Gå til innhold

Nå leverer Hyundai europeisk Kona


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
SDFGHJKL skrev (16 minutter siden):

Hva mener du? Kona fås vel med nå med 11kW ombord lader? Det holder i massevis til hjemmelading. For en småbil med så stort batteri er hurtiglading uansett det samme som nødlading.

Mange som dessverre tror at hurtiglading er det viktigste for en elbil, når det er som du sier nødlading. Er man avhengig av hurtiglading, kjøp bensin eller diesel i stedet fortsatt. Må man kjøre 30-50 mil hver eneste dag så bør man vente til nye batteri typer kommer som kan hurtiglade kjappere.

11kW er den nye standarden for elbiler virker det som, de fleste av dagens ferske legger seg også der, så lenge den også støtter 7,4kW på 1fas så lades de nokså kjapt opp.

Lenke til kommentar

Det er ganske mange elbiler som klarer rundt 50 mil uten å lade, så 30-50 mil daglig er ikke noe problem.

I tillegg tar det bare minutter å lade nok til å kjøre nye 20 mil.

Med mindre man omtrent daglig kjører 200 mil eller bor så langt nord at det ikke finnes et ladenett å snakke om, så er ikke en elbil noe problem.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Denne bilen kjører 1000km nedover mot Malmø og opp igjen på 11,5 timer. Samme turen med tesla model 3 kan ta 10 timer. For den prisforskjellen har en råd til fly de gangene det virkelig haster med en lang tur. Bilen lader helt i topp ti av de mindre bilene, og er langt raskere på lang tur enn leaf, nye ioniq, MG og golf. 

Lenke til kommentar
PGRO_490 skrev (20 minutter siden):

Hvordan får du 7,4 kw ut av en enfaskontakt? I Norge leveres det kun 230 v på enfas. Og tillatt sikringstørrelse er vel 16 A. Jeg har aldri hørt om enfas 32 A

Trodde det var ganske vanlig med 230V/32A. Det var i hvert fall det jeg fikk da jeg lånte borettslagets felleslader hos faren min. Nå har jeg også hørt at noen nettleverandører ikke liker så høy strøm på en fase uten at jeg har ringt dem og spurt(har trefaslader selv).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
PGRO_490 skrev (15 timer siden):

Hvordan får du 7,4 kw ut av en enfaskontakt? I Norge leveres det kun 230 v på enfas. Og tillatt sikringstørrelse er vel 16 A. Jeg har aldri hørt om enfas 32 A

Det er det som benyttes på ladeanlegg hvor det er IT. 1fas 32A til hver lader med Type 2, selv om laderene har støtte opptil 3fas 32A. Det er enkelte ladekabler som også kan hente dette ut av vanlig 32A industrikontakt, da benyttes også kun 2 av pinnene, og ikke alle. Største rene 1fas uttaket er 25A hvis jeg ikke husker feil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...