Gå til innhold

Prisoversikt over høykapasitets fiber


Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg er i gang med å starte en bedrift som har behov for høy kapasitet på bredbånd. I første omgang er vi ute etter 10 gigabit med mulighet for mer i nær fremtid. Geografisk plassering av bedriften avhenger av pris og tilgjengelighet på fiber.

Jeg har vært i kontakt med mange leverandører av fiber, men det er tydeligvis svært vanskelig å få informasjon om pris, kapasitet og fremtidige utbyggingsplaner. Ofte må man oppgi en adresse for i det hele tatt å få svar og da tar det i tillegg lang tid. Vi er ikke bundet til en bestemt adresse og det er håpløst å få en oversikt over priser og tilgjengelig kapasitet rundt om i landet.

Kan dere som leser hjelpe oss med dette? Vi ønsker følgende informasjon på hvilke løsninger dere har idag:

  • Pris/mnd
  • Kapasitet (antall gigabit)
  • Adresse (By eller tettsted er ok)
  • Leverandør
  • Privat eller bedrift
  • Bindingstid

Hvis dere ikke vet nøyaktig alle disse punktene er det helt greit. Gi oss gjerne cirka info. Jobber du hos en fiberleverandør eller på en annen måte vet noe om dette og er villig til å dele informasjon tas dette imot med stor takk.

Man skulle tro at det var unødvendig å etterspørre denne informasjonen på et forum, men det er visst vanskelig å bli kunde hos flere av leverandørene. Har flere forespørsler som er over 1 måned gamle uten noe svar selv med purring via e-post og telefon.

Endret av FB.520264569
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
FB.520264569 skrev (1 time siden):

Bindingstid

Det er 1 år for privatpersoner og normalsett 3 år for bedrifter.

Tror du har større sansynlighet for å få fiber hvis du har et sted i tettby eller kort unna levrandøren.

Der det er dyrest å få fiber er der det ikke finnes før.

telenor tar vel 3000 kr måneden for 300 mbit for bedrift. Men godt mulig størrelsen på fima har litt å si.

Kanskje du bør høre med telenor\telia om 5g langt unna 10 gigabit men godt mulig du får på plass avtale der.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
LMH1 skrev (24 minutter siden):

Det er 1 år for privatpersoner og normalsett 3 år for bedrifter.

Tror du har større sansynlighet for å få fiber hvis du har et sted i tettby eller kort unna levrandøren.

Der det er dyrest å få fiber er der det ikke finnes før.

telenor tar vel 3000 kr måneden for 300 mbit for bedrift. Men godt mulig størrelsen på fima har litt å si.

Vi vil plassere bedriften et sted som allerede har fiber. Utfordringen er å finne et sted med god kapasitet til riktig pris. For å finne dette må vi forsøke å finne ut hva som finnes idag til hvilken pris. Leverandørene selv er veldig tilbakeholdene når det gjelder den type informasjon. Det virker som at prismodellen deres går ut på at den enkelte bedrift er begrenset til en enkelt adresse, noe ikke vi er. 

Bindingstiden for bedrifter kan variere etter avtale og kan gi stort utslag for prisen i måneden.

Endret av FB.520264569
Lenke til kommentar

I det markedet du spør om nå, så er det veldig mange faktorer som påvirker prisen som kan være relevant for deg å nevne i denne tråden. Noen eksempler kan være:

- Ren internett ? andre former for produkter, IP-VPN?

- Ip adresser - trenger du leie det? Hvor mange? Har du dine egene?

- DDoS beskyttelse og andre sikkerhetstjenester?

 

Jeg er også usikker på hva du mener med
>Det virker som at prismodellen deres går ut på at den enkelte bedrift er begrenset til en enkelt adresse, noe ikke vi er. 

Bredbånd bestilles til en gitt adresse, og  hvis du skal bestille 10G aksess kan jeg nesten garantere deg at det kommer til å være minimum 24 månders bindingstid for adressen du bestiller til, og et ganske stort etableringsgebyr om det ikke finnes kabel dit du bestiller til. Om dere flytter, enten før eller i binding til ny lokasjon og det ikke finnes kabel der heller kommer det til å komme et nytt etableringsgebyr. Bindingstiden påvirker etableringsgebyret.

