Gå til innhold

Her er innmaten i PlayStation 5 sammenlignet med Xbox Series X


Anbefalte innlegg

Nimrad skrev (19 minutter siden):

Haha, ja, der ser du hvor tullete navnesystem MS har :p

ONE XBOX, ONE XBOX BOX, ONE XBOX ONE, ONE XBOX ONE BOX, ONE XBOX ONE X, ONE XBOX ONE X BOX

   

De har hatt noen merkelige navnekonvensjoner, men jeg synes det har toppet seg med Series X. De vil ha det til konsollen egentlig bare heter "Xbox". Ser man på hvordan "alle" omtaler maskinen, så er imidlertid "Series X" betegnelsen alltid en del av samtalen. Så jeg er spent på hvordan de skal klare å overbevise folk om dette. Særlig når de omtaler den på denne måten selv: 

"
A few months ago, we revealed Xbox Series X, our fastest, most powerful console ever,"

Endret av Leflus
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forrige generasjon (tenker ikke på senere modeller innenfor generasjonen) var PS4 litt kraftigere. Denne generasjonen kan det se ut til å bli motsatt, dog det er fortsatt noe usikkert. Uansett er det ikke dette som avgjør hvilken konsoll som selger best. Det er det spillene som sørger for.

Og der holder jeg en knapp på Sony denne gangen og.

Men vi får se, viser det seg at xbox klarer å konkurrere bedre denne generasjonen enn forrige, ender jeg ganske enkelt opp med begge.

Lenke til kommentar
Elgen-Hansi skrev (2 minutter siden):

Men vi får se, viser det seg at xbox klarer å konkurrere bedre denne generasjonen enn forrige

Det som er litt interessant er at Microsoft har åpnet pengesekken og kjøpt opp en del spillstudioer til denne generasjonen. Problemet dog, er at de har en tendens til å lansere konsolleksklusive spill. Hvertfall i noen tilfeller tipper jeg eksklusive spill også vil komme til PC. Men jeg er i samme båt som deg. Sony sine eksklusive spillstudioer leverer gull. Det skal mye til for å slå de. Sett bort fra kanskje Rockstar mener jeg Naughty Dog er verdens beste spillutvikler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (58 minutter siden):

Det som er litt interessant er at Microsoft har åpnet pengesekken og kjøpt opp en del spillstudioer til denne generasjonen. Problemet dog, er at de har en tendens til å lansere konsolleksklusive spill. Hvertfall i noen tilfeller tipper jeg eksklusive spill også vil komme til PC. Men jeg er i samme båt som deg. Sony sine eksklusive spillstudioer leverer gull. Det skal mye til for å slå de. Sett bort fra kanskje Rockstar mener jeg Naughty Dog er verdens beste spillutvikler.

Nesten alle spill fra Xbox Games Studios kommer til å komme til både konsoll og PC. Det finnes noen unntak, som for eksempel Battletoads til Xbox One og Gears Tactics, Flight Simulator og AoE IV til PC. Jeg tipper dog at også flere av disse vil ende opp på begge platformene etter hvert. Mener å ha lest at de planlegger konsollansering av Flight Sim i hvert fall.

Blir spennende å følge XGS neste generasjon. De ligger i hvert fall an til å bli en kjempe innenfor WRPG-sjangeren. 

Lenke til kommentar

Microsoft satser på XBox som brand og satser mot hardcore markede, med lavere latency både på kontrollere og mot TV. De skal ikke merke spillene med annet en XBox fremover og vil vel ha som på PC med minimum konsoll det kan kjøres på og optimal konsoll det kan kjøre på. Så neste Halo kan ha settings som gjør at det kjører på XBox One, men har grafikk optimalisert for Series X. Og kjøper du det kan du og spille det på PC. Det mest spennende på PS5 er lydmotoren i mine øyer da den kan åpne for ny innlevelse i spillene. Lagringener heftig, men de som sier at de har basert seg på NVMe internt så er jo det feil etter som det er et eget system internt, men med støtte for NVMe for utvidelse, her har Sony og sagt at man kan ikke sette i hva enn man ønsker, men at de skal teste og verifisere hvilken som leverer ytelsen som kreves. Microsoft sitt system er vel mer eller mindre NVMe med annen innpakning for å forhindre frustrasjon om noen kjøper en SSD som ikke leverer ytelsen du trenger. Alt man kan håpe på der er jo at prisene blir overkommelig. Blir uansett spennende å se hva utviklerne får til med ny HW og for PC folket så er jo disse et innblikk i RDNA2 som kommer til PC snart og kan få ned prisene på skjermkort (men i disse tider med svak krone er det dyrt med hobby som handler fra utlandet)

