Gå til innhold

Hybridbiler som denne gjør hydrogenbiler mindre attraktive


Anbefalte innlegg

Complexity skrev (1 time siden):

Nå spørs det jo litt hva de mener med "holder". Om batteriet ikke har fått total cellekollaps men bare har 20% kapasitet igjen så har det jo i teorien "holdt". Men er jo ubrukelig fordet.

Greit å ha en del å gå på isåfall.

(Og mange vil nok kjøre langt mer en 250 000km med bilene sine)

Man aner ikke hvor lenge et slikt batteri i virkeligheten vil vare. Det kommer uansett helt an på bruken. Feil kan oppstå på slike batterier når de er 12-år gamle.

Poenget er at å designe batteripakker til en km stand en gjennomsnitts bil når først etter 40-år er ikke nødvendig.

Det vêr heller ikke meningen å si at å dele en tesla 3 pakke i tre er det ideelle for en hybridbil, jeg påstår kun at den kan fint brukes. Selvfølgelig ville jeg valgt batterier som var mere optimale med hensyn på gjennomsnitts strøm som går gjennom de. Med en hybrid pakke vil færre batterier måtte utføre samme arbeid. 

Poenget er at det går fint an å lage en hybrid bil med 20kwh batteripakke som vil fungere for 90% av befolkningen og gjøre at de fleste kan kjøre opptil  36500 kilometer i året helt uten å bruke bensin ved å lade bilen hver natt. Det vil gi billigere el biler og man kan lage 5 ganger så mange biler med samme ressursbruk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Trestein skrev (10 timer siden):

Poenget er at det går fint an å lage en hybrid bil med 20kwh batteripakke som vil fungere for 90% av befolkningen og gjøre at de fleste kan kjøre opptil  36500 kilometer i året helt uten å bruke bensin ved å lade bilen hver natt. Det vil gi billigere el biler og man kan lage 5 ganger så mange biler med samme ressursbruk.

Jo mindre batteriet er,  jo fortere vil det slites. F.eks vil at 20 kWh-batteri være oppbrukt på halve kjørelengden kontra et 40 kWh-batteri. Derfor vil ressursbruken pr. km være tilnærmet lik. Muligens med en offset pga. aldring, ulik kjemi og eventuelt andre faktorer. Det er heller ikke gitt at ressursbruken er lik pr. kWh kapasitet for alle kjemier. Om vi tar for oss batteriene i BMW i3. Hva er ressursbruken for 22 kWh-batteriet kontra 42-kWh-batteriet? Er det dobbelt? De har samme volum og nesten samme vekt. Om de tåler samme antall ladesykluser, så kan det være at det store batteriet kommer best ut? Jeg aner ikke hva ressursbruken er for de to.

Det mellomste batteriet på 33 kWh skal i teorien holde til 4600 ladesykluser, tilsvarende 843.000 km.  https://insideevs.com/news/338067/bmw-i3-samsung-sdi-94-ah-battery-rated-for-524000-miles/ Noe som høres helt vilt ut, om det stemmer. Om det klarer halvparten, eller t.o.m. en tredjedel, så vil det være fantastisk. Og det ligger i kortene at batteriene skal gjenbrukes til andre formål før de går til resirkulering. Derfor kan ikke all ressursbruken tilskrives bilen.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Dovreekspressen skrev (20 minutter siden):

Jo mindre batteriet er,  jo fortere vil det slites. F.eks vil at 20 kWh-batteri være oppbrukt på halve kjørelengden kontra et 40 kWh-batteri. Derfor vil ressursbruken pr. km være tilnærmet lik. Muligens med en offset pga. aldring, ulik kjemi og eventuelt andre faktorer. Det er heller ikke gitt at ressursbruken er lik pr. kWh kapasitet for alle kjemier. Om vi tar for oss batteriene i BMW i3. Hva er ressursbruken for 22 kWh-batteriet kontra 42-kWh-batteriet? Er det dobbelt? De har samme volum og nesten samme vekt. Om de tåler samme antall ladesykluser, så kan det være at det store batteriet kommer best ut? Jeg aner ikke hva ressursbruken er for de to.

