Gå til innhold

Her er alle innmat-detaljene til Xbox Series X


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Sitat

Microsoft sier at maskinen er designet for å håndtere 4K-oppløsning med en bildefrekvens på 60 bilder per sekund uten noen kompromisser for utviklere

Mulighet til å kjøre 60 FPS har man hatt på konsollene de siste 20 årene, minst. 

Det er alltid et kompromiss, og det er at høyere FPS gir dårligere grafikk. Grafikken vinner derfor den kampen hos utvikleren stort sett hver gang.  

Endret av MrL
Lenke til kommentar
AfterGlow skrev (25 minutter siden):

Konsollen har også støtte for ekstern harddisk-lagring, men Microsoft understreker at man må kjøre spillene fra den interne SSD-en eller utvidelseskortet for å få den beste ytelsen.

Altså vil ikke Microsoft ta nytte av at de nå har SSD lagring, slik Sony sier de vil gjøre.

Lenke til kommentar

Også var det alle de som trodde neste generasjon konsoll ville knuse dagens PCer, komisk

Holder meg til ultrawide og 200hz. 

Har hatt noe episoder hvor jeg har trodd spillene mine har lagget, da har det vist seg å være at spillet kjører i 60hz, som er helt forferdelig. Da er det uvesentlig hvor bra grafikken måtte være. 

Når jeg kan få 100fps stabilt i Battlefield V med raytracing og alt på ultra,  så klarer jeg ikke helt se nytten med disse nye konsollene. 

Lenke til kommentar
0laf skrev (18 minutter siden):


De fleste er nok mer opptatt av å faktisk spille, enn at de har det absolutt beste utstyret penger kan kjøpe å spille på.

Vel, en vanlig 144hz skjerm trenger ikke koste all verden, og er fremdeles milevis bedre enn 60hz.

60hz har vært utdatert i veldig mange år alt, at neste konsoll også er låst til 60hz er en skam. 

Tror alle som har prøvd en 144hz kan skrive under på at de aldri ville klart å gå tilbake til 60hz, det er fryktelig. Det handler ikke om å ha det beste utstyret penger kan kjøpe deg, det handler om at 60hz rett og slett ser og oppleves veldig dårlig :) 

Lenke til kommentar
ExcaliBuR skrev (58 minutter siden):

Denne kommentaren skjønte jeg ikke. Hvorfor drar ikke Microsoft nytte av SSDen når de selv sier at spillene må kjøres fra den?

"some games have to duplicate data to make sure the hard drive keeps picking it up—making for some massive files sizes we see in games today—specifically using Spider-Man‘s lampposts and random citizens as an example. He even points out with Spider-Man that some data is duplicated up to 400 times. Since an SSD doesn’t need to spin, it can load up more at once without the need for duplicate data. What does this mean for developers? Cerny believes it will lead to smaller game and patch sizes, and/or bigger and more detailed worlds; whichever developers prefer"

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Emile the rat skrev (22 minutter siden):

60hz har vært utdatert i veldig mange år alt, at neste konsoll også er låst til 60hz er en skam. 


Dette er en spillkonsoll, de aller fleste som kjøper en slik, velger å koble den til TV'en.

At du har kjøpt deg en gaming-skjerm med 144 hz er hyggelig for deg, men de færreste har TV med noe særlig mer enn 60 hz.

De som virkelig er (over)seriøse gamere, som må ha super-duper gaming-skjerm, spesiell gaming-stol, SS-rally-hodetelefoner til fem lapper og gullkantet skjermkort til gud vet hvor mange tusen og sitter hele dagen å streamer våset sitt på nett ... de kjøper seg en PC, ikke en Xbox.

Vi andre kjøper en konsoll for å koble den til TV'en, å spille litt når det passer sånn.

Endret av 0laf
  • Liker 4
Lenke til kommentar
0laf skrev (36 minutter siden):


Dette er en spillkonsoll, de aller fleste som kjøper en slik, velger å koble den til TV'en.