Lenke til kommentar

Etter den informasjonen jeg har sett, kan man kun spille Xbox One, Xbox 360 og Orginal Xbox spill via ekstern USB harddisk.

Det at Xbox har en prioriter lagring løsning fører til at man har en kjent fast hastighet på lagringen.

Løsningen er basert på NVMe.

Med Sony sin løsning har man et større utvalg av leverandører man kan velge. Men hva skjer hvis man putter i en M.2 disk som er tregere eller raskere en den interne disken i konsollen. Vil det ha innvirkning på ytelsen?

Et eksternt kort er enkelt å installere, og evt ta ut og over til en annen Xbox. Har man en stor spillsamling, kan man ha flere kort og raskt bytte de.

PS virker å ha en litt mer "fast" installasjon. Antar man må fjerne et deksel, og en skrue før man kan sette inn/fjerne disken.

Konsoll er et massemarked produkt, og det kan se ut som Xbox har gått for en løsning som er enklest mulig for forbrukeren. Du kjøper et kort designet for konsollen, og putter det enkelt inn uten verktøy.

PS har gått for en mer åpen løsning, men forbrukeren må holde tungen rett i munnen når man skal finne en disk som de kan bruke. Vil anta at leverandører vil komme med egne "PS5" disker de selger, og som vil ha en høyere pris en en "vanlig" disk med samme spesifikasjoner. Så er det nok noen som vil være mer skeptisk å prøve å installere en M.2 disk, da man må være litt teknisk anlagt.

Begge selskapers strategier har sine fordeler og ulemper.

Det er samme type lagring internt og eksternt på Xboxen, og Xbox bruker en egen løsning som gjør at lesingen fra lagringen ikke skal bruker prosessorkraft fra CPUen. I følge Xbox ville Series X måtte hatt 5 ekstra prosessor kjerner på CPUen for å holde følge med informasjonsflyten fra lagringsmediet, hvis de ikke hadde hatt den løsningen de kom opp med. Mulig dette gjør at man ikke kan bruke standard M.2 lagring.

 

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (4 timer siden):

Jeg tror ikke det er nok til å demme opp, nei. Men jeg synes faktisk det er riktig beslutning. En SSD i den klassen som finnes i PS5 eksisterer så og si ikke i dag, de som eksisterer koster tusenvis av kroner. Synes også det er bra at de velger NVMe og ikke egen proprietær løsning som Microsoft gjør. Sånn som det er stilt nå forventer jeg at PS5 blir 500-1000 kroner billigere enn Xbox One, og det trenger de.

Xbox sin lagring er NVMe basert, den er bare ikke plastre på en M.2 standard kretskort. ;)

Endret av TheMoose
Lenke til kommentar
TheMoose skrev (4 minutter siden):

Med Sony sin løsning har man et større utvalg av leverandører man kan velge. Men hva skjer hvis man putter i en M.2 disk som er tregere eller raskere en den interne disken i konsollen. Vil det ha innvirkning på ytelsen?

Et eksternt kort er enkelt å installere, og evt ta ut og over til en annen Xbox. Har man en stor spillsamling, kan man ha flere kort og raskt bytte de.

PS virker å ha en litt mer "fast" installasjon. Antar man må fjerne et deksel, og en skrue før man kan sette inn/fjerne disken.

 

Sony skal selv kvalifisere m.2 disker til ps5, slik at man ikke får problemer med ytelsen.

Ellers er det fult mulig å ha en boks, tenk minnepenn, man åpner for å legge disken inni, enkel click løsning, som man så stikker inn i en port på konsollen.

Trenger ikke være skruer eller lignende.

