Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Urettferdig Corona-dugnad?


Anbefalte innlegg

aomt skrev (59 minutter siden):

Det kan vare så enkelt som å plukke søppel i skogen/stranda eller besøke eldre på gamlehjem for å holde de med selskap. minst 20 timer i uka.

Skal love deg, tall på uføre kommer til å rase ned. På mirakuløst vis kommer fleire te å bli friske og skaffe seg jobb. Ren magi!

I en tid hvor staten betaler folk for å holde seg hjemme, vil du altså at de som er dårligst i stand til å takle COVID-19, de som har underliggende sykdom og er uføre, skal gå ut å plukke søppel og besøke eldresenter?

Det er nesten så man håper du pådrar deg alvorlig sykdom, og ender opp ufør, så kan vi jage deg ut å plukke søppel og besøke eldresentrene å se hva du synes da.

Det eneste magiske med disse påstandene dine, er vel hvordan voksne mennesker kan ha et slikt menneskesyn?
Det er utvilsomt at det finnes snyltere, og uføre som kanskje ikke burde vært uføre, men det er et svært lite mindretall, de aller fleste har gått igjennom helvete for å få den trygden, og ville ikke gjort det dersom de ikke var nødt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
aomt skrev (54 minutter siden):

Trenger ikkje vere svindel. Selge brannalarmer? Ulike tjenester til bedrifter? Det kan også vere eit eller anna enklere support via telefon.
Staten kunne også sette opp fabrik der folk måtte lage/brette/lime papp poser, så vi kunne redusere plastikk i butikkene. 3-4t/dagen kunne de fleste jobbet der.
Det finst enormt utvalg av muligheiter, så fremt ein er villig til å utforste/satse på de

Vel, vi har gamle som har gått bort. Jobben med å overbevise et firetallls call-senter om at fisken til haiene var død var ikke enkel..

Inkasso i massevis på unghetstabletter til 399 kr boksen. Hun sa nei, men da svarte de- Siden du ikke er interessert i unghetstabletter så er vi så snille at vi sender jeg deg bare tre bokser gratis, om du ombestemmer deg kan du sende en MAIL. Hørte samtale mens hun levde, tre telefoner på en besøks-tid.

Jeg synes vanlige kjeltringer som stjeler er mer spiselige.

Laveste livsform og karma til Helvete.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (2 minutter siden):

Vel, vi har gamle som har gått bort. Jobben med å overbevise et firetallls call-senter om at fisken til haiene var død var ikke enkel..

Inkasso i massevis på unghetstabletter til 399 kr boksen. Hun sa nei, men da svarte de- Siden du ikke er interessert i unghetstabletter så er vi så snille at vi sender jeg deg bare tre bokser gratis, om du ombestemmer deg kan du sende en MAIL. Hørte samtale mens hun levde, tre telefoner på en besøks-tid.

Jeg synes vanlige kjeltringer som stjeler er mer spiselige.

Laveste livsform og karma til Helvete.

Høres fælt ut. Selvfølgelig det er ikkje noe eg sikta til. Slik svindel er fullstendig uakseptabelt og bør straffast virkelig hardt. 

Lenke til kommentar
aomt skrev (1 minutt siden):

Selvfølgelig er det ikkje snakk om "nå" når det er COVID, eg trur det er åpenbart for de fleste?


Okej, så foreløpig setter vi ned trygdene til 66% av det de er nå, alle skal med, fordi du er misunnelig på syke mennesker som får lave trygder å leve av mens millionlønnen din reduseres, og når krisen er over, da kan vi jage de ut å plukke søppel.

Høres ut som noe Heinrich Himmler kunne kommet opp med .... «Arbeit macht frei» 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
aomt skrev (1 time siden):

Politisk realistisk løsning? Selvfølgelig - kutt i støtten. Så lenge ein får meir for å sitte hjemme enn å jobbe (renholder, resepsjonist, bartender, osv), så vil fleire velge denne løysninga. Når det lønner seg å jobbe, vil fleire gå for den. 
NAV børe vere mye meir på banen og komme med fleire samfunnsnyttige tiltak. Uføre må vare med på de, så langt det lar seg gjøre mtp helse. Det kan vare så enkelt som å plukke søppel i skogen/stranda eller besøke eldre på gamlehjem for å holde de med selskap. minst 20 timer i uka.

