Gå til innhold

[Løst]IT support jobb under corona striden som arbeidssøker


Anbefalte innlegg

Jeg har søkt på over 10 IT support jobber fra Januar til Mars, har ikke sertifiseringer for å bevise mine kunnskaper så det er fult mulig det er derfor jeg ikke har blitt innkalt til intervju og eller 2.e gangsintervju. jeg har planer om å ta CompTIA A+, Network+, Server+,MTA Server OS,Networking fundamentals,security fundamentals osv i år.

Føler at det er vanskelig å bli ansatt av en IT bedrift grunnet corona viruset. Det kan jo vare alt fra 1-3 måneder til 1 år. Og det vil bare bli panikk rundt dette.
Hjelper jo heller ikke at bedrifter tar i bruk hjemmekontor som også gjør folk som er ute etter å starte i IT ikke blir ansatt.

 

Hva syns folk?
Er det bare min paranoia i corona virus kaoset?

Endret av zlpw0ker
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kor mange intervju har du fått tilbod om? 10 søknadar på 2,5 måned er ikkje veldig mykje.

Når det gjeld koronasituasjonen så har du nok heilt rett i at den situasjonen gjer det vanskelegare å få jobb. Ikkje berre har mange av dei som tilsetter heimekontor og derfor ikkje får gjennomført fysiske intervju, men situasjonen der mange bedrifter permiterer sine tilsette gjer også at behovet for nytilsette er langt mindre. Mange bedrifter har nok også få ressursar til å drive opplæring og oppfølging av nytilsette akkurat no.

Samtidig så vil det nok være bedrifter som på grunn av koronasituasjonen har større pågang på support delen og som derfor trenger meir folk.

Du må berre fortsette å søke jobbar, og eventuelt vurdere om du også skal søke på jobbar med lavare kompetansekrav. Kan godt sjå for meg at fleire bedrifter har behov for fleire hender som kan besvare og systematisere henvendigar no når det er mange som har heimekontor som dei treng support til og kanskje også fleire tilsette som er slått ut av sjukdom.

Lenke til kommentar

Jeg er klar over at det ikke er mye, men vil jo ha support innen IT support, har jo brukt en del penger på utdanninga mi i tillegg. Det er ikke all verden som dukker opp der jeg bor eller i Oslo som jeg føler jeg kan søke på.

Jeg driver å tenker på å slutte å søke på jobber akkurat nå inntil jeg har hvertfall 2-3 sertifiseringer + litt tid har gått og forhåpentligvis at korona har roa seg bitte litt ned.

Lenke til kommentar

I disse hjemmekontor dager er det godt mulig det er lettere enn noensinne å få jobb innenfor IT support. Problemet er at du søker altfor lite, en søknad i uka. Du må bare søke på alt som kan være i nærheten av relevant og jobbe 8 timer med det om dagen om du ikke har noe annet å gjøre. 

Lenke til kommentar

Akkurat nå er nok de fleste bedrifter veldig opptatt med det som foregår knyttet til epidimien. Men allerede nå ser nok flere større bedrifter et fremtidig behov for å styrke support avdelingen sin. Enten på kort sikt eller på lang sikt. Så jeg tror at behovet for denne type stillinger øker snart, men det må roe seg litt først.

Og så må du bare søke, søke og søke. På det du klarer. Arbeidserfaring er gull.

Lenke til kommentar

Jeg søker på arbeidserfaring som egentlig ikke er så veldig mye, men også på utdanning på fagskole innen drifting av nettverk og server OS klienter og IKT driftsfag fagbrev. Men føler det er umulig å få jobb uten sertifiseringer. Fikk en grunn for avslag fordi jeg ikke hadde nok AD kunnskaper, jeg har grunnleggende AD kunnskaper som jeg har holdt på med i labb, men det ikke nok med vitnemål virker det som.

 

@uGn: jeg søker på finn og titter på LinkedIn hver dag under IT drift og vedlikehold-->IT-support i Oslo. Noen jobber er utenfor min kompetanse, noen er også urelatert i forhold til nettverks administrator som jeg utdanna meg innen og har interesse for.
Det er aldri bare Server OS med klienter og nettverk og O365, det er flere andre ekstra arbeidsoppgaver som jeg ikke har erfaring eller kunnskaper om.

Men føler når jeg oppnår noen sertifiseringer så føler jeg at jeg er litt ettertraktet siden jeg da har validert noe.

@PgUp: Trur nok ikke det er så lett som du sier å få hjemmekontor i IT support grunnet coronaviruset. jeg bruke faktisk flere timer om dagen på å lese på en sertifisering, mosjonerer.