 

TheMoose skrev (7 minutter siden):

 

Det er samme type lagring internt og eksternt på Xboxen, og Xbox bruker en egen løsning som gjør at lesingen fra lagringen ikke skal bruker prosessorkraft fra CPUen. I følge Xbox ville Series X måtte hatt 5 ekstra prosessor kjerner på CPUen for å holde følge med informasjonsflyten fra lagringsmediet, hvis de ikke hadde hatt den løsningen de kom opp med. Mulig dette gjør at man ikke kan bruke standard M.2 lagring.

 

Playstation har en helt ny type kontroller, kun for dette minnet, som gjør jobben for CPU'en.

Denne kontrolleren har en ytelse tilsvarende to ekstra CPU kjerner.

I tillegg til ekstra funksjoner som skal optimalisere lagringen enda mere.

Lenke til kommentar
Iki skrev (3 minutter siden):

Sony skal selv kvalifisere m.2 disker til ps5, slik at man ikke får problemer med ytelsen.

Ellers er det fult mulig å ha en boks, tenk minnepenn, man åpner for å legge disken inni, enkel click løsning, som man så stikker inn i en port på konsollen.

Trenger ikke være skruer eller lignende.

 

Playstation har en helt ny type kontroller, kun for dette minnet, som gjør jobben for CPU'en.

Denne kontrolleren har en ytelse tilsvarende to ekstra CPU kjerner.

I tillegg til ekstra funksjoner som skal optimalisere lagringen enda mere.

I følge artikkelen kan man bruke hvilken som helst PCI 4.0 M.2 disk. Man ender da gjerne opp med at de M.2 diskene som er PS sertifisert vil ha en premium pris i forhold til "vanlige" M.2 disker med samme ytelse.

M.2 disker kommer i lengder fra 16 til 110mm. De festes vanlig hvis ved at man setter kontakten i en ende og så skrur mann i en skrue i bakkant for å feste den. Kanskje Sony har en løsning hvor man slipper å skru i skruen. Men at man skal putte M.2 disken inn i en boks, for så å koble boken til konsollen høres rart ut.

Xbox mener de trenger 5 ekstra CPU kjerner for å gjøre jobben som deres minnekontroller gjør, og de skal altså i tillegg kjøre lagringen på en lavere hastighet.

Lenke til kommentar
TheMoose skrev (12 minutter siden):

I følge artikkelen kan man bruke hvilken som helst PCI 4.0 M.2 disk. Man ender da gjerne opp med at de M.2 diskene som er PS sertifisert vil ha en premium pris i forhold til "vanlige" M.2 disker med samme ytelse.

M.2 disker kommer i lengder fra 16 til 110mm. De festes vanlig hvis ved at man setter kontakten i en ende og så skrur mann i en skrue i bakkant for å feste den. Kanskje Sony har en løsning hvor man slipper å skru i skruen. Men at man skal putte M.2 disken inn i en boks, for så å koble boken til konsollen høres rart ut.

Xbox mener de trenger 5 ekstra CPU kjerner for å gjøre jobben som deres minnekontroller gjør, og de skal altså i tillegg kjøre lagringen på en lavere hastighet.

En m.2 disk har to lags prioritering på data, Sony sin løsning lager 6 lag.

Dette er helt nytt, og mer effektivt.

For øyeblikket finnes det ikke noen m.2 disk som er hurtig nok for ps5 på forbrukermarkedet.

En slik m.2 disk må være langt hurtigere enn den som allerede er i ps5, da den kun vil operere med 2 lag.

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (20 minutter siden):

Hva mener du egentlig?

Den offisielt støttede måten å utvide lagringskapasiteten på XSX er å kjøpe en proprietær Microsoft SSD.

 

Sorry, skrivefeil. M.2 var det jeg mente.

fra artikkelen:
"For som som ønsker mer plass, kunne Cerny love at man kan kjøpe en SSD fra hvor som helst som bruker PCIe 4.0 M.2, men at man bør ta noen forhåndsregler."

"M.2 er en spesifikasjon for interne utvidelseskort i datamaskiner. M.2 støtter PCI Express 3.0 og 4.0, SATA rev. 3.0 og USB 3.0."
Kilde: Wikipedia
M.2 er alså hvordan et utvidelseskort er utformet. M.2 kort kan brukes til lagring, men man har også feks. M.2 nettverkskort.

