Gå til innhold

Cyberingeniør vs elektroingeniør vs dataingeniør


diego1

Anbefalte innlegg

Heisann

Jeg skal søke utdanning til høsten og lurer på om noen har noen tips angående forskjellige utdanninger. Jeg har sett på cyberingeniør-linja i Bergen og lurer på om noen har noen erfaring fra denne. Ser veldig spennende ut, men skjønner ikke hva du egentlig kan jobbe med. Det ser ut som en slags mellomting mellom elektroingeniør og dataingeniør, har jeg forstått det riktig? Noen som vet noe om jobbmuligheter dersom jeg velger dette? Er det lurere å velge dataingeniør eller elektroingeniør i stedet for? Kom gjerne med tips til andre utdanninger som virker relevante

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Cyberingenionør, eller ingniør i kommunikasjonssystemer som det het før er strengt tatt en elektroingeniør, sammen med automasjon, elkraft, og elektronikk. Ellers så har du forstått det riktig, cyber har en del IT relaterte fag, som programmering(mer enn de andre elektrostudiene) og nettverksfag, samt trådløse systemer. Jeg vet at flere av mine studie- og klassekamerater har gått ut i arbeid som vanlige utviklere, men det er også mulig å arbeide innenfor nettverksadministrasjon. Du kan også slenge deg på rene elektrojobber, men jeg vet ikke om noen som har gjort det. Du kan altså jobbe med mye rart, men les deg gjerne gjennom tidligere studie planer, så ser du hva som foreleses.

Lenke til kommentar

Ok, takk for svar. Er veldig interessert i cyber-sikkerhet. Vet at dataingeniør-linja på NTNU i Gjøvik har spesialisert seg på dette, men tenker at det likevel kanskje blir litt for mye programmering for meg. Er heller ikke så interessert i å sitte å regne på strøm hele dagen, slik som elektroingeniørene gjør. Noen andre som har noe smart å komme med? Er veldig usikker så bare å komme med alt av informasjon angående alle de tre studiene, og skriv gjerne visst det er noen andre utdanninger som kanskje kan være noe for meg. Jeg tar imot alt av tips takk

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...