Gå til innhold

Gammel imac vil ikke oppdatere Safari..


Anbefalte innlegg

Begynner å bli passe lei at imacen HVER dag minner meg på om at jeg må restarte maskinen for det er en oppdatering som ikke gikk igjennom (hjelper ikke å restarte, samme skjer igjen)

Kan jo virke som at den ikkje klarer å ta oppdateringen. 

Er det slik at maskinen min er for gammel for å ta denne? (2011) men hvorfor dukker den isåfall opp da, skal man få tilbud om oppdateringer som ikke maskinen kan ta?

Skjermbilde 2020-03-16 kl. 16.56.52.png

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du skal kjøre siste versjon av MacOS på den må du enten patche slik at du får kjørt Catalina (kan gjøre at magen føles treg pga. systemkrav):

https://www.macworld.co.uk/how-to/mac-software/install-catalina-old-mac-3654960/

Eller du kan prøve en Linux- mistro og ha en maskin som kjører som normalt, kan f.eks. anbefale Ubuntu Budgie:

 

https://ubuntubudgie.org/downloads/

Prøv med live- funksjonen før du tester full skal på maskinen, da får du vurdert om det er noe for deg. Uansett er det et hav av *nix alternativer der ute, bedre å ha et up to date system enn å ha en OS som ikke kan oppgraderes.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Borger___ skrev (12 timer siden):

Vedr. den første linken, så står det at det kjører på 2012 og nyere, min er midt-2011.. 

Vedr. den andre linken, aldri hørt om dette, noe du anbefaler? 

Hei, anbefaler at du laster ned en iso og brenner en oppstarts-cd slik at du får prøvd deg frem. Her er en oppskrift du kan bruke for alle GNU/ Linux distribusjoner:

https://linuxmint-installation-guide.readthedocs.io/en/latest/burn.html

Lenke til kommentar
KVTL skrev (7 minutter siden):

Hei, anbefaler at du laster ned en iso og brenner en oppstarts-cd slik at du får prøvd deg frem. Her er en oppskrift du kan bruke for alle GNU/ Linux distribusjoner:

https://linuxmint-installation-guide.readthedocs.io/en/latest/burn.html

Jeg tror faktisk at jeg kastet de tomme CD platene under flyttinga i fjor, ettersom de hadde ligget i 15 år uten å bli brukt ?

Er det ikke andre måter å gjøre dette på uten å involvere CD, må vel finnes noe man bare kan laste ned?

Lenke til kommentar

Du kan vel alltids nyinstallere High Sierra, og så legge inn resten av software du bruker fra backup etter oppdatering (inkl. Safari-oppdateringen). Det er vel noe du har på maskinen som gjør at oppdateringen ikke går igjennom. Bruker du Command + Option + R når du starter maskinen kan du vel installere over internet om du ikke har tilgang på en original DVD.

Edit: Du kan jo bruke en annen browser om du ikke liker å tukle med maskinen evt sjekke hva du kan gjøre med Safari for å hjelpe oppdateringen.

Endret av vidor
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Borger___ skrev (9 timer siden):

Ok men la oss si jeg gjør dette, og da har en "ubuntu memory stick" , hva gjør jeg med denne? Hvordan få oppdatert os X på macen?

Du slår på maskinen (eventuelt restarter den hvis du har den på). Når du hører  "oppstartslyden" trykker du ned og holder inne option- knappen (står vel både option og alt, eventuelt option symbolet og alt på eldre keyboard. Ligger uansett midt i mellom control og command knappene).

Du skal da kunne velge hva systemet skal starte opp fra, velg da minnepinnen.

 

Lenke til kommentar
KVTL skrev (14 timer siden):

Du slår på maskinen (eventuelt restarter den hvis du har den på). Når du hører  "oppstartslyden" trykker du ned og holder inne option- knappen (står vel både option og alt, eventuelt option symbolet og alt på eldre keyboard. Ligger uansett midt i mellom control og command knappene).

Du skal da kunne velge hva systemet skal starte opp fra, velg da minnepinnen.

 

Ok men videre, etter jeg starter opp fra pennen? Har jeg ny oss da?

Lenke til kommentar
11 hours ago, Borger___ said:

Ok men videre, etter jeg starter opp fra pennen? Har jeg ny oss da?

Når du har startet opp så får du ofte velge om du vil installere Ubuntu eller teste Ubuntu. Dersom du velger teste (try out Ubuntu) så installeres det ikke. Men, på skrivebordet har du et ikon som heter install Ubuntu.

Det kan være fint å teste det litt først og se om alt virker greit. Koble til wifi f.eks.

Endret av Stratleray
Lenke til kommentar
Stratleray skrev (13 timer siden):

Når du har startet opp så får du ofte velge om du vil installere Ubuntu eller teste Ubuntu. Dersom du velger teste (try out Ubuntu) så installeres det ikke. Men, på skrivebordet har du et ikon som heter install Ubuntu.

Det kan være fint å teste det litt først og se om alt virker greit. Koble til wifi f.eks.

Ja men hvordan blir det med nytt osx, det er jo det vi er på jakt etter, betyr det at jeg har et oppdatert osx når jeg installerer ubuntu?