Det mellomste batteriet på 33 kWh skal i teorien holde til 4600 ladesykluser, tilsvarende 843.000 km.  https://insideevs.com/news/338067/bmw-i3-samsung-sdi-94-ah-battery-rated-for-524000-miles/ Noe som høres helt vilt ut, om det stemmer. Om det klarer halvparten, eller t.o.m. en tredjedel, så vil det være fantastisk. Og det ligger i kortene at batteriene skal gjenbrukes til andre formål før de går til resirkulering. Derfor kan ikke all ressursbruken tilskrives bilen.

 

Nå har jeg sett på endel 18650 batterier. De har ca 3000mA kapasitet og veier ca 45 gram. Noen tåler 5A noen 10 20 og 35A 

Prisen er noe Lunde lik ca 40kr PR batteri om du kjøper 1000stk. Sikkert mye mindre om du kjøper en million eller mere.

Jeg vil derfor anta at ressursbruk og råmaterial bruk er noe Lunde det samme. Bruker du 2000 batterier i stedet for 10 000 så skulle man tro at ressursbruk er noe Lunde lineært. Produserer du en million batterier skulle det ikke bety så mye om om kundene lager 100 eller 500pakker av dette. Batteriene er ofte satt sammen av moduler uansett. Jeg antar da at det er produksjon av cellene som er kostbar og krever spesielle råvarer og ikke pakkingen som krever spesielle råmaterialer.

Det er selvfølgelig synd å lage en batteripakke som kun tåler 300 000km. Allikevel norske bilister kjører 16 000 km i året. Få biler blir 20-årene gamle. Gevinsten blir at du i stedet for å skrote en bil som har kjørt 300 000km med en 100kwh batteripakke som klarer 800 000km så kan du skrote 5 biler som har kjørt 300 000km med utslitt batteripakke. Hvor mange er det som vil ha en 20-år gammel batteripakke?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (52 minutter siden):

Nå har jeg sett på endel 18650 batterier. De har ca 3000mA kapasitet og veier ca 45 gram. Noen tåler 5A noen 10 20 og 35A 

Prisen er noe Lunde lik ca 40kr PR batteri om du kjøper 1000stk. Sikkert mye mindre om du kjøper en million eller mere.

Jeg vil derfor anta at ressursbruk og råmaterial bruk er noe Lunde det samme. Bruker du 2000 batterier i stedet for 10 000 så skulle man tro at ressursbruk er noe Lunde lineært. Produserer du en million batterier skulle det ikke bety så mye om om kundene lager 100 eller 500pakker av dette. Batteriene er ofte satt sammen av moduler uansett. Jeg antar da at det er produksjon av cellene som er kostbar og krever spesielle råvarer og ikke pakkingen som krever spesielle råmaterialer.

Det er selvfølgelig synd å lage en batteripakke som kun tåler 300 000km. Allikevel norske bilister kjører 16 000 km i året. Få biler blir 20-årene gamle. Gevinsten blir at du i stedet for å skrote en bil som har kjørt 300 000km med en 100kwh batteripakke som klarer 800 000km så kan du skrote 5 biler som har kjørt 300 000km med utslitt batteripakke. Hvor mange er det som vil ha en 20-år gammel batteripakke?

Model3: 480kg batteri gir 75kWh

Prius plugin 2gen: 120kg batteri gir 8,8kWh

Prius plugin 1gen: 80kg batteri gir 4,4kWh

Prius ikke-ladbar: 42kg batteri gir 1,3kWh

Tallenes tale er vel ganske klar, for å klare høye strømmer pr celle og ekstra mange ladesykluser må hybrider ha mye tyngre batteri. Men kommer man opp på en viss størrelse så vil det bli mer likt, men 20kWh i en liten bil vil nok også være anderledes enn 20kWh i en 7 seter SUV-liknende bil som Model X.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
RJohannesen skrev (1 time siden):

Model3: 480kg batteri gir 75kWh

Prius plugin 2gen: 120kg batteri gir 8,8kWh

Prius plugin 1gen: 80kg batteri gir 4,4kWh

Prius ikke-ladbar: 42kg batteri gir 1,3kWh

Tallenes tale er vel ganske klar, for å klare høye strømmer pr celle og ekstra mange ladesykluser må hybrider ha mye tyngre batteri. Men kommer man opp på en viss størrelse så vil det bli mer likt, men 20kWh i en liten bil vil nok også være anderledes enn 20kWh i en 7 seter SUV-liknende bil som Model X.

