Gå til innhold

Hybridbiler som denne gjør hydrogenbiler mindre attraktive


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
G5UAZXFN skrev (59 minutter siden):

Når vil det bli mulig å kjøre på el uten bomavgifter i tettbygde strøk med en hybrid hvor diselen er utkoplet og registrert i bomsystemet?

Blir full avgift på elbiler etterhvert også, om de ikke innfører GPS veiprising før den tid

Hadde det eksistert Hilux Hybrid så hadde jeg kjøpt det, og skal en tro ryktene, så er den på vei

Lenke til kommentar
Fri diskusjon og kunnskap skrev (51 minutter siden):

Lading av elbiler er en viktig årsak til at strømleverandørene ønsker å spre strømforbruket på flere timer i døgnet. Med for konsentrert massivt strømforbruk, kan kapasiteten i nettet ryke.

Ifølge Norges vassdrags- og elektrisitetsdirektorat (NVE) kan det oppstå behov for investeringer i nettet på mellom 30 til 60 milliarder kroner dersom tiltak for å spre strømforbruket ikke lykkes.

https://www.side3.no/teknologi/elbiler-kan-sprenge-stromnettet-6695047

Elbilene står for en veldig liten del av veksten, det er at en i flere tiår har ignorert å bygge ut og kun brukt pengene på lett vedlikehold som er det store problemet. Kutt i vedfyring og flere boliger gir større belastning enn elbilene gjør. Her gråter nve og strømleverandørene for sin syke mor. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dubious skrev (6 minutter siden):

Jeg vil nok si at industrien er skyld i meste av strømforbruket, iogmed at strømbruket er lavt i disse tider når industrien er permitert og de sier at strømmen vil bli lav da de må kvitte seg med vann i magasinene 

Klart det er industrien som bruker straumen, men kostnadene ved å forsterke nettet kjem mest av fortetting og auka belastning på trafokretser ute i byane. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hadde denne hatt et aggregat som foret batteriet, som drev et par spreke elmotorer, ville dette vært noe nytt.

Dobbelt sett med drivverk og dermed dobbelt sett med slitedeler, fylle- og ladelogistikk, og forbruk som en dieselpassat med firehjulsdrift, også når man starter med fullt batteri - jeg kan ikke se at det driver verden fremover.

Særlig ikke for oss som liker å kjøre bil med god plass- ikke stor bil med liten bagasjeplass.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fint og flott med stort batteri, men dette er fortsatt "feil" konsept. Det er en bil med fullskala 2.liters fossilmotor med variabelt turtall og tilhørende lav virkningsgrad, altså fossilbil, med stort batteri som miljøalibi. Med Fortum-pris på strømmen virker det meningsløst å stoppe på hurtigladere. Noe som begrenser strømforbruket i praksis til hovedsaklig bybruk og da hadde nok de fleste klart seg med et mindre batteri.

Hybrid-konseptet imponerer altså ikke meg. Jeg ville hatt en helt annen løsning om jeg skulle gått for hybrid.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Poenget med hybrider er at en bruker strøm på korte turer og diesel på lange turer, ikke at en skal stoppe for å lade, for da burde man ha kjøpt elbil

Eventuelt så kan de lage hybrider med opp til 1 liter motor, som knapt veier noe, så kommer man seg til et ladepunkt når man går tom for strøm

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Trestein skrev (1 time siden):

Det finnes knapt hybridbiler med 20kwh batteri. De aller fleste har 5 til 7kwh. Det er for lite.

Fra et brukerperspektiv er jeg enig, et pluginhybridbatteri bør kunne holde til 4 mil på vinterstid, 5 til 7kWh gjør ikke det.

Trestein skrev (1 time siden):

om hybrid biler reduserer forbruk 50% er det fremdeles gunstigere enn el bil.

Så 50% reduksjon er bedre enn 100%?

