Gå til innhold

Hybridbiler som denne gjør hydrogenbiler mindre attraktive


Anbefalte innlegg

uname -l skrev (33 minutter siden):

Om du mener 3 mil el-rekkevidde er nok så burde bensinbesparelsen være over dine 50%. Med mindre man har veldig mange langturer. Jeg for min del tror det er mer å hente. 10 mil er kanskje i overkant, mulig 5-6 mil er mer fornuftig for de fleste.

"Law of diminishing returns" gjelder jo forøvrig for fullt her. Det er bare å se på tallene. For å ta det store skrittet fra null til 50% bensinbesparelse så kreves kun 3 mil elrekkevidde. For å komme de neste 50 til 80% så må man tredoble elrekkevidden.

300% økning i elrekkevidde for 60% økning i bensinbesparelse. Synes det høres ganske rimelig ut

Jeg tror de som kjøpes privat vil oppnå dette siden det tross alt er billigere å kjøre på strøm. Problemet er for fimabilkundene. Slik jeg har skjønt ordningen så blir bensinen dekt av arbeidsgiver, mens det man lader hjemme må man betale selv. Det er ikke et problem med teknologien, men med ordningen. Og burde være lett å fikse.

 

Med stigende rekkevidde til mer oppfordres man til lading av en hybridbil. Om jeg hadde en hybridbil med 100 km rekkevidde, så ville jeg ha betraktet den som en elbil, altså jeg ville konsekvent prøve å lade den mest mulig. Med bare 30 km, så ville jeg nok ha vært mer skjødesløs.

På spritmotor.de slo jeg opp på MB E300de (kom høsten 2019). Den ene bilen (av to, den andre 0,47) hadde et snittforbruk på 0,403 l/mil over 1386 mil. Lavest var 0,26 over 202 mil (en tanking på 52,5 liter diesel. Dette er en bil på 302 hk dieselmotor (inkl. 90kW elmotor).

Jeg er ganske overbevist om at denne X5'en med 100 km ville kjøre minst 80% på el og det vil vise seg på spritmonitor.de etter hvert. Under norske forhold vil statistikken være enda bedre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ketill Jacobsen skrev (1 minutt siden):

Med stigende rekkevidde til mer oppfordres man til lading av en hybridbil. Om jeg hadde en hybridbil med 100 km rekkevidde, så ville jeg ha betraktet den som en elbil, altså jeg ville konsekvent prøve å lade den mest mulig. Med bare 30 km, så ville jeg nok ha vært mer skjødesløs.

På spritmotor.de slo jeg opp på MB E300de (kom høsten 2019). Den ene bilen (av to, den andre 0,47) hadde et snittforbruk på 0,403 l/mil over 1386 mil. Lavest var 0,26 over 202 mil (en tanking på 52,5 liter diesel. Dette er en bil på 302 hk dieselmotor (inkl. 90kW elmotor).

Jeg er ganske overbevist om at denne X5'en med 100 km ville kjøre minst 80% på el og det vil vise seg på spritmonitor.de etter hvert. Under norske forhold vil statistikken være enda bedre.

Helt enig. Med 30 kWh batteripakke så gir det litt mening å ta turen innom en ladestasjon på langtur. Hvis det passer selvfølgelig, man har da full frihet.?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen skrev (2 timer siden):

Med stigende rekkevidde til mer oppfordres man til lading av en hybridbil. Om jeg hadde en hybridbil med 100 km rekkevidde, så ville jeg ha betraktet den som en elbil, altså jeg ville konsekvent prøve å lade den mest mulig. Med bare 30 km, så ville jeg nok ha vært mer skjødesløs.

På spritmotor.de slo jeg opp på MB E300de (kom høsten 2019). Den ene bilen (av to, den andre 0,47) hadde et snittforbruk på 0,403 l/mil over 1386 mil. Lavest var 0,26 over 202 mil (en tanking på 52,5 liter diesel. Dette er en bil på 302 hk dieselmotor (inkl. 90kW elmotor).

Jeg er ganske overbevist om at denne X5'en med 100 km ville kjøre minst 80% på el og det vil vise seg på spritmonitor.de etter hvert. Under norske forhold vil statistikken være enda bedre.

Tilsvarende biler (MB E400d, ikke hybrid, 340 hk diesel) har et snittforbruk på 0,819 liter/mil. Nevnte hybrid (E300 de) har en oppgitt rekkevidde på bare 39 km (batteri 13,5 kWh). 

Endret av Ketill Jacobsen
Lenke til kommentar

Det ser At til at bilfabrikanter leser forumet her. De endrer strategi og satser på hybridløsninger i stedet for rene el biler. 

