Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Når kommer utbetaling fra namsmann?


steinrawr

Anbefalte innlegg

Hei. 

I februar 2018 rettet jeg sak mot tidligere eier (virksomhet) av min båt. Saken gikk gjennom forbrukerrådet, så forbrukerklageutvalget som ga vedtak i min favør. 4 uker etter saksøktes klagefrist til tingrette sendte jeg vedtaket til namsmannen i august 2019. Nå for en uke siden ble det tatt pant i saksøktes konto, og jeg har fått panteattesten(e) i posten i dag. Utlegget ble tatt for en uke siden. 

Etter litt googling, kom jeg fram til at det finnes en klagefrist som gjelder før pengene blir utbetalt til meg, men jeg forstår ikke om klagefristen er den samme fristen som for å ta saken til tingretten (som gikk ut i juli 2019) eller om det er en egen klagefrist på selve panten/utlegget? 

TL;DR: Namsmannen har tatt utlegg i konto til saksøkte i min favør for en uke siden, når får jeg pengene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Pengene kommer ikke før du eventuelt sender en begjæring om anvisning til innkreving. Du har p.t kun fått etablert tvangsgrunnlag med sikkerhet kontoen.

Politiet har her skjema du kan bruke både for å varsle skyldner samt å sende begjæring til Namsmann: https://www.politiet.no/tjenester/namsmann-og-forliksrad/tvangsdekning/begjare/

NB: Sjekk hvilken type konto du har fått pant i også, hender man får pant i konti der midlene ikke nødvendigvis kan utbetales med det første, eks depositumskontoer mv. 

Endret av CptNacho
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
CptNacho skrev (1 time siden):

Pengene kommer ikke før du eventuelt sender en begjæring om anvisning til innkreving. Du har p.t kun fått etablert tvangsgrunnlag med sikkerhet kontoen.

Politiet har her skjema du kan bruke både for å varsle skyldner samt å sende begjæring til Namsmann: https://www.politiet.no/tjenester/namsmann-og-forliksrad/tvangsdekning/begjare/

NB: Sjekk hvilken type konto du har fått pant i også, hender man får pant i konti der midlene ikke nødvendigvis kan utbetales med det første, eks depositumskontoer mv. 

Hmm. 

Henger ikke helt med her. Da jeg sendte saken til namsmannen fulgte jeg trinnene i følgende lenke: https://www.politiet.no/tjenester/namsmann-og-forliksrad/utleggsforretning/begjare-utleggsforretning/dom/#undefined

Nå har brønnøysundregisteret sendt meg løsøreregister/panteattest for den saksøkte, som viser at det er tant pant i saksøktes konto. 

Må jeg gjennom nøyaktig samme prosess på nytt, med varsel, samme papirer osv. til namsmannen for å få pengene utbetalt? 

 

Det er mildt sagt forvirrende og tidkrevende å vinne en sak som må til namsmannen...

 

Lenke til kommentar

Nå sjekket jeg opp mot de papirene jeg sendte da saken ble oversendt namsmannen, og de er helt identiske med de på nett. Det kan da ikke være meningen å sende alt inn identisk på nytt og varsle enda en gang? Jeg oppga jo til og med kontonummeret oppgjøret skulle overføres til da jeg sendte inn saken med all dokumentasjon. 

I brevet fra BRREG sto det ingen forklaring til hva dokumentene jeg mottok betød, eller hva jeg må foreta meg videre, derfor antok jeg at det ikke skulle være noe jeg måtte foreta meg?

 

Lenke til kommentar
steinrawr skrev (7 minutter siden):

Hmm. 

Henger ikke helt med her. Da jeg sendte saken til namsmannen fulgte jeg trinnene i følgende lenke: https://www.politiet.no/tjenester/namsmann-og-forliksrad/utleggsforretning/begjare-utleggsforretning/dom/#undefined

Nå har brønnøysundregisteret sendt meg løsøreregister/panteattest for den saksøkte, som viser at det er tant pant i saksøktes konto. 

Må jeg gjennom nøyaktig samme prosess på nytt, med varsel, samme papirer osv. til namsmannen for å få pengene utbetalt? 

 

Det er mildt sagt forvirrende og tidkrevende å vinne en sak som må til namsmannen...

 

Du må gjennom prosessen for å begjære tvangsdekning, ja. I noen tilfeller kan det dog være at den som skylder deg penger nå vil gå med på å frivillig betale, ettersom kravet ditt nå er sikret, og det vil legges på enda flere gebyrer dersom Namsmannen må gjennomføre tvangsdekning. 3,1R - som du må betale og kreve av skyldner.

Hvordan er det sperrede beløpet på kontoen du har fått pant i sett opp mot det du krevde i begjæringen om utlegg? Det er vanlig at Namsmann også setter av en sikkerhet til at også kostnadene ved tvangsdekning er sikret. 

