Gå til innhold

Hjelp til valg av gaming laptop


Anbefalte innlegg

Hallo.

Sønnen min på snart ni år skal få seg gaming laptop.

Dette er første PC han får, den skal selvsagt ikke brukes til de mest krevende fps spillene på markedet, men være en helt ok gaming laptop som holder koken en god stund.

Vil selvsagt komme så rimelig ut av dette som mulig og har sett på følgende maskiner:

https://www.elkjop.no/product/data/barbar-pc/32170/lenovo-ideapad-l340-15-6-barbar-gaming-pc-sort?utm_id=Pricecomparison2989_5_False&utm_medium=Pricecomparison#

https://www.power.no/data-og-tilbehoer/pc/baerbar-pc/acer-nitro-5-an515-43-156-gaming-pc/p-1027014/

Hvilken av disse to ville dere gått for?

Er det eventuelt andre i dette prissjiktet som er bedre kjøp?

 

På forhånd takk for hjelpen :)

Endret av GadgetBoy
Linker
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ville sjekket ut om skjermkortene har dedikert minne, eller om de tar av PCens RAM.

Kjøpte nettopp en billig bærbar med 8 GB RAM (AMD 3500U), hvor 2,1 GB var satt av til GPUen (Vega 8, mest sannsynlig en APU fra AMD). Dette gjorde at det kun var 5,9 GB ledig, og før jeg egentlig gjorde noe særlig så var 30-50% av minnet i bruk, noe som gir lite til overs når man skal spille, og vil gjøre at maskinen blir tregere når den må bruke SSDen til ekstra minne. Noe som også sliter ut SSDen.

Det hjalp en del å bytte den ene minnebrikken jeg kunne bytte til 8GB, som totalt ga 12GB.

 

EDIT:

Den siste du linket til er nok bedre, har 3GB eget minne til skjermkortet, men har snurredisk på 1TB, som er nokså treg, og bør styres unna i  dag. Men vil funke bra, bare at ting tar litt lenger tid. Er ikke junior vant med SSD PCer, så er det en bra start PC.

Endret av AndersT2
Lenke til kommentar
GadgetBoy skrev (43 minutter siden):

@AT1S hva er mest essensielt for å holde den brukbar noen år? Grafikkortet eller prosessoren?

Det har vært relativ lav ytelsesforbedring på CPUer de siste årene, slik at de ikke har vært så viktig om det er nyeste generasjon, eller 2-4 generasjoner eldre. Har skjedd en del det siste par årene på desktop når AMD kom med Ryzen.

Men det har generelt vært grafikkortet som har vært det som i spill er mest avgjørende, jo kraftigere dette er, jo lenger holder normalt PCen for spilling, særlig på bærbar hvor det ikke kan byttes ut med nytt.

Den AT1S linket til fra Acer har kraftig og bra skjermkort fra nåværende generasjon hos Nvidia som skal holde noen år med greit grafikk.

Men, som du nevnte, det er til Junior som er 9år. Jeg ville nok personlig ha gått for en billigere versjon som ikke er så dyr å bytte ut når det trengs. De unge er nokså hardhendte/slepphente med ting, slik at det ryker. Ops der datt den i gulvet osv . Sønnen til en kompis av meg fikk nettbrett av meg til jul ett år, og tok ikke lang tid før det var knust etter å ha mistet det ned trappen når han gikk. (Jeg fikk det gratis, så var ikke store økonomiske tapet).

Samt mye fikling på selve PCen som de må lære seg så kan det hende at den ikke holder like lenge som du hadde ønsket.

Ei nabojente "ødla" sin bærbare PC ved å bruke den på sengen, og stoppet all ventilasjon.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...