Gå til innhold

Svak krone. Ingen skjønner hvorfor.


Anbefalte innlegg

Ingen skjønner hvorfor når alt av industri blir solgt til utenlandske eiere som tar alt av profitten ut av landet, en regjering overfører årlig 40 milliarder ut av landet, stor innvandring fra EØS uten at kaka blir større, at hovedkvarteret til de som utvinner olja her i landet ble endret slik at også utenlandsk oljeoperatører kan hente olje og dermed også overfører sin profitt ut av landet, en asylpolitikk som allerede har blitt stadfestet koster så mye at for å ha dekket kostnadene uten velferds nedgang eller økningen som vi ikke fikk så måtte vi ha brukt hele oljefondet.

Endret av freddy85
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
19 hours ago, aomt said:

 

Det er dette som er så fantastisk med Norsk økonomi. Med Norske lønner har du ikke lyst på en hvilken som helst kar. Du har lyst på en kar med fagbrev som kan arbeide som en hest. 
Så plutselig vil bedrifter i praksis ønske 4 år med sterk jobberfaring, for bunnjobber. Som en til vis grad sikrer folk som har vett til å skaffe seg lærlingplass for de konkuransedyktige yrkene.

Men det er ikke der i arbeidserfaringen problemet ligger. Du har 3 problemer som gjør det til hva det er:
1. Norge har et problem med å binde kapital utenfor hav/skogbruk/mineraler/olje. Dette gjør at størrelsen på arbeidsmarkedet er lite
2. NAV subsidierer bunnlinjen for de virkelig lavtlønnsjobbene. Det skaper et enormt gap mellom hva NAVere har tilgang på, og reele jobber som krever arbeidserfaring
3. Det allerede nevnte lønnsnivået og yrkeserfaringen
Så blandingen av NAV, lønn og størrelsen på økonomien har gjordt at mange lavere kaste jobber har blitt faset ut mot automatisering, organisering og arbeidshesten med fagbrev. Samtidlig har NAV gjordt det mulig for uføre å ikke ta lavkastejobber, noe som gjør at bunnen av arbeidsmarkedet ikke blir presset ned økonomisk, noe som leder til høyere lønner for de som kommer seg inn i lavtlønnsjobber.

Nedsiden med hele denne trelagskaka er at NAV subsidierer folk inn på alt av enkle jobber, fordi det er ikke igjen reele lavkastejobber for arbeidsmarkedet. Det leder  til at uføre tar seg utdanning, skaffer seg trygd, og enten blir diskriminert ut av arbeidslivet eller tar seg til rette med lav stillingsprosent. 
Dette igjen leder til at den friske 25-åringen konkurrerer med subsidiert normal arbeidskraft fra NAV(eller er den del av pakken), for å komme inn på bunnen arbeidslivet for å bygge enn CV.
Dette skaper mye underlig
Mens i det store utland som du nevner, finnes mange av de lavkastejobbene fortsatt. Som på mange måter leder til større lykkelighet, fordi det gir en grunn til å stå opp hver arbeidsdag, kolleger, og sosialisering.

Kronen blir da kun et bonustema i denne debatten. Så lenge kapitalen I Norge ligger i de sektorene den lligger i, vil Norge være utsatt for sterk flaggstangsvinging når noe påvirker oljeprisen.
Samtidlig er det også først pandemi til Norge siden.... Spanskesyken? Ingen som lever I dag vet hva de skal forvente.

Lenke til kommentar
Malvado skrev (På 19.3.2020 den 19.18):

Du kaller eksempelvis meg som har mistet en større del av hjernen og som lever med hjernesvulst for trygdesnylter?

Jeg kjenner flere som meg, kreftpasienter med alt fra noen dager til x antall dager / uker igjen...

Du kaller engasjerte mennesker som helst hadde ønsket å være i jobb i de yrkene de er glad i , men kan ikke, for snyltere...

Jeg har jobbet for Norge, for å skape et trygt land for alle , som tar hensyn til de som skulle bli syke , uføre eller som er født som autister , cerebral parese , blinde eller døve og har gjort det fordi jeg ikke ønsker at de som er i en vanskelig situasjon skal ha det for jævlig pga inkompetente personer som kaller dem for Nav'ere eller trygdesnylter...

