Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

(Hastesak) Tvangssalg av enebolig, helt i slutten av prosessen


Neonex

Anbefalte innlegg

Trenger juridisk bistand veldig fort - må bestemme meg ila under 24 timer. @krikkert eller andre som måtte ha kompetanse på området.

Har vært involvert (som budgiver/potensiell kjøper) i et tvangssalg.

Fikk beskjed for ca 1 uke siden av advokat (medhjelper ifbm salget av eiendommen) om at de ville sende over mitt bud til stadfestelse hos Tingretten (budet mitt hadde da stått i 4 uker uten motbud). Si hypotetisk sett at budet mitt er på 3m, kreditors krav er på 2m (fiktive tall).

Mottok i går et brev datert 10.03 om at det var oversendt tingretten og noe som ser ut som et tingrettsdokument (men ikke signert og står ikke noe navn på dommer, ser egentlig ut som en slags kladd).

I brevet står det at andre budgivere var orientert om budet og hadde anledning til å matche/øke, men valgte å ikke gjøre det.

 

I dag får jeg en tlf fra advokaten som sier at det er kommet et bud (med budøkning på 5 000 kr - altså 3 000 005. Huset er allerede 1m over kravet, så saksøker har fått dekket kravet sitt og vel så det).

 

1) Så er jeg usikker....er dette greit? Er det ikke noe om at hvis ting skal sendes til tingretten for en ny behandling så må det være en budøkning av en viss størrelse? Hvis jeg nå trekker meg og tingretten må behandle dette på nytt koster det vel dem lett mer enn 5k?

2) Hva bør jeg gjøre her?

3) Hvis jeg sitter stille i båten, vil de bare droppe å sende det inn og så får jeg det til opprinnelig sum (5k mindre enn nåværende bud)? Evt at tingretten sier at mitt bud gjelder fordi de ikke gidder å foreta en ny behandling for 5k i potensiell økt salgssum?

4) Har advokaten anledning til å forkaste budet og si at det ikke ble sendt inn i tide (og burde gjort det)? Jeg mener jo egentlig at de fikk sin sjanse den 10.03 og måneden fra mitt siste bud og til da.

5) Advokaten sa at nå må vi få avsluttet budrunden og ga frist til ut dagen i morgen (arbeidsdagen). Kan han egentlig gjøre det? Da begynner det jo egentlig å ligne på en ordinær budrunde, gjør det ikke?

6) Er ikke nye høyestebud nå bundet av 6 ukers-fristen som jeg har vært i hele prosessen? Hvis nei, kan jeg da by 5k over igjen.

7) Advokaten oppfordret til at vi måtte komme med våre sterkeste bud og ikke sånne 5-10k-økninger (har kjørt det hele veien med motpartene). Er dette bare tullprat og for å presse prisen opp for å motvirke #3 og gi Tingretten "skjellig grunn" til å gjenåpne behandlingen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1) Utgangspunktet er at saksøker plikter å begjære det høyeste budet stadfestet hvis saksøker ikke har saklig grunn for å tilsidesette høyeste bud, og det er dermed i utgangspunktet en saksbehandlingsfeil av tingretten hvis et bud som er lavere enn høyeste bud blir stadfestet. Dette gjelder så lenge det faktisk kommer et høyere bud før stadfestelseskjennelse er avsagt. 

Dersom det høyere budet bare er noen tusenlapper høyere vil imidlertid meromkostningene knyttet til å gjennomføre foreleggelse mv. på nytt kunne være saklig grunn for å opprettholde stadfestelsen av det budet man har. Dette er en vurdering saksøker og tingretten må gjøre. Saksøker kan overlate valget til tingretten. 

2) Du har to handlingsalternativer. Å gjøre ingenting, å oppfordre saksøker til å opprettholde stadfestelsen av ditt bud, eller å by over. 

3) Hvis du gjør ingenting vil megleren/advokaten be saksøker om å ta stilling til om det nye budet skal stadfestes i stedet for det gamle. Jeg antar han også vil orientere tingretten. Saksøker vil få beskjed om at han må ha saklig grunn for å ville beholde ditt bud, alternativt overlate valget til tingretten. 

4) Nei. Det er tingretten som aksepterer et bud, slik at budrunden er ikke over før dette er skjedd. 

5) Nei, han kan ikke egentlig sette noen frist i det hele tatt, ref. 4. 

6) De fleste tvangssalgsvilkår bestemmer at seksukersfristen først begynner å løpe fra meglers anbefaling til saksøker. Det kommer an på. 

7) Nei, det er ikke bare tullprat. Advokatens honorar er en prosentsats av oppnådd vederlag for eiendommen. En økning på 10k vil si 100kr i økt vederlag. Det tilsvarer 2-5 minutters ordinært timesalær. 

 

Generelt sett kan du si at du er prisgitt saksøker her. Det er selvsagt mulig å ta en telefon til saksøker og forhøre seg om hva de vil gjøre. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Tusen takk for svar, krikkert! Da føler jeg at jeg har et litt bedre grunnlag for å skulle ta et informert valg. Prøver å ta kontakt med saksøker (er Lindorff som kjører på vegne av DnB - hovedkrav - samt noen andre med div småkrav på noen titalls tusen hver). Trenger jeg ta kontakt med alle, Lindorff eller bare DnB? Tar kontakt med alle åkke som ila dagen i dag, så gjør ingenting om du ikke har anledning til å svare. Du har allerede hjulpet mer enn nok. Takk.

Lenke til kommentar

Fikk bare kontakt med en tilfeldig kunderådgiver hos Lindorff, ingen som var direkte knyttet til akkurat den saken.

Tok også kontakt med Tingretten som sa de ikke kom til å stadfeste noe som helst for innsigelsesfristen er ute (skjer den 24. mars). Er dette vanlig prosedyre og er det korrekt forstått slik de sa til meg at alle bud som kommer inn frem til stadfestelse vil være gjeldende og bli tatt hensyn til så lenge de kommer inn før stadfestelsen? Er det da gyldig om jeg legger inn en elektronisk budøkning på 1 000 kr den 23. mars kl 25:58 (ja, det er i grunn mest for å være kjip overfor andre budgiveren og megler). Det er ikke noe minimumsbudøkning man må forholde seg til? Tenker jo at når en liten, men sen budøkning på 5k ikke forkastes, så skal vel ikke tilsvarende tilfelle med en 1k budøkning bli det?

Jeg er selvfølgelig inneforstått med at Tingretten etter all sannsynlighet kan og nok vil bruke lenger tid på å foreta stadfestelsen og at den ikke kommer på dagen den 24.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...