Skal love deg, tall på uføre kommer til å rase ned. På mirakuløst vis kommer fleire te å bli friske og skaffe seg jobb. Ren magi!

Det tar minst to år på Aap å bli ufør, for enkelte ufaglærte med diagnose som feks den utnyttede broren på 140kr timen, så vidt jeg vet en 80-90 talls lønn.

Noen som nevnte i krisen kommer nok til å havne på ufør, men de aller fleste blir omplassert tenker jeg.

For tilfellet mister vi all import fra Øst-Europa og utland. Vi har nok å gjøre.Helsevesen trenger alt de kan få. Jeg er overbevist om at enkelte vil jobbe og satse helsa gratis tilogmed.

 

 

Lenke til kommentar
aomt skrev (15 minutter siden):

Selvfølgelig er det ikkje snakk om "nå" når det er COVID, eg trur det er åpenbart for de fleste?

Som eg har skrevet både tidligare og i posten som du siterte "Uføre må vare med på de, så langt det lar seg gjøre mtp helse". Har du lesevansker? Er du dum eller later du berre som? 
Det er ikkje vits å ha noe diskusjon med deg når du drar ut den ene setningen ut av konteksten og ignorerer alt annet. 

Er personen alvorlig syk og er hjemmeliggande, så skal h*n selvfølgelig slippe det. Er ein frisk nok til å stå på ski/drikke på byen/trene i gym 4 gonger i uka, er ein frisk nok til å plukke søppel eit par gonger i uka.

Du har et poeng, men er ikke det bla jobben til Asvo og kommunen? Det jobber allerede masse ungdommer og rus/rehab folk i kommunen.

De har ikke plass til Schizo og handikappede på ufør, de har nok med de basketcase de har fra før av.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
0laf skrev (2 timer siden):


Okej, så foreløpig setter vi ned trygdene til 66% av det de er nå, alle skal med, fordi du er misunnelig på syke mennesker som får lave trygder å leve av mens millionlønnen din reduseres, og når krisen er over, da kan vi jage de ut å plukke søppel.

Høres ut som noe Heinrich Himmler kunne kommet opp med .... «Arbeit macht frei» 

Lønnen min er uberørt da eg jobber utanfor Noreg, så nei, eg er ikkje misunnelig på uføre.
Eg syns det er feil at friske menneskjer som jobber til daglig i ukvalifiserte jobber får mindre i lønn enn unge uføre. 
Eg syns det er feil at friske menneskjer som jobber til daglig i ukvalifiserte jobber og blir permitert, får nå betraktelig mindre enn uføre og navere.
Eg syns ein ung ufør som lever ta staten, frisk nok til å trene, spile fotball og drikke seg drittings, er også frisk nok til å plukke søppel og gi litt tilbake til samfunnet.

Nei, la oss tvinge alle ukvalifiserte til å slave for ei lite gruppe med uføre, som skal kose seg. DET er Nazi, kjære uføre venn. Og du er Hitler selv, som ønskjer å tvinge alle andre til å jobbe, for å sponse deg.

Lenke til kommentar

Minstebeløpet for ung ufør er vel 2.66G, eller omtrent 260 000,- før skatt.

Det er vel så å si ingen som jobber, ukvalifisert eller ikke, som tjener så lite?
De fleste vil jo få mer i dagpenger (80% opp til 300 000,-) enn det.

Man skal ikke ha mer enn 180,- kroner timen for å få 260 000,- i dagpenger.

Høres ut som en oppkonstruert problemstilling?

Endret av 0laf
Lenke til kommentar
0laf skrev (10 minutter siden):

Minstebeløpet for ung ufør er vel 2.66G, eller omtrent 260 000,- før skatt.

Det er vel så å si ingen som jobber, ukvalifisert eller ikke, som tjener så lite?
De fleste vil jo få mer i dagpenger (80% opp til 300 000,-) enn det.

