Gå til innhold

Statsministeren: Norge stenger flyplasser og havner


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

FHI estimerer at halve Norges befolkning (+/-) vil få corona i løpet av året. Disse vil etter endt sykdomsforløp være immun mot sykdommen. En stadig økende andel nordmenn kan derfor bevege seg fritt omkring i samfunnet (kan ikke smittes - kan ikke smitte andre). Norge blir da "todelt". Den ene halvdelen skal vernes, fortsatt settes i karantene. Den andre har full frihet. Kan jobbe, gå på skole, reise, holde Norge i drift. osv. Hvordan er det tenkt at man skal greie å skille disse to gruppene. Kjedelig å være immun og så blir man tvunget i karantene igjen fordi man ikke greier å bevise at man har gjennomgått sykdommen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hva med de som har hytte i hjemkommunen ? skal de også reise hjem ? de som har god vei til hytta og omtrent like lang vei til legevakt fra hytta som hjem, hvilken rolle spiller det da om jeg er på hytta ?

Erna Solberg truer med å sende sivilforsvaret rundt for å få folk til å reise hjem fra hytta. Var det ikke bedre om regjeringen brukte resursene på å følge opp at folk overholder karantenebestemmelsene, som etter sigende mange bryter ? Dette er jo noe som vil ha direkte innvirkning på smittespredningen, noe jeg ikke kan se at hjemsendelse fra hyttene gjør.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
V1IKOZ0H skrev (11 minutter siden):

 

Hva med de som har hytte i hjemkommunen ? skal de også reise hjem ? de som har god vei til hytta og omtrent like lang vei til legevakt fra hytta som hjem, hvilken rolle spiller det da om jeg er på hytta ?

Erna Solberg truer med å sende sivilforsvaret rundt for å få folk til å reise hjem fra hytta. Var det ikke bedre om regjeringen brukte resursene på å følge opp at folk overholder karantenebestemmelsene, som etter sigende mange bryter ? Dette er jo noe som vil ha direkte innvirkning på smittespredningen, noe jeg ikke kan se at hjemsendelse fra hyttene gjør.

 

Krever ingen resurser å true med sivilforsvaret ?

Lenke til kommentar
V1IKOZ0H skrev (29 minutter siden):

Hva med de som har hytte i hjemkommunen ? skal de også reise hjem ?

Det handler vel om å lage et regelverk som er mulig å overholde. "Hvorfor kan ikke jeg dra på hytta når naboen får lov, og min er 100m unna?"

Jeg har bygget hytte av sofaputer i stua. Her kan ingen dømme meg.

edit: Det er vel ikke forbudt å dra på hytta nå heller, men "frarådet". Kommer aldri til å bli forbudt å være vrang.

Endret av frohmage
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Slik jeg forstår har ikke regjeringen planer om å forsøke å "stoppe" coronaepidemien. Det lar seg ikke gjøre. Det de holder på med nå (stengte skoler, forbud mot folkeansamlinger) er å regulere hastigheten på hvor raskt befolkningen skal smittes. Slik at helsevesenet til enhver tid har kapasitet til å behandle dem som trenger det. (flat smittekurve kontra smittetopp). Det endelige antallet som blir smittet vil være det samme om epidemien går langsomt eller raskt?

Problemet er at hvis det settes inn for mange "tiltak" så vil for få smittes, og epidemien vil bruke "en evighet" før den "dør hen". Pr idag har mange områder i Norge nesten ingen coronatilfeller. Kanskje burde man her tilrettelegge for økt smittetilgangen slik at disse regionene har en fair mulighet til å bli ferdig med epidemien. Samtidig med resten av landet.

Det kan virke smart i nuet å unngå smitte. Men de kan ikke kjøre på med stengte skoler og forbud mot at folk møtes i måneder og år. Da kollapser alt. Man må holde epidemien igang, homogent over hele landet. Få den til å brenne ut så raskt som mulig, før skadevirkningene pga av nedstengning av samfunnet blir for store.

Slik det nå er står sykehusene mange steder på vent. Man venter på coronapasienter.

Operasjoner og poliklinikk er avlyst. Aldri har det vært så lite aktivitet der som nå. Pasienter med andre sykdommer dør fordi all fokus er på corona - hvis smitte ikke drives fram i rett tempo.

Og da spør jeg meg om Erna og enkelte kommuner har vært litt for effektiv i sine tiltak. Det er for få som smittes. Landet vil være lammet unødvendig lenge. Kanskje burde hyttefolket få lov å være på hyttene sine?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
9 hours ago, CXSUB4BA said:

Slik det nå er står sykehusene mange steder på vent. Man venter på coronapasienter.

Operasjoner og poliklinikk er avlyst. Aldri har det vært så lite aktivitet der som nå. Pasienter med andre sykdommer dør fordi all fokus er på corona - hvis smitte ikke drives fram i rett tempo.

Kilde?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det at folk skal hjem fra hytta har jo ikke noe med smittebegrensning å gjøre. Tvert imot bor folk gjerne tettere i byene enn i hytteområdene, så man må regne med mer smitte når alle skal hjem enn om en del folk holder seg på hyttene sine over tid. Reising fram og tilbake er mindre heldig fordi det kan bringe smitte mellom steder. Det er jo også folk som har vært eksponert for mulig smitte hvor det å være på hytta vil være bedre enn å eksponere familiemedlemmer som kanskje er i risikogrupper eller jobber med samfunnskritiske oppgaver.

Grunnen til at myndighetene vil ha folk hjem fra hyttene er at folk ikke senere skal kunne klage "Faren min (eller whatever) fikk ikke hjelp da han ble syk på hytta og døde der". 

Endret av stigmv
La til avsnitt jeg glemte først.
Lenke til kommentar
del_diablo skrev (9 minutter siden):

Hyttetøvet er vel veldig enkelt:
Det går rett og slett ikke at hele Oslo/Trondheim/Bergen drar til hytta noen kommuner unna, for å så belaste helsesystemet som bare såvidt er stand til å håndtere høytidene.

Og nå har de i tillegg nedringt Røde Kors som ikke har på langt nær samme kapasitet som de små hyttekommunene.

Blir flau over hvordan det norske folk håndterer denne situasjonen. Hvor vanskelig skal det å være å følge enkle beskjeder og råd fra myndighetene? Folk er så egoistiske!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...