Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Bedre wifi i garasjen?


Anbefalte innlegg

Har ganske bra internett i selve huset, men dekningen inne i garasjen er heller laber og dårlig... Hvordan kan jeg forbedre wifi-dekningen? Her er en tegning på det hele. Garasjen og huset er på samme strømnett, ser det ut til.

Kan jeg ikke bare kjøpe meg en Ubiquiti AC Lite også sett den i garasjen, hva?

298347274632.png

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Sletttet+98134

Det er feil, AC lite kan brukes med trådløs uplink. Hvorvidt du må ha Ubiquitiutstyr i andre enden eller vet jeg ikke.

aclite.PNG

Endret av Sletttet+98134
Lenke til kommentar
Seawanderer skrev (39 minutter siden):

Hva tenker du er en god løsning i mitt tilfelle, mon tro?

Vet ikke. Nettverk via strømnettet tror jeg ikke er noen sikker løsning, har hørt ymse om andres erfaring. Det som virker hos noen fungerer ikke hos andre. Men du kan alltids kjøpe med returrett hvis det ikke fungerer.
 

Lenke til kommentar
2 minutes ago, Fleskefjeset said:

Hva slags utstyr har du ellers, trådstarter?

Har ingen pc. Bare en laptop og en Asus ac66u-router og det er vel det, egentlig. Er ganske nytt hus fra 2017. Har kun stikkontakt i garasjen. Ingen ethernet-mulighet. Er vel stort sett det jeg har, dessverre.

Hva tenker du kan være løsningen min? Snakket med nettselskapet, og de mente selvfølgelig at man bør få gravd en kabel fra leiligheten til garasjen... Virket litt drastisk det da... Trenger bare å forbedre dekningen i garasjen. Skal ikke BO der. Skal bare jobbe der, så jeg er avhengig av god og stabil wifi-forbindelse.

Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134

Asus har vel noe mesh-opplegg du kan teste dersom du får tak i en Asus-router til som støtter det.  Støtter vel også kablet aksesspunkt-modus og om jeg ikke tar feil.

Hvis ikke så er jo Ubiquiti en fin vei å gå, men jeg har aldri kjørt det sammen noe annet enn Ubiquiti-utstyr så aner ikke hvor godt det evt. spiller sammen med Asus.

Kabling er definitivt det beste ja. Du fikser vel å strekke noen meter kabel selv? Sånne powerline-adaptere kan funke bra, og det kan funke dårlig. Om du kjøper det fra et sted som tilbyr åpen retur så kan du jo teste hvor godt / dårlig det funker. Har selv brukt det for en del år tilbake og det var helt kurant det.

Endret av Sletttet+98134
Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134
Janvik skrev (4 minutter siden):

Det er nok en bonus med Ubiquiti i begge ender med mindre bruker er farlig flink med CLI på AP. 

Yes, god anledning til å bli kvitt Asus-en da med andre ord.

Lenke til kommentar

Du setter inn ett par repetere der det trengs... En i garasjen og en til i huset nærme garasjen.. 

Vis du har mulighet til å bytte antenne på ruteren din er dette å anbefale, gjorde dette selv her hjemme, har signal 100m unna her jeg bor, igjennom en betong vegg.. Trikset er å ha litt varierende antenner, noen er designet for kort radius 10m noen 30m og noen 100m...

Lenke til kommentar
6 minutes ago, ScandiFlick said:

Du setter inn ett par repetere der det trengs... En i garasjen og en til i huset nærme garasjen.. 

Vis du har mulighet til å bytte antenne på ruteren din er dette å anbefale, gjorde dette selv her hjemme, har signal 100m unna her jeg bor, igjennom en betong vegg.. Trikset er å ha litt varierende antenner, noen er designet for kort radius 10m noen 30m og noen 100m...

Repetere? Har du eksempel på en slik repeter? Det høres ut som veien å gå, antar jeg. Og hvordan bytter jeg antenne..? Kan man få kjøpt antenne separat liksom?

28 minutes ago, Fleskefjeset said:

Asus har vel noe mesh-opplegg du kan teste dersom du får tak i en Asus-router til som støtter det.  Støtter vel også kablet aksesspunkt-modus og om jeg ikke tar feil.

Hvis ikke så er jo Ubiquiti en fin vei å gå, men jeg har aldri kjørt det sammen noe annet enn Ubiquiti-utstyr så aner ikke hvor godt det evt. spiller sammen med Asus.

Kabling er definitivt det beste ja. Du fikser vel å strekke noen meter kabel selv? Sånne powerline-adaptere kan funke bra, og det kan funke dårlig. Om du kjøper det fra et sted som tilbyr åpen retur så kan du jo teste hvor godt / dårlig det funker. Har selv brukt det for en del år tilbake og det var helt kurant det.

