Gå til innhold

Hvilke yrker vil gi høy lønn om 5-10 år?


FinneUt

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg vil si profesjonelt og etikkbasert lederskap, som bryr seg like mye om folk på gølvet som om sin egen bunnlinje. Investorskap og integritet som går hånd i hånd. Jeg tror det vil aldri gå ut av stil og vil alltid tjene mye penger. Kanskje ikke så mye som en grådig gribb ville tjent, men da må du tenke litt på hva du egentlig krever av livet. Er det nødvendig for deg med villa til 100 millioner og 10 bad og soverm, eller holder det med et vanlig hus og et vanlig liv, kanskje med bittelitt ekstra?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
NoTrace skrev (På 25.3.2020 den 13.55):

Hvilke høyt betalte yrker i dag ser du for deg er robotisert i løpet av de 5-10 neste årene?

Analytikerjobber. Jeg ser også for meg at regnskapsjobber er robotisert bort i løpet av de neste 5-10 neste årene. Enkelte regnskapsjobber har høy lønn.

 

Gavekort skrev (På 25.3.2020 den 14.00):

Hva er høy lønn? Snakker vi om et liv med høy champagnefaktor, eller snakker vi om solid betaling og høy arbeidssikkerhet?

Snakker vi om sistnevnte så kan man ikke gå feil med IT utvikling.

I dette tilfelet vil jeg definere høy lønn som 600 kr pluss i år 2020 kroner. Høy arbeidssikkerhet, det vil si at det er lav sannsynlighet for arbeidsledighet, er også viktig.

 

Taurean skrev (På 26.3.2020 den 2.51):

Jeg vil si profesjonelt og etikkbasert lederskap, som bryr seg like mye om folk på gølvet som om sin egen bunnlinje. Investorskap og integritet som går hånd i hånd. Jeg tror det vil aldri gå ut av stil og vil alltid tjene mye penger. Kanskje ikke så mye som en grådig gribb ville tjent, men da må du tenke litt på hva du egentlig krever av livet. Er det nødvendig for deg med villa til 100 millioner og 10 bad og soverm, eller holder det med et vanlig hus og et vanlig liv, kanskje med bittelitt ekstra?

Høy lønnn vil jeg definere som 600 000 kroner brutto målt i 2020 kroner basert på en 37,5 timers arbeidsuke. Det er godt nok for meg.

Lenke til kommentar

Kan være vanskelig for alle arbeidsplasser har jo stor risiko for permiterminger slik det er nå, så helt ærlig tror jeg det er vanskelig å tjene så mye fortiden fleste risiker permiteringer i dag. Da får man kun 60% av lønnen eller 80% hvis man tjener mindre.

Fleste utviklere har jo risiko for å bli kjøpt opp av india og pakistan og polen så er jo risiko der også.

Endret av LMH1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
8 minutes ago, Rasjonelt said:

Krona har falt 25% i verdi under coronakrisa så du trenger 750k nå for å få omtrent samme kjøpekraft som 600k ga før coronakrisa.

Hvis du importerer eller handler i utenlandsk valuta, ja. Melka fra Tine koster fortsatt det samme på butikken.

21 minutes ago, FinneUt said:

Analytikerjobber. Jeg ser også for meg at regnskapsjobber er robotisert bort i løpet av de neste 5-10 neste årene. Enkelte regnskapsjobber har høy lønn.

Analytikerjobber vil nok gå mer over i å trene opp maskinlæring og AI for å utføre analyser. Så dette vil nok havne inn under IT.
Det er litt svart-hvitt å tenke at en jobb forsvinner, normalt vil man bare skifte fokusområde, da man kan fokusere på arbeid som gir større verdi enn de repetative oppgavene som robotisering løser. Over tid vil jo dette gjøre at man gjør ting helt annerledes enn man gjorde før, men endringen skjer gradvis, og den samme stillingen gjør nå bare noen andre (og viktigere) oppgaver.

Hvis du ser på IT, så var det big business å skru opp servere for noen år siden, installere Windows på disse osv. Nå benytter de samme folkene som gjorde dette seg av skyløsningen i stedet. Det er de samme folka, i den samme rollen, men de gjør noe helt annet i dag enn de gjorde for 5-10 år siden.

24 minutes ago, FinneUt said:

I dette tilfelet vil jeg definere høy lønn som 600 kr pluss i år 2020 kroner. Høy arbeidssikkerhet, det vil si at det er lav sannsynlighet for arbeidsledighet, er også viktig.