Og krona er ikke svak pga dette men rett og slett elendig håndtering over tid fra Erna og co.

Hva skulle Erna gjort annerledes da mener du for å styrke kronen? 

Nevn 3 ting hun har gjort som gjør at kronen svekkes? 

Lenke til kommentar
33 minutes ago, freddy85 said:

Ja akkurat som om lønningene i norge er så spesielt høye, folk har jo høyere lønninger i danmark enn her. Å i sveits så tjener de det dobbelte. Samme gjelder mange byer i usa.

Du klarer å komme med eksemplene Danmark og Sveits. Du finner ikke mange andre eksempler? NB: her snakker vi om de *leveste* lønningene.

Lenke til kommentar
del_diablo skrev (3 timer siden):

-

Eg er ikkje enig. Ut av eget erfering - eg hadde aldri noe problem med å skaffe meg jobb i Noreg. Mens eg studerte i USA, par månad før eg reiste heim begynte eg å sende ut CV. En god CV som eg brukte titals timer på. Når eg kom heim, så hadde eg fleire jobb intervjuer. Eg undersøkte det meste eg fant ang bedrift (restaurant, pub, butikk, osv da det var ukvalifiserte jobber), søkte på personen som skulle intervjue meg. Velstelt, velkledd. Eg fikk de fleste jobber eg ønskjet. Frem til nå, eg "mista" kun 2 jobber (av ca 30?).
Det tok meg aldri lenger enn 2 uker å få ein jobb. Det er uten "kontakter" on "inside-info" - åpent marked.

Det ER enkelt å få seg jobb i Noreg og alle kan det. Det finst massevis av enklere jobber, så kan ein jobbe seg oppover innen bedrift/bransje eller bytte til ein ann jobb. Det er kun lattskap som stopper folk.

Om uføre var på maks .75 av minstelønna i Noreg (40 timers arbeidsuke) - hadde langt fleire gått på uføre. På magisk viss hadde de fleste blitt friske over natta. Og 75% er ganske bra for å sitte heime, uten behov for bil e.l.

Endret av aomt
Lenke til kommentar
13 minutes ago, aomt said:


Det ER enkelt å få seg jobb i Noreg og alle kan det. Det finst massevis av enklere jobber, så kan ein jobbe seg oppover innen bedrift/bransje eller bytte til ein ann jobb. Det er kun lattskap som stopper folk.
 

Anekdotisk bevis teller ikke ?   Noen er også ufrivillig i praksis utestengt fra arbeidslivet.  

Det er mange måte å telle arbeidsledige på. Antall registrerte i NAV sier lite.

Jeg har aldri opplevd arbeidsledighet. Har også fått jobb uten å søke ?  Men dette beviser ikke noe. Lett å lyve med statistikk, forøvrig. I Pakistan er vel ingen arbeidsledige?

Endret av lada1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
lada1 skrev (4 minutter siden):

Anekdotisk bevis teller ikke ?   Noen er også ufrivillig i praksis utestengt fra arbeidslivet.  

Jeg har aldri opplevd arbeidsledighet. Har også fått jobb uten å søke ?  Men dette beviser ikke noe. Lett å lyve med statistikk, forøvrig. I Pakistan er vel ingen arbeidsledige?

Selvfølgelig er det bra nok bevis. De som VIL kan relativt enkelt få seg jobb i Noreg. De som NAVer i årevis er de som lever av staten.

Eg mener NAV bør greier å gi eit eller anna jobbtilbud (vaskejobb, butikk, o.l.). Personen MÅ takke ja til den (det står også i rettningslinjene til NAV). H*n bør få grunndig opplæring. Done. Om personen slutter uten gyldig grunn og plan "b" - ingen støtte. Å slutte i jobb fordi ein er "lei den" eller "den er kjedelig" er ikkje bra nok grunn.

