Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Huskjøp, fuktsperre mangel og evt fukt


Anbefalte innlegg

Hei, 

Håper noen kam hjelpe meg med spm ang et hus vi har vert på visning til. I prospektet står det at huset har tynne vegger slik reglene var ment da. Typ 100-150mm om jeg husker rett. Det står vidwre at dersom man setter møblement for nærme veggene vil det oppstå kondens i møblene. 

Mine spørsmål dreier seg rundt dette. Hva kan dette skyldes? Ingen fuktsperre? Dampsperre? Kan man regne med mye fukt inne i veggen på grunnlag av dette? 

 

Hvilke anbefalinger har dere ang oppussing av dette. Veggene må nok isolerea ut, og det elektriske ledningsnettet må fornyes. Sikringsskapet er nytt. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Knappiladdn skrev (2 timer siden):

dersom man setter møblement for nærme veggene vil det oppstå kondens i møblene. 

Veggene er kalde noe som kjøler ned den delen av møblene som står nær veggen. Varm luft inne i møblene avkjøles mot den delen av møblene som kjøles ned av veggene. Dette fører til at fuktigheten i luften kondenserer inne i møbleme.

Dette har ingenting med mangel på fukt/dampsperre. Sannsynligvis er det ekstremt dårlig isolert, evt. så mangler det isolasjon. Teoretisk er det sannsynlig at det er et fuktproblem i ytterveggen pga. dette.

Om veggene har fukt/dampsperre eller ikke er mulig å spå ut fra informasjonen.

Endret av mobile999
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ventilasjon har vel også noe å si, med god ventilasjon og avfukte/fuktesystem (skal ikke være for tørt, men hvis problemet er at det oppstår fukt innvendig er vel heller problemet dårlig tørk) så kan man oppnå bra tørk innvendig og bedre fordéling av varme. Men høres ut som det er noe rart der.

Endret av Taurean
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...