Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Hvordan skal Kina stilles til ansvar for Covid-19?


Anbefalte innlegg

Tenk så mye lidelser og økonomisk skade dette viruset har forårsaket allerede. Og hvor mye det kommer til å forårsake.

Hvorfor fordømmer ikke land over hele verden Kina for å ikke ha hatt bedre kontroll, kultur og vaner sånn at dette ikke kunne oppstå?

Hvordan skal verden stille Kina til ansvar for tapte liv og inntekter?

Kommer Kina bare til å ta det som nok en "fornærmelse" og true subtilt med krig hvis de blir møtt med krav?

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
11 hours ago, Szeth said:

Kina sa ifra på nyttår?


Uansett, de skal ikke og kommer ikke til å bli stilt til ansvar. Og det er ikke ett legitimt spørsmål en gang.

Noe bør ihvertfall gjøres med måten de håndterer "mat". Dersom det viser seg at de bidrar til å skape epedemier.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Taurean skrev (13 timer siden):

Hvordan skal verden stille Kina til ansvar for tapte liv og inntekter?

Ikke i det hele tatt. Virusepidemier er noe som skjer fra tid til annen, det er en del av det å være et levende vesen her på denne kloden.

Ikke alt vondt som skjer i verden er menneskers feil. Det er hubris å gå rundt og innbille seg det. Av og til skjer forjævlige ting helt uten at noen kan holdes ansvarlig for det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
henrikwl skrev (42 minutter siden):

Ikke i det hele tatt. Virusepidemier er noe som skjer fra tid til annen, det er en del av det å være et levende vesen her på denne kloden.

Ikke alt vondt som skjer i verden er menneskers feil. Det er hubris å gå rundt og innbille seg det. Av og til skjer forjævlige ting helt uten at noen kan holdes ansvarlig for det.

Så fint det må være å leve i din rosenrøde verden hvor alle kan slippe unna med alt. Er ikke det litt uansvarlig?

Endret av Taurean
Lenke til kommentar
Taurean skrev (5 minutter siden):

Så fint det må være å leve i din rosenrøde verden hvor alle kan slippe unna med alt. Er ikke det litt uansvarlig?

Det var ikke dette jeg sa i det hele tatt.

Hvis ingen kan stilles ansvarlig, så er det jo ikke snakk om at noen "kan slippe unna med noe".

Man kan ikke stille noen ansvarlig for en virusepidemi mer enn man kan stille noen ansvarlig for en storm, et jordskjelv eller en annen naturkatastrofe – det er bare sånn verden er.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Å spise bushmeat er dessverre en ukultur som drives med i hele verden. Selv i Kina skal det bringe lykke og potens ved å spise flaggermus, insekter, hund og katt, gjerne alt på samme marked der de lever i forferdelige kår og slaktes på usanitært vis. Om ikke Kina ordner opp i fremtiden så kan sanksjoner være på sinn plass.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
henrikwl skrev (19 minutter siden):

Det var ikke dette jeg sa i det hele tatt.

Hvis ingen kan stilles ansvarlig, så er det jo ikke snakk om at noen "kan slippe unna med noe".

Man kan ikke stille noen ansvarlig for en virusepidemi mer enn man kan stille noen ansvarlig for en storm, et jordskjelv eller en annen naturkatastrofe – det er bare sånn verden er.

Det er ikke uvanlig i mange samfunn å reagere og straffe grov uaktsomhet, medvirkning og/eller mangel på forsøk på å hindre smittefare. I så tilfelle kan Kina muligens straffes, uten at jeg vet om det finnes lover som omhandler akkurat dette i internasjonal strafferett. Det kan derimot være aktuelt med sanksjoner som rammer kinas økonomi.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
henrikwl skrev (40 minutter siden):

Det var ikke dette jeg sa i det hele tatt.

Hvis ingen kan stilles ansvarlig, så er det jo ikke snakk om at noen "kan slippe unna med noe".

Man kan ikke stille noen ansvarlig for en virusepidemi mer enn man kan stille noen ansvarlig for en storm, et jordskjelv eller en annen naturkatastrofe – det er bare sånn verden er.

Som Gavekort skrev, dette er en ukultur. Det er ikke noe som skjer av noe som jorden gjør, jordskjelv og lignende. Dette er menneskeskapt, av uansvarlige livsvilkår, hvor staten ikke har giddi å brydd seg om å gjøre noe med det over lang tid. Klarer du virkelig ikke å se forskjellen?

Så jeg kan legge forholdene til rette for at dødelige virus oppstår, gå rundt midt i byen og smitte andre, og jeg kan ikke stilles ansvarlig for det? Jeg er ikke ansvarlig for å bruke hodet og skåne andre for dritten min? I dine øyne er dette bare "naturlig utvikling"?

Dette er jo psykopatisk tankegang.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

Vel, jeg kjente ikke til denne ganske forhøyede risikoen wet markets innabar, det tror jeg heller ikke den gjevne kineser gjorde.
Fagfolk har dog vist om dette, og jeg håper myndighetene i Kina nå har lært av katastrofen og setter inn prevantive tilltak.

Når det er sagt, ting kan skje. Alle land i verden har mulighet til å isolere seg fra Kina, samt land som ikke isolerer seg fra Kina. I praksis vil man måtte Isolere seg helt, Nord-Korea style, men det er mulig.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...