Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Oppsagt før oppstart i ny jobb


Skyttemamma

Anbefalte innlegg

Jeg går oppsigelsestid på 3 mnd i min stilling akkurat nå og har min siste dag 27.mars. 1. april skulle jeg startet i ny jobb i ny bedrift, men har i dag fått telefon om at min nye jobb er strøket av organisasjonskartet som følge av nedbemanning ifm korona-viruset.

Dermed står jeg uten jobb og er fra 1.april arbeidsledig, noe som er krise. Dette setter meg i en vanskelig situasjon økonomisk og jeg har havnet i en skikkelig krise. Jeg har oppsigelsestid på 14 dager i prøvetid ifl kontrakten min, har jeg noe krav på erstatning i denne situasjonen?

Endret av Skyttemamma
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest 734f1...150

Det er nok dessverre for deg en god nok grunn til å si deg opp. Om de kan gjøre det med 2 ukers oppsigelsestid klarer jeg ikke skjønne uti i fra aml. @krikkert kan sikkert klargjøre det. Jeg vet heller ikke om det er noen innskrenkelser i kravet om drøfting når du ikke har startet i jobben enda. I utgangspunktet skal oppsigelser drøftes først. Dette kan altså muligens være en ugyldig oppsigelse som om ikke annet kan gi deg rom til å forhandle om bedre vilkår når du slutter. 

Men om du er med i en fagforening vil jeg sterkt oppfordre deg til å kontakte den eller melde deg inn i en relevant forening. De yter juridisk hjelp i en situasjon som denne. 

Den letteste løsningen din er nok, på kort sikt, å høre om du kan fortsette der du er nå eller om din erfaring eller utdanning trengs andre steder. Mange i helsesektoren trenger jo folk nå, og ikke nødvendigvis bare de med helsefaglig bakgrunn?

Anonymous poster hash: 734f1...150

Lenke til kommentar

Takk for svar, jeg har ytret ønske om å fortsette der jeg er, men det er allerede ansatt ny mann i min stilling og det er sendt ut varsel om permitteringer som gjør at jeg som har sagt opp ikke er med i kabalen som legges. Jeg sitter igjen som den store taperen her og noen ny jobb nå er ikke enkelt å få tak i så lenge Norge AS har stengt ned.
Derfor veldig glad for alle innspill jeg kan få, takk nok en gang.

Lenke til kommentar

Når en arbeidsavtale er inngått - selv om arbeidstaker ikke har tiltrådt stillingen - må den avsluttes etter reglene i arbeidsmiljøloven kapittel 15 (med visse forbehold som ikke er spesielt relevante her). Dette inkluderer drøftingsplikten. 

Utgangspunktet er at oppsigelsestiden er på én måned. Fra dette finnes det to relevante unntak - prøvetidsbestemmelsen i arbeidsmiljøloven § 15-3 syvende ledd, og driftsnedleggelsesbestemmelsen i § 15-3 tiende ledd, begge deler åpner for at oppsigelsestiden kan være så kort som 14 dager. 

Prøvetidsregelen er ikke relevant her - den kommer bare til anvendelse hvis arbeidstaker sies opp med en prøvetidsrelevant begrunnelse. Men driftsnedleggelsesbestemmelsen er relevant, og oppsigelsestiden hos ny arbeidsgiver kan nok være 14 dager - hvis driften hos ny arbeidsgiver innstilles helt eller delvis. Hvis ikke er oppsigelsestiden én måned fra 1. april, og oppsigelsen må være saklig begrunnet. 

Du bør kontakte fagforening eller arbeidsrettsadvokat. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...