Jump to content
Twinflower

Refundering av avbestilt bryllupspakke

Recommended Posts

Bestilte i fjor en bryllupspakke i Italia med opphold og mat/kake/prest/fotograf etc. På grunn av coronaviruset så måtte vi dessverre avlyse dette. Arrangementet skulle holdes i sommer, men usikkerheten er nå så stor nå at jeg så ingen annen vei utenom å avbestille.Vi skulle være ca 40 gjester fra Norge.

Avtalepartner er en person som driver et aksjeselskap som organiserer dette (booker opphold, planlegging, tilrettelegging osv)

Vi betalte et forskudd på 54000 kroner som hun ikke virker særlig interessert i å betale tilbake. Jeg mener at forbrukerkjøpsloven gjelder og at jeg har rett til å avbestille siden ingenting av tjenesten jeg har betalt for er levert. Firmaet hevder på sin side at de betaler hotellet for å holde av plassen og at pengene ikke er refunderbare. Jeg mener på min side at det er deres risiko.

Kontrakten nevener ingenting om angrerett, avbestillingsgebyr eller liknende (og er dessverre ganske amatørmessig utført).

Planen min er å sende et påkrav, en purring og til slutt ta saken til forliksrådet og be om tvangsfullbyrdelse. 

 

Kan noen rettlede meg litt, eventuelt komme med sine synspunkter ?

SignertKontrakt-sensurert.jpg

Share this post


Link to post

Du kan neppe bruke Forbrukerkjøpsloven og hevde mangelfull levering når leveransen skal/skulle skje måneder fram i tid.

I utgangspunktet ville jeg, uten formell juridisk kompetanse og bare som et pauseinnslag inntil de med faktisk kompetanse eventuelt kommer på banen, sagt at her er det det gamle "Pacta sunt servanda" som gjelder, altså at når avtaler er inngått skal avtaler holdes (av begge parter). Og avtalen du har inngått sier ingenting eksplisitt om mulighet for å angre, så jeg ville sagt at her må du satse på at motparten ikke klarer å levere og da kreve avkortning/erstatning.

Men interessant (og selvsagt trist for dere!) case, så ikke ta min kommentar for annet enn nettopp dét, jeg håper virkelig andre kan komme med andre innspill som kan redde både pengene og seremonien deres...

At du er privatperson og bryllupsarrangøren er et firma (håper jeg?) gir deg ihvertfall et større håp om redning, vil jeg tro, men jeg er nok litt bekymret for situasjonen deres.

Share this post


Link to post

Jeg hadde ikke tenkt å hevde mangelfull levering. Jeg har avbestilt før levering, noe forbrukerkjøpsloven gir ganske greie muligheter for. 

Share this post


Link to post
Annonse

Ok, du tenker §41 som åpner for det, men likevel så lenge avtalen som er inngått ikke definerer noe avbestillingsgebyr eller -rett så er jeg fortsatt redd for at her må du i beste fall forvente forhandlinger med selger der hun vil kreve dekning av sine tap f. eks. om hun har betalt inn depositumer til hotell etc. som hun ikke får tilbake.

 

Share this post


Link to post

Jeg kunne tenkt meg en realitetsorientering fra noen som er jussutdannet istedenfor min egen (og andres) synsing. 
 

Siden det er flere måneder frem i tid må hun kunne klare å avbestille hoteller og liknende. Hun er uansett pliktig i å begrense egne tap 

Share this post


Link to post
2 hours ago, Dubious said:

Du har ikke skrevet om denne personen driver med dette i Norge

Jeg skrev at personer driver et aksjeselskap, så jeg antok at folk skjønte jeg mente et norskt et :)

Share this post


Link to post

Forbrukerkjøpsloven §41 gir deg klart rett på å avbestille. Men det er ingen selvfølge at du skal få alle pengene igjen. Det står klart der at utgifter selger har hatt evnt avbestillingsgebyr ikke refunderes. I tillegg står det og en del der om dersom avbestillingsgebyr ikke er bestemt.

Spørsmålet er om dette ikke heller inngår under en pakkereise? Du nevner hotell men antar at de og har organisert mat og reise for noen(om ikke alle) gjestene?

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2018-06-15-32

Share this post


Link to post
10 minutes ago, nomore said:

Forbrukerkjøpsloven §41 gir deg klart rett på å avbestille. Men det er ingen selvfølge at du skal få alle pengene igjen. Det står klart der at utgifter selger har hatt evnt avbestillingsgebyr ikke refunderes. I tillegg står det og en del der om dersom avbestillingsgebyr ikke er bestemt.

Spørsmålet er om dette ikke heller inngår under en pakkereise? Du nevner hotell men antar at de og har organisert mat og reise for noen(om ikke alle) gjestene?

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2018-06-15-32

Jeg har lest litt i definisjonene i pakkereiseloven, og jeg vil mene at arrangementet faller under dette.

I så fall kan jeg avbestille som følge av §22 uten gebyr.

Vi bestiller flyreiser selv, alle mann - men jeg betaler for opphold og hele arrangementet (sermoni, middag, kake, prest, musikk, frisør, blomster, fotograf, you name it).

