Gå til innhold

Hei, er det noen økonomiflinke mennesker her som kan forklare meg hva som er i iferd med å skje??


Anbefalte innlegg

Hei, jeg er en ordinær borger som er bekymret for den norske økonomien. Det skrives om verdifall som man aldri har sett maken til. At det er verre en finanskrisen. At 1/5 av oljefondet har forsvunnet i løse luften. Vi er i ferd med å få 100 000 arbeidsledige. At norske selskaper går konkurs. Kronekursen er på bunn. For meg som ikke har noen forståelse for økonomi virker det som et samfunn i kollaps. For det virker som om økonomien ikke noen gang kan nå et større bunnpunkt enn dette, med mindre det ikke fungerer lenger (rettstaten, lov og orden ikke finnes). Men jeg vet ikke hva som er/kan være mulige konsekvenser eller hvor langvarig dette er? Er det noen som forstår økonomi og kan gi et reelt bilde av hva som egentlig skjer? Hva betyr alt dette?

Vanligvis nøler politikere med å bare bruke noen millioner, men nå er det jo et ekstremt underskudd på mange hundre milliarder. Det vil jo tross alt påvirke oss alle til slutt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror dessverre at det vil få en del konsekvenser for mange mennesker. Håper jeg tar feil, men som du skriver, staten øser allerede ut hundre milliarder kroner. Det vil vare kanskje 1-2 måneder. Sånn kommer de ikke til å fortsette i all tid, det har vi ikke råd til heller.

Sånn som jeg ser det, så kommer de som er svakest stilt, uføretrygdede, folk på sosiale ytelser, eldre med pensjon, til å miste disse ytelsene og må bo på feltsenger i gymsaler og større byhaller, med suppekjøkken og slitne kår.

Staten kommer til å bruke alle ressurser til å opprettholde en viss form for arbeidskraft i befolkningen. Kun de med utdannelse og erfaring får støtte til å fungere i arbeidslivet. Rike beholder sin makt, men de vil også merke en svekkelse. Noen rike vil kanskje miste alt de har.

Eneste håpet jeg ser er hvis det på mirakuløst vis kommer en vaksine som blir lett tilgjengelig for alle på kort tid, men ansér det som under 5% sjanse at det skjer.

Det -kan- også hende at denne lavgirs-samfunnsopprettholdelsen som staten gjør nå, med å bruke penger for å opprettholde en viss samfunnsfunksjon, klarer å holde ting gående i en svært tynn tråd til viruset får minimal effekt og ting kan gå tilbake til normalen.

Forskerne vet jo ikke engang om man blir immun hvis man har hatt virusinfeksjonen én gang. Så da må vi få laget vaksine fortest mulig.

Det har potensiale til å bli skikkelig dårlige kår for veldig mange. Feltsuppekjøkken, feltsenger, leve sammen i store haller for å gi beskyttelse mot vær og vind, for å holde kontroll over befolkningen, og fordi veeeldig mange ikke får penger til å betale husleie, enten leid eller eid leilighet. Dét er min spådom. Jeg håper jeg tar feil, men jeg tror dessverre ikke det. Er uføretrygdet selv, med nylig skaffet boliglån, så jeg står i fare for å være en av de første som mister mitt livsgrunnlag. Er ikke noe å gjøre med det, må bare gjøre som staten sier og holde seg på matta, så får man kanskje en seng, mat, dusj og varme hver dag, da skal man være glad. Mange i verden har det mye verre.

Man kan kanskje regne med tvangsarbeid også.

Dette kan kanskje virke vel pessimistisk, men det er hva jeg forbereder meg psykisk på. Alt som eventuelt blir bedre enn dette blir da bare bonus.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

Dette går over når vi får avtagende smittekurve og forhåpentligvis medisin. Som regjeringen har forsøkt å si siden starten, så er det hver enkelt borgers ansvar å begrense smitten. I løpet av april vil samfunnet gradvis komme tilbake til hektene. Så har vi 10 år med oppgang som vi må ta igjen. Er bare å spare da

Lenke til kommentar

Tror jeg har løst problemet. Folk har jo sluttet å drikke Corona pga viruset. Og hva betyr corona på norsk? Jo krone, og hvem vil eie en virusinfisert krone eller drikke virus øl? For all del eg er glad i øl og penger, men et sted går grensen. Derfor har jeg solgt kronene mine og nå drikker jeg bare Ringnes. Er på bedringens vei allerede.

Men hvis dette ikke har gitt deg mer innsikt enn svarene over så prøv denne introduksjonsvideoen til makroøkonomi hvis du har en halvtime å avse fra karantenen din

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Scenarioet som Taurean beskriver er helt urealistisk. Eneste grunnen til at markedene reagerer som de gjør er panikk. Hvis vi topper det med lav oljepris så får vi nedgang sånn som vi har.

Corona hysteriet vil gå sin gang så vil vi trekke fra den variablen som hjelper økonomien. Over 900 stk dør av vanlig influensa hvert år så skal godt gjøres for at Corona gjør det samme. Samme vanlige influensaviruset smittet 900 stk forrige uke. Det samme med oljeprisen. Litt panisk handel i det, samt priskrig mellom Saudi Arabia og Russland. Dette vil ikke holde i lengden for noen av partene.

 

Det vil returnere til normalen. Tar bare litt tid

Endret av Softis12
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Den norske økonomien er som mange andre oljeland svært avhengig av oljeprisen. Nå som oljeprisen er på sitt laveste nivå på over femten år, er det klar at det sender sjokkbølger gjennom norsk økonomi. Den norske kronen er tett knyttet opp mot utviklingen i oljeprisen. Det som er litt rart er at den norske sentralbanken ikke har gått inn for et kraftig oppkjøp i norske kroner. Tror de ikke på egen valuta?

Lenke til kommentar
Valotunk skrev (15 timer siden):

Det har jo faktisk ikke det. Verdien av oljefondet har "knapt" forandret seg de siste ukene og er høyere enn ved inngangen til 2020.

 

... Målt i kronekursen som har kollapset fullstendig. Du vet at krona har svekket seg 40% mot dollaren på ett år? Vi er helt fucked.

Lenke til kommentar
15 hours ago, freddy85 said:

Kronekursen på bunn? Vi vil se 15-20kr eller mer mot dollaren. Garantert.

Isåfall blir det svært brutalt å være nordmann. Utenlandsferie bortimot utelukket for veldig mange. Ikke at det er aktuelt i disse tider uansett, men likevel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...