Dagens batterier er tunge og tar mye plass. Vi kommer til å se mye bedre batterier om få år. Da vil nok dagens være nermeste verdiløse.

https://electrek.co/2020/03/18/bmw-and-mercedes-shift-co2-strategy-from-evs-to-plug-in-hybrids/

Endret av Trestein
  • Liker 1
Lenke til kommentar
uname -l skrev (1 time siden):

Om du mener 3 mil el-rekkevidde er nok så burde bensinbesparelsen være over dine 50%. Med mindre man har veldig mange langturer. Jeg for min del tror det er mer å hente. 10 mil er kanskje i overkant, mulig 5-6 mil er mer fornuftig for de fleste.

Langturer spiller stor rolle ja. Om du kjører 3 mil for dagen med småkjøring vil en enkelt t/r Oslo-Kristiansand tilsvare nesten 5 arbeidsuker med småkjøring. Viktigere er nok ladevanene til bilistene. Med 3 mil på batteriet må du nesten lade hver eneste gang du står stille, 5-6mil så kan du tillate deg å lade kun på natten, kanskje annenhver dag. 

 

uname -l skrev (1 time siden):

"Law of diminishing returns" gjelder jo forøvrig for fullt her. Det er bare å se på tallene. For å ta det store skrittet fra null til 50% bensinbesparelse så kreves kun 3 mil elrekkevidde. For å komme de neste 50 til 80% så må man tredoble elrekkevidden.

300% økning i elrekkevidde for 60% økning i bensinbesparelse. Synes det høres ganske rimelig ut

Jeg er veldig skeptisk til at 80% er oppnåelig annet enn blant spesielt motiverte grupper. Og også der vil selv et beskjedent antall langturer bringe bensinkilometer oppover. Jeg forsøkte å sette opp en test og du skal ikke ha mange hyttehelger/fjellturer/bortekamper før el-andelen kryper under 60%.

uname -l skrev (1 time siden):

Jeg tror de som kjøpes privat vil oppnå dette siden det tross alt er billigere å kjøre på strøm. Problemet er for fimabilkundene. Slik jeg har skjønt ordningen så blir bensinen dekt av arbeidsgiver, mens det man lader hjemme må man betale selv. Det er ikke et problem med teknologien, men med ordningen. Og burde være lett å fikse.

Dette kommer til å tære på disiplinen siden fullt batteri ikke sparer inn en pølsemeny på narvesen en gang. ;)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (2 timer siden):

Langturer spiller stor rolle ja. Om du kjører 3 mil for dagen med småkjøring vil en enkelt t/r Oslo-Kristiansand tilsvare nesten 5 arbeidsuker med småkjøring. Viktigere er nok ladevanene til bilistene. Med 3 mil på batteriet må du nesten lade hver eneste gang du står stille, 5-6mil så kan du tillate deg å lade kun på natten, kanskje annenhver dag. 

 

Jeg er veldig skeptisk til at 80% er oppnåelig annet enn blant spesielt motiverte grupper. Og også der vil selv et beskjedent antall langturer bringe bensinkilometer oppover. Jeg forsøkte å sette opp en test og du skal ikke ha mange hyttehelger/fjellturer/bortekamper før el-andelen kryper under 60%.

Dette kommer til å tære på disiplinen siden fullt batteri ikke sparer inn en pølsemeny på narvesen en gang. ;)

 

Hadde jeg vært deg, så ville jeg holdt meg til statistikk over folks faktiske kjøring (med ladbare hybrider) i stedet for at du baserer deg på egen synsing.

Bare statistikk gir fornuftige data fordi WLTP's målinger er helt preget av den vilkårlige kjørelengden som det brukes i testen. Verdiene (WLTP) er knapt brukbare til å rangere forskjellige ladehybrider. WLTP burde ha kommet opp med en annen type måling for slike biler. Jeg ville aldri se på (WLTP)verdiene om jeg skulle velge blant slike biler. WLTP kunne ha valgt den enkle løsningen å oppgi forbruk og rekkevidde for strøm alene og for bensin/diesel alene. Da kunne den enkelt se på sin egen bruk av bilen og regne seg fram til et ca samlet forbruk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
uname -l skrev (5 timer siden):

Men disse Volvoene har omtrent 3 mil el-rekkevidde. BMW X5 har 10 mil. Du er enig at det bør ha betydning for hvor mye av kjøringen som skjer elektrisk og at det kanskje bør øke noe fra 50%? At det ikke er 50% uansett hva slags bil man snakker om?

Kahuna liker å «debatere»

 

100 km rekkevidde gjør at man har over 100,- kr skattefritt for å plugge inn ledningen, varm bil osv. Ved å bruke 40 sekund på å sette ledningen i, og 20 sekund på å nappe den ut. Øvelse gjør mester, men pass på speglene dei koster 52 000,- for stykket.

 

Redusert CO2 avgift blir ca 500 000, men så koster jo hybridisering litt, dog sparer en gode 200 000,- eller så i bensin, om bilen går 300 000 km. Men er jo greit å bli kvitt en slik bil før garantien går ut, da verkstedrekningene kan bli formidable.

Hvem kjøper brukt MB ML420 liksom....., uten å ANGRE !

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...