Det som er interessant er hvor mange battericeller som brukes? At man pakker batterier som skal ha større effekt uttak med større avstand ,mere kjøling, bedre kabling er logisk. Dessuten har verden gått fremover siden disse ble laget.

Til E golf som i 2012 hadde en 330kilos pakke med 22kWh kan man bytte ut til en 55kwh pakke i dag.

https://www.kreiselelectric.com/en/projects/electric-golf/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 3/20/2020 at 3:46 PM, uname -l said:

De 16,7 km i reiseavstand sier noe om hvordan folk bor i forhold til der de jobber. Ja, tar man kjøreavstand så er det sikkert høyere siden de fleste som bor 5 meter unna jobben går. Men poenget er at 100 km el-rekkevidde vil være nok for veldig, veldig mange. uansett hvor mange hytter akkurat du har som er flere hundre mil unna der du bor.

Eg har bede deg mange gonger om ei kjelde til desse tala, slik at eg kan sjå korleis dei er definert.  Du påstår dei er frå TØI, men klarer ikkje å finne ei lenkje til tala.  Eg klarer ikkje å finne dei på sidene til TØI, so eg veit ikkje ein gong om dei er ekte, men det som er heilt sikkert at du tippar veldig mykje rundt dei.  Og at tippinga di ikkje heng på same greip om dei tala som bilprodusentane oppgjev for køyring med ladbare hybridar.  Påstandane dine rimar heller ikkje med dei gjennomsnittlege køyrelengdene som SSB rapporterer.  I so fall står køyring til og frå jobb berre for ein liten del av bilkøyringa.

 

Det heile kokar ned til at dine tal er basert på tipping og tala frå bilprodusentane om faktisk køyring er det beste vi har å gå etter.

On 3/20/2020 at 3:46 PM, uname -l said:

Det jeg sa var 80% noe som er fullt mulig for veldig mange. Og igjen så må jeg vel presisiere at når jeg sier for veldig mange så kan det hende at en håndfull personer har flere hundre mil til jobb og jevnlig drar på bilferie til Gobi-ørkenen. Så du trenger ikke nevne disse tingene igjen.

Nok ein gong baserer du deg på tipping og "veldig mange" er ikkje ei betre talfesting enn "eg" og andre enkeltdøme.  Eg hadde i det minste eit døme om manglande ladestasjonar ved den største arbeidsplassen i fylket.  Det er "veldig mange" her lokalt.  Bilar i Oslo køyrer påfallande langt samanlikna med landsgjennomsnittet.  Anten er det "veldig mange" i Oslo som jobbar langt frå Oslo og dermed har lang reiseveg til jobb, som dei køyrer til fordi kollektivtransporten er dårleg utbygd, eller so er det "veldig mange" i Oslo som køyrer langt for å komme til hytta kvar helg.  Kva trur du?

On 3/20/2020 at 3:46 PM, uname -l said:

Ja, og bruker man hytta si mindre enn 10% av året så kan man kvitte seg med hytta. På samme måte som man kan kvitte seg med rekkeviddeforlengeren for det er ikke noe vits i å ha en bil som man kjøre til en hytte som man ikke har.

Nettopp.  So då er vi i det minste samde om at det ikkje er noko poeng å ha den eksosmotoren dersom han berre vert brukt til 10% av køyringa.

 

No er det mange som heller brukar hytta i lengre periodar om gongen enn å køyre til ho kvar helg.  Ein av naboane mine har lengre veg til hytta enn meg.  Han har hytte i Finnmark.  Heller ikkje han pleier å køyre til og frå hytta kvar helg, men er der heller fleire veker i strekk.

