Gå til innhold

Norges Bank setter ned renten. La oss forhandle sammen!


Anbefalte innlegg

Nimrad skrev (1 minutt siden):

Hvorfor skal du ha utbetalt underkursen egentlig? Du får jo dra nytte av den, men på månedlig basis over perioden. Det er mulig å regne på, men utbetaling av underkurs er vel bare nåverdien, så du ender opp med samme fordel uansett. Mao, under samme forutsetninger vil det alltid svare seg med lavest mulig fastrente. Om det ikke skal svare seg må du ha flaks det tidspunktet du ber om å få den utbetalt og banken må jo ta feil i sine renteprognoser.

Jeg bare synes det er et vanskelig forbehold/punkt å ta hensyn til. Jeg vet jo ikke om jeg må bryte fastrenteavtalen om feks 5-6 år, sannsynligivs ikke, men i motsatt fall så er det kjekt å vite hva det vil koste og om det da feks kan være smartere å velge Sbanken på 2,3%  i stedet for Storebrand på 2%?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Razamanaz skrev (På 13.5.2020 den 20.29):

Jeg bare synes det er et vanskelig forbehold/punkt å ta hensyn til. Jeg vet jo ikke om jeg må bryte fastrenteavtalen om feks 5-6 år, sannsynligivs ikke, men i motsatt fall så er det kjekt å vite hva det vil koste og om det da feks kan være smartere å velge Sbanken på 2,3%  i stedet for Storebrand på 2%?

Heh!

Umulig å vite hvor rentenivå ligger på om 5-6 år..

Endret av Jarmo
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hvilken type lån jeg har, men er under 34. Enten er det nok Grønt boliglån eller Boliglån for unge (står ingenting om dette i nettbanken, og har ikke blitt kommunisert når vi tok opp lånet heller). Står kun Boliglån.

Det er ikke noe fordelsprogram, og belåningen er på 85% + kausjonslån på foreldres bolig (samme rente på hovedlån, topplån og kausjonslån). 

Endret av NoTrace
Lenke til kommentar
Razamanaz skrev (22 timer siden):

Min bank Sbanken reduserte nå renten fra 2,0 til 1,9% på lån under 2 mill og under 50% verdi. ?  0,1% ned synes jeg var ganske dårlig etter siste kutt fra Norges bank.

Jeg har egentlig oppdaget at hvis man skal ha laveste rente så må man bytte bank konstant. De som virker lavest en uke er ikke lavest neste uke. Bankene er "smarte" og justerer "inntil" og veldig forskjellig fra gang til gang mål mot Norges bank kutt. Jeg er lei av å bytte bank så  det er kanskje på tide med fastrente. Feks 10 år 2,3% fra Sbanken gir jo nesten gratis lån og ro i magen. Noen andre som synes at fastrente frister mer og mer?

 

 

1.9% er effektiv rente. Alle de andre bankene opererer med nominell rente.

 

Sbanken har fast pris. Det du ser det betaler du. Jeg betaler heller mer i rente enn å ha SP1/DNB etc. og må punge ut 50kr i termingebyr for å få lov til å betale ned på boliglånet.

 

Fastrente er noe jeg aldri prøver igjen. Men 2.3% i 10 år er fristende for noen som ønsker forutsigbarhet.

Jeg nøyer meg med 1.9% og renteutgifter på 700kr/mnd. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-imMmrOha
Nedward skrev (22 timer siden):

Sparebank 1 Nord-Norge satte meg ned yil 1,95% uoppfordret. I prislisten ser keg at jeg skulle hatt 1,69%. Har klaget og blitt forsikret om at de skulle se på det iløpet av uken. Samtidig påpekte kundebehandler at prislisten skulle oppdateres denne uken, så jeg regner med at det blir lavere enn 1,69%. 

Venter i spenning. 

kontaktet du banken direkte, eller de som innvilget lån i utganspunktet?
vår rente er på 2.7% noe jeg synes er horribelt nå med alle rentekuttene.
vi har 2.1 mill i lån på eiendom som kostet 2.8.

Lenke til kommentar
Slettet-imMmrOha skrev (9 minutter siden):

kontaktet du banken direkte, eller de som innvilget lån i utganspunktet?
vår rente er på 2.7% noe jeg synes er horribelt nå med alle rentekuttene.
vi har 2.1 mill i lån på eiendom som kostet 2.8.