 

Så ja, prisen er veldig sterkt knyttet til adressen du bestiller til.

Edit: Når dette er sagt, så er jeg usikker på hvor mye respons du vil få her, og jeg tror at om du hadde fått mye respons så hadde det også vært vanskelig for deg å brukt dataen til noe ettersom prisene varierer så veldig med leveringsadresse.

Hvis du vil ha det billingst mulig så bør du bestille kapasiteten i et datasenter. Det er jo en stor mulighet dersom der ikke er begrenset til en adresse (?).

Endret av MegaMann2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
MegaMann2 skrev (6 minutter siden):

I det markedet du spør om nå, så er det veldig mange faktorer som påvirker prisen som kan være relevant for deg å nevne i denne tråden. Noen eksempler kan være:

- Ren internett ? andre former for produkter, IP-VPN?

- Ip adresser - trenger du leie det? Hvor mange? Har du dine egene?

- DDoS beskyttelse og andre sikkerhetstjenester?

 

Jeg er også usikker på hva du mener med
>Det virker som at prismodellen deres går ut på at den enkelte bedrift er begrenset til en enkelt adresse, noe ikke vi er. 

Bredbånd bestilles til en gitt adresse, og  hvis du skal bestille 10G aksess kan jeg nesten garantere deg at det kommer til å være minimum 24 månders bindingstid for adressen du bestiller til, og et ganske stort etableringsgebyr om det ikke finnes kabel dit du bestiller til. Om dere flytter, enten før eller i binding til ny lokasjon og det ikke finnes kabel der heller kommer det til å komme et nytt etableringsgebyr. Bindingstiden påvirker etableringsgebyret.

 

Så ja, prisen er veldig sterkt knyttet til adressen du bestiller til.

 

Det er snakk om ren internett med 1 statisk ip-adresse i starten.

Når det gjelder prismodellen så mener jeg at det er veldig vanskelig å få informasjon om generell kapasitet og pris i en by eller et tettsted der leverandøren har kabel. Hvis jeg spør en leverandør hvor i byen/tettstedet jeg kan få 10 gigabit så får jeg ofte ikke svar. De krever en adresse for å undersøke kapasitet. Jeg forstår at adressen har mye å si for tilgjengelighet og pris, men det blir jo håpløst hvis jeg må ringe inn til hver leverandør å gjette meg frem til en adresse de kanskje har riktig kapasitet på. Få av leverandørene jeg har gitt adresse har klart å svare meg direkte. Noen få har svart etter en tid på e-post, andre har fremdeles ikke gitt svar.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, FB.520264569 said:

Jeg er i gang med å starte en bedrift som har behov for høy kapasitet på bredbånd. I første omgang er vi ute etter 10 gigabit med mulighet for mer i nær fremtid. Geografisk plassering av bedriften avhenger av pris og tilgjengelighet på fiber.

Har du virkelig behov for 10Gb til kontorlokalene, eller har du bruk for 10Gb til et datasenter? Og har du faktisk behov for 10Gb fra dag en?

Du bør se deg om etter plasser der det finnes mørk fiber inn i bygget. Det er i svært stor grad tilfelle for bygg der det er andre kontorer. Finn ut hvem som eier nettet, og kontakt de.

Det er også interessant å vite hva 95% bruken din er. Er det 1Gb, eller 8.5Gb? Har du vurdert andre måter å løse det på, som bruk av CDN, om problemet er å pushe innhold til kunder?

Og for guds skyld: ignorer @LMH1. Han har ikke peiling på hva han snakker om.

Endret av barfoo
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Janvik skrev (19 minutter siden):

Hva med å foreslå noe realistisk?

Jeg har selv prøvd å få tak i 10 gigabit til privatbruk men endte opp med 4g utlands simkort, fordi 500 GB til 1000 kr måneden er for dyrt med treg 4g hastighet, uansett om det er et lite pluss etter.

