Gå til innhold

Forslag til laptop med følgende Spec(RJ45 et must)?


Anbefalte innlegg

Noen som vet hvilke modeller som kan tilfredsstille følgende minimumskrav?

Ethernet RJ45, er et absolutt krav som få tilfredsstiller
8 GB RAM
256 GB SSD (Ikke HDD i tillegg)
13-14" skjerm 1920 x 1080
USB-A
USB-C
SD-leser (ikke bare for SD-micro)
Vekt maks 1,5 kg

Windows 10 Pro ingen hindring ?

Noe annet enn HP 14-CF1012NO som kan være aktuelt?

Har HP BF-081 som ser ut til å ha samme type tastatur som jeg ikke er fornøyd med.

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg pleier å kjøpe Asus av prinsipp. Det er Vivobook som dukker opp på lista. Zenbook mangler sikkert bl.a. RJ45. Dell Vostro er sikkert grei (jeg har bare erfaring med en eldre modell). Jeg misliker historisk HP, men den Probook'en jeg har erfaring med var overraskende god å bruke, men ladeporten sluttet å virke overraskende fort. Acer er bare å ligge unna.

Asus pleier å være greie, ikke fantastiske, men ikke dårlig (min mening). Du får vurdere dem å gjøre opp din egen mening.

Lenke til kommentar

Har ikke klart finne gode komparative tester av aktuelle modeller, men av det jeg har klart finne om Asus som ellers ser grei ut:

-ikke ladning vis USB-C

-dårlig tastatur

-for lyssvak skjerm

-så dårlig lyd at man ikke engang kunne ha videokonferanse uten å bruke hodetelefoner

Uten at det er sagt i komparative tester er det vanskelig å vurdere disse påstandene.

Lenke til kommentar

Lagde et prisjakt søk her:

https://classic.prisjakt.no/category.php?m=s350769951

samme søk men endret til SD kort:

https://classic.prisjakt.no/category.php?m=s350770126&o=produkt_pris_inkmoms

Jeg kan ikke anbefale eller fraråde noen merker. Oppforder heller å ta et søk på aktuelle modeller for reviews.

Jeg har tok en rask titt gjennom listen og det ser ut til at de alle har bra CPU og ellers ser grei ut. Jeg tok med alle opp til 1.6 kg i listen.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...

Dette har vært en veldig lang og frustrerende prosess med masse desinformasjon. De oppgitt verdiene på prisjakt.no har vist seg å ikke stemme, produsenter, forhandlere og testere er uenige om hvilke utganger og attributter som de forskjellige modellene har og det er en rekke motstridende bilder av samme modell som ikke kan stemme. Noen av forhandlerne har til og med motstridende spesifikasjoner på en og samme webside.

Fant til slutt frem til HP ENVY 13-AQ0007no som skulle ha:

Core i7 cpu og GeForce MX250 gpu

16 GB RAM

512 GB SSD

RJ45

HDMI

Høyttalere som faktisk kan brukes

Fysksk sperre for webcamera

SD-leser

USB A og C

13,3" skjerm

Kun 1,2 kg

Det virket veldig lovende, men jeg ville dobbeltsjekke ved å se modellen før jeg kjøpte. Jeg dro derfor til den eneste butikken i Norge som påstod at de hadde denne inne. Etter mye leting beklaget de at heller ikke det stemte og de vil heller ikke få denne modellen inn igjen. Så nå er modellen "utgått" og det er ikke mulig å finne noe lignende på markedet. ?

