Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hjelp med norsk vg1 resonnerende tekst


Anbefalte innlegg

Hei! Går vg1 og skriver en resonnerende tekst. Et av kriteriene er at den skal være minst 5 avsnitt.

Kan jeg strukturere teksten min slik:

1. Innledning

2. Avsnitt: fordel

3. Avsnitt: ulempe

4. Min egen erfaring ved flerspråklighet

5.Oppsummering / avslutning

Blir det en resonnerende tekst dersom jeg skriver om min egen erfaring? 

Endret av Ung Spiller
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vil si begge inndelingene er greie. Jeg ville kanskje skrevet litt mer enn bare ett avsnitt på hvert punkt. Hvis du skal gjøre en faktisk resonnering, så vil jeg si du må det. Men poenget er uansett at lengda ikke spiller noen rolle så lenge du får formidlet det du vil.

Et risikomoment ved å drøfte din egen erfaring, er at du KUN drøfter din egen erfaring. Jeg kan nesten garantere at du ville fått bonuspoeng hvis du også hadde inkludert noen andres erfaring. Spesielt hvis de på en eller annen måte er uenige med deg på ett eller flere punkter. Det er et veldig modent tegn å inkludere synspunkter fra de som ikke mener det samme som deg. Det viser at du er villig til å høre på andre, og lære hva de har å si.

Hvis du kan gjøre en resonnering ut fra kombinasjonen av din egen og noen andres erfaring, så ville du stilt ganske sterkt når læreren din skal gjøre en vurdering.

Mulig det er litt overkill, avhengig av hvilket nivå læreren din forventer, men det er i alle fall mine 2 cent.

Endret av Aleks855
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...