Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Mislighold utleier, leietaker tar ansvar - blir implisert som aarsak


zacdix

Anbefalte innlegg

Tilgi meg for ventileringen til allmenheten, det er behov for en realitycheck.

 

CASE

Jeg er ny-innflyttet i et kollektiv, husvert bor paa annen andresse, det er utforinger internt i kollektivet, jeg mener det er misslighold fra husvert og har forsoekt aa ta ansvar – det blir implisert fra husvert at jeg er aarsaken – jeg foeler jeg sitter med svarteper.

 

FOER INNFLYTTING

Jeg stiller spoersmaal angaaende orden i kollektivet, om det har vert utfordringer med fuktighet og hvordan brannsikringen er.

 

Jeg reiser aa ser paa rommmet, blir omvist av en hyggelig venn av husvert som ikke kunne svare paa spoersmaal, det ble derfor kort og mindre grundig oversikt.

 

JEG TAR DEN

Det var flere faktorer jeg syns var bra, beligenhet og pris, samt enkelhet ved alt inkludert i leie og spoersmaalene jeg stilte blle bekreftet positivt.

 

INNFLYTTING

Tidligere leietaker er ute, det er naa klart for at jeg kan flytte inn. Jeg kommer med flyttelasset mitt, blir ikke tatt imot, men noekkel er plassert ute. Foerste gang jeg gaar inn paa mitt nye rom merker jeg at det ikke er nedvasket, uten sko merker jeg at det er en seig hinne paa golvet og naar jeg ser mer paa det saa er det hybelkaniner og spindelvev, det har kanskje vert stoevesuget med lite innsats.

 

Jeg maa vaske ned. Det er kveld, det tar tid og var ikke min plan. Jeg ser etter stoevsuger og mopp for aa vaske ned. Stoevesugeren har nesten ikke effekt, jeg ser mer paa det og posenen er langt mer en utskiftningsklar, de siste gangene den har vert brukt, har den ikke hatt effekt og det forklarer kanskje de man ellers kunne tro var innsatsen i stowvesugingen av rommet. Jeg fikser dette og kan begynne.

 

Ferdig aa stoevesuge klar for vask, men jeg finner ingen mopp. Det er jo underlig at kollektivet ikke har nok utstyr til aa vaske. Ikke at det noedvendigvis er et krav til husvert, men vist ikke utstyret er der stiller jeg meg spoersmaalet, hvordan kan de vaske? Jeg maa bruke et handkle. Jeg gaar like gjerne over fellesarealene siden jeg har en varm boette og utstyret paa plass.

 

ETTER INNFLYTTING

Jeg har naa mitt nye rene rom ferdig innredet og jeg tar ibruk leiligheten. Etterhvert legger jeg merke til at uttrekksvifte paa badet gaar tungt, at det er motstand. Jeg tenker det er ikke bra, slike vifter kan fort bli en brannaarsak. Jeg ser mer paa det, det er tettpakket med stoev, jeg rengjoer den.

 

Jeg vil prove fatte med i korthet naa.

 

Jeg ble noett aa vaske ned kjoekken grundig ogsaa, vedsiden av ovn sto det et lass av matvarer ingen saa ut til a bruke, jeg pakket dem vekk og frem kom det et fettlag som laa under varene over hele benken. Jeg fikser det.

 

Jeg har jobbet med brannsikring og en dag bestemmer jeg meg for aa teste boligen sin sikring. Som jeg spurte foer jeg flyttet inn, om brannsikringen er bra? Det fikk jeg bekreftet at den er av husvert og at alle soverom hadde varseler og de noedvendigene fellerareal. Jeg kan bekrefte at varslerene var der. Men naar jeg skal teste sikringen, er det flere av dem som ikke fungerer.

Jeg ser mer paa det og finner at, noen er defekte, noen er burde vert skiftet pga dato for flere aar siden, den som var paa mitt rom er tilbakekalt og ikke lovllig aa selge for flere aar siden. Jeg skriver en anbefaling og gjoer husvert oppmerksom paa at dette er et ansvar de maa ta og dersom det skjer et branntilloep her er det til fare for helse og bolig. - det blir imoetekommet. Varslerene kommer, igjen – jeg tar ansvar og skfiter dem paa fellesomraader gir videre til de andre i kollektivbet og ber dem henge opp paa sine rom.