Ja, vurderer også det; kjøpe Ubiquiti til å ha både i huset og i garasjen, men det virker unødvendig dyrt hvis man kan få til rimeligere løsning....

Lenke til kommentar
8 minutes ago, ScandiFlick said:

Hvem ville du gått for? Bare de antennene, kanskje, eller? Holder det at jeg bare bestiller 1 av de (som har 2stk i pakken), eller?

Og mange av det Netgear repetere trenger jeg? 1 holder vel plenty, hva? Har et lite bod helt på høyresiden av huset hvor jeg kan sette den i... Det bør vel holder, hva?

Endret av Seawanderer
Lenke til kommentar
Seawanderer skrev (Akkurat nå):

Hvem ville du gått for? Bare de antennene, kanskje, eller? Holder det at jeg bare bestiller 1 av de (som har 2stk i pakken), eller?

Umulig å si, er du gjerrig prøver du først antenne, er du rastløs går du rett på repetere! 

Ett generelt råd uansett hva man gjør, prøv å monter ruteren din så høyt som mulig, gjerne helt oppunder taket, mindre gjenstander i signal veien. Har du loft så helst der:) men det er ikke altid det er en praktisk løsning... 

Lenke til kommentar
12 minutes ago, ScandiFlick said:

Umulig å si, er du gjerrig prøver du først antenne, er du rastløs går du rett på repetere! 

Ett generelt råd uansett hva man gjør, prøv å monter ruteren din så høyt som mulig, gjerne helt oppunder taket, mindre gjenstander i signal veien. Har du loft så helst der:) men det er ikke altid det er en praktisk løsning... 

Er bare 1 etg. jeg har.

Tror jeg bare går for 1 repeter først. Tror du ikke at det holder, hva? Spesielt om jeg kobler den i boden, som er helt til høyre for huset, som du ser på tegningen i første post.

Kan nok montere den litt høyere enn der den ligger nå iallfall, dvs. på gulvet...

Og...er ikke det her et bedre alternativ, eller? https://www.netonnet.no/art/data-og-nettbrett/nettverk/extender/netgear-ex6110-ac1200-dual-band-wifi-range-extender/1002332.13651/?utm_source=prisjakt.no&utm_medium=cpc&utm_campaign=prospecting_conversion_prisjakt-prisjamforelse_no&dclid=CJ6wvPqCp-gCFZiGsgoduw8AAw

Endret av Seawanderer
Lenke til kommentar

Tradisjonelle repeatere er noe jeg normalt sett ville prøvd å unngått. En av de rimeligere mesh-settene kan gi et bedre resultat generelt sett.

Hvis du her kommer hjem i bilen vil telefonen din trolig koble seg til repeateren som står slik at den dekker garasjen. Mellom en vanlig wifi-ruter og en slik repeater vil det ikke være klientstyring, og en del telefoner (og andre klienter) kan blir "stuck" på et wifi-ap med ganske dårlig forbindelse i stedet for å skifte over. Med klientstyringen i et mesh-system, skal systemet styre klienten til å skifte aksesspunkt. Varierer en del mellom klienter hvor flinke de er til å bytte over når de selv skal "styre" det.

Når det ellers gjelder nettverk via strømnettet (homeplug), er jeg av dem som har gode erfaringer. Finner repeatere og mesh-sett som støtter dette, i tillegg til separate adaptere. Men kan være en fordel å kjøpe et sted det er lett å få byttet, i tilfelle man i sitt hus ikke får dette til å fungere. 

Endret av NULL
Lenke til kommentar
On 3/22/2020 at 9:54 AM, NULL said:

Tradisjonelle repeatere er noe jeg normalt sett ville prøvd å unngått. En av de rimeligere mesh-settene kan gi et bedre resultat generelt sett.

Hvis du her kommer hjem i bilen vil telefonen din trolig koble seg til repeateren som står slik at den dekker garasjen. Mellom en vanlig wifi-ruter og en slik repeater vil det ikke være klientstyring, og en del telefoner (og andre klienter) kan blir "stuck" på et wifi-ap med ganske dårlig forbindelse i stedet for å skifte over. Med klientstyringen i et mesh-system, skal systemet styre klienten til å skifte aksesspunkt. Varierer en del mellom klienter hvor flinke de er til å bytte over når de selv skal "styre" det.

Når det ellers gjelder nettverk via strømnettet (homeplug), er jeg av dem som har gode erfaringer. Finner repeatere og mesh-sett som støtter dette, i tillegg til separate adaptere. Men kan være en fordel å kjøpe et sted det er lett å få byttet, i tilfelle man i sitt hus ikke får dette til å fungere. 

Interessant. Har du et eksempel på homeplug som du nevner, kanskje? Virker noe som er aktuelt for min del...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...