Man skal ikke ha mer enn 180,- kroner timen for å få 260 000,- i dagpenger.

Høres ut som en oppkonstruert problemstilling?

Du kan jo sjekke kva er lønna på hoteller til Stordalen og alle andre. Ein får ca 165kr/timen i resepsjon, mye mindre for renhold eller i rest. Det er tillegg, selvfølgelig, om ein jobber i helgene/kveld/natta.. Ytterst få jobber fast og enda færre i 100% stilling. 

Så du kan jo rekne, kor mye ein renholder på hotellet med 70% stilling får i året? Og kor mye blir det under permisjon?

Så pass store aktører som Nordic choice har bra betalt, om ein samanlikner med utelivsbransjen ellers. Sjekker du litt rundt med servitører, er det fort gjort å få 200kr timen under julebord, uten noe anna tillegg. Ofte må de jobbe i 12-16 timer (ingen overtid, naturligvis). 

Så ja, det er veldig, veldig mange i Noreg som får mindre enn 180kr/timen. Det er mindre enn unge uføre. Og når de blir permitert, så får de endå mindre. Og det syns eg er heilt feil. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
aomt skrev (21 minutter siden):

Du kan jo sjekke kva er lønna på hoteller til Stordalen og alle andre. Ein får ca 165kr/timen i resepsjon, mye mindre for renhold eller i rest. Det er tillegg, selvfølgelig, om ein jobber i helgene/kveld/natta.. Ytterst få jobber fast og enda færre i 100% stilling. 


Minstelønn i reise- og utelivsbransjen er 167,90 i timen, så 165,- ville være ulovlig.

Det er dog frivillig å jobbe for Stordalen, det finnes andre jobber, de uføre har åpenbart ikke muligheten til å ta en bedre betalt jobb, de har den inntekten resten av livet.

Og for ordens skyld, 180,- kroner timen er rundt 320 000,- i året, betydelig mer enn ung ufør, men dersom disse får permisjon, altså 80% opp til 300k og 62% for resten, så vil de i dagpenger få like mye som en ung ufør, forskjellen er at dagpenger er midlertidig mens uføretrygd er varig.

Lenke til kommentar
0laf skrev (2 timer siden):


Minstelønn i reise- og utelivsbransjen er 167,90 i timen, så 165,- ville være ulovlig.

Det er dog frivillig å jobbe for Stordalen, det finnes andre jobber, de uføre har åpenbart ikke muligheten til å ta en bedre betalt jobb, de har den inntekten resten av livet.

Og for ordens skyld, 180,- kroner timen er rundt 320 000,- i året, betydelig mer enn ung ufør, men dersom disse får permisjon, altså 80% opp til 300k og 62% for resten, så vil de i dagpenger få like mye som en ung ufør, forskjellen er at dagpenger er midlertidig mens uføretrygd er varig.

Det er derfor eg skreiv "ca 165kr". Du veit vel kva "ca" betyr?

Atter ein gong begynner du dra ting ut av kontekst. Enten så har du virkelig lesevansker, eller så sliter du så enormt å argumentere saklig, at du er nødt til å ty det.
Ytterst få jobber 100%. De fleste får ein fast stilling på rundt 30-40% (om de er heldige) og jobber som tilkallingsvikar, så de ender opp med ein 70% stilling.
Så, 167.9kr/timen, 1186t/året (70% stilling) - 199.130kr/året. Det er den REELE lønn folk jobber for. Ikkje fantasi og idealistisk verden du snakker om. Langt, langt unna det ung ufør får kvar månad. Nå, når disse blir permitert, så ender de opp med litt over 10.000kr/månad - før skatt. Og då er spørsmålet mitt igjen, kvifor er det akseptabelt at de som jobber og har lavere lønn enn uføre fra før av, tar kutt, mens uføre som sitter fra før med meir penger og mindre utgifter - må fortsette å ha like mye som før? Er det som jobber i uteliv mindre verdt enn uføre?
Kva med de som kjører varebil? Butikk? Skal vi kanskje snakke om mørke tall i renhold og bygg? 
 

https://frifagbevegelse.no/magasinet-for-fagorganiserte/fagforeningene-ringes-ned-av-utelivsansatte-som-tjener-ulovlig-lite-6.158.600130.14fae7c0a7

