Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Selskaper som profitterer på koronakrisen


Anbefalte innlegg

Er det ikke litt til ettertanke at bilforsikringen fortsatt er like dyr til tross for at det er svært mange som ikke kjører til og fra jobb hver dag i disse tider? Eller at staten fortsatt tar like mye i trafikkforsikringsavgift? Eller hva med at antall reisende har dalt mens de aller fleste som har reiseforsikring har årsbetaling på sin reiseforsikring og ikke får den kraftig redusert? Ja, man kan velge å avslutte avtaler og registreringer midlertidig, men det kan koste og samtidig være tungvint. Noen har også bindingstid. Treningssenteret mitt er også stengt ned, men jeg har ikke hørt noe om at jeg slipper å betale for den tiden de holder stengt.

Hva annet burde være kraftig redusert i pris eller gått til null?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tar tid å endre slikt, og firmaene selv har jo absolutt ikke noen insentiv til å være rask her. 

Treningsavgiften din trenger du faktisk ikke betale, ref. en annen tråd i jussforumet har de ikke mulighet til å kreve betalt når tjenesten er utilgjengelig for deg. 

 

Jeg er bare glad vi ikke har sett profittører som hamstrer og gjenselger antibac og andre varer. Land som USA har opprettet egne nettsted hvor man kan rapportere slike, og det burde vi også ha.

Lenke til kommentar

Dette er vel helst en kortsiktig unntakstilstand, der noen tjener på det og andre taper. Uansett blir det litt kaos med tilhørende konsekvenser når situasjoner som dette oppstår. De som derimot utnytter kaoset til å få igjennom lyssky motarbeidning mot folket ...

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Sats har kommet med kompensasjon, men det er viktig at for mange selskaper så er det høye utgifter uavhengig av om kundene kommer på besøk eller ikke.

Dessuten er begrepet "profitterer på koronakrisen" litt søkt, ettersom alle de bransjene ville tjent mer om det ikke var en pandemi.

Begrepet passer bedre på de som sleger dopapir, antibac o.l. til blodpris.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nei, men det koster å registrere den igjen, gjør det ikke? 4 000 kr.

Mitt treningssenter skriver dette: Hendelsen som har oppstått faller inn under bestemmelse Force Majeure under punkt 10 i våre medlemsbetingelser. Ved Force Majeure bortfaller ikke betalingsforpliktelsene da det har oppstått hendelser som vi ikke kan rå for.

Endret av FrihetensRegn
Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (38 minutter siden):

Er det ikke litt til ettertanke at bilforsikringen fortsatt er like dyr til tross for at det er svært mange som ikke kjører til og fra jobb hver dag i disse tider? Eller at staten fortsatt tar like mye i trafikkforsikringsavgift? 

Blir litt feil å nevne Staten i denne tråden.....Staten Norge profiterer definitivt ikke på denne krisen!

Lenke til kommentar
Sheldon C skrev (2 timer siden):

Blir litt feil å nevne Staten i denne tråden.....Staten Norge profiterer definitivt ikke på denne krisen!

Det er mye staten kan gjøre for å forbedre økonomien for bedrifter, enkeltmannsforetak og arbeidstakere ved å slette skatter, avgifter og moms så lenge krisen pågår. Her er noen av tiltakene foreslått av Norsk Industri.

Endret av FrihetensRegn
Lenke til kommentar
2 hours ago, FrihetensRegn said:

For min del er ikke det aktuelt, da jeg fortsatt må til butikken og apoteket. Men for de som bor i urbane strøk kan det kanskje være en løsning. Men uansett så er risikoen med kollisjon med andre biler redusert sammen med nedgangen i trafikken og da bør kanskje forsikringsprisen reduseres også.

Sett KM årlig til laveste. Ofte 5 tusen eller 8 tusen km. Sløyf full kasko evt ved bil til under 100 tusen verdi.

Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (3 timer siden):

Er det ikke litt til ettertanke at bilforsikringen fortsatt er like dyr til tross for at det er svært mange som ikke kjører til og fra jobb hver dag i disse tider? Eller at staten fortsatt tar like mye i trafikkforsikringsavgift? Eller hva med at antall reisende har dalt mens de aller fleste som har reiseforsikring har årsbetaling på sin reiseforsikring og ikke får den kraftig redusert? Ja, man kan velge å avslutte avtaler og registreringer midlertidig, men det kan koste og samtidig være tungvint. Noen har også bindingstid. Treningssenteret mitt er også stengt ned, men jeg har ikke hørt noe om at jeg slipper å betale for den tiden de holder stengt.

Hva annet burde være kraftig redusert i pris eller gått til null?

Ein kan jo ikkje svinge opp og ned prisene for kvar enkelhending.

For eksempel nå er det flere tusen nordmen som får dekt reise hjem (evakuering). Veldig få flyselskaper som fortsetter å fly. Prisene for å komme seg frå Europa til Midt-Noreg ligger mellom 5000-17000. Det blir dekt av forsikring.

Lenke til kommentar

Jeg ser på dette som en dugnad. Skal vi ikke betale for det vi allerede har råd til å betale for så går enda flere bedrifter og arbeidsplasser i dass pga løpende utgifter som ikke opphører som f.eks. husleie. Det som da skjer er at flere får dagpenger og resultatet er at du heller betaler for dette via skatteseddelen eller via mindre oljefond/pensjon.

Jeg bryr meg ikke om jeg må betale forsikringer på bilene, veiavgift, treningssenter, osv i denne perioden. 

Det sagt, jeg synes ikke det skal være mulig for ledere og direktører å ta ut millionlønn og utbytte det året eller årene etter deres medlemmer betaler for at bedriften ikke skal gå konk.

Men fordi jeg ser på dette som en dugnad synes jeg også utleiere skulle gjort det billigere å leie i perioden butikkene ikke har inntekt. F.eks. Olav Thon kunne senket leien til butikkene på sine sentre og kommunen som kanskje krever leie av han igjen kunne senket sin leie. Det føles ikke rettferdig at det bare er mannen i gata som skal betale for stengte butikker. Håper de rikeste ikke nå krever full leie samtidig som de slipper utgifter til vektere, renholdsarbeidere, strøm, osv. Disse sparte pengene må fordeles og ikke puttes i egen lomme.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (3 timer siden):

Nei, men det koster å registrere den igjen, gjør det ikke? 4 000 kr.

Mitt treningssenter skriver dette: Hendelsen som har oppstått faller inn under bestemmelse Force Majeure under punkt 10 i våre medlemsbetingelser. Ved Force Majeure bortfaller ikke betalingsforpliktelsene da det har oppstått hendelser som vi ikke kan rå for.


Treningsenteret sine bestemmelser er ugyldig, ref


 

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...