Trestein skrev (1 time siden):

At en million biler reduserer forbruk 50% betyr mere enn at 200000 biler har null og 800000 biler har normalt forbruk.. Er det vanskelig å forstå eller må jeg regne det ut i liter?

Jeg tror jeg drar kjensel på en av dine favorittkjepphester her, at et batteri er et batteri er et batteri. Jeg er uenig i den antagelsen men selv om det var tilfelle så burde du i det minste fått med deg at batterikapasiteten på en MB 350 GLEde er 31,2kWh og ikke 20kWh. Skal du ha enda et forsøk på å gjøre det regnestykket?

Lenke til kommentar
Kahuna skrev (1 time siden):

Fra et brukerperspektiv er jeg enig, et pluginhybridbatteri bør kunne holde til 4 mil på vinterstid, 5 til 7kWh gjør ikke det.

Så 50% reduksjon er bedre enn 100%?

Jeg tror jeg drar kjensel på en av dine favorittkjepphester her, at et batteri er et batteri er et batteri. Jeg er uenig i den antagelsen men selv om det var tilfelle så burde du i det minste fått med deg at batterikapasiteten på en MB 350 GLEde er 31,2kWh og ikke 20kWh. Skal du ha enda et forsøk på å gjøre det regnestykket?

En 50% reduksjon er bedre enn en 20% reduksjon. Poenget som visst aldri når inn er at batteri er dyrt for folk som lever i store deler av verden. Materialene i batteribiler er også en begrenset ressurs. Et 100kwh batteri koster ca 1500kr PR kWh eller 150tusen kroner.

En bensingenerator som yter 30kw koster ca 20 000kr. En bil med motor og et 20kwh batteri blir derfor mye billigere å produsere,ergo så har flere råd å kjøpe bilen. Bilen blir 100 000billigere. Dessuten brukes en stor del av energien i bilens livsløp under produksjon av batteri. Filen må derfor kjøres mye kortere før den blir klimavennlig.

Ett batteri er vel et batteri? De er som å si at bensin er bensin og diesel er diesel. Selvfølgelig ikke 100% korrekt men godt nok i denne sammenligningen

 

som sagt så spiller prisen inn på valget folk tar når de kjøper bil. Min påstand er at det er bedre med mange billige hybrid biler enn få dyre helelektriske biler folk kun utnytter kapasiteten på få ganger i året og som kunne vert mye lettere og rimeligere med hybrid drift.

Hybrid er også vesentlig mere fleksibelt. Hva om nermeste lader har 2 timers kø? Hva om du har glemt å plugge inn el bilen og du skal på jobb. Hva om du blir stående 16timer i kolonne på Hardangervidda?

At Mercedesen har 32kwh batteri leste jeg. For et stort flertall betyr det at enda mere av kjøringen kunne vert på strøm.

Derfor er slike tester tåpelige. De aller fleste som kjøper slik bil bruker den til daglig kjøring. Da blir forbruk av diesel så lavt at det blir et problem.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Traumauto. Das beste oder nichts. Blir vel ikke tatt objektiv nå. kjører selv en ladbar hybrid, men kortere elektrisk rekkevidde. Fantastisk opplevelse. Batteriet blir regenerert fortløpende. Dette sparer drivstoff og gjør bilen mye mer miljøvennlig. Med de nye dieselmotorene så er dette et fantastisk bidrag til reduserte utslipp. Skal en helt ny batteriteknologi på plass før jeg bytter til batteribil. Lengere rekkevidde, mindre vekt, og kortere ladetid. Rene kinderegget skal til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
mafu skrev (2 timer siden):

Når jeg ser bilder av Mercedes sine biler med dieselmotor, elektromotor, girkasse og batteri så vil jeg neppe eie den når den har passert 200 000 km. Det kan bli kostbart. Da heller VW id3 sin elektromotor som passer i en sportsbag.