Som eg skreiv tidligare, det er alt for mange mørketall. Folk er ikkje "nødt" til å jobbe for Stordalen, de fleste ønskjer å jobbe istedenfor å NAVe. Om ein finner ikkje noe annet jobb, samtidig så ein må betale rekninger og ha noe mat i kjøleskapet, ja, då er ein nødt til å holde kjeft og jobbe for 110-150kr/t. Om du trur folk VIL jobbe for 110kr, då er det ikkje vits å fortsette noe diskusjon med deg. Det er den reele verden og den er den virkeligheita vi må forholde oss til. 

Lenke til kommentar

Masse yrker med ganske lav lønn

lovpålagte minimum ( https://www.arbeidstilsynet.no/en/working-conditions/pay-and-minimum-rates-of-pay/minimum-wage/ )

hjelpemann verftsindustri: 162,60

hjelpemann bygg: 188,40

Hotell/restaurant: 169,70

Sesongarbeid i landbruk: 123,15

turbuss ansatt: 158,37

så noen andre bransjer som ikke har lovpålagt minimum:

Barnehageassistent (ufaglært): 154,60 ( https://www.fagforbundet.no/lonn-og-avtaler/virke/barnehager/ )

Butikkansatt (ufaglært): 152,27 (http://www.blok.no/sitefiles/24/dokumenter/OmBLOK/PDFfiler/2019TariffNHO.pdf)

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
11 hours ago, aomt said:

Politisk realistisk løsning? Selvfølgelig - kutt i støtten. Så lenge ein får meir for å sitte hjemme enn å jobbe (renholder, resepsjonist, bartender, osv), så vil fleire velge denne løysninga. Når det lønner seg å jobbe, vil fleire gå for den. 
NAV børe vere mye meir på banen og komme med fleire samfunnsnyttige tiltak. Uføre må vare med på de, så langt det lar seg gjøre mtp helse. Det kan vare så enkelt som å plukke søppel i skogen/stranda eller besøke eldre på gamlehjem for å holde de med selskap. minst 20 timer i uka.

Skal love deg, tall på uføre kommer til å rase ned. På mirakuløst vis kommer fleire te å bli friske og skaffe seg jobb. Ren magi!

Teknisk sett enkelt ja. Men politisk urealistisk. Et hardt slag i lufta ?

Tiden jobber for et system der alle får sikret et minimum ubetinget - og så kan de jobbe fritt så mye de vil og NAV får redusert sitt klientell til bare noen få prosent av dagens antall.  Skattevesenet tar seg av fordeling. Ikke NAV. Det er derfor dette alternativet er så politisk interessant selv om det vil ta sin tid å få det innført.  Å slå hardere opp i lufta påvirker ikke fremtiden særlig.

Tanke-eksperiment: la oss si at krisen gikk så langt at den eneste støtten samfunnet kunne stille opp med rakk akurat nok til mat. Skulle en da skille mellom verdige og uverdige mottagere? Eller skulle en bare glemme dette NAV-systemet og gjøre tingene enkelt?

Endret av lada1
Lenke til kommentar
16 hours ago, Miri said:

Studenter som ikke har hatt lønnsinntekt får altså ikke det samme ekstra lånet fra Lånekassen?

Arbeidssøker må være aktuell for heltidsstilling og villig til å flytte på seg hvor som helst i landet. En ikke-student som heller ikke er villig til å påta seg fulltidsjobb eller flytte, er i samme situasjon som studenten, stemmer ikke det?

Jeg er enig i at regelverket er firkantet og kan slå uheldig ut for enkelte, men samtidig er studenter en gruppe som utmerker seg som spesielt sytete.

Stiller meg bak det notat tatt sier. Er som om jeg skulle skrevet det selv.

 

At studenter er sytete i denne situasjonen skjønner jeg lite av. Hvorfor er mine skattepenger verdt mindre enn dine? Hvorfor skal du bli bailet ut med å få (noen tar til orde for 100 % betalt frem til sommeren, og at du kan utdanne deg på si), mens jeg skal få låne 26k, og det var det...?

