Gå til innhold

HDD død etter 6 år, mulig og redde?


Anbefalte innlegg

Har hatt en HDD på 2 TB i snart 6 år, men for litt over en uke siden bare plutselig døde den og den ser ikke ut til å gi fra seg noe liv. Hvordan gjenoppretter jeg den eller rettere sagt redder den bokstavelig talt? Tror jeg har rundt halve disken med noe personlig bilder og noe gamle spill, resten er ikke så viktig.. Men kjipt at den bare døde uten videre.. Finnes det noen løsninger som ikke er svindyre? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er en stund siden jeg har gjort noe slikt nå, men jeg har brukt en ekstern harddisk docking (ikke alltid disken har kommet opp på først forsøk - eller i det hele tatt) og brukt programmet "iCare Data Recovery Software Enterprise v.5.1".

Og så avhengig av diskstørrelse ventet over natten for å se hva programmet klarer å finne.

Lenke til kommentar
PaladinNO skrev (18 timer siden):

Det er en stund siden jeg har gjort noe slikt nå, men jeg har brukt en ekstern harddisk docking (ikke alltid disken har kommet opp på først forsøk - eller i det hele tatt) og brukt programmet "iCare Data Recovery Software Enterprise v.5.1".

Og så avhengig av diskstørrelse ventet over natten for å se hva programmet klarer å finne.

Skal prøves, takker. 

Lenke til kommentar
On 3/20/2020 at 11:42 AM, MultiGamerClub said:

Men kjipt at den bare døde uten videre.. Finnes det noen løsninger som ikke er svindyre? 

Sikkerhetskopiering.

Og får å ta §2 i Schofield Laws of Computing: Data doesn’t really exist unless you have at least two copies of it.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Just now, PaladinNO said:

Hva er enkleste måte å sikkerhetskopiere / klone en M.2-disk (OS)? Har brukt Acronis True Image Home 2011 i 5 år, men det virker ikke med Windows 10 (og alle versjoner gitt ut etterpå er crap).

For maskinene her i hus har jeg ikke giddet å ta image-backup. Gjorde det vel sist når jeg oppgraderte fra Windows 8 til Windows 10. Tok et image først. Brukte da True Image - da vel 2011-versjonen kjørt fra USB-minnepinne. Kjørt fra USB, fungerer vel de gamle versjonene fortsatt helt ok.

Om jeg må reinstallere er ikke det noe krise. Hovedformålet er at jeg har dataene. Data jeg ikke kan miste går i det daglige til Jotta, i tillegg til at jeg ved jevne mellomrom oppdaterer eksterne harddisker. Bilder o.l. ligger til vanlig på en NAS (med RAID5-oppsett, men husk at RAID ikke er noen erstatning for sikkerhetskopiering - Jotta sikkerhetskopierer fra NASen).

Viktig her også er å beholde generasjoner av sikkerhetskopier. Om noe skulle skje med selve dataene er det ikke alltid at man merker det, og man fortsetter å sikkerhetskopiere en skadet/korrupt fil...

 

Lenke til kommentar

Folk flest anser gjerne backup som unødvendig i 99% av tilfellene, men det blir fort veldig viktig når den siste 1% inntreffer.

Send inn disken til IBAS eller lignende. Begynner du først å rote med disken ødelegger du gjerne suksessraten til proffe selskap som har spesialisert seg på å redde ut mest mulig data. Skal du kjøre recovery-programmer selv, gjør det på speilede kopier sånn at du beholder muligheten til proff hjelp.

Endret av vidor
Lenke til kommentar
Just now, frohmage said:

Koster ikke det sjukt mye cash? Kan selvfølgelig være verdt det likevel.

Det er gjerne prisen for å ikke ha backup. IBAS gir pris/estimat etter jobben som må gjøres som varierer stort, så du kan være litt heldig med et relativt lettere problem som f.eks defekt strømstyring.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
NULL skrev (45 minutter siden):

Om jeg må reinstallere er ikke det noe krise. Hovedformålet er at jeg har dataene. Data jeg ikke kan miste går i det daglige til Jotta.

Jotta? Skylagring? På min 0,75 Mbps ADSL-linje er det totalt uaktuelt. Men jeg har 11 TB (2 eksterne disker) som jeg ved ujevne mellomrom kopierer over det meste hva jeg vil ha en offline backup av.

Ellers burde jeg rettogslett bytte flere av diskene mine snart. Av mine 8 enheter i hovedPCen har vel 4-5 av dem over 50.000 timer eller mer med oppetid på seg (alt er WD Black eller Seagate Enterprise / Exos). Så jeg bare venter på det blir noen problemer et sted.

NULL skrev (45 minutter siden):

Viktig her også er å beholde generasjoner av sikkerhetskopier. Om noe skulle skje med selve dataene er det ikke alltid at man merker det, og man fortsetter å sikkerhetskopiere en skadet/korrupt fil...

Jepp. Jeg har minst 2 generasjoner, gjerne 3 (1 uke, 1 måned og 6 måneder), av kritisk data. For meg er OS det mest kritiske da det med min nettlinje vil ta 2 døgn å få alt installert og oppdatert igjen fra scratch. En backup kan jeg gjenopprette på noen timer.

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar
10 minutes ago, PaladinNO said:

Jotta? Skylagring? På min 0,75 Mbps ADSL-linje er det totalt uaktuelt. Men jeg har 11 TB (2 eksterne disker) som jeg ved ujevne mellomrom kopierer over det meste hva jeg vil ha en offline backup av.

Ellers burde jeg rettogslett bytte flere av diskene mine snart. Av mine 8 enheter i hovedPCen har vel 4-5 av dem over 50.000 timer eller mer med oppetid på seg (alt er WD Black eller Seagate Enterprise / Exos). Så jeg bare venter på det blir noen problemer et sted.

Jepp. Jeg har minst 2 generasjoner, gjerne 3 (1 uke, 1 måned og 6 måneder), av kritisk data. For meg er OS det mest kritiske da det med min nettlinje vil ta 2 døgn å få alt installert og oppdatert igjen fra scratch. En backup kan jeg gjenopprette på noen timer.

Hadde vel ADSL når jeg startet å bruke Jotta. For den initielle store jobben tok jeg vel eksterndisk og bærbar pc med klientprogramvare med på jobb og lot det stå å gå der. 

Ellers kan det vel også være prioriteringer for hva man ønsker off-site-backup av. 

Har også noen disker i NAS-ene som begynner å bli gammel. Snakker vel 2013 for alle diskene jeg har i NAS-ene....  ?  Men diskstørrelsene man har nå, blir det vel dog å gå ned til at det ene NAS-en får nye disker og den andre kan vel mer eller mindre tas ut av bruk...

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
10 hours ago, zlpw0ker said:

Kanskje det lærer trådstarter til å faktisk ta backup av bilder/filer som er viktig. Helst flere steder, internt på en hdd, en NAS, USB thumbdrive, brenne en dvd plate, eventuelt en sekundær hdd.

Viktig er det også å få en kopi ut av huset.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...