2,7 % ville jeg ikke godtatt slik markedet er nå. Hvis du får flyttet lånet lett ville jeg forhandlet ned renten, hvis ikke det gikk ville jeg flyttet lånet.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Slettet-imMmrOha skrev (14 minutter siden):

kontaktet du banken direkte, eller de som innvilget lån i utganspunktet?
vår rente er på 2.7% noe jeg synes er horribelt nå med alle rentekuttene.
vi har 2.1 mill i lån på eiendom som kostet 2.8.

2,1 i lån og 2,8 i verdi gir nøyakitg 75% belåning så det kan være en forklaring på såpass høy rente nå. Mange banker, inkl SNN,  har lavere rente hvis man er under 75% belåning så hvis verdien på bolig har økt etter dere kjøpte for 2,8, eller at dere feks har 2.099.000 i lån i stedet for 2,1 blank så er dere feks innenfor en grense som bør gi lavere rente. SNN annonserer med ca 2% rente innenfor 75%. Priser så slike vilkår bør dere kunne få lett med en enkel telefonhenvendelse. Dere har sikkert også mulighet for bedre betingelser hvis dere skifter bank. Jeg hadde SNN i mange år, men har skiftet noen ganger etter det. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-imMmrOha
Razamanaz skrev (1 minutt siden):

2,1 i lån og 2,8 i verdi gir nøyakitg 75% belåning så det kan være en forklaring på såpass høy rente nå. Mange banker, inkl SNN,  har lavere rente hvis man er under 75% belåning så hvis verdien på bolig har økt etter dere kjøpte for 2,8, eller at dere feks har 2.099.000 i lån i stedet for 2,1 blank så er dere feks innenfor en grense som bør gi lavere rente. SNN annonserer med ca 2% rente innenfor 75%. Priser så slike vilkår bør dere kunne få lett med en enkel telefonhenvendelse. Dere har sikkert også mulighet for bedre betingelser hvis dere skifter bank. Jeg hadde SNN i mange år, men har skiftet noen ganger etter det. 

vi har en god del egenkaptial fordelt mellom oss to som lånet står på. en god del mer enn hva som er anbefalt å ha oppspart i tilfelle kriser. dette fordelt både på sparekontoer og i fond.
det er altså en fordel å bruke noe av dette for å betale ned, fremfor å ha det stående som sikkerhet-just in case?

vi har heller ikke barn, og begge har fast inntekt uten noen fare for bortfall av dette.
stabil økonomi og begge har vært flinke å spare i alle år. brukte alt vi hadde da vi kjøpte eiendom, men har på tre år klart å legge oss opp en stor buffer igjen, samtidig som lån og regninger og alt slikt betjenes prikkfritt.

Lenke til kommentar
Slettet-imMmrOha skrev (1 minutt siden):

vi har en god del egenkaptial fordelt mellom oss to som lånet står på. en god del mer enn hva som er anbefalt å ha oppspart i tilfelle kriser. dette fordelt både på sparekontoer og i fond.
det er altså en fordel å bruke noe av dette for å betale ned, fremfor å ha det stående som sikkerhet-just in case?

vi har heller ikke barn, og begge har fast inntekt uten noen fare for bortfall av dette.
stabil økonomi og begge har vært flinke å spare i alle år. brukte alt vi hadde da vi kjøpte eiendom, men har på tre år klart å legge oss opp en stor buffer igjen, samtidig som lån og regninger og alt slikt betjenes prikkfritt.

Dere trenger jo bare å komme under 75% og det klarer dere etter neste ordinære avdrag er betalt. Så hvis dere ikke har noen spesille lånevilkår så bør dere få SNNs beste rente for denne gruppen. Jeg anbefaler Finansportalen   Det er lett å se hva andre banker vil tilby dere av betingelser. Så fremst ikke dere har behov for personlig økonomisk rådgivning eller lignende hos SNN så er det fort gjort å bytte bank.

Lenke til kommentar
Slettet-imMmrOha skrev (3 timer siden):

kontaktet du banken direkte, eller de som innvilget lån i utganspunktet?
vår rente er på 2.7% noe jeg synes er horribelt nå med alle rentekuttene.
vi har 2.1 mill i lån på eiendom som kostet 2.8.

Sendte melding i nettbanken. Har forholdt meg til samme person siden lånet ble innvilget for 4 år siden.

Lenke til kommentar

2.7% er galskap, både over og under 75%. Kva bank er det? Dei fleste bør få seg rente under 2% i desse tider, ev. rundt 2% om det er noko spesielt. 