Endret av robertaas
Lenke til kommentar

Ikke svar på det du spør om men.. Siden kravene er så rigide så er det sikker helt håpløst å dra med seg en adapter som veier 61gram? Om det er mulig så vil du kunne velge en mye bedre pc. Her har du en USB c adapter som har minnekortleser og ethernet plugg. Det er også kommet noe som heter wifi de siste årene som gir strålende ytelse helt uten en tråd. Med mesh nettverk i huset får jeg 5Ghz og 3-400mbit på speedtest på de stedene jeg er oftest. Noe raskere enn det er ikke nødvendig til de daglige oppgavene og om det skulle være det så kan en plugge i en dongle. Du får forresten wifi minnekort og wifi kameraer nå så du slipper å flytte minnekortet også :)

 https://www.komplett.no/product/1154700/pc-nettbrett/pc-tilbehoer/usb-hub/satechi-slim-usb-c-multiport

Lenke til kommentar
minim skrev (2 timer siden):

Ikke svar på det du spør om men.. Siden kravene er så rigide så er det sikker helt håpløst å dra med seg en adapter som veier 61gram? Om det er mulig så vil du kunne velge en mye bedre pc.

Been there, done that. Adaptre og dongler mister og glemmer man. Det er plutselig problemer med drivere og jeg har til og med slitt ut USB-kontakter. Mange PC-er har kun én USB-c og man får ofte redusert ytelse. Ja, jeg reiser mye og sitter sjelden lenge samme sted så dette passer veldig dårlig.

minim skrev (2 timer siden):

Det er også kommet noe som heter wifi de siste årene som gir strålende ytelse helt uten en tråd.

Jeg reiser som sagt mye og er ofte steder hvor wifi fungerer dårlig, ikke i det hele tatt eller rett og slett mangler.  Og skal man fikse en wifi-router som ikke funker så kommer man ikke så langt uten ethernetinngang.

Har uansett nå bitt i det sure eplet og bestilt HP ProBook 440 G7 8VU05E som egentlig er veldig lik min gamle PC, men vil få nyere prosessor, deksel for kamera og preinstallert Windows Pro som gjør det mye enklere å sette opp virtuelle maskiner. Ellers er den nesten identisk med min 3 år gamle PC, noen mm mindre og noen gram tyngere. Kjipt at PC-verden ikke har gått mere fremover på 3 år.

Skal man ha nordisk tastatur så er det elendig utvalg av HW i Norge og det ser ut til å gjelde alle leverandører, man får ikke dedikert grafikkprosessor, mere RAM eller større SSD slik som man får i andre markeder.

 

 

Lenke til kommentar
robertaas skrev (1 time siden):

Been there, done that. Adaptre og dongler mister og glemmer man. Det er plutselig problemer med drivere og jeg har til og med slitt ut USB-kontakter. Mange PC-er har kun én USB-c og man får ofte redusert ytelse. Ja, jeg reiser mye og sitter sjelden lenge samme sted så dette passer veldig dårlig.

Jeg reiser som sagt mye og er ofte steder hvor wifi fungerer dårlig, ikke i det hele tatt eller rett og slett mangler.  Og skal man fikse en wifi-router som ikke funker så kommer man ikke så langt uten ethernetinngang.

Har uansett nå bitt i det sure eplet og bestilt HP ProBook 440 G7 8VU05E som egentlig er veldig lik min gamle PC, men vil få nyere prosessor, deksel for kamera og preinstallert Windows Pro som gjør det mye enklere å sette opp virtuelle maskiner. Ellers er den nesten identisk med min 3 år gamle PC, noen mm mindre og noen gram tyngere. Kjipt at PC-verden ikke har gått mere fremover på 3 år.

Skal man ha nordisk tastatur så er det elendig utvalg av HW i Norge og det ser ut til å gjelde alle leverandører, man får ikke dedikert grafikkprosessor, mere RAM eller større SSD slik som man får i andre markeder.

 

 

Om man bare har en så bør det være relativt enkelt å ta vare på ellers ville jeg brukt det som en øvelse på å bli bedre på å huske ting. Den jeg linket til har usb-c "PD" så du får ladet med 60w gjennom adapteret. Reiser mye i jobben selv å jeg opplever det egentlig som mye lettere å få med meg ting nå som jeg har rutine på hva som skal være med på tur og at alt skal være med fra hotell til hotell. Det er kjekt med ethernet i enkelte tilfeller og spessielt når jeg kobler meg til en del utstyr direkte som ikke er tilkoblet nett, men da ligger donglen på sin faste plass.   

