Gå til innhold

Hvorfor annerkjennes egenstudier/hobbyer i så liten grad?


Anbefalte innlegg

Jeg har lenge tenkt å omskolere meg. Jeg har komt godt i gang, men jeg kommer aldri i mål. Jeg prøver alt mulig, med stor variasjon, slutter på utdannelser og begynner på nye. Likevel er det deler av meg som henger igjen i det samme, som f.eks musikk og data/IT. Kanskje det er det jeg burde satse på. Og til en viss grad er det det jeg prøver å spisse meg inn på. Problemet mitt er at jeg gjør sinnsykt mye som er relatert til både musikk og data hjemme og lærer alt mulig innen dette (i egen fritid). Jeg vil si jeg besitter nokså mye kunnskap om mye rart innen dette. Har noen noen tips til meg for å få annerkjent det jeg besitter, slik at jeg kan slå i bordet med noe til en fremtidig jobbsøknad?

Jeg funker ikke veldig godt til skole arbeid med innleveringer og slikt, liker derfor best å studere på egenhånd. Derfor er privatist eksamener og slikt utelukket til en viss grad. 

Jeg har et inntrykk av at arbeidsgivere er for låst i at alle må ha en utdannelse. Hva med interesse og hobby? er ikke det drivkraften bak gode resulater? Såklart, kombinert med skole og veiledet utdanning kan man nok komme lenger, men mange faller utenfor denne kombinasjonen, meg inkludert. Jeg tar en del kurs på nett bl.a (for da styrer jeg tempo selv), men i hvor stor grad opplever dere at dette er relevant og blir "satt pris på" i forbindelse med evt ny eller nåværende arbeidsgiver?

Jeg er motivert til å få til det som interesserer meg! Ja, typisk ADHD, men uten hyperaktiviteten her i gården. Lærevillig og nysjerrig definerer meg godt, opplever jeg.

Noe uklar formulering her, men alt er nokså uklart i hodet mitt også. Setter pris på diskusjoner og spørsmål som kan få meg til å tenke litt på veien videre. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Knappiladdn skrev (21 minutter siden):

Jeg har et inntrykk av at arbeidsgivere er for låst i at alle må ha en utdannelse. Hva med interesse og hobby?

Det har med å kunne dokumentere kompetansen du har slik at arbeidsgiver tek ein liten risiko med å tilsette deg. 

Har du vitnemål så kan du dokumentere både kva du har lært og kor godt du har lært det. 

Er du sjølvlært så må du finne ein arbeidsgiver som er villig til å gi deg ein sjangse berre basert på at du påstår du kan faget ditt, deretter må du ha tid nok til å bevise kompetansen din. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Starte eget selskap hadde vert veldig spennende. Vet ikke helt om jeg besitter den rette personligheten til å få det til, så det skremmer meg litt. Men likevel liker jeg jo å henge meg opp i alt jeg ikke kan for så å gå inn for å lære det.. så kanskje ikke så dum ide.

Jeg forstår det med dokumentasjon. Det er jo en trygghet for arb.giver å kunne vise til at man har gjort hva man påstår. Har dere noen tanker om hvordan man kan dokumentere hobbyer? En portefølje kanskje? Og hvor mange arbeidsgivere orker å lese igjennom dette? Hvor troverdig kan en portefølje være? Jeg er noe skeptisk til de som sitter og skal intervjue, basert på tilbakemeldinger fra kjente som har gjort denne prosessen for firmaer. De nevner ofte at de basert på enkle kriterier ofte kan halvere søkerlisten uten å ha lest mer enn knappe første setningene. Derfor innbiller jeg meg fort at jeg blir en av disse som fort ikke får en fullverdig vurdering, fordi jeg eksempelvis søker til en IT jobb med helsefaglig bakgrunn. To felt som ikke helt henger sammen med mindre jeg søker mot noe IKT rettet i helsevesenet. 