Har ikkje fått varsel frå DNB endå, seinast 19. mai, men kan få ned i 1.35% av dei tilboda som er ute så langt. Nordea Direct har ikkje oppdatert endå.

Tvilar på eg går automatisk under 1.50%. 

Razamanaz skrev (På 13.5.2020 den 19.09):

Min bank Sbanken reduserte nå renten fra 2,0 til 1,9% på lån under 2 mill og under 50% verdi. ?  0,1% ned synes jeg var ganske dårlig etter siste kutt fra Norges bank.

Jeg har egentlig oppdaget at hvis man skal ha laveste rente så må man bytte bank konstant. De som virker lavest en uke er ikke lavest neste uke. Bankene er "smarte" og justerer "inntil" og veldig forskjellig fra gang til gang mål mot Norges bank kutt. Jeg er lei av å bytte bank så  det er kanskje på tide med fastrente. Feks 10 år 2,3% fra Sbanken gir jo nesten gratis lån og ro i magen. Noen andre som synes at fastrente frister mer og mer? 

Du treng ikkje skifte bank, men kan forhandle med banken du allereie har. No har vel Sbanken fast rente, så det er kanskje ikkje stort å hente der. Eg har aldri opplevd at Sbanken har kunne tilby betre rente enn eg kan få andre stader, og utan sjanse til forhandlingar er det uaktuelt.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
On 5/13/2020 at 7:09 PM, Razamanaz said:

Min bank Sbanken reduserte nå renten fra 2,0 til 1,9% på lån under 2 mill og under 50% verdi. ?  0,1% ned synes jeg var ganske dårlig etter siste kutt fra Norges bank.

Veldig enig, det var skuffende og dårlig gjort.  

Samtidig tikker det inn tilbud fra samme bank om fastrente i 3 år til 1,45%.  Vurderer litt det.  Risikoen for å tape på det veddemålet tror jeg er veldig liten da jeg tror økonomien snart normaliseres.  Kan potentielt spare meg for litt over 1000 kr etter skatt i rentekostnader per måned i de 3 årene.  Har aldri før seriøst vurdert fastrente.

Endret av tigerdyr
Lenke til kommentar

Jeg endte opp med 1,69%. Ikke helt fornøyd med tanke på at prislisten ble oppdatert til 1,49%. Regner dog med at det er noen tidsfrister og slik som gjør at jeg ikke gikk helt ned dit. Tenker jeg venter 4-6 uker før jeg maser litt mer. 

På en annen side føler jeg det grenser til smålig når jeg maser om en besparelse på 1600 pr. år.

 

Endret av Nedward
Lenke til kommentar
Nedward skrev (23 minutter siden):

Jeg endte opp med 1,69%. Ikke helt fornøyd med tanke på at prislisten ble oppdatert til 1,49%. Regner dog med at det er noen tidsfrister og slik som gjør at jeg ikke gikk helt ned dit. Tenker jeg venter 4-6 uker før jeg maser litt mer. 

På en annen side føler jeg det grenser til smålig når jeg maser om en besparelse på 1600 pr. år.

 

Ingenting å klage på, inflasjon og rentefradag gir deg ca. 0 i effektiv rente. De 1600 vil bli spist opp av inflasjon. Alle sparepengene i bankene gir ca. 0 eller minus på konto. Tipper snitt lønnsoppgjør havner på 1,5-2% i år.

Endret av Jarmo
Lenke til kommentar
tigerdyr skrev (På 15.5.2020 den 16.35):

Veldig enig, det var skuffende og dårlig gjort.  

Samtidig tikker det inn tilbud fra samme bank om fastrente i 3 år til 1,45%.  Vurderer litt det.  Risikoen for å tape på det veddemålet tror jeg er veldig liten da jeg tror økonomien snart normaliseres.  Kan potentielt spare meg for litt over 1000 kr etter skatt i rentekostnader per måned i de 3 årene.  Har aldri før seriøst vurdert fastrente.

Ble det 3 år fastrente? Jeg vurderer veldig sterkt 3 årig eller 5 år fastrente. Begge virker som et godt tilbud og begge er lavere enn flytende rente hos Sbanken. Tror ikke man gjør veldig mye feil med fastrente hos Sbanken nå? 5 år med "gratis" lån høres egentlig  veldig forlokkende ut.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...