600.000 er vel relativt gjennomsnittlig i de store norske byene, så det vil absolutt være greit oppnåelig. Jeg kjenner kun IT-markedet, og det er et fåtall av mine bekjente som har under 600.000 etter et par års erfaring. Jobbsikkerheten er veldig god pdd, og det er spådd at det bare vil bli større behov for folk innen IT fremover.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
kreppsen skrev (6 timer siden):

De fleste analytikerjobber (innen finans) og konsulentjobber betaler 600k+ til juniorene sine, dvs de som kommer rett fra skolebenken. Litt avhengig av hvilke bransjer eller sektorer vil du kunne tjene rundt en million etter 3-4 år i arbeidslivet.  

Hva -gjør- disse juniorene rent praktisk?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
22 hours ago, kreppsen said:

De fleste analytikerjobber (innen finans) og konsulentjobber betaler 600k+ til juniorene sine, dvs de som kommer rett fra skolebenken. Litt avhengig av hvilke bransjer eller sektorer vil du kunne tjene rundt en million etter 3-4 år i arbeidslivet.  

At de fleste konsulentjobbene tjener 600+ til juniorene sine for en vanlig 37,5 arbeidsuke tviler jeg på.

I etterkant ser jeg at jeg burde ha lagt lønnslista litt høyere. La oss si at jeg nå lurer på hvilke jobber som kan gi en lønn på 700 000 kroner i fremtida basert på 2019/2020 priser. Det er også en fordel om man kan jobbe med denne jobben i utkantsstrøk i Norge.  Fint om vi i diskusjonen ser bort i fra koronaproblematikken da dette nok kun vil være et kortvarig problem, som har gått over til høsten.

God helg. :)

 

Endret av FinneUt
Lenke til kommentar
Taurean skrev (På 27.3.2020 den 20.15):

Hva -gjør- disse juniorene rent praktisk?

Jeg er mest kjent med finansbransjen og der vil juniorene ofte lage investorpresentasjoner, analyser av selskapers økonomiske situasjon (enten børsnoterte, eller privateide) eller komme opp med potensielle investorer/kjøpere av selskaper, i tillegg til å gjennomføre alt av ad-hoc oppgaver som skal lette på arbeidsbyrden til de lenger opp i systemet. 

FinneUt skrev (På 28.3.2020 den 12.26):

At de fleste konsulentjobbene tjener 600+ til juniorene sine for en vanlig 37,5 arbeidsuke tviler jeg på.

I etterkant ser jeg at jeg burde ha lagt lønnslista litt høyere. La oss si at jeg nå lurer på hvilke jobber som kan gi en lønn på 700 000 kroner i fremtida basert på 2019/2020 priser. Det er også en fordel om man kan jobbe med denne jobben i utkantsstrøk i Norge.  Fint om vi i diskusjonen ser bort i fra koronaproblematikken da dette nok kun vil være et kortvarig problem, som har gått over til høsten.

God helg. :)

 

Det er svært få med økonomisk eller finansiell utdannelse som jobber 37.5 time som junior med over 600k+ i lønn. Det må i så tilfelle være helt ekstraordinære stillinger i det offentlige. Er man analytiker eller konsulent i et meglerhus el. kan du forvente å jobbe 30-100% på toppen av dette avhengig av avdeling og type jobb, der investment banking er de som jobber mest til vanlige konsulenter i mindre bedrifter som jobber minst. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
FinneUt skrev (På 17.3.2020 den 19.01):

  Hvilke yrker vil gi høy lønn om 5-10 år? Har utdannelse innenfor økonomi, men er også åpen for en jobb å videreutdanne meg innenfor noe annet.

 

Du sier du er utdannet innenfor økonomi? bachelor? master?

Har du jobb i dag og i så fall hvilken? :)

 

Personlig tror jeg fortsatt master/doktorgrader innenfor økonomi, indøk, siv.ing/bygg og IT vil være lønnsledende.

Ellers ville jeg nok absolutt tenkt at yrkesfag vil være en vinner med din bakgrunn. Hadde du f.eks hatt fagbrev/teknisk fagskole/byggingeniør+økonomi utdannelse, så hadde nok fort hatt 700-1mill med litt erfaring.

 

Lenke til kommentar
On 3/26/2020 at 11:20 AM, FinneUt said:

Analytikerjobber. Jeg ser også for meg at regnskapsjobber er robotisert bort i løpet av de neste 5-10 neste årene. Enkelte regnskapsjobber har høy lønn.

Har de? Synd at jeg fant regnskap så ufattelig kjedelig. Selv høy lønn (over 1mil) hadde ikke reddet det.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...