Lenke til kommentar

Norge er et svindyrt land å produsere i. Økonomien er oljedopet, men investorer har mistet tiltro til kronen pga. politikernes snakk om "grønt skifte".

Norges økonomi er basert på olje (og fisk) , og bare litt tungindustri. Men pga kraftpolitikk og avgifter forsvinner dette også. Tyngende skatter på arbeid og ikke minst formueskatten er med på å ødelegge.

I nyhetsartikler står det "oppnådde suksess - dro til silicon valley" etc. De som oppnår sukess med en oppfinnelse flykter landet pga skattene. Formueskatten gjør at ingen kan være gründer i noe stort da kapitalen i selskapet blir personlig formue selv om det er investormidler ment for driften og utvikling.

Endret av l0mf0mgl0mbl0og
Lenke til kommentar

Tenker at en del av sannheten i de høye uføre tallene i alders gruppen 62-67 år er at det ikke er plass for dem i arbeidslivet. En måte å førtids pensjoner dem på er å uføretrygde dem. I Stavanger er du ikke kvalifisert for noen jobber etter at du har passert 60. Systemet som vi har laget er ikke bra.

Endret av Oddvardm
Lenke til kommentar
kremt skrev (6 minutter siden):

Feil. Uføre i den aldersgruppen er på vei ned. Unge uføre er derimot sterkt på vei opp.

Hvis trenden er nedadgående er det bra, men det er langt fra å si at 'antallet' uføretrygdede er lite. Ex. vi går fra 100 til 95 er nedadgående, men fremdeles mange. Og hva med det jeg sa om å få seg jobb etter 60?

Endret av Oddvardm
Lenke til kommentar
kremt skrev (1 minutt siden):

Man bør ikke trenge å jobbe noe særlig etter 60. Kun hvis man har god tid og interesse i det man jobber med. Etter rundt 40 år i arbeidslivet bør man ha såpass at man klarer seg på egen hånd.

Dette må jeg si er en kraftig forenkling som jeg ikke kan se har hold i virkligheten. Pensjonsalderen i Norge er 67 år. Hva skal du leve av hvis du mister jobben (som mange nå gjør over hele landet, mens i Stavanger mistet folk jobben i 2015) når du er 57? Du har 10 år igjen før pensjonen. Gi meg et konkret svar på hvordan du skal få det til?

Lenke til kommentar
4 hours ago, aomt said:

Selvfølgelig er det bra nok bevis. De som VIL kan relativt enkelt få seg jobb i Noreg. De som NAVer i årevis er de som lever av staten.

Eg mener NAV bør greier å gi eit eller anna jobbtilbud (vaskejobb, butikk, o.l.). Personen MÅ takke ja til den (det står også i rettningslinjene til NAV). H*n bør få grunndig opplæring. Done. Om personen slutter uten gyldig grunn og plan "b" - ingen støtte. Å slutte i jobb fordi ein er "lei den" eller "den er kjedelig" er ikkje bra nok grunn.

Ikke vitenskapelig bevis da. Heller ren politisk preget synsing. Og du beskriver her gjerne en vei for mange til uførhet/sykdom. Prøv  med makt å plassere en tannlege på blomsterbutikk. Hvor lenge holder helsen?

Endret av lada1
Lenke til kommentar
kremt skrev (59 minutter siden):

Det blir opp til deg selv å finne ut. Folk må få leve sine liv hvordan de vil. Selv har jeg tenkt å leve av mat etter jeg har passert 60, hvis jeg i hele tatt blir så gammel.

La oss håpe at du blir og vel så det. Men et slikt svar sier meg at du er ung.

Lenke til kommentar
9 hours ago, aomt said:

 

Jeg kan også lese mellom linjene, og jeg får:

'Da jeg var ung vakker og pen, lagde jeg meg en A4 med mye prose hvor det sto "meget flink, bruker en del tid I utlandet pga min sosiale status", før jeg dro hjem enn tur og måtte igjennom en intensiv søkeprossess hvor jeg slo markedet ved viten om arbeidstruktur som gjorde at jeg kunne headhunte dagelige ledere for å ikke konkurrere mot de 50-100 søkernde vis stillingen hadde blitt utlyst :)
Det holdt med å polere klærne og skoene, for å få de jobbene.'