Lenke til kommentar
Borger___ skrev (På 16.3.2020 den 17.05):

Begynner å bli passe lei at imacen HVER dag minner meg på om at jeg må restarte maskinen for det er en oppdatering som ikke gikk igjennom (hjelper ikke å restarte, samme skjer igjen)

Kan jo virke som at den ikkje klarer å ta oppdateringen. 

Er det slik at maskinen min er for gammel for å ta denne? (2011) men hvorfor dukker den isåfall opp da, skal man få tilbud om oppdateringer som ikke maskinen kan ta?

Skjermbilde 2020-03-16 kl. 16.56.52.png

Har du nok plass ledig for å kjøre inn oppdateringen?

Du kan også boote til Recovery og reinstallere High Sierra over den gamle installasjonen som du har i dag (for å boote recovery, så holder du inn CMD+R når du skrur på Macen etter at den har vært helt avskrudd). Da mister du heller ikke noe data.

Tipper det bare er noe som har hengt seg opp her (men kan også være at typ harddisken holder på å ta kvelden), da det ikke er noen grunn til at du ikke skal kunne få installert denne oppdateringen til Safari.

Så ville startet med å ta backup/Time Machine-backup og så forsøkt å re-installere macOS. High Sierra duger fortsatt, men om et års tid så vil den slutte å få sikkerhetsoppdateringer.

Lenke til kommentar
MrMarbles skrev (59 minutter siden):

Har du nok plass ledig for å kjøre inn oppdateringen?

Du kan også boote til Recovery og reinstallere High Sierra over den gamle installasjonen som du har i dag (for å boote recovery, så holder du inn CMD+R når du skrur på Macen etter at den har vært helt avskrudd). Da mister du heller ikke noe data.

Tipper det bare er noe som har hengt seg opp her (men kan også være at typ harddisken holder på å ta kvelden), da det ikke er noen grunn til at du ikke skal kunne få installert denne oppdateringen til Safari.

Så ville startet med å ta backup/Time Machine-backup og så forsøkt å re-installere macOS. High Sierra duger fortsatt, men om et års tid så vil den slutte å få sikkerhetsoppdateringer.

Har rikelig med plass ja, bruker bare 150GB av 1TB, kan sikkert slanke denne ned betraktelig også etter fullført opprydding. Ok, kan prøve med recovery, men har ikke ekstern hardisk (den røk nettopp), lånte en time machine men den rakk ikke helt ut hit så jeg leverte den tilbake. Er litt stresset for at hardisken skal plutselig ryke, siden den er fra 2011, siden jeg ikke har noe backup. 

Lenke til kommentar
Borger___ skrev (2 timer siden):

Har rikelig med plass ja, bruker bare 150GB av 1TB, kan sikkert slanke denne ned betraktelig også etter fullført opprydding. Ok, kan prøve med recovery, men har ikke ekstern hardisk (den røk nettopp), lånte en time machine men den rakk ikke helt ut hit så jeg leverte den tilbake. Er litt stresset for at hardisken skal plutselig ryke, siden den er fra 2011, siden jeg ikke har noe backup. 

Ok. Har du noen skytjenester du kan lagre data på? Du kan f.eks. abonnere på mer iCloud plass i en måned for litt mer penger (koster kr 29 pr måned for 200GB- som forøvrig kan deles med andre familiemedlemmer- lagringsplassen altså, ikke filene dine), da kan du f.eks. synce bilder til Bilder og kopiere alt det du ikke klarer deg uten til iCloud Drive. 

Når du har fått reinstallert maskina og alt fungerer som det skal, så kan du avslutte abonnementet dersom du ikke er keen på å betale framover.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...
MrMarbles skrev (På 10.4.2020 den 16.01):

Ok. Har du noen skytjenester du kan lagre data på? Du kan f.eks. abonnere på mer iCloud plass i en måned for litt mer penger (koster kr 29 pr måned for 200GB- som forøvrig kan deles med andre familiemedlemmer- lagringsplassen altså, ikke filene dine), da kan du f.eks. synce bilder til Bilder og kopiere alt det du ikke klarer deg uten til iCloud Drive. 

Når du har fått reinstallert maskina og alt fungerer som det skal, så kan du avslutte abonnementet dersom du ikke er keen på å betale framover.

Har du gjort dette selv @MrMarbles ? Har kjøpt ny macbook, tenkte å bruke trikset du nevnte over, med mellomlagring i skyen. 

Men er det noen enkel måte å kopiere hele disken, slik som man gjør med iphonen, når man skal bytte telfon? Evt. hvordan kan man gjøre det? 

 

Lenke til kommentar
Borger___ skrev (19 timer siden):

Har du gjort dette selv @MrMarbles ? Har kjøpt ny macbook, tenkte å bruke trikset du nevnte over, med mellomlagring i skyen. 

Men er det noen enkel måte å kopiere hele disken, slik som man gjør med iphonen, når man skal bytte telfon? Evt. hvordan kan man gjøre det? 

 

Hei Borger.

Nei, man kan ikke ta backup til iCloud på en Mac som man gjør på iPhone, dessverre. Men, man kan synce hele Bilder-biblioteket dit og også alle dokumenter. 
 

Ønsker man en komplett backup fra gammel Mac, så ville jeg først og fremst brukt timemachine til ekstern harddisk.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...