Der er derfor man har adapter til de få gangene det trengs :)

PC verden har så absolutt gått fremover på 3 år, men når du stiller en del (sære) krav så må du påregne deg at det blir mindre å velge i som flere over her har sagt.  De bygger pcer tilpasset markedet og bestykker dem deretter så massene bestemmer og i noen tilfeller er det gjerne dumt. Jeg skulle gjerne hatt native seriell port f.eks på pcen min, men siden det nesten bare er min bransje igjen som bruker sånt så er den utgått i fra mange modeller. Jeg velger da heller dongle enn å kjøpe noe utdatert og hvor resten ikke passer. 

Det er jo ikke noe problem å få dedikert grafikkprosessor, mye ram eller SSD? Du må bare bort med skylappene og innse at det er mange veier til Rom. 

Lenke til kommentar
minim skrev (49 minutter siden):

Om man bare har en så bør det være relativt enkelt å ta vare på ellers ville jeg brukt det som en øvelse på å bli bedre på å huske ting. Den jeg linket til har usb-c "PD" så du får ladet med 60w gjennom adapteret. Reiser mye i jobben selv å jeg opplever det egentlig som mye lettere å få med meg ting nå som jeg har rutine på hva som skal være med på tur og at alt skal være med fra hotell til hotell. Det er kjekt med ethernet i enkelte tilfeller og spessielt når jeg kobler meg til en del utstyr direkte som ikke er tilkoblet nett, men da ligger donglen på sin faste plass.  

De fleste har nok ting å tenke på og trenger ikke ekstra utfordringer i hverdagen. Jeg har en reisesekk med mye på fast plass, men et slikt adapter vil av mange regnes som et "elektrisk apparat" som mange blir interessert i om jeg skal på fly eller innn i land. Noen steder er det begrensnigner på antall "elektriske apparater" man kan ta med seg og andre steder vil de prøve finne ut av hva det er for noe. Er det noe spiongreier? Er det noe som jeg bruker til å kopiere kredittkort? Å ikke ha med noe slikt gjør tilværelsen mye enklere.

 

minim skrev (50 minutter siden):

Det er jo ikke noe problem å få dedikert grafikkprosessor, mye ram eller SSD? Du må bare bort med skylappene og innse at det er mange veier til Rom. 

Ikke uten å måtte fire på andre krav. Mere ram vurderer jeg uansett å kjøpe ekstra og installere selv senere, kjipt at det vil gå ut over garantien.

Lenke til kommentar
Svein M skrev (37 minutter siden):

Ser at med denne kravlisten så er det mange å velge blant

Ethernet RJ45
8 GB RAM
256 GB SSD
13-14" skjerm 1920 x 1080 eller mer
USB

Å ha med adapter for SD-kort er helt uaktuelt. Jeg styrer langt unna alt av adaptere.

Og jeg har som sagt allerede bestilt em middelmådig PC. Håper at markedet skjerper seg til neste gang jeg må få tak i noe nytt.

Lenke til kommentar

Du blir nok skuffet neste gang du skal bytte maskin og. Om ikke enda mer skuffet.

Det markedet vil ha er raske, lette maskiner, pene maskiner, god skjerm og lang batterilevetid. Og svaret på dette blir ofte maskiner med færrest mulig porter, og de fleste blir med USB-C fremover. Jeg skulle gjerne hatt et par porter jeg og som ikke finnes lenger, som for eks RS232, men det er håpløst å forvente at produsentene skal lage maskiner kun for de få av oss som er sære.

Jeg har funnet ut at jeg må tilpasse meg. Hvorfor kjempe i mot? I stede ser jeg jo det at jeg kan få bedre komponenter til jobben jeg vil ha gjort, enn å leve med noe middelmådig i 2-4 år. Høytalere for eks. Gi meg et trådløst headsett på reise. Telefonmøte med flere? USB konferansehøytaler. Siste maskin jeg kjøpte meg nå er liten, god ytelse og over 10 timers batterilevetid. Noe som jeg er fornøyd med i 90% av bruken av den. Når jeg trenger mer så har jeg det som trengs som er 10x bedre enn noen innebygd løsning i noen av maskinene man får tak i i dag.