Lenke til kommentar
CptNacho skrev (4 minutter siden):

Du må gjennom prosessen for å begjære tvangsdekning, ja. I noen tilfeller kan det dog være at den som skylder deg penger nå vil gå med på å frivillig betale, ettersom kravet ditt nå er sikret, og det vil legges på enda flere gebyrer dersom Namsmannen må gjennomføre tvangsdekning. 3,1R - som du må betale og kreve av skyldner.

Hvordan er det sperrede beløpet på kontoen du har fått pant i sett opp mot det du krevde i begjæringen om utlegg? Det er vanlig at Namsmann også setter av en sikkerhet til at også kostnadene ved tvangsdekning er sikret. 

Ok! Det oppklarer det vel. 

Ja, det er tatt høyde for kostnadene ved tvangsinndekning. 

Da er det vel bare å starte papirmølla igjen da, hehe. 

Takk for oppklarende tilbakemeldinger.

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Dette er noe forbanna drit altså.. ?? Håper så inderlig jeg aldri, noen gang igjen, må ha noe med innkreving å gjøre. 

Nå, et halvt år senere har namsfogden endelig foretatt seg noe, men jeg skjønner ikke hva det betyr: 

"Namsmannen har den 24.08.2020 besluttet å anviste saksøktes fordring mot tredjemann til innkreving med kr xxxxxx. 

Fordringen er anvist til innkreving med de virkninger som er angitt i tvangsfullbyrdelsesloven §10-9 først ledd. 

Steinrawr kan selv kreve inn beløpet ved fremvisning av denne namsbok."

Hva i all verden betyr dette? 

Lenke til kommentar
krikkert skrev (16 timer siden):

Du sender namsboken til den som har pengene sammen med et brev med kontonummer og betalingsinformasjon. 

Ok. I dette tilfelle står det i papirene mine at det er "tatt pant i innestående på kontonummer i Bank X", da tar jeg bare direkte kontakt med banken altså?

 

En siste ting som jeg syns er ganske dumt med innkrevingen min er at rentene på kravet mitt sluttet å løpe den datoen jeg signerte anvisning til innkreving. Det er jo ikke all verden, men jeg syns det er temmelig urettferdig at jeg som krever inn disse pengene skal "tape" enda mer på å kjøre et slikt krav, spesielt når vi allerede er på over ett års behandlingstid i namsfogden.

Lenke til kommentar
Taurean skrev (12 timer siden):

Og hvis man ikke får svar? Hvor lenge må man vente? Må man skrive dato selv?

Hvis man ikke får svar må man inndrive kravet mot innehaver av det anviste beløpet - ofte en bank. 

steinrawr skrev (1 time siden):

Ok. I dette tilfelle står det i papirene mine at det er "tatt pant i innestående på kontonummer i Bank X", da tar jeg bare direkte kontakt med banken altså?

 

En siste ting som jeg syns er ganske dumt med innkrevingen min er at rentene på kravet mitt sluttet å løpe den datoen jeg signerte anvisning til innkreving. Det er jo ikke all verden, men jeg syns det er temmelig urettferdig at jeg som krever inn disse pengene skal "tape" enda mer på å kjøre et slikt krav, spesielt når vi allerede er på over ett års behandlingstid i namsfogden.

Ja, du kontakter banken. 

Rentene dine sluttet ikke å løpe den dagen du signerte begjæring om anvisning til innkreving. Rentene løper til kravet er oppgjort. Men det er ikke gitt at alle rentene er sikret. Renter som ikke er sikret må man begynne prosessen på nytt for. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
krikkert skrev (25 minutter siden):

Hvis man ikke får svar må man inndrive kravet mot innehaver av det anviste beløpet - ofte en bank. 

Ja, du kontakter banken. 

Rentene dine sluttet ikke å løpe den dagen du signerte begjæring om anvisning til innkreving. Rentene løper til kravet er oppgjort. Men det er ikke gitt at alle rentene er sikret. Renter som ikke er sikret må man begynne prosessen på nytt for. 

Skjønner, men "rente til dato" er satt til samme dag som jeg signerte begjæringen i papirene jeg har fått tilsendt, og der står også beløpet jeg skal få utbetalt av saksøktes bank. Mulig det bare står på en svært dum, uforståelig måte, men jeg tviler egentliv veldig sterkt på at Banken bare kommer til å utbetale X antall kroner mer enn fullmakten min sier i renter?

Lenke til kommentar

Og DER, var en over to års lang sak over. 

Banken utbetalte kravet samme dag (etter to timer på telefonen for å finne ut hvor i all verden jeg skulle henvende meg).

Så klart fikk jeg ikke utbetalt rentene fra dagen jeg leverte inn anvisning til innkreving. 30.3.2020. men, noen tusenlapper må jeg vel bare forvente å tape på en slik sak.