Lenke til kommentar

Jeg utdannet meg i voksen alder innen design. Jeg hadde ingen konkret arbeidserfaring med faget direkte, men egeninteresse og tillært kompetanse på hobbybasis ble vektlagt når jeg ble realkompetansevurdert for å kvalifisere til opptak.

Jeg fungerer også svært dårlig i vanlig akademia, men som nettstudent fungerte jeg ypperlig. Du skriver at du ikke er god på innleveringer og helst vil jobbe på egenhånd. Innleveringer er jo bare dokumentasjon på kompetansen du har opparbeidet, dette har vi i arbeidslivet også når arbeidet skal overleveres på deadline. Som nettstudent kan du jobbe akkurat slik du vil.

Avhengig av faget så er portefølje noe som blir vektlagt, ja. Selv brukte jeg mye tid etter endt studie på å bygge opp en god portefølje. Jeg gjorde også småjobber nesten gratis bare for å få attester og referanser. Det satte jeg som et krav i avtalen at jeg skulle ha. Når det gjelder portefølje så kan det også være lurt å fokusere på akkurat det du gjør best. Altså hvis du kan lage et program dritbra og lage "ok" musikk og musikkvideoer så er det antagelig best å fokusere på én ting som blir imponerende fremfor tre ting som er middelmådig.

Det er veldig lurt å ta småkurs og spesialisere deg innen akkurat det du vil drive med. Dette blir verdsatt av sjefer - men i mindre grad av bemanningsbyråer som ikke ser folk an.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Takk for innsikten!

Har du noen tips til hvor jeg begynner for å bygge en portefølje? Jeg har startet å skrive en slags kunnskapsdatabase, hvor jeg samler alt jeg studererer på egenhånd, men foreløpig er det bare planlagt til bruk for meg selv til fremtidig referanse og for å forfriske kunnskapen/gjennta hva jeg har studert. Det er ment som ett dokument inneholdende alt av hva jeg har vert borti. Og som jeg kan ta med meg overalt. Kan jeg bruke det til noe? Eller bør jeg tenke annerledes?

Lenke til kommentar
Knappiladdn skrev (1 time siden):

Takk for innsikten!

Har du noen tips til hvor jeg begynner for å bygge en portefølje? Jeg har startet å skrive en slags kunnskapsdatabase, hvor jeg samler alt jeg studererer på egenhånd, men foreløpig er det bare planlagt til bruk for meg selv til fremtidig referanse og for å forfriske kunnskapen/gjennta hva jeg har studert. Det er ment som ett dokument inneholdende alt av hva jeg har vert borti. Og som jeg kan ta med meg overalt. Kan jeg bruke det til noe? Eller bør jeg tenke annerledes?

Det varierer nok avhengig av fag. Jeg har nok ikke så mye detaljert kunnskap om ditt, men jeg antar at i ditt tilfelle så er din kompetanse best dokumenterbar i form av attester og kurs.

I mitt tilfelle er det relativt enkelt å visualisere en stor del av kompetansen min og jeg kan da produsere en portefølje med bilder og design som jeg legger ved i foldere min som jeg bruker når jeg går rundt til bedrifter.

Slik jeg forstår det så frarådes det stort sett å "pynte" på søknaden med grafikk, men i mitt tilfelle er teknikkene mine høyst relevante så min søknadstekst inneholder både en subtil bakgrunn av eget design og en collage av teknikker jeg mestrer.

I mitt tilfelle, som designer, så er jeg i utgangspunktet på papiret utkonkurrert av fancy ingeniørtitler som i all hovedsak er betydningsløse for arbeid i praksis, men ofte har stor betydning for ansetter som gjerne ikke har god innsikt i arbeidetsmetodene som sådan. Disse er egentlig bare ute etter resultater når deadline kommer snikende. Da teller det mye at de kan se resultatene de kan forvente i søknaden.