"NVMe er en grensesnitt-spesifikasjon for aksessering av ikke-flyktig dataminne som er tilknyttet en PCI Express (PCIe) buss."
Kilde: Wikipedia
NVMe er altså grensesnittet som lagringen bruker.

En laptop PC kan ha NVMe lagring, selv om minnebrikkene er festet direkte på hovedkortet, og ikke på et M.2 kort.
Xbox SX bruker MVM2 grensesnittet å lagrings minnet, men bruker ikke M.2 kort standarden for å koble dette lagrings minne til maskinen.

 

Lenke til kommentar
Iki skrev (3 minutter siden):

En m.2 disk har to lags prioritering på data, Sony sin løsning lager 6 lag.

Dette er helt nytt, og mer effektivt.

For øyeblikket finnes det ikke noen m.2 disk som er hurtig nok for ps5 på forbrukermarkedet.

En slik m.2 disk må være langt hurtigere enn den som allerede er i ps5, da den kun vil operere med 2 lag.

Så man kan pr i dag ikke utvide lagringen på en PS5, uten at man taper ytelse?
Hvis man kjøper en M.2 PCIe 4.0, NVMe disk på 1TB i dag som koster nesten 3 000,- så er den egentlig ikke brukenes, for du vil få dårligere ytelse på spillene?

Lenke til kommentar
TheMoose skrev (8 minutter siden):

Sorry, skrivefeil. M.2 var det jeg mente.

Men jeg snakket ikke om SSD-en som er der som standard. Jeg snakket om muligheten til å legge til enda en. Både PS4 og XSX har muligheten for å utvide med en ekstra SSD. Hvor sony har gått for standard m.2 SSD, mens MS har gått for at du kun kan kjøpe deres egenproduserte proprietære løsning.

TheMoose skrev (4 minutter siden):

Så man kan pr i dag ikke utvide lagringen på en PS5, uten at man taper ytelse?
Hvis man kjøper en M.2 PCIe 4.0, NVMe disk på 1TB i dag som koster nesten 3 000,- så er den egentlig ikke brukenes, for du vil få dårligere ytelse på spillene?

Per i dag finnes det så og si ikke, nei. Hvis du i dag kjøper en kan du risikere at du vil få dårligere ytelse/ikke vil fungere ordentlig. Men det blir jo spekulasjoner. Og det er fortsatt lenge til lansering.

Lenke til kommentar
TheMoose skrev (6 minutter siden):

Så man kan pr i dag ikke utvide lagringen på en PS5, uten at man taper ytelse?
Hvis man kjøper en M.2 PCIe 4.0, NVMe disk på 1TB i dag som koster nesten 3 000,- så er den egentlig ikke brukenes, for du vil få dårligere ytelse på spillene?

Man kan pr idag ikke utvide lagringsplassen på ps5 i det heletatt.

Dagens m.2 disk vil ikke fungere med Playstation.

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (4 minutter siden):

Men jeg snakket ikke om SSD-en som er der som standard. Jeg snakket om muligheten til å legge til enda en. Både PS4 og XSX har muligheten for å utvide med en ekstra SSD. Hvor sony har gått for standard m.2 SSD, mens MS har gått for at du kun kan kjøpe deres egenproduserte proprietære løsning.

Per i dag finnes det så og si ikke, nei. Hvis du i dag kjøper en kan du risikere at du vil få dårligere ytelse/ikke vil fungere ordentlig. Men det blir jo spekulasjoner. Og det er fortsatt lenge til lansering.

Du skrev i det første innlegget jeg svarte på: "Synes også det er bra at de velger NVMe og ikke egen proprietær løsning som Microsoft gjør"

Jeg presiserte at Microsoft sin eksterne løsning er basert på NVMe. ;)

 

Lenke til kommentar
Iki skrev (8 minutter siden):

Man kan pr idag ikke utvide lagringsplassen på ps5 i det heletatt.

Dagens m.2 disk vil ikke fungere med Playstation.

Så da er følgende feil?

"For som som ønsker mer plass, kunne Cerny love at man kan kjøpe en SSD fra hvor som helst som bruker PCIe 4.0 M.2"

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...