Gå til innhold

Her er innmaten i PlayStation 5 sammenlignet med Xbox Series X


Anbefalte innlegg

TheMoose skrev (1 minutt siden):

Du skrev i det første innlegget jeg svarte på: "Synes også det er bra at de velger NVMe og ikke egen proprietær løsning som Microsoft gjør"

Jeg presiserte at Microsoft sin eksterne løsning er basert på NVMe. ;)

 

Da forstår jeg. Men poenget står fortsatt. Microsoft har monopol på oppgradering av lagring på Xbox, mens Sony lar produsentene konkurrere selv. Sony sin løsning er jo best for forbrukerne.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
TheMoose skrev (5 minutter siden):

Så da er følgende feil?

"For som som ønsker mer plass, kunne Cerny love at man kan kjøpe en SSD fra hvor som helst som bruker PCIe 4.0 M.2"

Ja. 

Sitat

 

On Monday, Microsoft revealed that the internal storage solution for the Xbox Series X will be a 1 TB Non-Volatile Memory Express (NVMe) SSD, which is over 20% bigger than the PS5’s drive. The Xbox Series X will have a slot on the back to add another SSD, but it will only accept the Xbox Series X Storage Expansion Card. It’s a proprietary 1 TB SSD being developed by Seagate; the price remains unknown at this time. The PS5, on the other hand, will have an expansion bay for an off-the-shelf M.2 NVMe SSD. That should give Sony’s customers more options when it comes to upgrading their console’s storage.

There’s one big caveat, however: The PS5’s expansion bay won’t accept just any M.2 SSD. In order to ensure performance compatibility with the PS5’s high-speed SSD — and physical compatibility with the size of the expansion bay — Sony will be certifying individual M.2 SSDs for the PS5, which uses the new PCI Express 4.0 standard. Cerny said that it’s “likely” that certifications will begin arriving “a bit past” the console’s launch this fall.

 

 

Lenke til kommentar
TheMoose skrev (4 minutter siden):

Så da er følgende feil?

"For som som ønsker mer plass, kunne Cerny love at man kan kjøpe en SSD fra hvor som helst som bruker PCIe 4.0 M.2"

Neida. Det stemmer det.

Men det gjelder kun når ps5 kommer.

Pr idag har vi ikke slike SSD'er i butikkene, men de første av dem skal lanseres nå snart. 

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (16 minutter siden):

Da forstår jeg. Men poenget står fortsatt. Microsoft har monopol på oppgradering av lagring på Xbox, mens Sony lar produsentene konkurrere selv. Sony sin løsning er jo best for forbrukerne.

Vel...

"There’s one big caveat, however: The PS5’s expansion bay won’t accept just any M.2 SSD. In order to ensure performance compatibility with the PS5’s high-speed SSD — and physical compatibility with the size of the expansion bay — Sony will be certifying individual M.2 SSDs for the PS5, which uses the new PCI Express 4.0 standard"

Hvis lagringen trenger å være sertifisert av Sony, hvor stor blir da konkurransen? Hvor stor premium pris vil sertifiserte SSDer ha i forhold til ikke sertifiserte SSDer? De må være fysisk kompatible med størrelsen på utvidelsesporten, betyr det at ikke alle SSD vil passe? 

Man har gjerne et større et større valg på PS.
Men om prisen blir mye lavere er jeg usikker på. Utvidelseskortet til Xbox produseres av Seagate. Seagate er eksklusiv lanseringspartner. Men det er mulig det kan komme flere produsenter senere.

Lenke til kommentar
TheMoose skrev (4 minutter siden):

Hvis lagringen trenger å være sertifisert av Sony, hvor stor blir da konkurransen? Hvor stor premium pris vil sertifiserte SSDer ha i forhold til ikke sertifiserte SSDer? De må være fysisk kompatible med størrelsen på utvidelsesporten, betyr det at ikke alle SSD vil passe? 

En sertifisert SSD vil ikke koste noe mer enn en vanlig SSD.

Om et år så er den typen SSD som ps5 krever standard, også for vanlig PC bruk.

Det de trenger å sertifisere er at folk ikke bruker de du finner i butikkene idag.

M.2 SSD'er kommer allerede i flere forskjellige størrelser, men de størrelsene passer også på PC.

