Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Hvordan påvirker "better safe than sorry"-karantene delt omsorg? [Løst]


Anbefalte innlegg

Nå er det jo helg så jeg får ikke snakket med fastlegen. Mor til mine barn er på generell basis opptatt av å sabotere mitt samvær med våre barn. Nå benytter hun corina hysteriet som påskudd for at jeg ikke får ha barna som avtalt.

Påskuddet hennes er at hennes far (barnas bestefar) skal påstå at han hadde "kontakt" med en person for 6 dager siden som siden skal ha fått påvist corina. Samme dag som han fikk denne beskjeden hadde han passet ett av mine barn mens mor var ute på et ærend.

Mor har da iflg henne fått beskjed fra lege om at hun og barna skal være i karantene og jeg ikke får ha barna.

Jeg har da ikke blitt eksponert fra tidligere da jeg ikke har hatt kontakt med andre og jeg har hjemmekontor. Jeg har forøvrig ingen problemer med å sette meg selv i "karantene" inntil bestefar er bekreftet ikke smittet så lenge jeg får ha barna. (Ingen har symptomer av noe slag - hverken mor, barn eller bestefar).

Er virkelig legenes anbefaling/beordring at samvær skal stoppes eller er det sannsynlig at dette bare er svada for å såre meg? Jeg mistenker at "rådet" hun sikter til er den generelle anbefalingen om at man i disse dager og under disse omstendigheter skal minimere sosiale samvær med andre mennesker, men ikke tiltenkt å hindre foreldre å være med sine barn?

Endret av Invader Zim
Uthevet løsning og markerer som løst.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Smitten blir ikke spredt da ingen skal "reise", ingen skal benytte offentlige transport, ingen har vært i direkte kontakt med påvist smittet person, ingen er i risikogruppen, alle involverte er allerede selv isolert og dette handler ikke om å gå på fest eller være med venner. Dette handler om mamma, pappa og barn.

Jeg responderte ikke tidligere da jeg føler dette blir avsporinger. Mitt poeng er at denne beskjeden legen har gitt høres ut som en "generell anbefaling" og ikke nødvendigvis treffende i denne situasjonen.  Siden jeg postet første innlegg har jeg funnet et par noenlunde sammenlignbare spørsmål med svar hos FHI og da forstår jeg det slik at dette skal gå helt fint og legen hadde antagelig svart det samme om denne hadde blitt gjort oppmerksom på situasjonen som den er og ikke svart på en bred generell basis.

Lenke til kommentar
Allinuse skrev (13 timer siden):

Vi er i en ekstraordinær situasjon og det legges inn nye føringer om å ta i bruk smittevernloven. Har legen gitt dere en beskjed, følg den nå.

Dette var slike avsporinger som dette som fører til feil debatt jeg håpte å unngå.

Da har jeg iallefall endelig fått snakket med FHI og fått bekreftet at dette ikke er en anbefaling ihht deres retningslinjer.

Når FHI refererer til at man skal holde seg hjemme så er det både hos mor og far. Ikke eksklusivt én som også var min tolkning.

Endret av Invader Zim
Lenke til kommentar

Moren til barnet mitt sitter p.d. i karantene. Jeg tok avgjørelsen om ha ungen her. Men nå hadde jo ikke barnet hatt kontakt med moren mellom tidspunkt for mulig eksponering og start av karantene. Vi diskuterte litt om barnet kunne dra til moren etterhvert. Jeg sa at det fikk vi vente med til hun i aller minste hadde ventet over en uke uten symptomer. Så måtte hun være klar over at hvis hun ble syk i mellomtiden blir barnet værende hos henne så lenge det er helsemessing forsvarlig.

Barnet skal ikke i noen karantene selv om det er hos moren som er i karantene. Men blir moren syk er begge i to i hjemmeisolering. Jeg ville faktisk vært forsiktig om det er fare for at barna bærer smitte. Konsekvensene av at dem er smittebærere er at dem sprer smitte. 

Dog ser jeg dilemmaet ditt også. Jeg er jo heldig som ikke opplever sabotasje av samvær.

På den andre siden så kan moren til barnet dra på jobb når karantenetiden er over, og jeg må sitte hjemme og ta hele regningen alene siden hun har samfunnskritisk jobb, men ikke jeg. Begge foreldre må ha det for å få et omsorgstilbud. Jeg venter i spenning for å si det slik.

Lenke til kommentar

For min del er det en non-issue da jeg har hjemmekontor og har null problemer med å isolere meg om det skulle blitt nødvendig.

Ingen av oss er i risikogrupper heller så for oss er det harmløst å smitte hverandre.

Det blir liksom litt for dumt for mine ører å unngå barnet sitt fordi barnet er sykt. Om mine barn har omgangssyke eller annet smittsomt så kysser jeg dem likevel og det er omtrent bare når de er slakke at jeg synes de kan sove i senga med mamma/pappa. Så i mine øyne er en forelder gjerne automatisk syk når barnet er sykt. Om det var JEG som var risikoen så hadde det stilt seg annerledes. Jeg vil jo ikke at barna mine skal ha ubehag - men JEG tåler ubehag for å være med ungene. No sweat.

Lenke til kommentar
Brukeralias95 skrev (18 minutter siden):

Hvorfor er coruna virus så veldig fryktet?

Flere prosenter dødelighet, 10-15% trenger medisinsk hjelp, hvorav mange har ødelagte lunger i ettertid.

Ekstra skremmende er at FHI har ikke tenkt å stoppe dette, deres plan er å seigpine oss med dette i 18 måneder til 2.2 millioner av oss er snittet.

Lenke til kommentar
Allinuse skrev (23 minutter siden):

Flere prosenter dødelighet, 10-15% trenger medisinsk hjelp, hvorav mange har ødelagte lunger i ettertid.

Ekstra skremmende er at FHI har ikke tenkt å stoppe dette, deres plan er å seigpine oss med dette i 18 måneder til 2.2 millioner av oss er snittet.

Takk.

 

Prøver du å skremme?

Hvorfor vil FHI gjøre det?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...