Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Opplysningsplikt ved salg av gull og andre verdifulle gjenstander?


Gjest a6bea...8d8

Anbefalte innlegg

Gjest a6bea...8d8

Hei,

Er det noen som vet om feks en gullsmed eller et utsalgsted for gullbarrer eller gullmynter, har opplysningsplikt til myndighetene om hvem som kjøper av dem, og eventuelt hva og hvor mye?

Anonymous poster hash: a6bea...8d8

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Reknar med at du i denne samanhengen tenker på å kjøpe gull med kontantar? 

Hvitvaskingsloven § 5 gir forhandlarar av gjenstandar (kunst, gull, køyretøy, osv) plikt til å ikkje ta i mot større beløp enn 40 000 som kontantbetaling, grensa gjeld også ved delbetaling eller fleire småkjøp. 

Dette har også ei praktisk side ved at mange butikkar ikkje vil ta i mot store kontantsummar då det medfører fare for ran, kostnader ved oppbevaring/innskudd, fare for å ta i mot falske pengar, osv. 

Lenke til kommentar
Gjest a6bea...8d8
On 3/14/2020 at 8:31 PM, The Avatar said:

Reknar med at du i denne samanhengen tenker på å kjøpe gull med kontantar? 

Hvitvaskingsloven § 5 gir forhandlarar av gjenstandar (kunst, gull, køyretøy, osv) plikt til å ikkje ta i mot større beløp enn 40 000 som kontantbetaling, grensa gjeld også ved delbetaling eller fleire småkjøp. 

Dette har også ei praktisk side ved at mange butikkar ikkje vil ta i mot store kontantsummar då det medfører fare for ran, kostnader ved oppbevaring/innskudd, fare for å ta i mot falske pengar, osv. 

Helt konkret vurderer jeg å investere i gullmynter med 100% lovlig opptjente penger.  Kommer nok til å overføre penger rett fra bankkonto i så fall. Så jeg lurer derfor på om dette automatisk registreres av myndighetene. Beløpet vil nok være mellom 100000 og 200000.

(Grunn til at jeg spør er fordi jeg har en naturlig avsmak for overvåkingssamfunnet).

Anonymous poster hash: a6bea...8d8

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...