 

Share this post


Link to post

Operatøren har vel jobbet med dette prosjektet allerede - og dermed brukt verdifulle arbeidstimer - så rart for min del om du skulle få refundert absolutt hele beløpet. 

Share this post


Link to post
20 minutes ago, afterall said:

Operatøren har vel jobbet med dette prosjektet allerede - og dermed brukt verdifulle arbeidstimer - så rart for min del om du skulle få refundert absolutt hele beløpet. 

§ 22.Avbestilling av pakkereisen uten gebyr

Den reisende har rett til å avbestille pakkereisen før den begynner, uten å betale gebyr, dersom det inntreffer uunngåelige og ekstraordinære omstendigheter på bestemmelsesstedet eller i umiddelbar nærhet av dette som i vesentlig grad vil påvirke gjennomføringen av pakkereisen, eller transporten av personer til bestemmelsesstedet.

Share this post


Link to post

Skal pakkereiseloven gjelde må en ha kjøpt minst to av følgende elementer: 

 

a) persontransport
b) innkvartering som ikke er en integrert del av persontransport, og som ikke skjer med tanke på bosetting
c) utleie av biler, andre motorvogner som definert i artikkel 3 nr. 11 i europaparlaments- og rådsdirektiv 2007/46/EF, eller motorsykler som krever førerkort etter artikkel 4 nr. 3 bokstav c i europaparlaments- og rådsdirektiv 2006/126/EF
d)

enhver annen turisttjeneste som ikke er en integrert del av en reisetjeneste som definert i bokstav a, b eller c.

 

Her har dere kjøpt innkvartering, men har dere kjøpt noe annet som faller inn unde a-d? Div. bryllupsarrangement kvalifiserer vel neppe som "turisttjeneste"?

Share this post


Link to post
45 minutes ago, Geirr said:

Skal pakkereiseloven gjelde må en ha kjøpt minst to av følgende elementer: 

 

a) persontransport
b) innkvartering som ikke er en integrert del av persontransport, og som ikke skjer med tanke på bosetting
c) utleie av biler, andre motorvogner som definert i artikkel 3 nr. 11 i europaparlaments- og rådsdirektiv 2007/46/EF, eller motorsykler som krever førerkort etter artikkel 4 nr. 3 bokstav c i europaparlaments- og rådsdirektiv 2006/126/EF
d)

enhver annen turisttjeneste som ikke er en integrert del av en reisetjeneste som definert i bokstav a, b eller c.

 

Her har dere kjøpt innkvartering, men har dere kjøpt noe annet som faller inn unde a-d? Div. bryllupsarrangement kvalifiserer vel neppe som "turisttjeneste"?

Jeg mener at hele bryllupet faller under definisjonen om turisttjeneste siden hun står for dette. Spesielt siden det utgjør en "vesentlig del av reisens verdi".

I tillegg arrangerer hun andre turer under oppholdet, slik som omvisning på vinslott, vinsmaking og liknende for gjestene. 

I en liknende sak jeg fant på nettet var advokatene klar på at dette var en pakkereise. (https://www.dinerstatning.no/nyheter/får-ikke-erstatning-etter-avlyst-bryllup). Hun markedsfører også seg som arrangør av "bryllupspakker", så jeg tror ikke hun klarer å vri seg unna at hun er omfattet av pakkereiseloven.

 

Se også Norsk Reiseforums definisjon av pakkereiser: https://reiselivsforum.no/web/tips_og_rettigheter/pakkereise/

Hva er en pakkereise?

Hvilke avtaler som utgjør en pakkereise fremgår av pakkereiseloven § 6. Avtalen om kjøp av reise må inneholde minst to av elementene som fremgår av lovens § 6: transport, innkvartering, bilutleie eller andre turisttjenester. Med «andre turisttjenester» menes for eksempel billetter til kultur- og idrettsarrangementer, sightseeing eller lignende som utgjør en vesentlig del av reisens verdi. 

 

Edited by Twinflower

Share this post


Link to post

Jeg ser dette er en "gammel" diskusjon, men ingen vet hva som skjer i juli (selv om det er lite trolig at arrangementet kan gjennomføres). Så lenge du selv har avbestilt, i tilfelle det oppstår uunngåelige og ekstraordinære omstendigheter, kan ikke arrangør forventes å betale tilbake hele beløpet i tilfelle det kan gjennomføres i praksis og hun på den måten oppfyller sin del av avtalen. Hun kan kreve at du betaler de utgifter hun har hatt i forbindelse med arrangementet. Men hvis hun for eksempel kan avlyse reservasjonen på hotellet, og få tilbake penger for det, så skal hun selvsagt ikke belaste deg for det.

Hvis du derimot venter til hun evt. ser seg nødt til å avlyse, så har du bedre muligheter til å få betalt enten hele beløpet, eller en større del av det.

Share this post


Link to post

Hvordan skal du bruke §22 flere måneder frem i tid? Du skjønner vel selv det ikke lar seg gjennomføre juridisk da situasjonen kan endre seg dag for dag. 

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...