Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Arv etter testament, særeie og ekteskap


koots

Anbefalte innlegg

Hei

En slektning har i testament etterlatt meg 1/4 (de andre delene til mine søsken/søskenbarn) av sine besittelser, hovedsaklig stor leilighet i Oslo. Denne personen har nå gått bort, og vi er alle enige om å selge boligen. Pengesummen fra salg blir nok 7-sifret på hver av oss.

Det er hovedsaklig ordlyden i testamentet som jeg lurer på betydningen av "Det ovennevnte mottar i arv skal være deres særeie. Hvis noe av den formue de overtar ombyttes i annen formue, skal også dette være deres særeie".

Jeg ønsker jo at disse pengene skal komme meg og min samboer, snart kone, mest mulig til gode. Vi eier bolig sammen, hvor begge stilte med like mye egenkapital, og begge betaler like mye ned på lånet. Vi har delvis felles økonomi, en konto hvor vi betaler inn en like stor andel av inntekten vår, som alle felles utgifter trekkes av, så vi har like stor eierandel i boligen.

En del av disse pengene går til å betale ned boliglånet vårt, noe investeres i bolig, og en del ønsker vi å bruke på en større/sikrere bil. Ønsker at ved en hypotetisk skillsmisse så har vi fortsatt like stor eierandel av boligen og like mye av lånebelastningen, selv om jeg har betalt ned på lån med særeie-penger. Er dette mulig?

Og hva skjer f.eks om jeg plutselig dør, hvertfall da er det viktig at det kommer min kone til gode.

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

TLDR: Bruk pengene som du vil.

 

Ut over det som står i ekteskapsloven § 59 andre ledd, så betyr en slik ordlyd ikke så mye i praksis. Dessuten er det opp til deg hvordan du forvalter pengene dine. De er jo tross alt dine. Den som tilsynelatende hadde meninger om hvordan disse skulle forvaltes er jo ikke lenger der til å legge seg borti det uansett.

Særeie er en avtale mellom ektefeller. En slik kan man naturligvis avtale at skal falle bort også.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det følger av ekteskapsloven § 48 at du ikke kan endre arvelaters særeiepåbud. I praksis er det imidlertid visstnok kurant å få Stiftelsestilsynet til å oppheve særeieklausulen, jf. stiftelsesloven § 55, så noe praktisk problem er det ikke. 

Du kan lese mer om opphevelse av urådighetsklausuler her: https://lottstift.no/nb/stiftelser/andre-ansvarsomrader/uradighetsklausul/

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tenkte meg det var noe mer komplisert siden det er særeiepåbud fra arvelater involvert. Penger brukt på f.eks bil vil jo etterhvert bare regnes som brukt opp, da biler faller i verdi, men hvor enkelt er det å påvise et slikt særeiepåbud i fremtiden ved f.eks skillsmisse, om jeg ikke tar det opp? Om pengene er puttet i boliglån og den boligen i fremtiden er byttet ut også?

Lenke til kommentar

Hvis pengene er puttet i boliglån er det enkelt å spore dem, da boligverdier følger boligen og videre til ny bolig. Er de brukt er de brukt. 

Men undervurder aldri en arvings evne og interesse til/i å være grådig. Det er i skilsmisser og arveoppgjør folk viser seg fra sin verste side. 

Lenke til kommentar

Derfor jeg ønsker å kunne ordne det slik nå (mens vi er glad i hverandre) at ved en potensiell skilsmisse har jeg ikke mulighet til å være grådig, samt ønsker at det som jo PDD er definert som mitt særeie, enkelt og problemfritt går til min kone om jeg skulle gå bort.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...