On 3/20/2020 at 3:46 PM, uname -l said:

Du er direkte uærlig og jeg er ikke den eneste som reagerer. Du bør skjerpe deg for det synes som om denne galskapen din tar mer og mer overhånd.

Korta mine er opne.  Eg held ikkje kjelder for meg sjølv, tippar og forlangar at alle skal ta mi tipping som aksiom, slik du gjer.  Når tala ikkje går opp, er det ein feil ein stad.  Eg forstår at du vert sur når feila skaper kognitiv disonnans hjå deg, men ikkje skyt bodbringaren.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (1 time siden):

Nettopp.  So då er vi i det minste samde om at det ikkje er noko poeng å ha den eksosmotoren dersom han berre vert brukt til 10% av køyringa.

Det å med vilje misforstå en åpenbar sarkasme er nå en del av ditt grumsete debattrepertoar. Jeg venter spent på nye bunnrekorder.
 

Sturle S skrev (1 time siden):

Eg har bede deg mange gonger om ei kjelde til desse tala, slik at eg kan sjå korleis dei er definert.  Du påstår dei er frå TØI, men klarer ikkje å finne ei lenkje til tala. 

https://www.toi.no/getfile.php?mmfileid=39511

En gjennomsnittlig arbeidsreise er 16,3 km Kun 23% har en arbeidsreise lengre enn 2 mil. Så får du bare banke videre på at en ladehybrid med 10 mil elrekkevidde ikke er tilstrekkelig for noen som helst signifikant andel av befolkningen.


Det som er litt ironisk er at du i en tidligere diskusjon hardnakket påstod at en gammal Nissan Leaf var mer enn tilstrekkelig for de fleste, men nå er det pluselig sånn at en hybrid med 10 mil rekkevidde ikke går an for noen. Slik går det når man er fanatiker og surrer og roter med ekstremismen sin.
 

Endret av uname -l
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
39 minutes ago, uname -l said:

Det å med vilje misforstå en åpenbar sarkasme er nå en del av ditt grumsete debattrepertoar. Jeg venter spent på nye bunnrekorder.

Eg ser ingen sarkasme i det.  For meg framstår det framleis som totalt vekkasta ressursar, miljøfiendtleg og uøkonomisk å dra rundt på og vedlikehalde ein eksosmotor og alt som fylgjer med berre for å bruke han 10% av tida.

39 minutes ago, uname -l said:

https://www.toi.no/getfile.php?mmfileid=39511

En gjennomsnittlig arbeidsreise er 16,3 km Kun 23% har en arbeidsreise lengre enn 2 mil. Så får du bare banke videre på at man ikke kan anta noe som helst om en bil med 10 mil elrekkevidde.

"Kun" 23% er jo ganske mange!  Det er nesten 1 av 4.   Eit anna vesentleg poeng her er at berre 21% av daglege reiser er jobbreiser!  Det slår jo beina under den jobb-fokuseringa du har hatt heile tida.  Er det difor du har vegra deg slik med å oppgje kjelda?  27% av reiene er handleturar.  Soleis ville avstand til butikken vere eit betre mål, om vi skal leggje til grunn at alle berre har ei reise tur/retur om dagen.  (Men gjennomsnittet er 3,26 reiser om dagen.)

 

Berre 55% føretek daglege reiser med bil.  21% går, 10% køyrer kollektivt og 5% syklar dagleg.  Der  òg ser vi at "gjennomsnittleg arbeidsreise" er eit dårleg mål.  Mange har kort veg til jobb og går eller syklar, men det er ikkje berre dei med kort veg som let bilen stå.  26% av alle daglege reiser på over 2 mil går med kollektivtransport.  Gjennomsnittleg reiselengde pr person med bil (som førar) kvar dag er 28 km.  Det er nok eit betre mål å ta utgangspunkt i enn gjennomsnittlege arbeidsreiser, men det talet tek ikkje omsyn til at mange ikkje har bil. 

 

Nesten halvparten (46%) gjer ingen reiser på over 100 km i månaden.  Kvifor skal dei då drasse rundt på ein eksosmotor?  Dette understrekar poenget mitt om at folk er veldig ulike.  Du kan ikkje berre ta eit tal for gjennomsnittleg reise til og frå arbeid, og slå fast at basert på det talet eignar ein ladehybrid seg for "veldig mange".   Om alle var som gjennomsnittet, kunne alle klart seg med ein billig elbil.