Jeg og mange studenter med meg kommer nok til å falle over på noe annet enn H ved neste valg, om dette står seg. 

 

Edit: 35 % av de 26 blir gjort om til stipend. Fortsatt ikke fornøyd, og jeg vil syte videre.

Som en så passende kommenterer på vg:

Quote

Dette føles helt uvirkelig ut. Tenk for en situasjon dette blir: jeg og en kollega jobber 85 %. Jeg studerer 100 % i tillegg og får ikke dagpenger ved permittering. Kollegaen min studerer ikke og får dagpenger. I tillegg til dette godkjenner regjeringen at disse skal få et utdanningstilbud; fordi det er jo viktig å styrke sin kompetanse.

Så her sitter vi da; betalt like mye skatt: helt forskjellige rettigheter. Ingen arbeidstakere skulle lide unødig under denne krisen. Hva med den psykiske belastningen med å ikke vite hvordan dette skal gå over sommeren?

For et paradoks! Så han får videreutdanning og dagpenger og jeg får avslag på grunn av et grunnlag de har fritatt andre arbeidstakere fra. I folketrygdloven fokuseres paragrafen på det å være reell arbeidssøker; jeg kan love Aasheim og Erna en ting; det er ikke de permitterte som får dagpenger som idag stresser med å finne seg jobb: det er studenter som sitter igjen med et lite lån og medlidenhetsstipend som ikke dekker så mye for de som er mer etablerte som er de aktive jobbsøkere.

JA TIL DAGPENGER FOR STUDENTER!

 

Endret av d'espresso
Lenke til kommentar

Krysser fingrene for at erfaringen med corona-epidemien og alle problemene med kapasitetsmangel innen det offentlige får øynene opp for hvor essensielle fellesskapsløsningene er for samfunnets fungerende i krisetid. Skattene må skrus betydelig opp slik at infrastrukturen kan styrkes til å  takle en lignende situasjon i nærmeste fremtid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
aomt skrev (14 timer siden):

Lønnen min er uberørt da eg jobber utanfor Noreg, så nei, eg er ikkje misunnelig på uføre.
Eg syns det er feil at friske menneskjer som jobber til daglig i ukvalifiserte jobber får mindre i lønn enn unge uføre. 
Eg syns det er feil at friske menneskjer som jobber til daglig i ukvalifiserte jobber og blir permitert, får nå betraktelig mindre enn uføre og navere.
Eg syns ein ung ufør som lever ta staten, frisk nok til å trene, spile fotball og drikke seg drittings, er også frisk nok til å plukke søppel og gi litt tilbake til samfunnet.

Nei, la oss tvinge alle ukvalifiserte til å slave for ei lite gruppe med uføre, som skal kose seg. DET er Nazi, kjære uføre venn. Og du er Hitler selv, som ønskjer å tvinge alle andre til å jobbe, for å sponse deg.

Jeg syes også det er feil, men mener at det heller er broren din på stakkars 140kr timen i 2019 sikkert med løs kontrakt må opp i lønn. Og ikke at uføre og minstepensjonister skal ned....

På denne måten setter man ikke svake folk opp mot hverandre, men velger heller å øke lønna på broren din..

Det er sykt arbeidsmiljø og rettigheter går kraftig tilbake, folk har lønn med løs kontrakt på 1980-90 nivå...sykt.

Lenke til kommentar
aomt skrev (14 timer siden):

Du kan jo sjekke kva er lønna på hoteller til Stordalen og alle andre. Ein får ca 165kr/timen i resepsjon, mye mindre for renhold eller i rest. Det er tillegg, selvfølgelig, om ein jobber i helgene/kveld/natta.. Ytterst få jobber fast og enda færre i 100% stilling. 

Så du kan jo rekne, kor mye ein renholder på hotellet med 70% stilling får i året? Og kor mye blir det under permisjon?

Så pass store aktører som Nordic choice har bra betalt, om ein samanlikner med utelivsbransjen ellers. Sjekker du litt rundt med servitører, er det fort gjort å få 200kr timen under julebord, uten noe anna tillegg. Ofte må de jobbe i 12-16 timer (ingen overtid, naturligvis). 

