Gå til innhold

Rettferdig lønn i logistikkbransjen?


Gjest 6d238...1ed

Anbefalte innlegg

Gjest 6d238...1ed

Hei.

 

Jeg jobber i logistikkbransjen (Oslo området). Har 12 års erfaring fra bransjen. Ingen relevant utdanning. Fikk nylig en lederstilling  hvor jeg var en smule under kvalifisert med tanke på erfaring og kunnskap innenfor stillingsbeskrivelsen, men jeg lærer fort og de valgte å satse på meg. Stillingen er uten personalansvar, men mye ekstra ansvar utover tidligere arbeidsoppgaver, både som støtte for avdelingen og i kulissene. 

 

Gikk opp fra 36k til 42k i måneden. Jeg vet at min leder igjen (som naturligvis har personalansvar)  som har vært i samme stilling i mange, mange år tjener godt over 55k. Selvsagt har han mer ansvar over linjen, men jeg føler selv jeg bidrar stort i daglig drift.

 

Burde jeg være fornøyd med dette inntil videre? 

 

 

 

 

Anonymous poster hash: 6d238...1ed

Lenke til kommentar
  • Gjest endret tittelen til Rettferdig lønn i logistikkbransjen?
Videoannonse
Annonse

Du skriver du nylig fikk lederstillingen. Jeg ville ventet 3-6 måneder og sett an hvordan du takla det her. Hvis det viser seg at du klarer å bli solid og tar gode avgjørelser fra dag til dag, så ville jeg snakka om lønn. Spør rasjonelt, spør at du bare genuint lurer på hva forskjellen på den erfarne lederen gjør forskjellig fra deg og at du ønsker å bringe deg opp på hans/hennes nivå, så du kan øke lønna litt, fordi du mener du er verdt det.

Å forhøre seg litt rundt på andre lagere og hva andre ledere tjener er heller ikke dumt, kartlegge markedet og hva andre er verdt. Blir kanskje fort irrelevant fordi andre har andre oppgaver, priser og systemer .. men likevel kan være fint å ha i bakhånd.

Lenke til kommentar

Regner med at du er fornøgd nok sidan du takka ja til den nye stillinga med den lønna?

Kva linje du skal legge deg på når du forhandler lønn er eit spørsmål om risiko. Du kunne kanskje fått pressa opp lønna litt til men som litt underkvalifisert for stillinga så kunne du også fort ha forhandla deg ut av stillinga. Reknar med at grunnen til at arbeidsgiver sattsa på deg var fordi det var mulig å få deg litt billigare enn ein fullt ut kvalifisert søkar.

 

Mitt umiddelbare råd basert på den informasjonen du har gitt er at du bør seie deg fornøgd no i fyrste omgong. Du har fått di fyrste leiarstilling, og med den ei muligheit til å bygge deg opp leiarerfaring. Du har også fått eit greit lønnshopp ved å bytte stilling.
Denne leiarerfaringa gjer at du vil stå sterkare med lønnskrav i framtida, enten i eiga bedrifta eller dersom du vil prøve deg på nye utfordringar i andre bedrifter.

Lenke til kommentar
Gjest f4249...cff

Slik var det hos meg også. Da gikk jeg til sjefen og sa jeg synes at jeg har for dårlig lønn i forhold til ansvaret. Da hadde jeg jobbet i 2 måneder. Da tok både jeg og sjefen en prat og han satte opp lønnen med 60.000 kroner i tillegg til de 50.000 jeg gikk opp da jeg skiftet stilling.

Du må være hard i lønnsforhandlinger hvis ikke får du ikke høyere lønn.

Anonymous poster hash: f4249...cff

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hva slags lønn som er fornuftig i ditt tilfelle, men det jeg vet er at det er svært lav risiko med å gå inn i lønnsforhandlinger på riktig måte. Forbered deg godt, les deg opp på nett (Silje Sandmæl har skrevet en del om dette mener jeg) og be om et møte med din sjef og si at du ønsker høyere lønn pga ditt ansvar og bidrag til bedriften.

Det forskningen viser på dette er at du ikke får noe lønnshopp uten å be om det. Og av de som ber om det er det en høy andel som faktisk får høyere lønn. Det verste du kan få er et nei, og da går dere videre i livet, men da stiller du igjen sterkere om et år eller to når det er på tide å be om dette på nytt.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...