Kan du nevne en bil produsert etter 2015 du ønsker å eie når den har passert 200 000km? Dagens biler er ikke som Mercedes 123

Poenget er at om du bruker batteri mest mulig vil motoren ha gått 20 000km når bilen har kjørt 200 000 km. Det er derfor lite behov for vedlikehold. Hybriddrift gir også gunstigere lastprofil på motoren. Man har ikke problemer med kjøring med så lav belastning at eksos og kjølevann blir kaldt.Min erfaring er at vedlikehold på motorer er minimalt. Mesteparten av vedlikehold på en bil er hjuloppheng og bremser. Bremser som ruster fordi de brukes for lite tviler jeg på at du slipper med el bil. Hjuloppheng er vel heller ikke noe mindre utsatt. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (9 timer siden):

90% er nok ikke et representativt forbruk. Volvo har kommet med statistikk for biler de har solgt i Norge og de nærmer seg 50% elektrisk. 

https://bil24.no/norske-ladbare-hybrid-forere-kjorer-mest-av-alle-pa-strom/

Er dette noe du på noen som helst måte kan dokumentere? 

Bortsett fra at det er 50% bensin og ikke 10%. Hvordan går det med regnestykket ditt da?

Denne bilen er oppgitt med 99 km rekkevidde (WLTP) ut fra et batteri på netto 24,5 kWh. Når en har en rekkevidde på 99 km (sommer) så er det å forvente at de fleste havner på 90% elektrisk og 10% diesel. En bil som Chevrolet Volt (elbil med rekkeviddeforlenger) ligger på 67% elektrisk og 33% bensin (16 kWh batteri brutto (svært mye tatt bort i bunn og topp)).

Personlig så kunne jeg ikke tenkt meg dette slagskipet på 2,5 tonn og med dieselmotor. Allikevel er bilen meget bra for klimaet (med 90% reduksjon av CO2) og i tillegg forholdsvis lite batteri (30% av de største) og masse tilhengerkapasitet.

Som hybrid ville jeg heller hatt en hybrid (størrelse BMW 3 serie)  med ca halve batteriet og vekten og med bensinmotor og strømforbruk redusert med 40%.

Jeg ville valgt en ren elbil, men for mange har krav til sin bil som ikke imøtekommes av dagens elbiler.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Xaphoon skrev (3 timer siden):

31,2 kilowattimer og elektrisk rekkevidde på 70 kilometer.

Det er intet mindre enn imponerende elendig.

24,5 kWh netto skriv Ketill Jacobsen oppom her. Brutto batteristørrelse er uinteressant og burde ikkje oppgis. 

Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen skrev (2 timer siden):

Denne bilen er oppgitt med 99 km rekkevidde (WLTP) ut fra et batteri på netto 24,5 kWh. Når en har en rekkevidde på 99 km (sommer) så er det å forvente at de fleste havner på 90% elektrisk og 10% diesel. En bil som Chevrolet Volt (elbil med rekkeviddeforlenger) ligger på 67% elektrisk og 33% bensin (16 kWh batteri brutto (svært mye tatt bort i bunn og topp)).

Personlig så kunne jeg ikke tenkt meg dette slagskipet på 2,5 tonn og med dieselmotor. Allikevel er bilen meget bra for klimaet (med 90% reduksjon av CO2) og i tillegg forholdsvis lite batteri (30% av de største) og masse tilhengerkapasitet.

Som hybrid ville jeg heller hatt en hybrid (størrelse BMW 3 serie)  med ca halve batteriet og vekten og med bensinmotor og strømforbruk redusert med 40%.

Jeg ville valgt en ren elbil, men for mange har krav til sin bil som ikke imøtekommes av dagens elbiler.

Denne bilen er 2,5 tonn i dag. For å klare samme rekkevidde eletrisk måtte den hatt et batteri på 6-700kg. Det hadde gjort bilen 500kg tyngre og en vanvittig produksjonspris.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...