 

Artig opplysning frå statistikken: 2% av personar utan bil eller førarkort og 5% av personar med bil utan førarkort oppgjev at dei køyrer bil som bilførar til og frå arbeid dagleg.  Slik statistikk vonar eg vi kan ta med ei klype salt.  :)

39 minutes ago, uname -l said:

Det som er litt ironisk er at du i en tidligere diskusjon hardnakket påstod at en gammal Nissan Leaf var mer enn tilstrekkelig for de fleste, men nå er det pluselig sånn at en hybrid med 10 mil rekkevidde ikke går an for noen. Slik går det når man er fanatiker og surrer og roter med ekstremismen sin.

Ein hybrid med 10 mil rekkjevidde går sikkert an for nokon, men ting går veldig gale når du prøver å leike med statistikk og late som om han eignar seg for "veldig mange".   For "veldig mange" vil ein slik hybrid berre vere dyr og miljøfientleg.

 

I vår familie har kona 50 km t/r jobb kvar dag.  Det ser i utgangspunktet ikkje so ille ut, men vi reiser 120 km t/r minst ein gong i veka i tillegg til jobbreisa + handleturar, henting og bringing av ungar osb.  (Berre kvar femte spurde i TØI-undersøkinga føretek reiser på over 100 km minst tre gonger i månaden, men hugs at ikkje alle har eigen bil.  I vårt tilfelle er som regel ikkje heile husstanden med på ekstraturen på 120 km t/r, men bilen vert jo brukt uansett.)   Det hadde i teorien vore nok med 200 km rekkjevidde for å kunne køyre elektrisk i det daglege utan ladestopp dersom vi lada fullt kvar natt, men vi vil òg ha eit buffer for å kunne vere fleksible på lading og kunne bruke bilen til langturar utan å måtte tenkje for mykje på lading.  Når bilen fyrst er elektrisk, er det garantert billigare å leggje inn bufferet i form av større batteri enn å stappe inn ein eksosmotor med alt dillemikket og kostnadane det medfører.  Sidan vi har større batteri, vert det òg mykje mindre slitasje på batteriet i det daglege.  Vi kan unngå både topplading og djup utlading og får færre fulle syklusar.  Bilen har gått 166.000 km på snart 6 år og har framleis over 90% av batterikapasiteten.  (93% sist vi lada til 100%.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (2 timer siden):

For meg framstår det framleis som totalt vekkasta ressursar, miljøfiendtleg og uøkonomisk å dra rundt på og vedlikehalde ein eksosmotor og alt som fylgjer med berre for å bruke han 10% av tida.

Har du gressklipper? Bruker du den mer enn 10% av tiden? Jeg vet ærlig talt ikke hva som skal til for at du slutter med dette merkelige argumentet. Er man på hytta fem ganger i året så trenger man en bil for å komme dit, ikke sant? Så da er spørsmålet om disse turene delvis skal dekkes av en rekkeviddeforlenger eller om man skal drasse rundt på 70 kWh ekstra dødvekt resten av året. Det er veldig mye mer penger for 70 kWh ekstra batteri enn en rekkeviddeforlenger. I tillegg er miljøgevinsten med dette ekstra batteriet negativ eller i beste fall totalt neglisjerbart fordi det lille CO2-utslippet man sparer over et livsløp overstiges av produksjonsutslippene for å lage samme batteripakke. 

Sturle S skrev (2 timer siden):

<snip>

Ja, bare artig å peke på en rapport hvor du kan utfolde deg med ekstrem armveiving, kirsebærplukking på høyt nivå og spekulative C-moment i et desperat forsøk på å overbevise noen om at konklusjonen er noe annet enn den åpenbare.

Oppsummert. 100 km elrekkevidde på den ene siden.
- 1,78 kjøreturer per dag i snitt.
- Kun 18% av kjøreturene er over 2 mil(les: veldig langt igjen til 10 mil)


Konklusjon: 100 km elrekkevidde burde holde for mesteparten av dagligkjøringen i Norge.

