Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kan helsepersonell dikte opp egne restriksjoner?


Corp Por

Anbefalte innlegg

Er det lovlig for helsepersonell/leger å fortelle pasienter at de er underlagt restriksjoner som ikke eksisterer fra høyere hold?

I disse tider som det råder veldig mye ryktespredning og nesten panikk har jeg forståelse for at folk flest blir forvirret, men jeg vil mene helsepersonell og iallefall leger har en viss autoritet i disse dager og med det har et ansvar om å faktasjekke sine påstander. Men når de feilaktig påstår at det ligger restriksjoner som ikke eksisterer selv når de blir konfrontert med fakta så slår det meg som at det må være et bevisst eller ubevisst misbruk av sin stilling.

Jeg regner selvfølgelig med at det meste av slike "feil" vil bli unnskyldt av "kaoset" som råder nå, men det høres veldig feil ut for meg at uvitende personer i slike stillinger kan hemningsløst utlevere restriksjoner som høyere hold på kommunalt og nasjonalt nivå tilbakeviser.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
geir__hk skrev (17 minutter siden):

Hva definerer du som "høyere hold"?

Du må nok belage deg på å følge regler/restriksjoner som er besluttet på et lavere nivå.

FHI og kommune. De som sender instruksene nedover. Men spørsmålet står fortsatt. Åpenbart skal man i utgangspunktet følge instrukser fra sin "autoritet". Spørsmålet mitt handler om når de gir feil instruks også når de blir informert om at instruksen er feil og de refererer til samme instans som avviser instruksen. Det er jo åpenbart ingen som kommuniserer for tiden.

Såvidt jeg forstår er det fylkesmann som nå kan tillegge lokale restriksjoner så sant disse er lovlige og nødvendige. Ikke hvem som helst i helsevesenet som føler det for godt å legge på litt ekstra skremsel.

Lenke til kommentar

Fylkesmannen er klageinstansen for kommunale vedtak, men kommunen kan gjere eigne vedtak om restriksjonar. 

I tillegg er det slik at ting endrar seg fort. Skulle alt helsepersonell vært 100% oppdatert på det som i stor grad er administrative og politiske føringar så hadde det gått med mykje arbeidstid i administrasjon. 

Og uavhengig av lokale og reginale føringar så har også helsepersonell rom til å gjere eigne faglege vurderingar. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
krikkert skrev (17 minutter siden):

Etter smittevernloven § 5-1 har en person med en allmennfarlig smittsom sykdom plikt til å følge råd gitt av lege etter individuell konsultasjon. Det er ikke adgang til å tilbakevise legens råd under henvisning til andre instanser. 

Det er ikke snakk om personer med sykdom. Smittsom eller annen. Uttalelsene gjaldt B.la generelle påbud forbud som ikke var eksisterende. Eksempelvis at det var forbudt for enhver å krysse kommunegrenser i den aktuelle kommunen. Det var punktet som slo meg som mest graverende. Jeg hadde ikke hørt om det så jeg betvilte (unntagen enkelte urelaterte kommuner og diverse rykter) så jeg sjekket det opp og fant ut at dette ikke var sant. Alle kan misforså, selvfølgelig, derfor min presisering på "autoriteter" og ansvar.

Med den siste setningen, mener du å si at det er fritt frem for legen å si slikt og avvise informasjon som kommer fra FHI og kommune?

Endret av Invader Zim
Lenke til kommentar
The Avatar skrev (2 minutter siden):

Fylkesmannen er klageinstansen for kommunale vedtak, men kommunen kan gjere eigne vedtak om restriksjonar. 

I tillegg er det slik at ting endrar seg fort. Skulle alt helsepersonell vært 100% oppdatert på det som i stor grad er administrative og politiske føringar så hadde det gått med mykje arbeidstid i administrasjon. 

Og uavhengig av lokale og reginale føringar så har også helsepersonell rom til å gjere eigne faglege vurderingar. 

Klart. Å være oppdatert eller utdatert er én ting, men jeg ville trodd at når det går over i egne produksjoner som ikke stammer fra noe eksisterende materiale så blir det noe annet.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...