Gå til innhold

Her er alle innmat-detaljene til Xbox Series X


Anbefalte innlegg

afterall skrev (1 time siden):


Jeg opplever vel at argumentet ditt blir så unyansert at det tilsvarer et tenkt scenario hvor det originale Super Mario på NES hadde kjørt i 120hz+, så hadde en ikke trengt å forandre noe siden det. Ja, Super Mario hadde sikkert vært bra, men jeg er glad spillutviklingen har utviklet seg på andre måter siden det.

Hva i alle dager snakker du om?

Greit du er uenig med meg eller ikke forstår, men dette blir jo for dumt.

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som alltid.

5000 ,- er nok minstepris vi må regne med å betale for konsollene i denne omgang...jeg tenker mellom 5500-6000 jeg altså. Men jo mindre jo bedre selvsagt. Strikken bør jo ikke tøyes for langt, det har jo blitt prøvd før ?

Endret av Mala
Lenke til kommentar

Jeg tror det er her Xbox sin Smart Delivery tech spiller inn.

https://news.xbox.com/en-us/2020/02/24/what-you-can-expect-next-generation-gaming/

Tanken er vel at utviklerne kan lage "versjoner" av spillet som støtter Xbox One, og som mer optimalisert versjoner til Series X.

Jeg ville antatt at de bruker dette til å gjøre f. eks optimaliseringer på lagringen på Series X med å ikke bruke masse kopier av dataene osv, mens i Xbox One versjonen så vil de fortsatt ha dette.

Må også huske at det bare er Microsoft sin first-party spill som er bekreftet å støtte Xbox One de neste 1-2 årene. Third-party spill trenger jo ikke å følge dette nødvendigvis.

Lenke til kommentar

Veldig rart å utelukke pris her. Selvfølgelig vil eit produkt til 5k, være dårligere enn eit produkt til 30k i samme sjanger. Konsoller har jo alltid prøvd å legge seg i ein kategori "for folk flest" Og kor står det at konsollen er låst til 60hz? Rar påstand å komme med...

,

"Si meg, hvilke oppgradering får man egentlig med xbox series x som jeg ikke allerede kan få med xbox one x? Noe jeg ikke har fått med meg?"

,

Oppgraderingen fra xbox one x til series x, er vitterlig fremlagt i denne artikkelen. Om du virkelig meiner det du skriver, kan du vel kanskje gje ein god grunn for at folk skal kjøpe xbone one x istadenfor series x til omtrent samme pris...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I vennegjengen så har vi stadig diskusjoner ang pris. Phil Spencer har gått ut og sagt at de ikke vil gå i samme blemma med Xbox Series X som de gjorde med Xbox One. Men etter å ha sett specs, så tror jeg personlig at vi vil komme til å punge ut tett opp mot 5k. Samme som Xbox One X. Kan bli billigere også, hvem vet. Sony har gått ut og sagt at de vil i morgen slippe bilder, og specs av PS5. Litt sent med tanke på at MS plutselig slapp bomben i går. Sony har sagt at de venter på MS skal slippe prisen på sin konsoll, for flere har gått ut og sagt at Sony kan komme til å tape penger det første året på PS5.

Lenke til kommentar
Mala skrev (15 minutter siden):

Som alltid.

5000 ,- er nok minstepris vi må regne med å betale for konsollene i denne omgang...jeg tenker mellom 5500-6000 jeg altså. Men jo mindre jo bedre selvsagt. Strikken bør jo ikke tøyes for langt, det har jo blitt prøvd før ?

Kan se for meg 5500-6000 for Series X og 3000-3500 for "Series S" (dersom Lockhart ryktet stemmer).

Lenke til kommentar
16 hours ago, 0laf said:


Ikke i det hele tatt, men en spillkonsoll er fremdeles ikke en PC, og har ikke samme bruksmønstere.
Det som blir surmaget er vel å klage på at en konsoll for folk flest, ikke har samme spesifikasjoner som en spill-PC til 30 lapper.

Jo det er det, men dere får ikke lov til å bruke den til det. Lite valuta for pengene. Tror poenget her er at mange tror en konsoll er i nærheten av en PC til 30 lapper, pga de store ordene som brukes om konsoller til enhver tid, når de i realiteten ikke er mer enn en budsjett-PC med bruksrestriksjoner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Leflus skrev (1 time siden):

Screen_Shot_2019-02-27_at_2_52.06_PM.jpg.a4a92b122e7a7bfc66527bd7284edebf.jpg

Må sikkert regne med opp mot 5000kr her på berget. Kanskje mer.

 

Leflus skrev (58 minutter siden):

Kan se for meg 5500-6000 for Series X og 3000-3500 for "Series S" (dersom Lockhart ryktet stemmer).

Når kun skjermkort alene for å drive 60fps i 4k på en PC koster over 10K, så er det enkelt matte at en konsoll (med ssd og alle deler) aldri kommer til å koste halvparten.

Snakker vi high/ultra setting på 4k koster jo det fort 20-30k for en PC, da tviler jeg på at konsoll legger seg under 5k med lik ytelse. Det er bare veldig urealistisk

Jeg har tippet 10K for topp konsollen, og det holder jeg fremdeles fast på. Er egentlig ikke «dyrt» når man tenker på alle topp mobilene som koster 10-15K.