 

Lenke til kommentar
zlpw0ker skrev (35 minutter siden):

Jeg søker på arbeidserfaring som egentlig ikke er så veldig mye, men også på utdanning på fagskole innen drifting av nettverk og server OS klienter og IKT driftsfag fagbrev. Men føler det er umulig å få jobb uten sertifiseringer. Fikk en grunn for avslag fordi jeg ikke hadde nok AD kunnskaper, jeg har grunnleggende AD kunnskaper som jeg har holdt på med i labb, men det ikke nok med vitnemål virker det som.

 

@uGn: jeg søker på finn og titter på LinkedIn hver dag under IT drift og vedlikehold-->IT-support i Oslo. Noen jobber er utenfor min kompetanse, noen er også urelatert i forhold til nettverks administrator som jeg utdanna meg innen og har interesse for.
Det er aldri bare Server OS med klienter og nettverk og O365, det er flere andre ekstra arbeidsoppgaver som jeg ikke har erfaring eller kunnskaper om.

Men føler når jeg oppnår noen sertifiseringer så føler jeg at jeg er litt ettertraktet siden jeg da har validert noe.

@PgUp: Trur nok ikke det er så lett som du sier å få hjemmekontor i IT support grunnet coronaviruset. jeg bruke faktisk flere timer om dagen på å lese på en sertifisering, mosjonerer.

 

De forventer da ikke en nyutdannet å ha erfaring og kunnskap om alt. Da hadde du ikke vært nyutdannet. Av erfaring må du søke på masse, og du vil uansett lære 99% på jobben. Viktigste er at du har en innstilling der du er villig til å lære nye ting og sette deg inn i det bedriften har behov for. Skriv det i søknaden også. Uansett om man skulle vært veldig erfaren vil det ta noen måneder å sette seg inn i en ny bedrifts systemer og rutiner. Ditt mål nå som nyutdannet er nettopp å vise hvor interessert du er i IT generelt, og hvilke området du finner spennende som kan passe for bedriften. 

Endret av PgUp
Lenke til kommentar
PgUp skrev (30 minutter siden):

De forventer da ikke en nyutdannet å ha erfaring og kunnskap om alt. Da hadde du ikke vært nyutdannet. Av erfaring må du søke på masse, og du vil uansett lære 99% på jobben. Viktigste er at du har en innstilling der du er villig til å lære nye ting og sette deg inn i det bedriften har behov for. Skriv det i søknaden også. Uansett om man skulle vært veldig erfaren vil det ta noen måneder å sette seg inn i en ny bedrifts systemer og rutiner. Ditt mål nå som nyutdannet er nettopp å vise hvor interessert du er i IT generelt, og hvilke området du finner spennende som kan passe for bedriften. 

Jeg poengterer ved hver søknad at jeg er villig til å lære nye ting, men jeg søker aldri på jobber som har med programmering inne i bilde.

Jeg skriver en setning eller 2 om hvor interessert jeg er i å lære meg om server OS,nettverk servere, overvåking, men ser ut som det aldri hjelper. 
Det som også er, at de fleste IT support jobbene også er ute etter litt erfarne IT support agenter som har med IT drifting og ikke IT support for bare stasjonære og bærbare pcer. Jo, jeg har soft skills, men har ikke den drift erfaring fra support. Føler det er veldig få bedrifter som også satser på nyutdanna. Det varierer jo litt da for bedrifter selfølgelig.

Lenke til kommentar
PgUp skrev (42 minutter siden):

Ikke unormalt at folk søker 50-100 ganger før de får napp. Hvorfor skulle ikke det gjelde deg?

jeg sier ikke at det ikke gjelder meg. Men hadde håpa på napp på en av søknadene jeg har sendt avgårde rundt omkring til bedrifter. Det fins bare så mange IT support bedrifter som jeg kan søke på og muligens det dukker opp 2-3 annenhver uke som jeg kan søke på som er nye. veldig mange av de jeg har søkt på ligger fortsatt ute på finn.no

Jeg får vel heller bare tiden med hjelp og få noen sertifiseringer i mellom tiden.

Lenke til kommentar
zlpw0ker skrev (16 minutter siden):

jeg sier ikke at det ikke gjelder meg. Men hadde håpa på napp på en av søknadene jeg har sendt avgårde rundt omkring til bedrifter. Det fins bare så mange IT support bedrifter som jeg kan søke på og muligens det dukker opp 2-3 annenhver uke som jeg kan søke på som er nye. veldig mange av de jeg har søkt på ligger fortsatt ute på finn.no

Jeg får vel heller bare tiden med hjelp og få noen sertifiseringer i mellom tiden.

Drift og nettverk etc er vel ikke nødvendigvis det samme som support. Men du får ha lykke til :) 

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...