Og personlig så føler jeg at du overdriver problemet når du reiser fælt. Jeg reiser og en god del og har svært sjeldent problemer med å få med meg ting, eller kommer igjennom sikkerhetskontrollene med det. Sist jeg var på langreise hadde jeg to laptopper med meg, en iPad, en ekstern skjerm, ekstern mus, ekstern høyttaler, trådløst headsett, oppbevaringsbag til alle ladekablene og egen lomme til alle overgangene. Før avreise er det en rask kontroll på at alt er med - og så reiser jeg med god samvittighet. I sikkerhetskontrollen må jeg ta ut begge laptopene og iPad'en i egen kasse, ellers ligger resten i sekken. De få gangene sikkerhetskontrollen blir litt nysgjerrig så åpner jeg bare sekken og lommene til de så er de fornøyd. De har enda ikke stusset på hva noe av det var, selv om de fleste nok ikke forstod hva det meste var til. No problem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
nomore skrev (2 timer siden):

Du blir nok skuffet neste gang du skal bytte maskin og. Om ikke enda mer skuffet.

Det markedet vil ha er raske, lette maskiner, pene maskiner, god skjerm og lang batterilevetid. Og svaret på dette blir ofte maskiner med færrest mulig porter, og de fleste blir med USB-C fremover. Jeg skulle gjerne hatt et par porter jeg og som ikke finnes lenger, som for eks RS232, men det er håpløst å forvente at produsentene skal lage maskiner kun for de få av oss som er sære.

Jeg har funnet ut at jeg må tilpasse meg. Hvorfor kjempe i mot? I stede ser jeg jo det at jeg kan få bedre komponenter til jobben jeg vil ha gjort, enn å leve med noe middelmådig i 2-4 år. Høytalere for eks. Gi meg et trådløst headsett på reise. Telefonmøte med flere? USB konferansehøytaler. Siste maskin jeg kjøpte meg nå er liten, god ytelse og over 10 timers batterilevetid. Noe som jeg er fornøyd med i 90% av bruken av den. Når jeg trenger mer så har jeg det som trengs som er 10x bedre enn noen innebygd løsning i noen av maskinene man får tak i i dag.

Og personlig så føler jeg at du overdriver problemet når du reiser fælt. Jeg reiser og en god del og har svært sjeldent problemer med å få med meg ting, eller kommer igjennom sikkerhetskontrollene med det. Sist jeg var på langreise hadde jeg to laptopper med meg, en iPad, en ekstern skjerm, ekstern mus, ekstern høyttaler, trådløst headsett, oppbevaringsbag til alle ladekablene og egen lomme til alle overgangene. Før avreise er det en rask kontroll på at alt er med - og så reiser jeg med god samvittighet. I sikkerhetskontrollen må jeg ta ut begge laptopene og iPad'en i egen kasse, ellers ligger resten i sekken. De få gangene sikkerhetskontrollen blir litt nysgjerrig så åpner jeg bare sekken og lommene til de så er de fornøyd. De har enda ikke stusset på hva noe av det var, selv om de fleste nok ikke forstod hva det meste var til. No problem.

Second that! 

Jeg har godt over snittet med reising selv. Jeg føler som deg at dette er helt uproblematisk. Etterhvert som man blir drillet nok på sikkerhetskontrollen sparer man nærmest i gangtempo igjennom den. Har alltid fast-track og pakker ting så det går raskt ut + plasserer det riktig i flere tray så man slipper å fikle med at ting skal skannes om igjen. Ting får også sin helt faste plass og det er null problem å få med alt. Å at flyplassansatte i 2020 er mistenksomme til en USB-C dongle som nærmest alle med en moderne pc har kan jeg ikke fatte. De har aldri vist spessielt stor interesse for min ihvertfall. Jeg har også en røys med dongler for proprietært PLC utstyr, HMI osv med på tur og det er aldri noe trøbbel med det. 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...