Støtter MegaMann2

her tror folk forstår hvor vanskelig det er å få tak i 1 gigabit til under 1000 kr måneden for privatbruk. Ofte må man ha bindingstid eller er låst til homenet\altibox eller get. Telenor er ikke nærheten en gang selv om det er teknisk mulig å tilby.

Sitat

Bredbånd bestilles til en gitt adresse, og  hvis du skal bestille 10G aksess kan jeg nesten garantere deg at det kommer til å være minimum 24 månders bindingstid for adressen du bestiller til, og et ganske stort etableringsgebyr om det ikke finnes kabel dit du bestiller til. Om dere flytter, enten før eller i binding til ny lokasjon og det ikke finnes kabel der heller kommer det til å komme et nytt etableringsgebyr. Bindingstiden påvirker etableringsgebyret.

Men nå er faktisk ikke SFP+ så dyrt, problemet er vel heller at levrandørene spessielt telenor går for kun GPON som er splittet 2.5 gigabit ofte, så der er problemene. Godt teknisk mulig de kan tilby 10 gigabit med 3 års bindingstid det er fordi levrandørene legger ikke opp til høyere hastigheter en normalt i starten.

Til trådstarter hva å sjekke telenor eller tilsvarende levrandører å leie bygget dems?

Hvis du får leieavtale koster det lite å strekke SFP+ til andre siden av bygget.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
barfoo skrev (19 minutter siden):

Har du virkelig behov for 10Gb til kontorlokalene, eller har du bruk for 10Gb til et datasenter? Og har du faktisk behov for 10Gb fra dag en?

Du bør se deg om etter plasser der det finnes mørk fiber inn i bygget. Det er i svært stor grad tilfelle for bygg der det er andre kontorer. Finn ut hvem som eier nettet, og kontakt de.

Det er også interessant å vite hva 95% bruken din er. Er det 1Gb, eller 8.5Gb? Har du vurdert andre måter å løse det på, som bruk av CDN, om problemet er å pushe innhold til kunder?

Har ikke behov for 10Gb fra dag en, men det må være tilgjengelig i nær fremtid og jeg trenger et pristilbud på det for å velge en lokasjon. Det er servere med stor trafikk ut mot kunder som krever den høye båndbredden. CDN tror jeg ikke er et alternativ da mye innholdet som skal serves er unikt for hver tilkobling og real time. Gjennomsnittsbruken er en del lavere enn 10Gb, men det må håndtere toppene i trafikken. Har såvidt sett på mørkt fiber, men vet ikke hvordan jeg skal finne frem til informasjonen om hvor det eventuelt er tilgjengelig.

Lenke til kommentar
barfoo skrev (1 minutt siden):

Og det er umulig å hoste innholdet i datasentre? Med mindre du har stort miljø er det stortsett billigere å leie enten hardware og alt, eller rackplass i et etablert datasenter. Da får du nødstrøm og alt slikt med...

 

LMH1 skrev (31 minutter siden):

Til trådstarter hva å sjekke telenor eller tilsvarende levrandører å leie bygget dems?

Det er ikke aktuelt å leie hardware. Serverne bygges selv med utvalgte komponenter som er skreddersydd til vårt formål og eksisterende løsninger er ikke egnet. Det kan være aktuelt å leie rack i datasenter lenger frem i tid, men vi ønsker først og fremst å undersøke muligheten for å plassere dette i egne lokaler.

Lenke til kommentar

http://www.bayonette.no/ https://www.nexthop.no/

før var de større, men spørs om de tilbyr fiber til bedrift lengere.

https://www.digi.no/artikler/bayonette-utvider-til-10-gigabit/287281

Men litt usikker om den ytelsen er til alle tjenester eller kun delevis til enkelte tjenester. Er få tjenester som er klargjort for slike ytelser. Man ser jo steam sliter over 500 mbit ofte.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
15 minutes ago, FB.520264569 said:

Det kan være aktuelt å leie rack i datasenter lenger frem i tid, men vi ønsker først og fremst å undersøke muligheten for å plassere dette i egne lokaler.

Hvorfor? Vanligvis er det omvendt; det å leie kapasitet er relativt billig når behovet er lite, og du binder ikke kapital. Når du derimot når et visst nivå kan du forsvare infrastrukostnad selv...

