Gå til innhold

Se PlayStation 5-avsløringene her klokka 17:00


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skal innrømme såpass at det er en ren teraflops sammenligning, som nok ikke sier sannheten helt (men de er samtidig basert på akkurat samme GPU arkitektur, så det betyr en del her)

Xbox: 52 CUs @ 1.825 GHz (låst) = 12.1 TFLops
PS5: 36 CUs @ 2.23GHz (variabel) = 10.28 TFLops

Edit 2:

Verdt å nevne her også at pga. denne frekvensen er variabel, så vil 36 CUs @ 2 GHz tilsvare ≈ 9TFLops, som er en enda større forskjell i ren compute performance.

 

Men må også huske på at PS5 har en del custom controllere (Geometry Engine etc), så blir spennende å se hva disse kan gjøre!

Edit: Geometry engine er visst en AMD sak, og ikke PS5 ekslusiv.

Endret av Craxmerax
Lenke til kommentar

Rimelig imponerende hardware! Personlige highlights:

1) Intern PCIe 4.0 SSD med 12 lanes og siden 12 lanes er way ute av PCIe spec så måtte de lage sin egen flashkontroller? Ville vært veldig interessant å vite om Microsoft har ett tilsvarende in-house ASIC basert memory design.

2) Balansere klokkehastigheten på CPU og GPU for å regulere total chip effekt? Fett. I kontrast kjører Microsoft en fast klokkehastighet på GPUen på 1.85GHz, hvor den nominelle hastigheten til CPUen er 3.65GHz, altså det dobelte av GPUen for å vedlikeholde ett 2:1 ratio.

Ellers ganske funny hvordan de brukte de første minuttene på å overbevise oss at en SSD er bedre enn en harddisk i 2020 samt. ray traced audio og neurale nett som bruker bilde av øret ditt til å lage 3D audio profiles?

 

Endret av ninjanymo
Lenke til kommentar

CPU og GPU hastighet henger ikke i hop på Xbox. CPUen kjører fast på 3.6GHz når SMT er aktivert (16 tråder tilgjengelig) eller 3.8GHz om SMT er av (8 tråder tilgjengelig) GPU kjører fast på 1825MHz uansett hva CPUen kjører på og begge kan være på maks samtidig for kjølingen er dimensjonert for det. Sony på sin side har en maks power rating på SoC som gjør at CPU og GPU ikke kan nå maks samtidig ergo må utviklerne balansere ut hva de trenger. Skal du ha maks CPU så må du kutte på grafikksiden og visa versa. De sa det skulle være enkelt for utviklerne å gjøre det. Min mening er at Microsoft tar seieren for enkelt å utvikle og optimalisere for da produsenten vet hva de har tilgjengelig til en hver tid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...