 

Etter en mnd tid legger jeg merke til at det tilsynelatende er kun jeg som vasker og holder orden i kollektivet. Jeg henger opp en liste i gangen hvor jeg ikke fremstiller noe krav, men inviterer til aa kvittere dersom man bidrar, kun for oversikt. Etter aa ha satt opp denne blir det enda mer tydlig at jeg drar mye av lasset. Jeg etterspoer forslag fra husvert og det blir implisert at jeg overvasker, jeg tok en samtale med kollektivet om dette og vi var enige om intervallene, stoevesuge en gang i uken, lett vask en gang i mnd, toalett en gang iuken. Jeg forklarer at hensiktne med aa ha en slik liste er fordi det er enklere aa holde rent foer det blir skittent enn aa maatte ta store tak, slik jeg maatte naar jeg flyttet inn.

 

Husvert spoer om jeg har signert kontrakt paa leie, hun sendte den i posten noen uker ut i leieforholdet. Jeg responderer at jeg har en innvending til kotrakten, jeg ber om at husvert spesifiserer ordensreglene og vaske liste. For orden skyld kan jeg nevne at i kontrakt malen er det beskrevet at man skriver under paa at det holdes allminnelig orden i tillegg skriver husvert selv under andre punkt at man vasker etter liste. Jeg ber derfor om at det spesifiseres siden det ikke er noen vaskeliste og at orden har tydlig vert for daarlig.

 

Det ser ut til at det aldri har vert kontroll paa at de som har bodd her faktisk har flyttet ut. Det er ting som matvarer og baderomsartikler for aa nevne noe, ingen vet hvem som eier.

 

Husvert responderer paa innvendingen min at jeg maa vurdere om jeg oensker aa bo i kollektiv og at hun ikke oensker at folk skal flytte ut fordi det er krevende sammarbeid. Jeg blit sjokkert over at hun impliserer at jeg er aarsaken. Er terskelen at noen skal flytte ut at de maa ha allmennelig orden og vask?

 

Jeg syns det er fint aa bo i kollektiv, jeg er en bereist type, jeg tilbrakte siste aaret backpacking i central europa og soerover i spania alene. Jeg har bodd sammen med folk i koeyeseng helel veien. Det har vert kjempefint.

Det her blir langt tekst og den skrives med temprament, tilgi meg, jeg syns det er synd at jeg maa ta paa meg en rolle som dette i kollektivet, at jeg maa ta det ansvaret med aa gi beskjed og sitte igjen med svarteper samtidig som de som ikke tar ansvar flyter paa en fjoel videre.

 

Er den noen som vil bidra til klarhet? Stoette meg eller fortelle meg at jeg er helt paa bertur?


Takk for at du leser.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er folka på forumet her som er på bærtur.

Du har gjort en nobel innsats. Jeg kan ikke jussen, men etter all fornuft så burde utleier være på din side her. Ho har alt å tjene på å holde det reint, og gode renholdsrutiner, som du tydeligvis bare prøver å fremme.

Det kan likevel hende du slåss en uvinnelig kamp. Men det står jo i kontrakten at det skal holdes orden, så da må det jo være rutiner for det. Hvis det ikke er der, så har jo du jussen og loven på din side. Kan ikke skjønne hvorfor du skal bli kasta ut på noe som helst grunnlag da.

Jeg ville bare fortsatt i sporet du gjør, vennlig oppfordre til gode renholdsrutiner. De som ikke vil finne seg i det, kan flytte ut, så kan noen med bedre renholdsrutiner flytte inn.

Lenke til kommentar
Dubious skrev (21 timer siden):

Er det egentlig det?
Det er flere andre som bor der og ikke klager, så hvem tror du utleier vil bli kvitt?

Hjelper ikke hvem utleier vil bli kvitt, det er loven og kontrakten som gjelder. Der det mangler lederskap - utvis lederskap. Det er bare en enkelt situasjon: Det mangler renhold, så da må trådstarter lære både de som bor der -og- utleier at å holde reint lønner seg. Verre er det ikke.