Lenke til kommentar
barfoo skrev (28 minutter siden):

Hvorfor? Vanligvis er det omvendt; det å leie kapasitet er relativt billig når behovet er lite, og du binder ikke kapital. Når du derimot når et visst nivå kan du forsvare infrastrukostnad selv...

Litt av utfordringen med datasenter er at behovet til disse serverne er relativt høyt. Estimert strømforbruk på en 48U rack kan komme opp i 15kW ved høy belastning. Etter mine undersøkelser er det ikke vanlig å levere mer enn 6kW per rack. Det vil si at datasentrene blir nødt til å skreddersy en løsning for oss som vil gi en høy etableringskostnad og/eller en lang bindingstid for å forsvare tilpasningene som datasenteret må gjøre. 

Endret av FB.520264569
Lenke til kommentar
MegaMann2 skrev (2 timer siden):

Edit: Når dette er sagt, så er jeg usikker på hvor mye respons du vil få her, og jeg tror at om du hadde fått mye respons så hadde det også vært vanskelig for deg å brukt dataen til noe ettersom prisene varierer så veldig med leveringsadresse.

Hvis du vil ha det billingst mulig så bør du bestille kapasiteten i et datasenter. Det er jo en stor mulighet dersom der ikke er begrenset til en adresse (?).

I dag har jeg en begrenset oversikt over hva prisene ligger på. Hvis jeg hadde fått noen eksempler på hva folk/bedrifter betaler i dag og hvor så kan jeg eventuelt kontakte de leverandørene som leverer til de områdene og forhåpentligvis få et lignende pristilbud. Som du påpeker varierer prisene veldig i forhold til adresse og det er vanskelig å finne ut hvilke områder som har god pris.

Lenke til kommentar
10 hours ago, FB.520264569 said:

Litt av utfordringen med datasenter er at behovet til disse serverne er relativt høyt. Estimert strømforbruk på en 48U rack kan komme opp i 15kW ved høy belastning. Etter mine undersøkelser er det ikke vanlig å levere mer enn 6kW per rack. Det vil si at datasentrene blir nødt til å skreddersy en løsning for oss som vil gi en høy etableringskostnad og/eller en lang bindingstid for å forsvare tilpasningene som datasenteret må gjøre. 

Ikke nødvendigvis skreddersy. 15kW på et rack er mye, men ikke uvanlig mye. Det er slikt man finner en løsning på. Og fordelen med å gå den veien er at du får infrastruktur som kjøling, nødstrøm, redundant nett også videre fra dag en, uten å måtte bruke mye penger og tid på å bygge det selv.

Jeg ville tatt kontakt med hostingfirma og hørt om du kan få tilbud på co-location. Det bør ikke ta veldig mange minutter å skrive kravspec og sende til de for å få et tilbud.

Lenke til kommentar
FB.520264569 skrev (På 19.3.2020 den 17.57):

*snip*

Ikke at det svarer på spørsmålet ditt om 10 Gbps, men jeg fikk nylig et tilbud på 1 Gbps fra Globalconnect i et bygg i Stavanger-traktene (med "stamnett" av fiber allerede lagt inn i bygget). De skulle ha 4990 kr/mnd. eks. mva. med 3 års binding. Så dere havner vel et godt stykke nord for dette vil jeg tro. Er vel også verd å planlegge for to separate fiberinnlegg hvis redundans er viktig.

Lenke til kommentar

Lurer på hva  https://launchpad.net/ubuntu/+cdmirror

Disse betaler i året? 50 000 kr måneden eller 500 000 kr året?

Har du sjekket: https://www.globalconnect.no/wp-content/uploads/2019/06/Produktark_Broadnet_Internett_Fiber.pd

Hvor mye tar broadnet for 100 mbit? rundt 500 kr måneden ganske billig for å være bedrift.

Sitat

Internett Fiber leveres med hastigheter opptil 10 Gbps:

Norway 22 Gbps 4 mirrors
Blix Solutions AS http rsync 10 Gbps
The Student Society in Trondhjem, Norway http rsync

10 Gbps

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...