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (45 minutter siden):

Da forstår jeg. Men poenget står fortsatt. Microsoft har monopol på oppgradering av lagring på Xbox, mens Sony lar produsentene konkurrere selv. Sony sin løsning er jo best for forbrukerne.

Du kan da koble til hvilken som helst HDD eller SSD til den nye XBoxen gjennom usb 3.2.

Lenke til kommentar
TheMoose skrev (5 minutter siden):

Hvis lagringen trenger å være sertifisert av Sony, hvor stor blir da konkurransen? Hvor stor premium pris vil sertifiserte SSDer ha i forhold til ikke sertifiserte SSDer? De må være fysisk kompatible med størrelsen på utvidelsesporten, betyr det at ikke alle SSD vil passe? 

Man har gjerne et større et større valg på PS.
Men om prisen blir mye lavere er jeg usikker på. Utvidelseskortet til Xbox produseres av Seagate. Seagate er eksklusiv lanseringspartner. Men det er mulig det kan komme flere produsenter senere.

Hvor stor den blir? Hvertfall mye større enn MS sitt monopolregime. Hvor stor premium-pris? Hvertfall mye mindre enn MS sitt monopolregime. Ja, de må være fysisk kompatible. Blant annet finnes det m.2 SSD-er med svære kjøleblokker og til og med vifter. Vi vet ikke hvordan det ser ut i PS5, men størrelse har noe å si hvertfall, så de må fysisk passe og de må være raske nok.

Jeg vet heller ikke om prisen blir lavere, muligens relativt lik, eller kanskje høyere i starten siden de er en del kjappere enn MS sin variant. Men fordelen er at de vil synke raskt i pris så fort flere produsenter lager gode nok SSD-er. Spesielt når vi kommer et par år ut i denne generasjonen når spesifikasjonene på disse er "allemannseie".

Lenke til kommentar
LoveAmiga skrev (Akkurat nå):

Isåfall slapt av både Sony og MS hvis de gjør det på denne måten. 

Mjaa, det er tekniske årsaker til det. Hvis de skulle støttet gamle, trege snurredisker måtte utviklerne lagd egne versjoner av spillet for snurredisk for å få de til å flyte ordentlig. Som Sony sa i sin gjennomgang var SSD den mest etterspurte oppgraderingen fra utviklerne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (8 minutter siden):

Mjaa, det er tekniske årsaker til det. Hvis de skulle støttet gamle, trege snurredisker måtte utviklerne lagd egne versjoner av spillet for snurredisk for å få de til å flyte ordentlig. Som Sony sa i sin gjennomgang var SSD den mest etterspurte oppgraderingen fra utviklerne.

Ser ingen problemer på min PC med at de spillene jeg har på HDD kontra SSD flyter dårligere. Kun tregere lastetider. Men siden de nye konsollene deler minne mellom CPU og GPU så må de kanskje laste mer fra HDD/SSD i motsetning til min PC som laster alt inn i minnet.

Endret av LoveAmiga
Lenke til kommentar
Iki skrev (1 minutt siden):

En sertifisert SSD vil ikke koste noe mer enn en vanlig SSD.

Om et år så er den typen SSD som ps5 krever standard, også for vanlig PC bruk.

Det de trenger å sertifisere er at folk ikke bruker de du finner i butikkene idag.

M.2 SSD'er kommer allerede i flere forskjellige størrelser, men de størrelsene passer også på PC.

Segate solgte eksterne hardisker med Xbox og PS branding og sertifisering. Disse kostet mer en de samme utgavene uten sertifisering. Produsentene vil selvfølgelig ta en høyere pris, hvis de kan stemple PS sertifisert på esken.

De aller fleste M.2 SSDer som selges i dag til PC, er 80mm lange. Maks lengde er 110mm og minimum er 16mm.
Hvis ekspansjons rommet til en PS5 ikke tar kort som er 80mm lange, vil man ikke kunne bruke de vanligste SSD størrelsen man får kjøpt i dag. 

Lenke til kommentar
LoveAmiga skrev (2 minutter siden):

Ser ingen problemer på min PC med at de spillene jeg har på HDD kontra SSD flyter dårligere. Kun tregere lastetider. Men siden de nye konsollene deler minne mellom CPU og GPU så må de kanskje laste mer fra HDD/SSD i motsetning til min PC som laster alt inn i minnet.