At du har kjøpt deg en gaming-skjerm med 144 hz er hyggelig for deg, men de færreste har TV med noe særlig mer enn 60 hz.

De som virkelig er (over)seriøse gamere, som må ha super-duper gaming-skjerm, spesiell gaming-stol, SS-rally-hodetelefoner til fem lapper og gullkantet skjermkort til gud vet hvor mange tusen og sitter hele dagen å streamer våset sitt på nett ... de kjøper seg en PC, ikke en Xbox.

Vi andre kjøper en konsoll for å koble den til TV'en, å spille litt når det passer sånn.

Voldsomt til surmagra innlegg xD Virker nesten ut som du har et problem med de som bruker flere lapper på PC ?

 

Lenke til kommentar
Emile the rat skrev (Akkurat nå):

Voldsomt til surmagra innlegg xD Virker nesten ut som du har et problem med de som bruker flere lapper på PC ?


Ikke i det hele tatt, men en spillkonsoll er fremdeles ikke en PC, og har ikke samme bruksmønstere.
Det som blir surmaget er vel å klage på at en konsoll for folk flest, ikke har samme spesifikasjoner som en spill-PC til 30 lapper.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
0laf skrev (13 minutter siden):


Ikke i det hele tatt, men en spillkonsoll er fremdeles ikke en PC, og har ikke samme bruksmønstere.
Det som blir surmaget er vel å klage på at en konsoll for folk flest, ikke har samme spesifikasjoner som en spill-PC til 30 lapper.

Det har jeg heller aldri påpekt. Du som har hengt deg opp i hvor mye PC hardware koster, med en noe megativ undertone.

Det jeg har påpekt var at 60hz er veldig gammeldags, det er samme oppdateringsfrekvens som jeg hadde på min gamle nintendo gamecube, så ikke mye å rope hurra for. 
 

Er flere oled TVer som tar 100-120hz i dag, og det er en langt mer merkbar oppgradering over høy oppløsning. Jeg mener spillkonsoller prioriterer helt feil, fordi de kun tenker oppløsning, men ligger flere år bak på andre punkter. Det er altfor dårlig, spesielt med tanke på hvor mye neste generasjon har blitt hypet. Er en grunn til at flest gamere velger 1440p med høy refresh rate over 4k med lav refresh rate.

60hz i 4k har man jo allerede på dagen konsoller, så da kan man jo begynne å lure hvorfor man skal kjøpe denne nye konsollen dersom disse ryktene stemmer.
 

Si meg, hvilke oppgradering får man egentlig med xbox series x som jeg ikke allerede kan få med xbox one x? Noe jeg ikke har fått med meg?

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Emile the rat skrev (29 minutter siden):

Det jeg har påpekt var at 60hz er veldig gammeldags, det er samme oppdateringsfrekvens som jeg hadde på min gamle nintendo gamecube, så ikke mye å rope hurra for.


Ja, i 480i på en Gamecube, men det er jo helt irrelevant?
NTSC har jo vært 60hz i et halv århundre, mens PAL har vært 50hz.

Når det er sagt, så er det snakk om FPS, altså hvor mange "frames per second" konsollen klarer, mens hz på skjermen din er hvor mange ganger skjermen kan "oppfriske" bildet per sekund, ikke det samme.

Xbox Series X har i utgangspunktet støtte for 120 FPS, men de fleste spill vil trolig kjøre i 60 FPS, den tidligere Xbox One X kjører spill i stort sett 30 FPS, men har støtte for 60 FPS.

Nintendo NES kjører alle spill i 60FPS så vidt jeg vet, Gamecube hadde vel noen få som støttet 60FPS, mens de fleste var 30 FPS.

Uansett, for folk flest spiller det ingen trille.

