Gå til innhold

Hybridbiler som denne gjør hydrogenbiler mindre attraktive


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Med denne er risikoen større enn vanlig for å ende opp på hytta med sommerdiesel som man ikke får startet bilen med neste dag, hvis man har kjørt noen måneder uten å fylle diesel i byen og det er bare -5 grader byen men -20/-30 på hytta når man skal hjem igjen... og så har man ulempen med to drivverk, hvor det fossile jo er kjent for sine tusenvis av bevegelige deler som slites og krever hyppig og dyr service. Girkasse, partikkelfilter, turbo, EGR-ventil osv. Heller en elbil og et ladestopp hvis man skal så langt!

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Prisen på diesel og strøm kan umulig spille noen stor rolle når man kjøper bil til langt over en halv million.

Utviklingen vil heldigvis gå videre, og det er mye som tyder på at vi om noen år får batterier med mye høyere kapasitet, mindre vekt og lavere kostnader, og ikke minst forhåpentligvis uten kobolt.

Å kjøre runt med biler med vekt på 2,5 tonn sliter mye på asfalt og dekk, noe som skaper mye svevestøv og dyre reparasjoner av veinettet.

Lenke til kommentar

Meningsløs sammenligning med hydrogenbil. Hele poenget med hydrogen er, at det er en nullutslippsløsning.

Premisset for en sammenligning må være at alternativet også er en 100% utslippsfri bil. Dette er fortsatt en dieselbil som har et stort batteri du kan velge å lade eller ikke. Og når selv du Marius konkluderer med at det er bedre å ikke hurtiglade underveis, da er dette først og fremst en fossil bil.

Du har skrevet mye bra før, men dette bidro ikke til å løfte debatten.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Piske død hest.

 

Noen år siden – på  den tiden jeg kjøpte e-Golfen som en mellomløsning frem til den elektriske "stasjonsvognen" e-Tron skulle dukke opp på markedet, ble det her på forumet jevnlig diskutert rekkeviddeforlenger i form av aggregattilhenger. Eller et aggregat til å henge bakpå støtfangeren på vår ellers helelektriske bil. Dette hadde vært den logiske løsningen på hybrid-ved-behov problematikken. 

 

Dette er dessverre hverken avgiftsmyndighetene eller bilindustrien interessert i. Avgiftsmyndighetene av logiske årsaker, bilindustrien av mer innfløkte interessekonflikter. Elbiler har et langt lavere servicebehov og representerer følgelig langt lavere ettermarkedsverdi for sitt forhandlernettverk. Et løst aggregat er dertil enkelt å komme til og vedlikeholde helt uavhengig av merkeforhandler, og dertil uavhengig av bilens serviceintervall [timeteller.] Og det ville naturlig tvinge seg frem en standardisering av formfaktor aggregat som bare forsterker denne løsrivelsen.

 

Kort fortalt elbilistens drøm, og bilindustriens mareritt. MC fabrikantene hadde kommet til å eie hele aggregatindustrien…

 

Denne GLE og alle tilsvarende monster 'hybrider'  er derimot fortsatt solid plantet i merkeforhandlerens servicenettverk. 

Endret av 1P4XZQB7
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Fri diskusjon og kunnskap skrev (48 minutter siden):

Og hvis man hadde "hybrid" med hydrogen ville man slippe to motorer, eksosanlegg m.m.

Fattig trøst å slippe motor og eksosanlegg når du i stedet må ha FC, tanker og et gedigent luftinntak.

Fri diskusjon og kunnskap skrev (48 minutter siden):

Det eneste som trengs er et utbygd hydrogenstasjon-nettverk 

Ja det er kun den lille detaljen der vi mangler ?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Fri diskusjon og kunnskap skrev (42 minutter siden):

Og hvis man hadde "hybrid" med hydrogen ville man slippe to motorer, eksosanlegg m.m.

Det eneste som trengs er et utbygd hydrogenstasjon-nettverk til 20 milliarder ( for Norge), til bruk for både tungtransport og  slike biler som dette.

20 milliarder er jo småpenger! :D

Eller kanskje ikke. Jeg har forsøkt å estimere* hvor mye et hurtigladenettverk vil koste per bil og har funnet at prisen per bil sannsynligvis ligger i  intervallet 500-5000 per bil. Med 2,5M biler i norge vil da totalkostnaden bli 1,25-12,5Mrd. For *hele* bilparken. Med den bonusen at både biler og ladestasjoner for så vidt er her allerede og når el-lastebilene kommer vil de i en overgangsfase kunne bruke eksisterende elbilladere. 

 

*i mangel av bedre tall direkte fra de som faktisk bygger og driver hurtigladenettverk.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
HF- skrev (1 time siden):

Plug in hybrid kjem seg! Batteriet bør bli enda større så en kan køyre 100 km på straum, 

Mye vil ha mer osv. Så vil noen ha enda større batteri, og deretter enda større enn det igjen. Og så lager noen en mindre motor, helt til noen tar skrittet fult ut og fjerner hele motoren og "på kjøpet" tar de med eksosanlegget, tanken, radiatorer, girkasse etc. Nesten rart ingen har gjort dette allerede ? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om man har en hybrid bil med 20kwh batteri vil bensinmotoren gå svært skjelden. Det betyr igjen at service behov er kraftig redusert.