Det er en vis sannhet i det du sier.
Men poenget mitt er at det er ikke ansettelsesvegring i Norsk økonomi. Folk ansettes over lav sko, fordi Norsk økonomi også betyr at man tjener en del per ansatt. 
Poenget mitt er at kapitallen er bundet til noen perifere former for industri, som gjør at det er begrenset antall arbeidsplasser totalt. Og så lenge kapitalen blir der, vil arbeidsledigheten ha et reelt minstenivå da noen må tjene penger for at samfunnet går rundt.


Det er også en viss sannhet i det du sier om NAV, men problemet for den Norske økonomien er at bedriftene har vent seg til ulønnede kontrakter fra NAV hvor de får oppbevaringssubsidier uten krav til at tiltaksutsatte for noe igjen for sin tid. Noe som igjen ødelegger NAV og bedriftenes rolle når de som skaffer seg uførepapirene har valget mellom en lavkasteejobb hvor de ikke får opplæring, eller free dosh med ekstra rettigheter vis de tar seg utdanning i noen form.
Jeg tror NAV er den etaten som ødelegger mest for Norsk økonomi, i lengden. Og NAV vil ikke ta dette innover seg så lenge de har muligheten til å skjule tallene bak uførtallene.
Så lenge folk jobber gratis i Norge via NAV, og NAV ikke er villig til å gå dem fordeller som trening og kvalitetsskjekk, så vil alltid Norsk bunnlinje for ulønnede være en usunn plass å jobbe.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
On 3/20/2020 at 1:23 AM, Malvado said:

*Mange pasienter som har vært gjennom hjernekirurgi har kronisk øresus. Tenk deg en tone som aldri stopper i øret ditt og er utrolig slitsom.
*Tenke deg at du mange ganger om dagen får problemer med ordforådet fordi du har blitt sliten av å ha en samtale og finner ikke fram til ordene du ønsker.
*Tenk deg at du gjør skrivefeil som du ikke legger merke til mens du skriver, at du blir irritert over å se at det mangler ord i setninger du prøver å skrive.
*Tenk deg at du kan få spontane epileptiske anfall ( 
https://sml.snl.no/epilepsi ) plutselig om du overbelaster deg selv eller i gitte scenarioer (det er forskjellig fra epileptiker til epileptiker ).
*Tenk deg at du må velge hvor mye aktivitet du ønsker i løpet av en dag om du i det hele tatt skal være sammen med familien din.

Hadde det ikkje vore for at eg allereie har betalt for gravsteina ville eg spurd om far min endelig hadde funni vegen på nett. Eg får ganske seriøs deja vu frå hans problemer etter at han hadde hjerneblødning.

Lenke til kommentar
aomt skrev (På 21.3.2020 den 12.24):

Selvfølgelig er det bra nok bevis. De som VIL kan relativt enkelt få seg jobb i Noreg. De som NAVer i årevis er de som lever av staten.

Eg mener NAV bør greier å gi eit eller anna jobbtilbud (vaskejobb, butikk, o.l.). Personen MÅ takke ja til den (det står også i rettningslinjene til NAV). H*n bør få grunndig opplæring. Done. Om personen slutter uten gyldig grunn og plan "b" - ingen støtte. Å slutte i jobb fordi ein er "lei den" eller "den er kjedelig" er ikkje bra nok grunn.

I 2015 var det over 200 søkere på hver utlyste stilling i yrker som ikke krever spesiell kompetanse.
Det betyr 199 avslag per stilling som blir fylt.

Heldigvis er de fleste arbeidsgivere late -- og leser høyst 20-30 søknader.
Det gir flere søkere en mulighet -- for om alle arbeidsgivere leste flere hundre søknader, og valgte den beste, så ville de mest gjennomsnittlige søkerene måttet skrive noe slikt som 10 000 jobbsøknader før de finner noen som liker deres søknad best.
Med andre ord når de tilfeldigvis søker i sin onkel sin bedrift.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...