Gå til innhold

Kan jeg søke om dagpenger, men velge å takke nei til jobbtilbud?


Gjest bb0ba...896

Anbefalte innlegg

Gjest bb0ba...896

Hei!

Jeg registrerte meg som arbeidsledig på NAV for noen uker siden, men valgte å ikke søke om dagpenger siden jeg ikke hadde satt meg inn i regelverket.

Kort fortalt sa jeg opp min forrige jobb frivillig for å bruke tiden på et eget prosjekt. På sikt kan dette bli svært lønnsomt, men enn så lenge lever jeg av oppsparte midler. Planen var å gi dette i hvert fall frem til sommeren, men heller gå tilbake til arbeidslivet hvis ting skjærer seg. Jeg hadde i utgangspunktet flere jobbtilbud når jeg sluttet og har blitt kontaktet av flere hodejegere som gjerne vil rekruttere meg og det senest i forrige uke.

Men med alt som skjer rundt koronaviruset har jeg nå blitt litt mer bekymret og føler at jeg burde søkt om dagpenger i verste fall som en sikkerhet. Disse får jeg uansett ikke før om tre måneder frem i tid.

Spørsmålet mitt er om det er slik at jeg kan søke om dette, men takke nei til et eventuelt jobbtilbud om det skulle komme et nå snart som det ikke passer å ta? Jeg vet at om jeg takker nei, så vil jeg trolig risikere retten til dagpenger. Det er helt greit, så sant jeg ikke risikerer noen andre problemer.

Spurte forøvrig min veileder på NAV om dette, men fikk bare til svar at jeg måtte lese regelverket selv.

På forhånd takk om noen kan svare på dette! :)

PS: Jeg har egentlig veldig stor tro på at jeg i verste fall kommer til å finne meg en jobb i god tid før 3 måneder ettersom jeg har en god og bred CV, men synes det er dumt å ikke søke i verste fall.

 

Anonymous poster hash: bb0ba...896

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du nå søke om dagpenger med en gang slik at karenstiden begynner å telle. Dersom du ikke gjør dette regner med at du havner i samme tabbe som jeg gjorde for mange år siden.

Jeg da opp min stilling fordi jeg skulle ta sertifikatet. Siden jeg ikke aktivt søkte jobb mens jeg tok sertifikatet tenkte jeg at det ærligste var å gå på oppsparte midler. En måned senere hadde jeg lappen og gikk direkte til nav og søkte dagpenger. Dagen etter fant jeg selv arbeid og gav beskjed til nav at jeg var i arbeid.

Bortimot et år senere ble jeg midlertidig permittert fra den nye stillingen og søkte om permitteringsgodgjørelse fra nav.  Nav gjennopptok dermed min forrige sak og mente jeg fortsatt gikk på samme periode der jeg selv hadde sagt opp min stilling (jeg var ei uke eller noe sånn fra at den ville blitt utdatert). Jeg klagde til fylkesmann men fikk bare et brev tilbake hvor det sto at "vi har forståelse for at i ditt tilfelle slår dette urettferdig ut, men <paragrafer>.

Så kort sagt; ærlighet varer minst, så registrer deg like godt som arbeidssøker med en gang med alle de rettighetene det innebærer og vær forberedt på å ta de jobber som kommer. I Værste fall går iallefall karenstiden mens du venter i stedet for at du skal handicapped deg selv i et forsøk på å være rederlig.

Lenke til kommentar
Gjest bb0ba...896
Rasjonelt skrev (11 timer siden):

Med mindre NAV formidler en jobb til deg vil NAV ikke vite noe om hvilke jobbtilbud du har mottatt. I tillegg kan det være mange gode grunner til at et tilbud ikke passer, bruk fantasien.


Men det kan jeg vel risikere at de gjør? Og kan jeg si at et tilbud ikke passer?

Det er nettopp dette jeg har vært litt usikker på.

Men så lenge jeg takker nei FØR jeg har begynt å motta dagpenger, så antar og håper jeg at det skal være uproblematisk. Sannsynligvis kommer jeg aldri til å motta disse dagpengene, men tenker vel at det er dumt å ikke søke nå i tilfellet. Man vet jo aldri.
 

Invader Zim skrev (11 timer siden):

Du nå søke om dagpenger med en gang slik at karenstiden begynner å telle. Dersom du ikke gjør dette regner med at du havner i samme tabbe som jeg gjorde for mange år siden.

Så kort sagt; ærlighet varer minst, så registrer deg like godt som arbeidssøker med en gang med alle de rettighetene det innebærer og vær forberedt på å ta de jobber som kommer. I Værste fall går iallefall karenstiden mens du venter i stedet for at du skal handicapped deg selv i et forsøk på å være rederlig.

Takk for svar! :)

Men situasjonen min er at jeg ikke ønsker å jobbe . Jeg trenger 2-3 måneder til med fokus på det jeg driver med. 

Tanken er å kun å søke dagpenger nå som en sikkerhet i tilfelle økonomien er i grøfta når jeg er klar for å eventuelt begynne å jobbe. Forhåpentligvis unngår jeg å i det hele tatt ta i mot dagpenger. Enten blir det jeg driver med nå lønnsomt eller så finner jeg selv jobb.

Men vil ikke havne i en situasjon hvor jeg blir nødt å flytte til Finnmark på kort varsel eller gå i fengsel om ikke. Antar det aldri ville skjedd uansett og at verste konsekvens er at jeg mister retten til dagpenger om jeg takker nei til en eller annen jobb. 