Endret av 0laf
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Iki skrev (2 timer siden):

"some games have to duplicate data to make sure the hard drive keeps picking it up—making for some massive files sizes we see in games today—specifically using Spider-Man‘s lampposts and random citizens as an example. He even points out with Spider-Man that some data is duplicated up to 400 times. Since an SSD doesn’t need to spin, it can load up more at once without the need for duplicate data. What does this mean for developers? Cerny believes it will lead to smaller game and patch sizes, and/or bigger and more detailed worlds; whichever developers prefer"

Slik jeg leste innlegget ditt så tolket jeg det dethen at du sa at Microsoft ikke kom til å nytte av at de har SSD?

Iki skrev (4 timer siden):

Altså vil *ikke* Microsoft ta nytte av at de nå har SSD lagring, slik Sony sier de vil gjøre.

Det var derfor jeg spurte deg det jeg spurte deg om, det du quoter bare bekrefter at Microsoft *vil* ta nytte av SSD.

0laf skrev (1 time siden):


Ja, i 480i på en Gamecube, men det er jo helt irrelevant?
NTSC har jo vært 60hz i et halv århundre, mens PAL har vært 50hz.

Når det er sagt, så er det snakk om FPS, altså hvor mange "frames per second" konsollen klarer, mens hz på skjermen din er hvor mange ganger skjermen kan "oppfriske" bildet per sekund, ikke det samme.

Xbox Series X har i utgangspunktet støtte for 120 FPS, men de fleste spill vil trolig kjøre i 60 FPS, den tidligere Xbox One X kjører spill i stort sett 30 FPS, men har støtte for 60 FPS.

Nintendo NES kjører alle spill i 60FPS så vidt jeg vet, Gamecube hadde vel noen få som støttet 60FPS, mens de fleste var 30 FPS.

Uansett, for folk flest spiller det ingen trille.

Ikke helt. NTSC kjørte spill i 60Hz, PAL 50Hz. Se her: https://wiki.nesdev.com/w/index.php/Cycle_reference_chart. Det er forskjell i frametimes mellom NTSC og PAL. Har du en 10NES "modded" PAL NES og en opprinnelig NTSC NES så vil du merke at NTSC spill vil gå tregere på PAL NES enn NTSC NES. Både lyd og bilde.

Lenke til kommentar
ExcaliBuR skrev (39 minutter siden):

Ikke helt. NTSC kjørte spill i 60Hz, PAL 50Hz. 


Var det ikke akkurat det jeg skrev

0laf skrev (1 time siden):

NTSC har jo vært 60hz i et halv århundre, mens PAL har vært 50hz.


Når det kommer til FPS, altså Frames Per Second, så stemmer det dog at NES PAL-konsollen forsøker å rette seg inn mot skjermer med 50hz, slik at den relle FPS'en på en PAL-maskin (NES) er rett over 50 FPS (50.007'ish), mens NTSC-konsollen ligger lengre unna, på 60.098 FPS omtrent, dette er på grunn av CPU-sykluser * 262 linjer osv.

Ettersom framerate er bygd inn i konsollen, så vil alle spill være raskere på en NTSC-konsoll enn på en PAL-konsoll, forutsatt at 10NES-chip'en er klippet slik at maskinen er regionsfri.

Det er kanskje ikke så veldig interessant, annet enn at hz ikke nødvendigvis er det samme som FPS.

Lenke til kommentar

Helt riktig det, men det er måter å justere for forskjellige frekvenser med timers.

Ville bare korrigere dette utsagnet ditt:

0laf skrev (2 timer siden):

*snip*Nintendo NES kjører alle spill i 60FPS så vidt jeg vet*snip*

Beklager at jeg gjentok oppfriskningshastighetsforskjellene mellom PAL og NTSC (minus Brasils PAL-M da).

Lenke til kommentar
0laf skrev (2 timer siden):


Når det er sagt, så er det snakk om FPS, altså hvor mange "frames per second" konsollen klarer, mens hz på skjermen din er hvor mange ganger skjermen kan "oppfriske" bildet per sekund, ikke det samme.