Og så har det litt å gjøre med hvordan vi vil ha det i verden. Vil vi ha det sånn at late slabbedasker får rett, og de som vil ha det reint og ryddig er de som måtte få loven mot seg? Eller vil vi ha rettferdighet?

Endret av Taurean
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+234981
Taurean skrev (42 minutter siden):

Hjelper ikke hvem utleier vil bli kvitt, det er loven og kontrakten som gjelder. Der det mangler lederskap - utvis lederskap. Det er bare en enkelt situasjon: Det mangler renhold, så da må trådstarter lære både de som bor der -og- utleier at å holde reint lønner seg. Verre er det ikke.

Verre er det ikke sier du. Jeg tror faktisk det blir umulig. Flytting er eneste alternativ. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-JEm7FT

Du gambler litt når du leier kollektiv. Hos oss (vi er 7stk) er det rydding og vasking hver Mandag av alle fellesarealer av en person (så vi vasker 1 gang hver 7 uke hver av oss). Jeg har bodd her i 2 år, og første året var det nesten ingen styr på vasking/rydding men det ble gjort litt av og til. Neste år når det kom nye personer laget vi andre regler.

Det handler om å finne en middelvei som alle er fornøyd med. Ta ett husmøte om det med de andre som bor der og husk at målet ikke er å få alle dine ønsker innvilget, men å finne en løsning som alle kan leve med.

Endret av Slettet-JEm7FT
Lenke til kommentar

Hei! Takk for alle svar. 

Jeg forsøker å se begge sider. Noen nevner at jeg er på bærtur, jeg velger å tro at det menes slik, at jeg leier hos noen som ikke bryr seg og er på bærtur fordi jeg går imot strømmen heller enn å flytte. Jeg er syns det er et poeng at dersom utleier forsømmer ansvaret sitt og vier lite innsats til å rette det opp, da ønsker kanskje utleier den type som bare betaler å lar det gå sin gang. 
Jeg never igjen, husvert bor i et annet fylke og legger til. Det er et 3 etg. Hus, det er kun kjelleren som er bebodd av oss i kollektivet og huset er for salg. 
 

Til dere som støtter mitt perspektiv så er det klart det jeg mener er rett. Jeg har tatt et ansvar og dette i henhold til leieboerens ansvar og lov. Hadde de oppstått en brann f.eks pga. Den manglende brannsikring og i tillegg brannrisiko pga tett ventilasjon. Da hadde det fått store konsekvenser for alle, beboere, huseier, naboer, etc. 
 

En dag eller to etter jeg postet dette flyttet en som er midt i tyveårene ut av kollektivet som planlagt, som nevnt ble det implisert at utflytting hadde med at jeg etterspurte orden. Jeg pratet med han dagen før flytting og spurte om dette var årsaken for jeg mente dette var synd siden han er en grei kar. Han hadde funnet en billig leilighet for seg selv. Derfor flyttet han. Så det var bra sier jeg. Selv om jeg opplever at det er noe som ikke går helt opp i historiene her. 
mammaen hans var innom å hjalp han med å flytte. Det er ganske lytt i gangen og jeg har rom i det området, så når de kom inn overhørte jeg moren si «nå var det mye bedre her, det lukter mye bedre å». Deilig å høre.

Jeg gikk ut etter litt og hilste på henne og snakket litt og hun nevnte det igjen at det var blitt mye bedre. Bra, det. Var litt å ta tak i. Sønnen hennes benyttet sjansen til å ta ære for mitt arbeid ved å si «det har blitt bedre siden vi flyttet inn». Jeg lot den passere og så ingen grunn til å gjøre noen forlegen med å spørre hva han egentlig hadde gjort for å oppnå dette. 
 

I fraværet av orden, har jeg anmodet bedre orden og orden-liste fra husvert. Det ble akseptert. Dette er vinn-vinn for alle tenker jeg, selv om det er motstand og stikker litt. Dette er like mye for meg som andre i boligen, jeg har sagt det før - jeg er ikke nødvendigvis en «flink vasker», men jeg har lært at det er lettere å vaske før det blir skittent enn etterpå. 

takk for tilbakemeldingen alle sammen. 
 

ønsker dere en god dag og god helse i disse ekstraordinære tider. 

Endret av zacdix
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...