Anonymous poster hash: bb0ba...896

Lenke til kommentar
Gjest bb0ba...896

Da har jeg i hvert fall søkt. Om jeg har tolket riktig starter ingen utbetaling før tidligst om 3 måneder. Jeg er helt sikker på at jeg enten har lykkes med det jeg holder på med nå eller funnet meg en ny jobb selv innen den tid. Så dette er bare i verste fall.

Og skulle NAV formidle jobbtilbud til meg i mellomtiden, så håper jeg det bare er å takke nei til disse uten andre komplikasjoner enn at jeg mister retten på dagpenger hvis jeg gjør det.

Riktig? :)

Anonymous poster hash: bb0ba...896

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

>Spurte forøvrig min veileder på NAV om dette, men fikk bare til svar at jeg måtte lese regelverket selv.

Faen hvilket NAV-folk er det? Trodde det er det de er da for! Svare på spørsmål vi måtte ha?!?

 

Jeg lurer også litt på det med å si opp selv.

Da får man 3 mnd med karenstid, ingen penger og må sende meldekort hele tiden?

Kan man ikke dra på ferie (OK uaktuell i disse koronatider), men hvorfor skal de ha krav til meg nå ikke de gir meg lønn da?

Noen ganger er jeg så lei jobben at jeg har lyst å slutte. Tenkte da å få 2 år dagpenger og så leve av oppsparte midler i 10 år. Jeg er ganske økonomisk, men 200.000 nå, hvilken kjøpekraft har de om 10 år? 

Lenke til kommentar
ca119 skrev (2 timer siden):

>Spurte forøvrig min veileder på NAV om dette, men fikk bare til svar at jeg måtte lese regelverket selv.

Faen hvilket NAV-folk er det? Trodde det er det de er da for! Svare på spørsmål vi måtte ha?!?

 

Jeg lurer også litt på det med å si opp selv.

Da får man 3 mnd med karenstid, ingen penger og må sende meldekort hele tiden?

Kan man ikke dra på ferie (OK uaktuell i disse koronatider), men hvorfor skal de ha krav til meg nå ikke de gir meg lønn da?

Noen ganger er jeg så lei jobben at jeg har lyst å slutte. Tenkte da å få 2 år dagpenger og så leve av oppsparte midler i 10 år. Jeg er ganske økonomisk, men 200.000 nå, hvilken kjøpekraft har de om 10 år? 

Dagpenger er en stønad, ikke lønn. Man ønsker ikke at folk skal bare si opp og leve på det offentlige og derfor har man langt til 12 ukers karantene. Hvis man lot folk ta ferie i den forlenget ventetiden så ville det bli for attraktivt.

Det er også krav at du skal være en aktiv jobbsøker, mens du har dagpenger. Det betyr at NAV kan kreve at du kommer til møter, søker på jobber, deltar på jobbtiltak og aksepterer jobbtilbud. Du kan fort risikere at du må bruke flere timer hver dag på jobbsøkerkurs. 

Lenke til kommentar
Gjest bb0ba...896 skrev (På 20.3.2020 den 11.24):

Da har jeg i hvert fall søkt. Om jeg har tolket riktig starter ingen utbetaling før tidligst om 3 måneder. Jeg er helt sikker på at jeg enten har lykkes med det jeg holder på med nå eller funnet meg en ny jobb selv innen den tid. Så dette er bare i verste fall.

Og skulle NAV formidle jobbtilbud til meg i mellomtiden, så håper jeg det bare er å takke nei til disse uten andre komplikasjoner enn at jeg mister retten på dagpenger hvis jeg gjør det.

Riktig? :)

Anonymous poster hash: bb0ba...896

Ikke helt. Hvis du ikke er ferdig med ventetiden før du har fått deg jobb og du må søke på nye dagpenger innen det er gått 6 måneder så blir hele ventetiden overført til den nye søknaden (uten avkorting). Hvis du nekter å ta imot jobb så blir ventetiden enda lenger. 

Du må også møte opp hos NAV, sende så mye søknader som de ber deg om og møte på arbeidstiltak hvis de ber deg om det. I utgangspunktet så skal du heller ikke jobbe med eget firmaet, med mindre du setter det opp på meldekortet og da vil det telles som arbeid (og da får du mindre dagpenger). Du kan søke om å få jobbe med å starte opp eget firma, men der har de noen krav du må følge.

Lenke til kommentar
Villfaren skrev (18 timer siden):

Håper dere ikkje får dagpenger fordi dere ikkje "gidder" å jobbe

Skjønner .... gidder/orker? Jeg er sliten - selvom det ikke er noe fysisk hard jobb jeg har. Jeg skulle gjerne hatt 50% Stilling, men ser ikke ut om de vil gi slikt i min jobb. Så det er 100% eller ikke. Jobben er fin den egentlig, men jeg føler jeg er ukonsentrert og bare 40% tilstede siden jeg på en måte går litt i koma på autopilot delvis (slik føles det).

Og før jeg fikk meg jobben har jeg gått på mange AMO-kurs og jobbsøkerkurs i regi av AF. Det gav nye impulser, men ikke jobb.

Men tar denne dagpenger på spissen.

Om du sier opp så få du da 3mnd karantene uten penger/støtte. Hva om du i den tid skal på et kurs som AF sender deg på?

Da får jeg ikke stønad men "JOBBE" skal jeg gratis? Synes ikke det er riktig.

Vel, jeg få vel bare se hvorlenge jeg orker å komme meg til jobb. Jeg vet hva jeg har, men ikke hva jeg får ........

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...