Nintendo NES kjører alle spill i 60FPS så vidt jeg vet, Gamecube hadde vel noen få som støttet 60FPS, mens de fleste var 30 FPS.

Nå trakk jeg litt  på smilebåndet her, vet hva fps og hz er, er ikke noob ;) 

Når det gjelder gamecube, så kjørte Metroid Prime, Mario Kart, F-Zero, Melee (for å nevne noen) alle på native 60fps, men de fleste spill kunne «patches» med ar-coder for å kjøre på 60fps, slik som Super Mario Sunshine og Wind waker. 

Med andre ord, nesten alle spill jeg kjørte på gamecube kjørte med 60fps, eneste jeg kommer på som trolig kjørte 30fps var Mario Party og Tony Hawk, resten støttet 60fps enten som native eller gjennom ar.

Jeg bryr meg ikke om neste generasjon har en brøkdel bedre grafikk enn dagens generasjon, men fps derimot er største ulempen jeg ser med konsoll.

Alle de vennene jeg har med konsoll har kjøpt gamingskjerm, og så og si alle har nå gått over til PC pga lav fps på konsoll. Når Microsoft kan markedsføre for 4k 60fps, skjønner man at de færreste spillene vil få native 120hz, iværtfall av triple A spillene, noe som er synd. 

Jeg vet mange på konsoll mener 60hz er greit nok, men kan garantere at det ser langt fra greit ut om man er vant med høyere fps, er en grunn til at folk går over fra konsoll til PC, og ikke motsatt ;) 

Men jeg forstår litt av problemet, da fleste TV skjermer er 1080p og 4k, så da faller 1440p mellom to stoler, uheldigvis da det er ideell oppløsning for fps. Hadde neste generasjons konsoll satset på 1440p 120hz eller hatt en funksjon hvor man kunne velge mellom det og 4k 60hz skulle jeg vært overbevist. Men det vet man vel ikke før produktet kommer :) 
 

Til syvende og sist er argumentet mitt at 60hz er for lite i 2020 :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

  

ExcaliBuR skrev (26 minutter siden):

Ville bare korrigere dette utsagnet ditt:


Joa, PAL NES kjører alle spill i 50 FPS, men jeg nevnte det kun fordi det er litt artig, en konsoll som kom i 1984 kjørte alle spill i 60 FPS (50 FPS for PAL), mens langt mer moderne konsoller ofte ikke har mer enn 30 FPS.

Det er jo heller ikke noe problem med 120 FPS på en 60 hz skjerm, eller 60 FPS på en 120 hz skjerm, rent teknisk, i enkelte tilfeller kan man jo få "tearing" og andre problemer, men når framerate ikke stemmer med refresh rate, kommer man inn på hvordan bildet oppdateres mellom "frames", køing, VSync og Csync med mer, som er mer avansert enn det jeg forstår noe av, og egentlig ikke var mitt poeng, kun å gjøre et poeng utav at hz ikke er det samme som FPS.

 

Emile the rat skrev (7 minutter siden):

Jeg vet mange på konsoll mener 60hz er greit nok, men kan garantere at det ser langt fra greit ut om man er vant med høyere fps, er en grunn til at folk går over fra konsoll til PC, og ikke motsatt ;) 

Men jeg forstår litt av problemet, da fleste TV skjermer er 1080p og 4k, så da faller 1440p mellom to stoler, ...


Joa, jeg har sett 144 hz, med spill og PC som klarer å henge med, å det ser fantastisk ut, men jeg antar at det blir dyrt i en konsoll man helst ønsker å selge til massene, ikke noen ytterst få spesielt interesserte som ønsker super-duper bildekvalitet og det siste innen GPU'er og den slags.

Jeg er over gjennomsnittet interessert i spill, å har PS4 og Xbox One, men de gangene jeg har tid til å spille, så gjør jeg det på en Samsung TV som ikke en gang har 4k, men 1080p, og det fungerer helt utmerket for meg, og sikkert 99% av kundemassen for en Xbox.

Endret av 0laf
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...