Kjører man 90% av tiden på strøm vil motoren ha gått 10 000km når bilen har kjørt 100 000. Servicebehov vil bli deretter.

verden vil kunne lage 5ganger så mange biler som går på strøm for samme ressurs behov og CO2 utslipp som for rene el biler.

Det er faktisk bedre med en million hybrid biler som bruker 10% bensin enn 200 000 el biler og 800 000fossilbiler. Det burde alle være i stand til å forstå. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Dovreekspressen skrev (10 minutter siden):

Mye vil ha mer osv. Så vil noen ha enda større batteri, og deretter enda større enn det igjen. Og så lager noen en mindre motor, helt til noen tar skrittet fult ut og fjerner hele motoren og "på kjøpet" tar de med eksosanlegget, tanken, radiatorer, girkasse etc. Nesten rart ingen har gjort dette allerede ? 

?? Sjølvsagt er elbil det beste for miljøet men dei vil ikkje dekke behovet for alle. Dette ensidige fokuset på bil og forurensing er tullete, det virker som folk trur det blir forbud mot fossilbil men at dei skal kunne fly avgiftsfritt til Thailand og USA

Lenke til kommentar
Trestein skrev (47 minutter siden):

Om man har en hybrid bil med 20kwh batteri vil bensinmotoren gå svært skjelden.

Bilen min har batteri på 20 kWh, og har ingen forbrenningsmotor. Litt tuklete på langkjøring, men aldri verden om jeg skal bytte i hybrid. Servicebehovet er fraværende. Enig i at unødig stort batteri er en uting. Bedre og mer effektivt å bygge ut ladenettverket. Lading er lite stress. Mangel på lading er stress.

Lenke til kommentar
Trestein skrev (1 time siden):

Kjører man 90% av tiden på strøm vil motoren ha gått 10 000km når bilen har kjørt 100 000. Servicebehov vil bli deretter.

90% er nok ikke et representativt forbruk. Volvo har kommet med statistikk for biler de har solgt i Norge og de nærmer seg 50% elektrisk. 

https://bil24.no/norske-ladbare-hybrid-forere-kjorer-mest-av-alle-pa-strom/

Trestein skrev (1 time siden):

verden vil kunne lage 5ganger så mange biler som går på strøm for samme ressurs behov og CO2 utslipp som for rene el biler.

Er dette noe du på noen som helst måte kan dokumentere? 

Trestein skrev (1 time siden):

Det er faktisk bedre med en million hybrid biler som bruker 10% bensin enn 200 000 el biler og 800 000fossilbiler. Det burde alle være i stand til å forstå.

Bortsett fra at det er 50% bensin og ikke 10%. Hvordan går det med regnestykket ditt da?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (3 timer siden):

20 milliarder er jo småpenger!     ?

Lading av elbiler er en viktig årsak til at strømleverandørene ønsker å spre strømforbruket på flere timer i døgnet. Med for konsentrert massivt strømforbruk, kan kapasiteten i nettet ryke.

Ifølge Norges vassdrags- og elektrisitetsdirektorat (NVE) kan det oppstå behov for investeringer i nettet på mellom 30 til 60 milliarder kroner dersom tiltak for å spre strømforbruket ikke lykkes.

https://www.side3.no/teknologi/elbiler-kan-sprenge-stromnettet-6695047

 

Med hydrogenstasjoner hadde vi altså greid oss med 1000 stasjoner, og med jevn hydrogen-produksjon vil alle kraftnett greie dette uten ekstra utbygging.

«Én av hodepinene foreningen peker på er at det flere steder ikke er lønnsomt å sette opp ladere, fordi det koster for mye å bygge ut ekstra kapasitet i kraftnettet, og fordi nettleien er skyhøy fordi laderne har høy effekt. «

https://e24.no/bil/elbil/fersk-rapport-fra-elbilforeningen-krever-8-000-hurtigladere-foer-2025/24575034

Endret av Fri diskusjon og kunnskap
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (1 time siden):

90% er nok ikke et representativt forbruk. Volvo har kommet med statistikk for biler de har solgt i Norge og de nærmer seg 50% elektrisk. 

https://bil24.no/norske-ladbare-hybrid-forere-kjorer-mest-av-alle-pa-strom/

Er dette noe du på noen som helst måte kan dokumentere? 

Bortsett fra at det er 50% bensin og ikke 10%. Hvordan går det med regnestykket ditt da?

Det finnes knapt hybridbiler med 20kwh batteri. De aller fleste har 5 til 7kwh. Det er for lite.

om hybrid biler reduserer forbruk 50% er det fremdeles gunstigere enn el bil.

At en million biler reduserer forbruk 50% betyr mere enn at 200000 biler har null og 800000 biler har normalt forbruk.. Er det vanskelig å forstå eller må jeg regne det ut i liter?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...