Gå til innhold

Netflix reduserer video­kvaliteten i 30 dager


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
jyggo skrev (2 minutter siden):

Eller dere kan nedgradere abonnementet selv mens dette varer?

Da jeg allerede er 2 uker inn i denne måneden så vil å degradere abonnementet neste måned gjøre at jeg får 14 dager til uten HD etter at netflix har skrudd opp kvaliteten igjen.

At dette bare varer i 30 dager gjør det vanskelig for forbrukeren å gjøre noe selv uten å få negative konsekvenser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kjenner at det plager meg litt at ingen journalist på veien har giddet å finne ut om dette faktisk gjelder Norge eller ikke, da dette stort sett er oppgulp av utenlandske artikler som igjen er kokt på et par tweets. Og selv om amerikanere og EU topper ikke vet at Europa != EU, betyr ikke det at ikke noen i Netflix har klart å holde styr på dette. Ser at det er lite sansynlig, men det plager meg stadig at ingen norske medier en gang synes å ha giddet å spørre.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det Netflix sier i en kommentar til oss, er "Etter samtalen mellom europakommisær Thierry Breton og Reed Hastings – og med hensyn til de ekstraordinære utfordringene som har oppstått på grunn av koronaviruset - har Netflix bestemt at vi vil redusere bitraten på all Netflix-strømming i Europa i 30 dager. Vi estimerer at dette vil redusere Netflix-trafikken på europeiske nettverk med omtrent 25 prosent, samtidig som det sikrer god kvalitet for våre medlemmer"

Bitrate har forsåvidt ingenting å gjøre med oppløsning, du kan ha både lav og høy bitrate i f.eks. 4K. Men kvaliteten blir jo dårligere.

Lenke til kommentar
Kurt Lekanger skrev (29 minutter siden):

Det Netflix sier i en kommentar til oss, er "Etter samtalen mellom europakommisær Thierry Breton og Reed Hastings – og med hensyn til de ekstraordinære utfordringene som har oppstått på grunn av koronaviruset - har Netflix bestemt at vi vil redusere bitraten på all Netflix-strømming i Europa i 30 dager. Vi estimerer at dette vil redusere Netflix-trafikken på europeiske nettverk med omtrent 25 prosent, samtidig som det sikrer god kvalitet for våre medlemmer"

Bitrate har forsåvidt ingenting å gjøre med oppløsning, du kan ha både lav og høy bitrate i f.eks. 4K. Men kvaliteten blir jo dårligere.

Hva?

Hvorfor skulle de ha flere bitrate versjoner av en 4k utover en SDR og en HDR (bruker ikke netflix, vet ikke om de tilbyr begge i 4k), om brukeren ikke klarer å streme det sender de jo åpenbart en 1080p versjon, de har jo ikke hele bitrate spektere sitt i alle oppløsninger.

Dette hadde derimot vært kult å vite, så kanskje dere skulle spurt om det da, siden dere klart bare sitter å spekulerer på likt nivå med oss.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Kurt Lekanger said:

Det Netflix sier i en kommentar til oss, er...

OK, takk for at dere sjekket, i alle fall. Høres fortsatt ut som et svar som kommer fra en som tror EU og Europa er synonymer, men vi merker vel om vi er inkludert. Eller med litt flaks merker vi det ikke...

Lenke til kommentar
Rudde skrev (2 timer siden):

Hva?

Hvorfor skulle de ha flere bitrate versjoner av en 4k utover en SDR og en HDR (bruker ikke netflix, vet ikke om de tilbyr begge i 4k), om brukeren ikke klarer å streme det sender de jo åpenbart en 1080p versjon, de har jo ikke hele bitrate spektere sitt i alle oppløsninger.

Dette hadde derimot vært kult å vite, så kanskje dere skulle spurt om det da, siden dere klart bare sitter å spekulerer på likt nivå med oss.

Regner med at de justerer båndbredden før oppløsningen. Min TV får pop-up hver gang oppløsningen endrer seg. Og fra enkelte kilder så går også bildet i sort når oppløsning endrer seg. Regner med at de velger å justere båndbredden for å slippe klager fra folk som blir plaget av slikt.

 

Lenke til kommentar
18 minutes ago, ewulff said:

Det som mangler er et datagrunnlag som viser at dette er nødvendig, samt dokumentasjon på at tiltaket faktisk har noen som helst virkning.

Her til lands er det nok ikke nødvendig. Men mistenker at vi har et mer robust nett oh høyere kapasitet i kjernenettene enn mange andre land, samt at flere av de norske internettleverandørene (i hvert fall Altibox og Telenor - ville nesten tro Telia også har det?) har Netflix-cache i sine datasenter.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kunne kanskje vært en ide om netflix, og de andre leverte forskjellige kvaliteter fra forskjellige domener så kunne ISP'ene som hadde problemer lagt inn en DNS blokkering for de høyere kvalitetene ved behov som vil dekke kanskje 98% av brukerne dere soms bruker standard DNS og antageligvis løse problemet

Lenke til kommentar
1 hour ago, nyansattnr5 said:

Hvilken tittel ser du? Jeg har alltid ligget på 5.5 Mbps

"Unabomber - in his own words" akkurat nå. Ser ellers at noen titler er 5.53, noen 6,63 og noen 7.15.

Ellers er det jo litt forskjeller mellom klienter med tanke på codec som benyttes. Tror HEVC benyttes her også for HD. Ellers varierer det mellom enheter som er kompatible med VP9 og h.264. Var kanskje snakk om at Netflix var begynt med AV1 også på enkelte typer Android-enheter.

7 Mbps HEVC skulle i utgangspunktet være en del bedre enn 7 Mbps h.264....

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...