Gå til innhold

Corona og valuta - hva skjer med kronen?


Anbefalte innlegg

Har noen her noe formening om hvordan kronen blir mot andre valutaer? Mot DKK er det virkelig stygt, nå. Jeg merker studentlommeboka mi gråter, og den gråter hardt. Andre studenter i utlandet melder det samme. 
 

tl;dr: burde man ta ut NOK nå, eller vil det blir bedre,kanskje spesielt etter tiltakene i morgen? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Just now, Gavekort said:

Kan ikke gjøre stort mer enn å spekulere her. Om situasjonen rundt OPEC og Russland løser seg så vil kronen styrke seg, om det ikke gjør det så vil den nok holde seg rundt dagens dårlige kurs.

Så dette er mer OPEC enn corona? Merker jeg er ekstremt bitter for at jeg ikke overførte mye da jeg først hadde sjansen... 

Lenke til kommentar
d'espresso skrev (7 minutter siden):

Så dette er mer OPEC enn corona? Merker jeg er ekstremt bitter for at jeg ikke overførte mye da jeg først hadde sjansen... 

Det er en blanding av begge deler. Korona treffer mange valuta og økonomier, mens olje treffer NOK ganske hardt. Korona har nok stor innvirkning på rederier og fiskenæringen også, men slik er det vel i de fleste land.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar
42 minutes ago, d'espresso said:

Så dette er mer OPEC enn corona? Merker jeg er ekstremt bitter for at jeg ikke overførte mye da jeg først hadde sjansen... 

FOMO er en større folkesykdom enn korona. Er også ekstremt bitter for at jeg ikke shortet samtlige indekser med 1000x giring ett minutt før børsen stupte

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Dette kommer til å snu om en uke. Muligens neste pressekonferanse med Trump der han kan finne på å erklære karantine. Da vil det STUPE over dammen.

Norge har tiltak for å berge økonomien. USA spinner ut av kontroll. Hvis oljeprisen korrigerer mens USA går dukken, samtidig som Norge troner med kontroll over viruset... billig dollar

Endret av djgudleif
Lenke til kommentar
On 3/16/2020 at 11:34 AM, djgudleif said:

Dette kommer til å snu om en uke. Muligens neste pressekonferanse med Trump der han kan finne på å erklære karantine. Da vil det STUPE over dammen.

Norge har tiltak for å berge økonomien. USA spinner ut av kontroll. Hvis oljeprisen korrigerer mens USA går dukken, samtidig som Norge troner med kontroll over viruset... billig dollar

Nå er vi nesten en uke etter du skrev dette, men dollaren har styrket seg betydelig.

Erklærer Trump karantene vil det føre til at frykt og usikkerheten stiger enda mer og dollaren vil styrke seg. Skulle Norge "vinne" over viruset betyr ikke det at kronen automatisk vil styrke seg. For vi er en eksportnasjon og hvem skal kjøpe av oss når resten av verden er syk. Skulle vi magisk bli kvitt corona vil vi måtte leve med utstrakt selvisolasjon fortsatt for det kan når som helst blusse opp igjen. Og akkurat nå har vi veldig liten grad av flokkimmunitet. Kina og Italia har bedre flokkimmunitet enn oss.

Enden på visen er at vi må endre vår livsstil minimum frem til a.) Vi får vaksinert nok folk eller b.) Viruset har drept nok svake og gamle til at en stor del av de gjenlevende har utviklet immunitet. Det som gjør viruset farligere enn f.eks ebola er en lang inkubasjonstid uten særlige symptomer, at det smitter lett og at for folk flest er det like gale som influensa eller mildere. Da gidd ikke folk prøve å begrense smitten i like stor grad.

Dette viruset vil dominere hele 2020. For når vi endelig er kvitt viruset for godt hva skjer da? Jobbene som forsvant kommer ikke magisk til å dukke opp igjen. Folk kommer til å spare mer (les: forbruke mindre på byen og reise mindre). Helsebransjen vil gjøre det bra for det blir en stor restanse av folk som ikke har fått gå til fysio eller tannlege eller på sykehus mens corona har vart.

Dessverre har ikke Norge noen store helsebedrifter slik som Danmark har. Min spådom er at kronen er svak så lenge corona varer i verden. For ingen reiser når de er i karantene så oljen blir ikke solgt. Ingen vil investere på oslo børs for det er en oljebørs. Nå må jeg slutte å skrive før dette blir til en bok..

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817324

Burde fått en ny leder som kunne skaffet oss euro og kastet ut alle snylterne som kommer til landet , kasta ut vindmølleparasittene også - de hjelper ikke Norge noe som helst , de gjør ikke annet enn å utnytte Norge ....få dem ut av landet !

Norge først.

Endret av Slettet+9817324
Lenke til kommentar

Man kan ikke innføre Euro uten å få med hele pakken, altså det negative med EU også. Jeg tror nok at på mellomlang sikt, 20-30 år, kan Norge bli nærmest tvunget til å bli EU medlem. Ulempene ved å stå utenfor blir for store. Det er, hvis EU ikke kollapser innen den tid da. Det er relativt kostbart å være medlem i EU, og de rike landene må mer eller mindre sponse de små. Fremtiden kan bli tøff for Norge. Olja dør ut i løpet av kanskje 50 år. Enorm offentlig sektor. 10 % av befolkning i arbeidsfør alder går på trygd. Og relativt mange går på andre, diverse midlertidige ordninger fra det offentlige. Som nordmann ville jeg vært svakt negativ til fremtiden. Intet tre vokser inn i himmelen, heller ikke på norsk jord.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Radovan skrev (På 21.3.2020 den 10.52):

Burde fått en ny leder som kunne skaffet oss euro og kastet ut alle snylterne som kommer til landet , kasta ut vindmølleparasittene også - de hjelper ikke Norge noe som helst , de gjør ikke annet enn å utnytte Norge ....få dem ut av landet !

Norge først.

Kvifor ikkje også stenge oljefelta med det same og behalde både oljen og fisken sjølv?

Norge først. Eller sist.

Endret av torbjornen
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...