Tror de som gjetter priser på next gen konsoll har glemt hvor mye hardware har gått opp i pris de siste årene. Xbox 360 kostet 6K i sin tid, da er ikke 10k i 2020 så drøyt.

Endret av Emile the rat
Lenke til kommentar
ZentiX skrev (1 time siden):

 ... for flere har gått ut og sagt at Sony kan komme til å tape penger det første året på PS5.


Microsoft har tapt penger på nesten alle konsoller de har utviklet.

Den første Xbox'en var rent tap, de tapte store penger på hver eneste konsoll, de har også bekreftet av Xbox One X ble solgt med tap, men det spiller ingen rolle, det de tjener penger på er spill, ikke konsoller, å Microsoft har de siste årene kjøpt en rekke spillselskaper, slik at de står for mye av spill-utviklingen selv.

Lenke til kommentar
Emile the rat skrev (6 minutter siden):

 

Når kun skjermkort alene for å drive 60fps i 4k på en PC koster over 10K, så er det enkelt matte at en konsoll (med ssd og alle deler) aldri kommer til å koste halvparten.

Snakker vi high/ultra setting på 4k koster jo det fort 20-30k for en PC, da tviler jeg på at konsoll legger seg under 5k med lik ytelse. Det er bare veldig urealistisk

Jeg har tippet 10K for topp konsollen, og det holder jeg fremdeles fast på. Er egentlig ikke «dyrt» når man tenker på alle topp mobilene som koster 10-15K.

Tror de som gjetter priser på next gen konsoll har glemt hvor mye hardware har gått opp i pris de siste årene. Xbox 360 kostet 6K i sin tid, da er ikke 10k i 2020 så drøyt.

Tror du er nødt til å friske opp minnet ditt litt. Xbox 360 Premium kostet rundt 3500 i 2005. PS3 kostet mellom 5000-6000 da den var ny, men den var ikke vesentlig sterkere enn X360. I hvert fall ikke i praksis.

Alt over 6000kr er urealistisk. De kommer ikke til å selge en konsoll for 10K. Aldri i verden.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Xbox Series X spill vil kun fungere på den interne SSDen eller hvis man har det eksterne SSD kortet til Xbox.

Hvis man vil spille bakover kompatible spill fra den originale Xboxen, Xbox 360 eller Xbox One, så kan man ha disse lagret på en ekstern harddisk og kjøres derfra. Men hvis de lagres på SSDen vil de ha kortere lastetider, og støtte rask gjengoppstart.

Det stemmer ikke helt det du sier om at det ikke kommer spill som er optimaliserte for Xbox Series X med det første.

Et Forza Motorsport spill har tradisjonelt skulle kjøre 60FPS, og vise frem det grafiske potensialet i en Xbox. Hvis man feks tar det neste Forza spillet som sannsynligvis vil være et lansering spill med Series X, så er dette spillet utviklet med tanke på den grafikk kraften Series X har.

Så tar man og ser på hva man trenger å gjøre for å kunne kjøre dette spillet på One X. Man slår av grafiske egenskaper som feks Raytracing som One X ikke støtter, så går man gjennom og senker andre grafiske innstillinger til man får spillet til å kjøre akseptabelt på en One X. Så gjør man det samme på One.

På den måten ha man et spill som tar i bruk kraften til Series X, men som også er tilgjengelig til de som ikke har en Series X. Det er en vin vin situasjon for både forbrukere og for Microsoft. Microsoft får en større potensiell kundebase for spillet, da de ikke kun trenger å selge spillet til de som har en Series X. I og med at det er samme arkitektur, behøver man ikke å bruke store summer på å porte spille til de eldre konsollene. En forbruker er ikke tvunget til å oppdatere sin Xbox for å spill nye spill. Og hvis man oppgraderer trenger man ikke kjøpe det samme spillet en gang til for å kunne bruke det på den nye konsollen, og man får tilgang til den versjonen som er tilpasset konsollen man spiller på.

 

Lenke til kommentar
Emile the rat skrev (14 timer siden):

Jo, det er et kjempe problem. Kjører man 120fps på en 60hz skjerm kunne man like godt kjørt 60hz. Har man ikke freesync eller g-sync med fps cap vil 120hz på en 60hz skjerm gi tearing. I tillegg klarer ikke skjermen å se de ekstra fps’ene, så alt man risikerer er tearing om skjermen og skjermkort ikke støtter en freesync eller g-sync.

Eller så kan man bare bruke vsync for å hindre tearing. Men ja, det er lite poeng og det er kanskje det største hindret for 120FPS på XBSX, det er ikke akkurat en overflod av 120Hz TV'er.

 

Sitat

 

Når konsollen i teorien kan få 60fps i 4k er den mer en kraftig nok til å dra 120hz i lavere oppløsninger. 

Så skjønner ikke argumentet ditt? 60fps i 4k krever mer enn 144hz i 1440p dersom spiller bruker 4k teksturer. Om spillet ikke bruker 4k teksturer er egentlig oppløsningen helt bortkastet og man kunne til fordel optimalisert spillet for 120hz.

