Gå til innhold

KOMMENTAR: Når AI blir demonen i datamaskinen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ai er et verktøy, og det gjelder også naturlig intelligens. Vår intelligens er et verktøy vi har utviklet fordi en viss grad av intelligens tydeligvis har øket sjansen for å fostre opp levedyktige avkom.

Men denne intelligensen har ikke oppstått i et vakuum. Den er koblet til et avansert sanseapparat som identifiserer utfordringer organismen står ovenfor. Vi fryser, intelligensen setter oss i stand til å temme ilden, lage klær og etterhvert hus. Vi er sultne og intelligensen setter oss i stand til å finne eller fange og etterhvert dyrke maten.

Dermed vil jeg påstå at sanseapparatet (og hormoner) i stor grad styrer utviklingen og bruken av intelligensen. Og også viljen, uten at jeg er sikker på hvor den kommer inn i bildet.

Så hvordan vil en kunstig intelligens tenke når den ikke er et like avansert sanseapparat som forteller den hvilke problemer som bør løses? Eller på en annen måte, dersom vi klarte å lage enn 100% fungerende menneskehjerne i et laboratorium , hva ville den tenke på?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+987123849734

Kmlund hele poenget med kunstig intelligens må vel være å skape noe som er bra på de områdene hjernen vår ikke er gode på? Jeg synes iallefall at det er helt idiotisk å skulle lage kunstig intelligens som kun har som målsetning å erstatte menneskelig arbeidskraft. Tenker at ting som å finne mønstre osv i store datasett kan være veldig gode oppgaver for ai - ikke fullt så bra er kundehandling hvor man snakker med en "ai robot"

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...