Gå til innhold

Fagsamtale/Teknisk intervju


Gjest 468d9...dbb

Anbefalte innlegg

Gjest 468d9...dbb

Hei folkens! 

Jeg har vært borte fra systemutvikling (Java) siden desember, og jeg skal på en del tekniske intervjuer framover. 

Jeg er usikker på hva det kommer til å bli diskutert om og jeg føler ikke jeg er kompetent nok til å klare å formidle ting på riktig måte. 

Er det normalt å føle seg sånn? Hva kan jeg gjøre? Hvordan skal jeg forberede meg til intervjuet? Jeg tror jeg ikke kommer til å bli valgt pga det tekniske ?

Anonymous poster hash: 468d9...dbb

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest 468d9...dbb

Har noen års erfaring forresten, så jeg bør ikke føle sånn, men jeg tror ikke jeg har hatt faglig utvikling hos forrige arbeidsgiver :(

Anonymous poster hash: 468d9...dbb

Lenke til kommentar

Tekniske intervjuer skal teste dine ferdigheter innenfor algoritmer og datastrukturer og hvor godt kjent du er med økosystemet.

Selv om noen drar dette ganske langt, bare for at de skal stresse deg eller vise seg selv frem. Uansett så mener jeg at om kan du forklare interfaces, abstrakte klasser, ArrayList vs LinkedList vs Map sammen med Big O notation, dependency injection, rekursjon også litt om Maven/Gradle/Spring eller Java EE/ApacheMQ/Pulsar/Kafka/Hibernate/Lucene så vil du greie deg veldig bra! Kjenner du til f.eks nye rammeverk som Quarkus/Micronaut og GraalVM så viser du også at du er oppdatert på nye ting som skjer på Java siden. Det er også en fordel at en greier å nevne 2-3 nye ting som har komt i Java siden versjon 8.

Merk du må ikke kunne alt det jeg har skreve ned her, men å kunne forklare noe av disse vil eg påstå gir deg en fordel.

Lenke til kommentar
Gjest 468d9...dbb skrev (På 19.3.2020 den 17.00):

Jeg er usikker på hva det kommer til å bli diskutert om og jeg føler ikke jeg er kompetent nok til å klare å formidle ting på riktig måte. 

Hva som blir diskutert varierer veldig.

Siste intervjuet jeg var på var overordnet gjennomgang av min kjennskap til/erfaring med ulike rammeverk/språk de bruker. Samtale rundt testing (unit/modul/system/integrasjonstester). En del prat om CI/CD.

Forrige før det var mest opptatt av funksjonell programmering. Snakket da en del om de endringer som har vært i java fra versjon 8 og utover. Litt prat om rest også. Husker ikke så mye utover det.

Før det var det et hvor de var veldig opptatt av et spesielt fagområde som jeg har jobbet en del med så det var tema for hele intervjuet. 

Så hadde jeg ett hvor vi bare pratet løst om hva jeg har jobbet med tidligere. Var mest koseprat.

Kort fortalt så varierer det veldig. Men ingen er ute etter å sette deg fast. De er ute etter å finne ut om du er den rette for dem.

siDDis skrev (1 time siden):

forklare interfaces, abstrakte klasser, ArrayList vs LinkedList vs Map sammen med Big O notation, dependency injection, rekursjon

Denne typen spørsmål har jeg aldri vært ute for etter at jeg var ferdig på universitetet tror jeg. Men det er selvsagt mulig noen har den typen spørsmål også. Føler det er mest for helt nyutdannede kanskje?

Lenke til kommentar
Gjest 468d9...dbb

TS her: 

Da ble det gjennomført. Det ble ganske teknisk.

siDDis skrev (14 timer siden):

Selv om noen drar dette ganske langt, bare for at de skal stresse deg eller vise seg selv frem. Uansett så mener jeg at om kan du forklare interfaces, abstrakte klasser, ArrayList vs LinkedList vs Map sammen med Big O notation, dependency injection, rekursjon også litt om Maven/Gradle/Spring eller Java EE/ApacheMQ/Pulsar/Kafka/Hibernate/Lucene så vil du greie deg veldig bra! Kjenner du til f.eks nye rammeverk som Quarkus/Micronaut og GraalVM så viser du også at du er oppdatert på nye ting som skjer på Java siden. Det er også en fordel at en greier å nevne 2-3 nye ting som har komt i Java siden versjon 8.

Har mistanker om at de bruker Maven, og jeg har brukt Gradle for det meste, så det ble diskusjon om fordelen med Gradle. Det ble diskusjon om Hibernate/Spring og SOAP vs REST. Git ble det snakk om også.  Så er prat om DevOps og Agile Metoder. Måtte nevne om ting som har kommet i Java 8, og i nyere versjoner. Jeg ble spurt om integrasjoner, testing, deployering, og måten jeg løser problemer.
Jeg er glad for at jeg hadde en flink kollega på jobb, og han pusha meg til å lære om design patterns. Måtte nevne minst 3 design patterns som jeg har brukt. Ellers var jeg ærlig og de har fått oversikt over hva jeg vet og hva jeg ikke vet.
Måtte velge mellom kort eller lesbar kode, og backend eller frontend. Ellers er det generell prat om arbeidserfaringen og utfordringer underveis. 
Utrolig nok ble det ikke noe programmeringsoppgave. ? Det syntes jeg var litt rart, men det gikk veldig bra og fikk gode tilbakemeldinger 

Anonymous poster hash: 468d9...dbb

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...