 

Generelt sett føler jeg meg som taperen i hele greia, selv om jeg har fått noen lusne kroner på konto. Timesbetalinga er mildt sagt svært liten. Håper inderlig Namsfogden kan bli digitalisert , få forståelige skjema med info om hvordan de skal fylles ut og ikke minst samkjørte ansatte som ikke sier forskjellige ting hver gang jeg snakker med dem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke noe store greier: Ca. kr 40.000,-. Rentene fra mars ville lagt på ca 1.800 kroner mer.

Jeg har garantert brukt i overkant av 50-60 timer på dette, det inkluderer blant annet: 

  • Sende reklamasjon til selger
  • Varsle selger
  • Samle sammen all dokumentasjon og finne verdier på reklamasjon
  • Klage til forbrukerrådet
  • Klage saken videre til forbrukerklageutvalget
  • Purre på framgang i begge forestående ledd mange, mange, mange ganger.
  • Svare på alle henvendelser (skriftlig, selvfølgelig)
  • Sende varsler til selger
  • Sende begjæring til namsfogden
  • Be om hjelp til å forstå hvordan jeg skal gå fram
  • Sette meg inn i offentlig tilgjengelig informasjon om hva jeg må gjøre for å få dekket krav gjennom namsfodgd
  • Begjære utbetaling fra namsfogden
  • Ringe namsfogden et uant ant. ganger for å oppklare mystiske brev og manglende dokumentasjon fra fogden
  • Og helt sikkert flere ting jeg ikke kommer på i farta.

Så, har jeg nok brukt noen hundre kroner på porto (ja, alt må sendes inn skriftlig på papir), noen ting måtte sendes inn på nytt, fordi felter "manglet". Annen dokumentasjon måtte sendes inn atter på nytt, fordi namsfogden aldri sendte meg dokumentasjon som skulle være med i det originale brevet. Skriftlige varsler måtte også sendes Saksøkte (selger) per post, etter første ledd forbrukerrådet. Rettsgebyrer må legges ut av meg.

Så er det alt jeg ikke kan sette pris/timer på, som:

Søvnløse netter. Dager/arbeidsdager hvor jeg ikke fungerer i stress av hva som skjer med saken min. Den sinnsykt håpløse følelsen av å ha med et sjukt tungrodd system å gjøre. Alle tekstene, instruksene (som hovedsaklig manglet) og fremmedordene som var fullstendig uforklarlige for en lekmann som undertegnede. Følelsen når du får brev i postkassa samme dag som svarfrist på at Namsfogden varsler at de avslutter saken på grunn av manglende dokumentasjon, som de ikke engang har sendt...

Jeg kunne sikkert ha spart meg for mye av det over ved å gå til en advokat/jurist med en gang, men gjerrig som jeg er, og i troen på at "det løser seg for snille folk" lot jeg det være i håp om å få noe som helst utbetalt i enden av denne saken. 

Saksøkte tapte 40.000,-... men har ikke ofret et minutt på dette engang. Han har ikke svart eller adressert noen henvendelser siden saken ble sendt til forbrukerrådet. Det er så jævla urettferdig.

 

TL;DR: Omfanget i saken er pengerav på 40k, og en lang rant om alt arbeidet fra min side for å få utbetalt kravet mitt

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Sitter i samme situasjon som deg, men for kun 2200kr. Har sendt begjæring om utlegg til namsfogden men har ikke fått noe respons fra de på at de engang har mottatt begjæringen. Er det bare å anta at de har fått den og vente, eller burde jeg kontakte dem?

Trodde det nesten bare var automatikk igjen etter denne var sendt inn.

Endret av Revolution
Lenke til kommentar

Det er ingen automatikk så vidt jeg har erfart.

Du blir ikke varslet om saken før de starter å behandle den. For meg var det nå i mars når de sendte meg pantedokumentene i posten. Jeg sendte inn saken tidlig i august 2019. Det var helt stille i evigheter, men når jeg ringte kunne de meddele at det var SVÆRT lang ventetid.

Med det jeg vet nå ville jeg for 2200 kr gitt fullstendig bæng i hele greia. Men det ligger jo noe prinsipielt i å kreve inn pengene du har rettmessig krav på, slik at motparten "taper". 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

AND THE PLOT THCKENS. 

Namsfogden har skrevet feil beløp i anvisning til innkreving og i pantepapirene... 

Det viser seg at tidligere rettsgebyr ikke har kommet med fra begjæring om innkreving, ei heller rentene fra begjæringen ble sendt fram til saken ble behandlet. Alt er ført på fra min side, men mangler i neste ledd. Nå avventer jeg et svar fra saksbehandleren for min sak, da det ikke var helt forståelig hva som var skjedd for den første personen jeg snakket med. 

Hvis ikke dette er prakteskempelet for å få innkreving digitalt gjennom altinn så vet ikke jeg.....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...