Jeg har et uvanlig stort repertoar av programmer og teknikker (erfaringsvis sammenlignet med de jeg har jobbet med) fordi dette er en genuin interesse for meg. Mens de jeg samarbeider med stort sett er ingeniører med en veldig generell akademisk utdannelse så har de ingen reell lidenskap for arbeidet. De sitter bare på kontoret til klokken blir 15 også går de hjem. De bruker da også arbeidstiden til å lære seg programmer og teknikker, eller de er avhengige av  at bedriften setter opp kurs som lærer dem basics. Jeg, derimot, har dette som genuin interesse. Jeg har spesifikt utdannet meg til dette, brukt egen tid og ressurser på småkurs og jeg bruker fritiden min til å lære meg nye programmer og teknikker mens jeg bruker arbeidstiden til å produsere. Jeg sørger da for å inkludere listen med alt jeg kan i søknadene og jeg sørger for å være detaljert om hvert program for å tydeliggjøre at jeg ikke lyver.  Husk at de fleste lyver som bare faen om hva de kan. Jeg samarbeider med tittelerte personer som har påstått at de kan ting ved ansettelse som jeg umiddelbart ser at de ikke kan.

Du bør antagelig være klar over at de større bedriftene legger mindre vekt på reell kompetanse enn de små. Større bedrifter er mer opptatt av akademisk dokumentasjon mens mindre bedrifter er mer opptatt av faktisk kompetanse og forventet produksjon. det er iallefall mitt inntrykk på generell basis.

Endret av Invader Zim
Lenke til kommentar

Takk @Invader Zim!! Jeg skal se mer på hva som er relevant for meg ettersom jeg har så vidtspredte interesse områder. Det beste hadde vert å finne en kombinasjon på et vis. Github som nevnes av @:utakt er et godt poeng. Jeg må ta å lære meg det.

 

Er det noen som har erfaring med dokumentasjon fra kurssider som udemy, linkedin/lynda og lignende? Erfaring med om dette blir vektlagt? 

Min erfaring så langt etter å ha prøvd meg på to ulike nettstudier er at jeg lærer selv mer ut i fra disse kursene, spes hos Udemy. Det har nok mye med at det ikke finnes så sterke akademiske krav, men og at innleveringsfrister ikke finnes. Alt blir mer fleksibelt og derav mer lystbetont. Jeg hater egentlig å ta en utdannelse innen noen jeg liker fordi det akademiske tar knekken på lysten og gleden for meg. 

Jeg har i grunn lite problemer med deadlines, men når deadlines involverer krav som ikke gjør meg noe bedre i akkurat det jeg lærer om, mister jeg fort konsentrasjon og glede av faget. Altså, krav som ikke har direkte med faget å gjøre, annet enn at det kreves av akademiske grunner. Karaktermessigt klarer jeg meg ganske fint. Men innsatsen når det er lite lystbetont tar knekken på alt av humør og glede. Dette har nok mye med å gjøre at jeg i det hele tatt stiller mitt opprinnelige spørsmål. Nettkurs i eget tempo fungerer så sykt mye bedre for meg, og jeg opplever å få dypere og spissere kunnskap av dette, kontra hos en opplæringsinstitusjon. 

Kunne man skaffet en fagliste over hva som kreves for å bli netverksadmin (eksempelvis) , ta alle kursene på udemy og deretter søke noen (hvem?) om å få deneæne tittelen godkjent. Evt med en form for eksamen? 

Lenke til kommentar
1 hour ago, Knappiladdn said:

Takk @Invader Zim!! Jeg skal se mer på hva som er relevant for meg ettersom jeg har så vidtspredte interesse områder. Det beste hadde vert å finne en kombinasjon på et vis. Github som nevnes av @:utakt er et godt poeng. Jeg må ta å lære meg det.

 

Er det noen som har erfaring med dokumentasjon fra kurssider som udemy, linkedin/lynda og lignende? Erfaring med om dette blir vektlagt? 

Min erfaring så langt etter å ha prøvd meg på to ulike nettstudier er at jeg lærer selv mer ut i fra disse kursene, spes hos Udemy. Det har nok mye med at det ikke finnes så sterke akademiske krav, men og at innleveringsfrister ikke finnes. Alt blir mer fleksibelt og derav mer lystbetont. Jeg hater egentlig å ta en utdannelse innen noen jeg liker fordi det akademiske tar knekken på lysten og gleden for meg. 