Da har du ikke prøvd Star Citizen på HDD kontra SSD. Men bortsett fra det er ikke spill i dag utviklet for SSD. Med SSD kan man bl.a streame grafikk med høyere grafikk innhold i open world spill. Det er også ideer for hvordan åpne verdener og spill mekaniker blir realisert med SSD. Cerney snakket også på PS5 konferansen hvordan open world spill i dag blir designet rundt begrensingene med HDD.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
MistaPi skrev (Akkurat nå):

Da har du ikke prøvd Star Citizen på HDD kontra SSD. Men bortsett fra det er ikke spill i dag utviklet for SSD. Med SSD kan man bl.a streame grafikk med høyere grafikk innhold i open world spill. Det er også ideer for hvordan åpne verdener og spill mekaniker blir realisert med SSD. Cerney snakket også på PS5 konferansen hvordan open world spill i dag blir designet rundt begrensingene med HDD.

Nei, gidder ikke være Beta-tester for Star Citizen i 10 år ? Kjører jo selv alle spillene jeg spiller mest fra SSD. Men de fleste "vanlige" spill laster jo mer enn kjapt nok fra HDD. Ser ikke akkurat for meg at PC-versjonene av nye spill kun kan installeres på SSD :)

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (39 minutter siden):

Hvor stor den blir? Hvertfall mye større enn MS sitt monopolregime. Hvor stor premium-pris? Hvertfall mye mindre enn MS sitt monopolregime.

Det er Seagate som selger diskene, ikke Xbox. Seagate er eksklusiv lanseringspartner på ekstern lagring. Det er ikke umulig at det kommer andre produsenter. 

Lenke til kommentar
LoveAmiga skrev (14 minutter siden):

Ser ingen problemer på min PC med at de spillene jeg har på HDD kontra SSD flyter dårligere. Kun tregere lastetider. Men siden de nye konsollene deler minne mellom CPU og GPU så må de kanskje laste mer fra HDD/SSD i motsetning til min PC som laster alt inn i minnet.

Det er noe annet med konsollspill. De skreddersys nøyaktig til den hardwaren de kjører på og som sagt var dette den mest etterspurte funksjonen fra utviklerne der ute. Både MS og Sony har tatt samme beslutning, og begge har valgt svært raske, interne SSD-er. De hadde nok ikke gjort det om det ikke hadde noe som helst for seg utenom lastetider.

TheMoose skrev (1 minutt siden):

Det er Seagate som selger diskene, ikke Xbox. Seagate er eksklusiv lanseringspartner på ekstern lagring. 

Det er jo enda verre situasjon. Da er det Seagate som betaler MS for å være eksklusiv leverandør og kan ta hva de vil. Håper MS sørger for å ha en finger med i spillet på pris.

Lenke til kommentar
LoveAmiga skrev (6 minutter siden):

Nei, gidder ikke være Beta-tester for Star Citizen i 10 år ? Kjører jo selv alle spillene jeg spiller mest fra SSD. Men de fleste "vanlige" spill laster jo mer enn kjapt nok fra HDD. Ser ikke akkurat for meg at PC-versjonene av nye spill kun kan installeres på SSD :)

Nei en slik restriksjon blir nok vanskelig å få til på PC, men i fremtiden vil man oppleve mer og mer av framedrops, kraftig og vedvarende stuttering og teksturer som lastes veldig seint inn om man kjører spill fra HDD fremfor SSD. Når det kommer til AAA open world spill ihvertfall.

Lenke til kommentar
MistaPi skrev (Akkurat nå):

Nei en slik restriksjon blir nok vanskelig å få til på PC, men i fremtiden vil man oppleve mer og mer av framedrops, kraftig og vedvarende stuttering og teksturer som lastes veldig seint inn om man kjører spill fra HDD fremfor SSD. Når det kommer til AAA open world spill ihvertfall.

Skulle ikke være nødvendig hvis man har nok minne på PC'n. Er jo bare å laste alt inn i minnet.

Lenke til kommentar
LoveAmiga skrev (2 minutter siden):

Skulle ikke være nødvendig hvis man har nok minne på PC'n. Er jo bare å laste alt inn i minnet.

Da er det jo en avveining da. Skal man kreve minne eller SSD? Både MS og Sony fortalte f.eks. at 16GB minne var mer enn nok pga de raske SSD-ene.

Endret av Nimrad
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...