Så ja, det er veldig, veldig mange i Noreg som får mindre enn 180kr/timen. Det er mindre enn unge uføre. Og når de blir permitert, så får de endå mindre. Og det syns eg er heilt feil. 

Renhold er minimum 190-200kr selv for vikaransatte....

 

Lenke til kommentar
lada1 skrev (7 timer siden):

Teknisk sett enkelt ja. Men politisk urealistisk. Et hardt slag i lufta ?

Tiden jobber for et system der alle får sikret et minimum ubetinget - og så kan de jobbe fritt så mye de vil og NAV får redusert sitt klientell til bare noen få prosent av dagens antall.  Skattevesenet tar seg av fordeling. Ikke NAV. Det er derfor dette alternativet er så politisk interessant selv om det vil ta sin tid å få det innført.  Å slå hardere opp i lufta påvirker ikke fremtiden særlig.

Tanke-eksperiment: la oss si at krisen gikk så langt at den eneste støtten samfunnet kunne stille opp med rakk akurat nok til mat. Skulle en da skille mellom verdige og uverdige mottagere? Eller skulle en bare glemme dette NAV-systemet og gjøre tingene enkelt?

Om vi hadde noen gode politikere så er det ikkje noe hardt å få gjennom. Det finst masse lover og regler i dagens system som ingen (vil) følge(r). 
Best eksempel - vi har 300.000 nye på dagpenger, samtidig som regjeringen åpner grensene til polakker for å jobbe for bønder. Det er i strid med loven og dagens regelverk for dagpenger. Eg er dypt skuffet over Erna og regjeringen nå i COVID tidene, korleis krisen ble håndtert. Helt tannløst. Tydelig at eneste Erna tenkjer på er å gjøre godt i neste val (tar populæristiske beslutninger), istedenfor å å tenkje kva som er best for landet både nå og neste 5-20 år. Ekstremt svakt av ho. 
 

Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (20 minutter siden):

Jeg syes også det er feil, men mener at det heller er broren din på stakkars 140kr timen i 2019 sikkert med løs kontrakt må opp i lønn. Og ikke at uføre og minstepensjonister skal ned....

På denne måten setter man ikke svake folk opp mot hverandre, men velger heller å øke lønna på broren din..

Det er sykt arbeidsmiljø og rettigheter går kraftig tilbake, folk har lønn med løs kontrakt på 1980-90 nivå...sykt.

Både og. Selvfølgelig det beste hadde vert å heve opp lønna til alle med lavt lønn. Men om ein får 200kr/timen i renhold, så kjem faglærte og sier det er uretferdig at de skal ha 4 års utdanning, men ta lån i lånekassa og få nøyaktig det same. Du hever lønna til de. Så kjem det piloter, leger og advokater og hevder det same. Kva er vits med hardt utdannelse, enormt ansvar for å få same lønn? Du kan heve den også. Men då må de fleste bedriftene sette opp prisene sine óg. Då kjem uføre og hevder de har mye dårligere råa, da alle prisene er hevet med 10-20%. 

Eg syns ikkje det er å sette opp svake grupper opp mot kvarandre. Det handler om korleis vi bygger opp heile systemet. Ingen utdanning  og lavt ansvar - ein får lite i lønn. Dess meir utdannelse/ansvar/helseskade - dess meir ein får i lønn. Er ein ufør (ung ufør), så bør ein få mindre enn de som jobber fulltid. Enten det er i kasse på butikken, fabrikk, renhold, uteliv, transport eller jordbruk. Ein skal ikkje ha mindre i lønn for å jobbe, enn for å sitte hjemme, det er heile poenget mitt. Om vi hever lønna til alle grupper og setter opp prisene eller kutter i ytelse til uføre - spiller ingen rolle, da resultatet blir det same.

Ang renhold - la oss ikkje gløyme mørketall. Vi må forholde oss til virkeligheita og det er fleire titusen som jobber for mye, mye mindre enn det som er stats.
PS. De satsene kom kun for eit par år siden, det gleder enormt, men vi har fortsatt langt vei å gå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...