Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kjøpe nytt batteri eller batterilader?


Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har en vw passat 2006 modell. Bilen brukes stort sett til småkjøring. To ganger i vinter har jeg ikke fått start på bilen pga flatt batteri. Så lurer jeg på, er det best å kjøpe et nytt batteri, eller kjøpe en batterilader? 

Det er jo å regne med at batteriet vil gå tomt hvis man nesten bare småkjører, men et nytt batteri vil vel i hvert fall tåle dette bedre? Nå har jeg lenge følt at batteriet virker litt svakt, at det liksom såvidt har fått startet bilen selv om det "burde" være godt ladet grunnet kjøring. Batteriet er jo gammelt, så det er jo forståelig. Men jeg hadde bilen inne på verksted for et år siden og spurte om de kunne teste batteriet i samme slengen, og de sa at batteriet var bra. 

Så hva tenker dere? Takk for hjelp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med mye småkjøring bør batteriet vedlikeholdslades et par ganger i løpet av vinteren. Har man i tillegg parkeringsvarmer (Webasto e.l.) uten ekstra batteri bør man lade mye oftere. På min siste VW var det ekstra batteri når man hadde parkeringsvarmer, trengte aldri å lade. På mine to siste Mercedes'er (en diesel og en bensin) er det ikke noe ekstra batteri til parkeringsvarmeren. Her må jeg gjerne lade en gang i måneden med mye småkjøring og flittig bruk av parkeringsvarmer.

Hvor lenge et bilbatteri holder avhenger av en rekke faktorer. Jeg vil si at det normalt burde kunne holde i minst 5 år. Dersom din bil er 14 år og enten har samme batteri eller batteri nr. 2 vil jeg si det er på tide å bytte.

Her er ellers noen råd ift. vedlikehold av batteriet: https://www.naf.no/tips-og-rad/bilhold/vedlikehold/rad-til-batterivedlikehold/

Edit: Biltema sine batterier er for øvrig fullt på høyde med andre og har i tillegg gode garantier.

Endret av liehen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...