Mitt argument er at microsoft prioriterer dårlig når de heller velger høy oppløsning fremfor høy refresh rate.
Lav fps er jo det største minuset med dagens konsoller, så da er det dumt å se at de fortsetter å sløse GPU kraft på oppløsning fremfor høyere fps.

 

 Framerate går ikke bare på GPU'en. Konsollen kan bare gi høyere framerate i lavere oppløsning hvis det er CPU tid til overs i den høyere oppløsningen. Som er grunnen til at 60FPS i 1080p er ganske sjelden et valg på XBO-X (350% kraftigere GPU og 10% kraftigere CPU enn XBO(-S)). Fra typisk spill som kjører i 30FPS på dagens konsoller vil man mer eller mindre bruke opp all den ekstra CPU kraften til XBSX med å gå opp til 120FPS. Men det er jo en mulighet, avhengig av spillet og hva utviklerne vil få frem i spillet.

Fast Racing Neo på WiiU har f.eks 4K og 8K teksturer med et 720p framebuffer og Rage bruker et 32Kx32K stort tekstur. Det kommer jo ann på hvor store arealer teksturene dekker og er man nærme nok kan et tekstur "gå langt utenfor skjermen", eller rundt objekter. Hvorvidt native 4K render oppløsning vil ha en fordel over 1440p kommer mer ann på TV størrelse og sitteavstand, for de aller fleste vil det nok ha lite å si og jeg vil tro at de fleste AAA spill vil bruke "4K" render oppløsning (1800p oppskalert til 4K, dynamic resolution scaling etc.) fremfor native 4K, ihvertfall med tiden.

Når det kommer til 3. parts utviklere ihvertfall er dette uansett opp til spill utviklerne, det er dem som velger hva dem vil prioritere, ikke Microsoft. Jeg blir ikke overrasket om vi også vil se en del 30FPS spill hvis utvikleren f.eks ønsker å bruke en del ray-tracing.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Emile the rat skrev (2 timer siden):

 

 

Tror de som gjetter priser på next gen konsoll har glemt hvor mye hardware har gått opp i pris de siste årene. Xbox 360 kostet 6K i sin tid, da er ikke 10k i 2020 så drøyt.

Du er jo helt ute og kjører her. Sjøsprøyt fra ende til annen.

 

Denne generasjons konsoller blir ikke billig, men jeg tipper både Sony og MS er villig til å gå med tap det første året minst på hardwaren sin og belager seg på spillsalg og tilbehør.

Endret av Mala
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Emile the rat skrev (8 timer siden):

Har både en 4K 60hz skjerm og en 1440p 200hz skjerm.

Side-by-side klarer jeg ikke helt se forskjellen på 4k og 1440p in-game på såpass liten skjerm, 27 og 35 tommer. Jeg må faktisk sitte helt inntil skjermen for å se forskjell på pixeltettheten, noe jeg ikke gjør for da mister man field of view og hadde bare skadet øynene.

Eneste fordel jeg ser med 4K er skarpere font og mer desktop plass, i gaming derimot er eneste forskjellen jeg ser med 4K at den spiser opp fps’en min.

Forskjellen på 60/100 60/144 og 60/200 er derimot udiskuterbar. Bildet ser faktisk blurry ut på 4k sammenlignet med 100hz 1440p. Fps har en del å si for hvor klart bilde blir, tro det eller ei. Først når du sammenligner side-by-side ser man hvor mye fps faktisk har å si :)

Kanskje du har dårlig syn? For meg er det null problem. Men som jeg sa tidligere, folk er forskjellig og prioriterer forskjellige ting. Helst skulle jeg hatt en skjerm på rundt 38" med PPI på over 200 og GPU til å drive det på 120fps. Men det blir nok lenge til dette blir en mulighet, om noen gang.

Det er også mange som ikke bryr seg om forskjellen på 30 vs. 60 vs. 120 fps (les: det koster alt for mye, eller de har ikke lyst til å spille på en PC) . Bare se på hvor mange konsollspillere det er der ute. Prøv å ikke være så bastant og aksepter at folk er forskjellig.

Lenke til kommentar
TheMoose skrev (5 timer siden):

Xbox Series X spill vil kun fungere på den interne SSDen eller hvis man har det eksterne SSD kortet til Xbox.

 

Om det er sant så er altså artikkelen til gamer feil, da de skriver at spillene vil fungere på en ekstern harddisk, kun med dårligere ytelse enn på den interne SSD lagringen.

Lenke til kommentar

Noen sitater så langt:

- "We have USB-A ports on the Xbox Series X, but games designed for the Xbox Series X, with ray-tracing and so on, will expect the high-speed NVMe drive to be present. You will be able to run non-upgraded Xbox One games from an external drive"

- "Built in partnership with Seagate, this 1 TB custom storage solution expands storage capacity of Xbox Series X with the full speed and performance of the Xbox Velocity Architecture Previous generation Xbox titles can still be played directly from external USB 3.2 hard drives."

Kilde: WindowsCentral

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...