Gå til innhold

Finne max minne mengde på laptop


AndersT2

Anbefalte innlegg

Kjøpte denne på tilbud forrige uke: https://www.elkjop.no/product/data/barbar-pc/81932/asus-vivobook-15-barbar-pc

Og merket at den godt kunne hatt mer minne, da det er 5,9 tilgjengelig etter at skjermkortet har tatt sitt.

AmDs 3500U fant jeg ut støtter opptil 32GB, men er det da garantert at hovedkortet støtter det også, eller kan Asus ha forenklet/spart på ting ved å ikke støtte mer enn si 16?

Bestilte 16 fra komplett, men det ene minnesporet sitter på baksiden av hovedkortet, og tar ikke sjansen på å demontere alt. Funket fint med 1 av hver type, men tenkte jeg kunne returnert, og heller kjøpt 1x 16, enn 2x8 i dag, og heller fått 20GB totalt enn 12. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
AndersT2 skrev (4 timer siden):

AmDs 3500U fant jeg ut støtter opptil 32GB, men er det da garantert at hovedkortet støtter det også, eller kan Asus ha forenklet/spart på ting ved å ikke støtte mer enn si 16?

Den Vivobooken med modellkoden jeg nevnte påstås på prisjakt å støtte maks 20GB.

Du må kontakte Asus support for å få svar på spørsmålet ditt:

https://www.asus.com/support/Product/ContactUs/Services/questionform/?lang=sv-se

Lenke til kommentar

Mulig denne stemmer overens: https://www.asus.com/Laptops/ASUS-VivoBook-15-X512DA/specifications/

Der takler minnesporet maks 8 GB, og når 4 er innebygd som de skriver, så er det maks 12GB totalt..

Stoler ikke helt på spesifikasjonene som oppgis på Prisjakt og Prisguiden, heller ikke alltid hos de som selger de, da de ofte haster ting ut. Fant ut etter at jeg bestilte min fra Elkjøp at under spesifikasjonene så stod det 4GB, mens i beskrivelsen som var best synlig stod det 8. Heldigvis så var 8 riktig. De har greid å endre på det nå.

Lenke til kommentar
AndersT2 skrev (3 timer siden):

Mulig denne stemmer overens: https://www.asus.com/Laptops/ASUS-VivoBook-15-X512DA/specifications/

Der takler minnesporet maks 8 GB, og når 4 er innebygd som de skriver, så er det maks 12GB totalt..

Stoler ikke helt på spesifikasjonene som oppgis på Prisjakt og Prisguiden, heller ikke alltid hos de som selger de, da de ofte haster ting ut. Fant ut etter at jeg bestilte min fra Elkjøp at under spesifikasjonene så stod det 4GB, mens i beskrivelsen som var best synlig stod det 8. Heldigvis så var 8 riktig. De har greid å endre på det nå.

Asus skriver jo i spesifikasjonen på hjemmesiden at det ene okkuperte minnesporet aksepterer opp til 12GB, og det tomme minnesporet aksepterer 8GB, blir det ikke da 12+8GB, som i mitt hode blit 20GB.

Lenke til kommentar

Slik jeg leser den så har de 2 versjoner. Det er en samle spesifikasjons side for forskjellige utgaver, ikke denne spesifikke.

En type har 4 GB innebygd, og da 8 GB maks i de ledige sporet, da maks 12GB totalt

og den andre typen har ikke noe innebygd, og det kun er 8 GB som går i sporet,  og da maks 8 totalt.

 

Det er kun 1 minnespor i PCen.

Lenke til kommentar
Mr D skrev (Akkurat nå):

Hvorfor diskutere detaljer om X512DA når det gjelder en D509DA?
https://www.asus.com/no/Laptops/ASUS-Laptop-15-M509DA/specifications/

Denne leveres i 2 versjoner:
Opptil 8 GB Onboard memory, 1 x SO-DIMM-kontakter , Opptil 16 GB SDRAM
Opptil 4 GB Onboard memory, 1 x SO-DIMM-kontakter , Opptil 12 GB SDRAM

Onboard memory = fastloddet på hovedkort. Har da et ekstra minnspor.

Var det eneste jeg fant når jeg lette. Men takk for den.

Sier jo egentlig det samme, at det er maks 12GB totalt

Lenke til kommentar
mobile999 skrev (1 time siden):

Du har vel "8 GB Onboard memory, 1 x SO-DIMM-kontakter , Opptil 16 GB SDRAM"?

Nei. Min har 8 totalt, hvorav 4 er på hovedkortet, og 4 er egen minnebrikke. Så jeg får da kun 12 totalt.

Synd de skal lage så utrolig mange konfigurasjoner av PCene, slik at det er så å si umulig å finne korrekt info om en eksakt PC.

Lenke til kommentar
AndersT2 skrev (1 time siden):

Ikke hvis den ikke støtter mer enn 8 GB på den.

Jeg har også pc som ikke "støtter" mer enn 4gb i slot 2. Men virker like bra med 8gb.

Så tror nok jeg hadde sjekket erfaringene til andre på nett på akkurat din pc, eller bare bestilt en plass med returrett og prøvd 16gb brikke.

Lenke til kommentar
Daniel.ab skrev (14 timer siden):

Jeg har også pc som ikke "støtter" mer enn 4gb i slot 2. Men virker like bra med 8gb.

Så tror nok jeg hadde sjekket erfaringene til andre på nett på akkurat din pc, eller bare bestilt en plass med returrett og prøvd 16gb brikke.

Tror jeg skal slite med å finne noens erfaringer med det, når jeg slet med å finne produktsidene for PCen.

Gidder ikke drive med retur osv, den går bedre med 12GB enn den gjorde uten, og det er ikke så kraftig maskin at 20GB hadde gjort noe mer utslag vil jeg tro.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...