Jeg har i grunn lite problemer med deadlines, men når deadlines involverer krav som ikke gjør meg noe bedre i akkurat det jeg lærer om, mister jeg fort konsentrasjon og glede av faget. Altså, krav som ikke har direkte med faget å gjøre, annet enn at det kreves av akademiske grunner. Karaktermessigt klarer jeg meg ganske fint. Men innsatsen når det er lite lystbetont tar knekken på alt av humør og glede. Dette har nok mye med å gjøre at jeg i det hele tatt stiller mitt opprinnelige spørsmål. Nettkurs i eget tempo fungerer så sykt mye bedre for meg, og jeg opplever å få dypere og spissere kunnskap av dette, kontra hos en opplæringsinstitusjon. 

Kunne man skaffet en fagliste over hva som kreves for å bli netverksadmin (eksempelvis) , ta alle kursene på udemy og deretter søke noen (hvem?) om å få deneæne tittelen godkjent. Evt med en form for eksamen? 

Kunnskapen du har skaffet deg må dokumenteres for at arbeidsgiver skal ta hensyn til den. Det betyr vitnemål, kursbevis, attester o.l. Hvis du bare lister opp det du påstår du kan uten dokumentasjon tar vi ikke hensyn til det. Søker du innen et "kreativt" yrke der du kan vise frem noe du har laget kan du dokumentere kunnskapen din gjennom produktene du lager.

Forøvrig vil jeg si at den teksten du skriver her om ditt forhold til "lystbetonte" deadlines tenner alle varsellamper hos meg. De fleste jobber har en god del kjedelig sider som man må takle. Jeg ville neppe kallt deg inn til intervju etter å ha lest denne teksten.  

Endret av Reg2000
Lenke til kommentar
aomt skrev (51 minutter siden):

Korleis har du tenkt å overholde ulike deadliner om du får deg jobb med IT? Der stilles det mye strengere krav enn på skule/uni/nettstudiet.

Det er det akademiske rundt deadlines i skolesammenheng jeg har utfordringer med. Det har aldri vert noen utfordring i jobbsammenheng. Beklager, mange tanker og dårlige formuleringer. 

Lenke til kommentar
Reg2000 skrev (1 time siden):

Kunnskapen du har skaffet deg må dokumenteres for at arbeidsgiver skal ta hensyn til den. Det betyr vitnemål, kursbevis, attester o.l. Hvis du bare lister opp det du påstår du kan uten dokumentasjon tar vi ikke hensyn til det. Søker du innen et "kreativt" yrke der du kan vise frem noe du har laget kan du dokumentere kunnskapen din gjennom produktene du lager.

Forøvrig vil jeg si at den teksten du skriver her om ditt forhold til "lystbetonte" deadlines tenner alle varsellamper hos meg. De fleste jobber har en god del kjedelig sider som man må takle. Jeg ville neppe kallt deg inn til intervju etter å ha lest denne teksten.  

Godt å høre at dokumentasjon bør etterstrebes å ha. Det skal jeg jobbe med fremover!samle alt jeg har av dokumenterbare kurs og lignende. 

Jeg forstår godt det du skriver til slutt. Husk at det handler i bunn og grunn om akademiske krav til deadlines. I arbeidalivet har jeg alltid levert det som er behov for. Alle jobber har sider som er kjedelig, det er noe jeg er innforstått med i alle jobber jeg er i/har. 

Noen ting bør man kanskje unngå å si i et evt intervju og søknadstekst.

Hvordan hadde du @Reg2000 forholdt deg til nettkurs fra udemy, dersom det var mange av de på en CV? 

Lenke til kommentar

I min erfaring er deadlines i arbeidslivet betydelig mer fleksible enn under studier. 

