Jump to content
Thomie

Erfaring med møbelfirmaet FNKY-FURNITURE

Recommended Posts

Ønsker å komme meg en forbrukererfaring med møbelfirmaet FNKY-FURNITURE (nettside).

Innlegget er ment som en varsling for andre brukere som vurderer å handle fra dette nettstedet.

 

Den 6. januar la jeg inn en bestilling hos FNKY på en kinosofa. Det stod opplyst at varen ikke var lagerført, men at varen ville bli importert fra USA. Dette medførte at jeg som kunde måtte forhåndsbetale varen. Prisen var noe nedjustert som følge av dette. Handelen ble gjennomført med KLARNA-betalingsløsning. Forsendelsen ville bli sendt med Postnord, hvilket medførte en fraktkostnad på kr. 995,-.

Ifølge FNKY ville varen ankomme meg innen den 20. februar.

Den 12. januar fikk jeg en ordrebekreftelse for kjøpet, hvor det i eposten fremgikk en sporingslink fra Postnord. Av sporingsinformasjonen fremgikk det at avsender var "Kjoledamen.no", at forsendelsen veide 617kg og "forsendelsen er hentet hos avsender og videretransportert".

Jeg stusset selvfølgelig noe over avsendernavnet, men etter noe søk på nett fant jeg ut at Kjoledamen.no var et datterselskap av FNKY. I tillegg reagerte jeg på vekten, men anså det som en skrivefeil.

Dagene gikk, og datoen viste etterhvert å bli langt forbi 20. februar. I perioden fra varen ble bestilt fulgte jeg daglig med etter oppdateringer på Postnord-forsendelsen, uten at den viste at pakken var i transit. 

Etterhvert begynte jeg å sende epost til FNKY hvor jeg etterlyste varen, og først og fremst opplevde jeg en utrolig sen tilbakemelding på mine eposter. Da jeg omsider fikk svar, var det svært vage forklaringer på hvorfor varen var forsinket.

 

Jeg etterlyste også å få sporingsinformasjon på forsendelsen, da den sporingslenken jeg hadde fått umulig kan ha vært korrekt. Dette fikk jeg aldri svar tilbake på. Til tross for at FNKY blant annet kunne opplyse at varen var til fortolling.

 

Den 13. mars kom, og uten at jeg hadde hørt noe nytt fra FNKY. Og jeg begynte å ane at denne handelen luktet mer og mer av svindelforsøk.

Jeg tok da kontakt med Postnord, som kunne opplyse at denne varen aldri har vært i omløp hos dem. Da jeg opplyste dette i en mail til FNKY fikk jeg ikke svar. Jeg forsøkte også å ringe daglig leder Are Ertzeid på hans privattelefon, uten svar.

Den 19. mars tok jeg kontakt med Klarna og ba dem iverksette tiltak mot FNKY. Der fikk jeg beskjed om at de ville fryse fakturaen, slik at FNKY ble tvunget til å foreta seg noe. Slik Klarna forklarte det ville utfallet av deres tiltak påtvinge FNKY til å levere varen, alternativt at jeg fikk tilbakebetalt pengene.

Dagen etter, den 20. mars, fikk jeg plutselig mail fra FNKY. Der stod det at en lang beklagelse for forsinkelsen, og at grunnen for dette var den pågående koronakrisen. De opplyste også at varen var ankommet deres lager, og at "deres sjåfør" ville levere meg varen innen svært kort tid.

Jeg svarte på mailen hvor jeg poengterte at koronakrisen umulig kunne ha påvirket denne bestillingen, da den ikke rammet verden som helhet lenge etter at varen skulle ha vært levert. I tillegg ønsket jeg å få klarhet i om FNKY i det hele tatt benyttet seg av Postnord som leverandør, da det på meg virket som at de kjørte ut varer privat.

Det gikk noen timer, før jeg plutselig fikk nok en epost fra FNKY. Innholdet i eposten var kortfattet; "Vi har besluttet å kansellere din bestilling, da vi ikke har klart å levere innen rimelig tid".

Så nå gjenstår det bare å se om jeg får refundert pengene mine, hvilket jeg tror ordner seg ettersom jeg handlet via Klarna.

 

KONKLUSJON:

I kjølvannet av denne opplevelsen med FNKY sitter jeg igjen med en svært emmen følelse av firmaets seriøsitet, og jeg vil på det sterkeste anbefale at alle som vurderer å handle herfra om å styre unna.

Jeg har per idag ikke fått svar på hvorvidt FNKY i det hele tatt bruker Postnord.

 

 

 

 

 

IMG_1766.jpg

Edited by Thomie

Share this post


Link to post

Hei! Klarna har imponert meg, og har ordnet opp med refunderingen av kjøpsbeløpet. 

Vil i aller høyeste grad fortsette å bruke Klarna sine betalingstjenester ?

Er svært glad for at jeg ikke betalte FNKY med bankoverføring. Med deres useriøse framtoning, ville saken sikkert endt i forbrukerrådet.

  • Like 2

Share this post


Link to post

Tror ikke dere trenger å bekymre dere. Jeg leste og denne anmeldelsen og ble skeptisk. Valgte å bestille uansett med klarna kjøpt nå betal senere, tenkte at enten så kom det noe eller så får dem ikke betalt uansett. Bestilte på kvelden og allerede neste dag fikk jeg sporingsnr og beskjed om at postnord hadde hentet pakken. Den veide og over 600kg, men ved neste omlasting så var den blitt 200kg. Det er fordi postnord oppga vekten på hele forsendelsen , og det var sikkert 3 stk sofa. Så gikk det sin gang og nå står sofaen her, ser meget bra ut :) spesielt prisen tatt i betraktning.

Share this post


Link to post
saint_t skrev (På 15.4.2020 den 20.41):

Tror ikke dere trenger å bekymre dere. Jeg leste og denne anmeldelsen og ble skeptisk. Valgte å bestille uansett med klarna kjøpt nå betal senere, tenkte at enten så kom det noe eller så får dem ikke betalt uansett. Bestilte på kvelden og allerede neste dag fikk jeg sporingsnr og beskjed om at postnord hadde hentet pakken. Den veide og over 600kg, men ved neste omlasting så var den blitt 200kg. Det er fordi postnord oppga vekten på hele forsendelsen , og det var sikkert 3 stk sofa. Så gikk det sin gang og nå står sofaen her, ser meget bra ut :) spesielt prisen tatt i betraktning.

 

kremt skrev (På 15.4.2020 den 21.31):

Ny bruker, første post, og legger ut reklame for eget firma, nesten litt søtt....

Ja, denne var nesten litt for åpenbar!! ?

Tragisk....

Share this post


Link to post

Hei.

Jeg bestilte en 4 seters kinosofa fra FKNY furniture for noen år siden. Den er veldig bra, super komfy og holder seg godt tross at den er laget av stoff og vi har både hund og små barn.... men en av håndtakene for å få ut klaffene har begynt å rakne. Jeg tok kontakt med kundesenteret deres i november i fjor (fant en email ettet litt leting), og etter et par mailer fram og tilbake fant vi ut hvilken reservedel jeg trengte og de skulle sende en til meg. Jeg har ikke motatt reservedelen selv om jeg har purret flere ganger de siste 3 månedene. Jeg har flere ganger ringt de, men ingen tar telefonen... Ingenting å si på sofaen, den er helt tipp topp, men usikker om selskapet har det så bra den dag idag. Så ja. vær varsom. 

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...