om bygga.

Lenke til kommentar

@Taurean Klart, man må være sikker på at man ikke får likviditetsproblemer ved å pusse opp lokaler nå. Ofte er det leietakere i næringsbygg som tar hele kostnaden og da må det være en langsiktig leiekontrakt.

@The Avatar Lys er billig å styre, men pga svært god energieffektivitet er det likevel lite å hente på lysstyring. Men temperatur og ventilasjon er det mer å hente på.

Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (17 minutter siden):

Kommunal vegbelysning står ofte på hele året, og det er ikke LED-pærer det er snakk om.

Hvilken kommune er det? Det er slett ikke vanlig og sånn skal det ikke være, men noen misforstår av og til at lysene kan skrues på manuelt når det skal sjekkes at lyset virker og utbedre problemer. Det gjøres gjerne kl 07-16 i den lyse årstida fordi det er da det er raskest og billigst å gjøre noe med problemene.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (10 minutter siden):

@Taurean Klart, man må være sikker på at man ikke får likviditetsproblemer ved å pusse opp lokaler nå. Ofte er det leietakere i næringsbygg som tar hele kostnaden og da må det være en langsiktig leiekontrakt.

@The Avatar Lys er billig å styre, men pga svært god energieffektivitet er det likevel lite å hente på lysstyring. Men temperatur og ventilasjon er det mer å hente på.

Hvorfor er det de som leier som betaler for vedlikehold?

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (Akkurat nå):

Hvilken kommune er det? Det er slett ikke vanlig og sånn skal det ikke være, men noen misforstår av og til at lysene kan skrues på manuelt når det skal sjekkes at lyset virker og utbedre problemer. Det gjøres gjerne kl 07-16 i den lyse årstida fordi det er da det er raskest og billigst å gjøre noe med problemene.

Man hører da stadig vekk om slike observasjoner, og jeg ser det av og til selv også. Gjerne midt på sommeren.

Heldigvis så er LED-pærer på full fart inn i storbelysning (veg- og arena-belysning).

Lenke til kommentar
Taurean skrev (11 minutter siden):

Hvorfor er det de som leier som betaler for vedlikehold?

Det er vanlig med langsiktige kontrakter fordi leietaker ønsker å tilpasse lokalene til sitt bruk, ofte godt ut over innredning/løsøre. F.eks inndeling av lokalet med lettvegger, belysning tilpasset bruken, vann og strøm til maskiner eller kjøkkenutstyr ut over det vanlige, oppgradert ventilasjon i møterom. etc. Butikker skal gjerne ha et kjøleanlegg for frysedisker, kjøleskap, kjøkerom etc. Klesbutikker skal gjerne ha mye spesiell belysning osv. Alt dette er ting som leietaker normalt bekoster.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...