Og rapporten viser også at mer enn 55% har bruk for langturer. Det er mer enn 55% siden tallet bare er for de som har hatt langtur siste måneden, men mange er ikke på hytta si hver eneste måned og tar man med de så går andelen opp. Da ender man opp med de 100 km pluss en rekkeviddeforlenger. Et annet argument som enkelte har vanskelig for å forstå er frihet. Selv om man ikke ser for seg noen langturer i nær fremtid så er det en verdi i seg selv å ha en bil som gjør det mulig. Litt på samme måte som det er kjekt å ha mer enn to seter selv om det er flere måneder siden sist man hadde noen i baksetet.

For ordens skyld Jeg mener ikke at ladehybrid er optimalt for alle selv om det er fort gjort å tro det fra ditt ståsted. 
 

Endret av uname -l
  • Liker 5
Lenke til kommentar
On 3/20/2020 at 12:06 PM, Hanhijnn said:

Wow, da har du en STOR familie, eller dere er STORE folk. Outlander er en relativt stor bil innvendig som utvendig. Den er i hvertfall mer enn nok til oss og våre to store tenåringer. Den er en stor og komfortabel familiefrakter som IKKE innbyr til "sportslig" kjøring.

Men neste år blir den byttet ut i en hel-elektrisk bil i samme størrelse omtrent. Da blir det helt slutt på å brenne fossilt drivstoff (annet enn på bajk'en). ?

Hehe, vi er helt normale (hvertfall i størrelsen).

Se for deg tre barn i baksetet med forskjellige varianter av barnesete og to hunder på 25-30kg i dobbeltbur i bagasjerommet.

Det diskvalifiserer det meste av "store" biler inntil videre...

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (7 timer siden):

All teori, praksis, statistikk og logikk som strider mot deres hellige mål preller av som vann på gåsa.

Du mener målet til hele 20 land? Folk her inne på TU forum har bedre teori, praksis, statistikk og logikk enn de profesjonelle? 

70 millioner ton hydrogen blir laget og utnyttet hvert år, så statestikken viser at det er sikkert. Det samme gjør bruken av Amazon's truck flåte blant annet. Vi har heller ingen rapporter om kjøretøy som har laget en større ulykke. Samtidig sørger Tesla autopilot for kjedekollisjoner her og der. Dobbeltmoral så til de grader. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (3 timer siden):

Du mener målet til hele 20 land? Folk her inne på TU forum har bedre teori, praksis, statistikk og logikk enn de profesjonelle? 

70 millioner ton hydrogen blir laget og utnyttet hvert år, så statestikken viser at det er sikkert. Det samme gjør bruken av Amazon's truck flåte blant annet. Vi har heller ingen rapporter om kjøretøy som har laget en større ulykke. Samtidig sørger Tesla autopilot for kjedekollisjoner her og der. Dobbeltmoral så til de grader. 

Det blir i så tilfelle 10 kg pr hode.

Lenke til kommentar
oophus3do skrev (På 28.3.2020 den 17.30):

70 millioner ton hydrogen blir laget og utnyttet hvert år, så statestikken viser at det er sikkert. Det samme gjør bruken av Amazon's truck flåte blant annet. Vi har heller ingen rapporter om kjøretøy som har laget en større ulykke. Samtidig sørger Tesla autopilot for kjedekollisjoner her og der. Dobbeltmoral så til de grader. 

Det er nesten bare industriell bruk er det ikke? Hydrogen til transport- og energibruk er enten nisje- eller forskning/pilotforsøk. 

Industriell bruk har et par innlysende fordeler, du kan konsentrere det til færre brukersteder og du kan regne med at aktørene er profesjonelle. Dessuten er det enklere å plassere anleggene vekk fra folk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (49 minutter siden):

Det er nesten bare industriell bruk er det ikke? Hydrogen til transport- og energibruk er enten nisje- eller forskning/pilotforsøk. 

Ja, kan du ikke gjøre leksene og komme med noen tall om du mener dagens frakt av hydrogen er småtterier? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...