Når man studerer risikerer man nedsatt karakter eller stryk på en stor oppgave om man ikke leverer innen klokka fire på fredagen. På en eksamen fikk jeg nedsatt karakter på grunn av en feil i oppgaveteksten. En råfil var utelatt fra kompilasjonen som skulle leveres. En råfil er unødvendig for helheten av produktet (men selvfølgelig nødvendig for vurderingen) og beviset for at råfilen eksisterer ligger i det ferdige produktet. Dette hadde vært uproblematisk i en reell arbeidssituasjon da en bare får mail om å oversende ytterligere dokumentasjon dersom noe mangler av hvilken som helst grunn. Deadlines under studier er svært urealistisk rigid i min erfaring.

I arbeidslivet har jeg opplevd at det er veldig enkelt å forklare en vanskelig situasjon/uforutsette utfordringer og man har helger og gratis overtid å hale seg i land med i tillegg til utsettelser som er ganske vanlig. Jeg har aldri opplevd at et samarbeid forsures av en pågående misforståelse eller annet. De fleste virker til å heller ønske et godt resultat enn et forhastet. Jeg har blitt presset til å levere design som jeg ikke har fått gått nøye nok igjennom og det har oppstått problemer når produktet har gått til produksjon. Det er mindre populært så de fleste ønsker å unngå slikt :)

jeg regner med at det er overførbart til de fleste yrker. Også IT selv om dere nok definitivt opplever presset større da det kanskje er 50 kontrorrotter som meg som hyler om at systemet er nede og jeg har kunder som venter :)

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Knappiladdn skrev (På 14.3.2020 den 15.23):

Jeg har et inntrykk av at arbeidsgivere er for låst i at alle må ha en utdannelse. Hva med interesse og hobby? er ikke det drivkraften bak gode resulater? Såklart, kombinert med skole og veiledet utdanning kan man nok komme lenger, men mange faller utenfor denne kombinasjonen, meg inkludert. Jeg tar en del kurs på nett bl.a (for da styrer jeg tempo selv), men i hvor stor grad opplever dere at dette er relevant og blir "satt pris på" i forbindelse med evt ny eller nåværende arbeidsgiver?

Selvsagt så blir engasjement på fritid satt pris på, men når du har gått gjennom en håndfull av CVer og intervju så merker du hvor mange kandidater som overvurderer sine egne kunnskaper. Hvem som helst kan skryte på seg ferdigheter, og da er det betryggende med et troverdig papir som beviser ferdighetene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Invader Zim skrev (1 time siden):

I min erfaring er deadlines i arbeidslivet betydelig mer fleksible enn under studier. 

Når man studerer risikerer man nedsatt karakter eller stryk på en stor oppgave om man ikke leverer innen klokka fire på fredagen. På en eksamen fikk jeg nedsatt karakter på grunn av en feil i oppgaveteksten. En råfil var utelatt fra kompilasjonen som skulle leveres. En råfil er unødvendig for helheten av produktet (men selvfølgelig nødvendig for vurderingen) og beviset for at råfilen eksisterer ligger i det ferdige produktet. Dette hadde vært uproblematisk i en reell arbeidssituasjon da en bare får mail om å oversende ytterligere dokumentasjon dersom noe mangler av hvilken som helst grunn. Deadlines under studier er svært urealistisk rigid i min erfaring.

I arbeidslivet har jeg opplevd at det er veldig enkelt å forklare en vanskelig situasjon/uforutsette utfordringer og man har helger og gratis overtid å hale seg i land med i tillegg til utsettelser som er ganske vanlig. Jeg har aldri opplevd at et samarbeid forsures av en pågående misforståelse eller annet. De fleste virker til å heller ønske et godt resultat enn et forhastet. Jeg har blitt presset til å levere design som jeg ikke har fått gått nøye nok igjennom og det har oppstått problemer når produktet har gått til produksjon. Det er mindre populært så de fleste ønsker å unngå slikt :)

jeg regner med at det er overførbart til de fleste yrker. Også IT selv om dere nok definitivt opplever presset større da det kanskje er 50 kontrorrotter som meg som hyler om at systemet er nede og jeg har kunder som venter :)

 

Deler dine erfaringer her, innen de jobbene jeg har hatt så langt! 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...