Gå til innhold

Bør jeg avlyse ferietur? (Koronavirus)


Anbefalte innlegg

Jeg har en planlagt skiferie til Zermatt i Sveits neste fredag (20-24 mars). Denne kan jeg kansellere mot full refusjon. Hva tenker dere? Det er vel rimelig stor sannsynlighet for at Corona-tiltakene vil dra seg til de neste 8 dagene frem til avreise? I tillegg ønsker jeg ikke å potensielt havne i karantene i 14 dager etter hjemreise, eller enda verre, være låst i karantene i utlandet...

I følge siste oppdatering (i går), er enda ingen skianlegg stengt i Sveits, men f.eks. i Italia er alle anlegg stengt. Selv i Sveits har de begynt å stenge spesifikke tilbud, som felles saunaer, spa-avdelinger osv.

Endret av Reeve
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 minute ago, Reeve said:

Jeg har en planlagt skiferie til Zermatt i Sveits neste fredag (20-24 mars). Denne kan jeg kansellere mot full refusjon. Hva tenker dere?

Du burde absolutt kansellere. 12 dager i en pandemi er en lang tid, og det kan være vill spredning på det tidspunktet. Du kan bli syk, flyet kan bli kansellert, skibakkene kan bli kansellert mens du er der.

Dra på hytta istedenfor og hold deg unna folk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Reeve skrev (1 time siden):

Jeg har en planlagt skiferie til Zermatt i Sveits neste fredag (20-24 mars). Denne kan jeg kansellere mot full refusjon. Hva tenker dere? Det er vel rimelig stor sannsynlighet for at Corona-tiltakene vil dra seg til de neste 8 dagene frem til avreise? I tillegg ønsker jeg ikke å potensielt havne i karantene i 14 dager etter hjemreise, eller enda verre, være låst i karantene i utlandet...

I følge siste oppdatering (i går), er enda ingen skianlegg stengt i Sveits, men f.eks. i Italia er alle anlegg stengt. Selv i Sveits har de begynt å stenge spesifikke tilbud, som felles saunaer, spa-avdelinger osv.

Du bør virkelig ikke dra!

Ting kan forandre seg veldig raskt i denne fasen av epidemien, så usikkerhet og risiko ved en slik reise vil være svært stor. I tillegg har du et ansvar som et medmenneske om å ikke bidra til spredning av smitten. Det betyr å holde seg hjemme.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er egentlig ikke så nøye. Enten avbestiller du nå mot full refusjon eller så får du beskjed fra flyselskapet/myndigheter etc at reisen kanselleres. Jeg er 99,9% sikker på at du ikke er i Sveits om to uker - uansett om du vil eller ei.

Min spådom: På avreisetidspunktet er det over 10 000 smittede i Norge og over 100 døde. Så og si alt utenom nødetater og det aller viktigste for å skaffe folk mat, vann og varme er stengt.

Lenke til kommentar

Hei folkens!

Jeg er som alle andre i villrede angående reising. Ikke i nærmeste fremtid, men til sommerferien. 

Jeg har billetter med et Norwegian på konkursens rand, og ingen vet hvor lenge viruset gjør oss virus-fast her hjemme. 

Jeg har t/r Malaga i juli (som resten av Norge, midt i fellesferien)! ?

Familien bestilte full flex en av veiene, og kan få igjen 12.000 (totalprisen er 22.000kr) dersom vi avbestiller billettene. Har bestilt reisen med kredittkort, så dersom Norwegian går konkurs, finnes det muligheter for å få igjen pengene, men tidshorisonten er ganske lang. Usikkerheten er om vi i det hele tatt får plass med noe fly nedover dersom vi avbestiller nå. 

Hva ville dere gjort? 

(Leilighet og leiebil er en annen historie)

Lenke til kommentar

Spania ser ut til å få et storutbrudd. 133 døde så langt. Det er i går erklært unntakstilstand. Jeg vil tro utbruddet er på hell i juli, men det kan fortsatt være store begrensninger på reise og samlinger av mennesker (f.eks. at store strender er avstengt).

Jeg ville avventer noen uker for å se hva som skjer med Norwegian. Til alle andre: Ikke bestill reise til Spania for i sommer 

Endret av kilik
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Siden du allerede har bestilt sommerferien, ville jeg bare hatt is i magen nå. Selv om epedemien garantert ikke er over i juli, så er det svært vanskelig å si om reiselivet har begynt å forsiktig åpne opp igjen, eller om vi fortsatt har mer eller mindre nedstengte grenser (og om det i det heletatt er forsvarlig å dra).

Har man ikke planlagt sommerferien enda bør man selvfølgelig satse på en flott norsk sommer, og legge opp til å feriere hjemme eller på hytta. 

Lenke til kommentar
PanserJohan skrev (9 timer siden):

Hei folkens!

Jeg er som alle andre i villrede angående reising. Ikke i nærmeste fremtid, men til sommerferien. 

Jeg har billetter med et Norwegian på konkursens rand, og ingen vet hvor lenge viruset gjør oss virus-fast her hjemme. 

Jeg har t/r Malaga i juli (som resten av Norge, midt i fellesferien)! ?

Familien bestilte full flex en av veiene, og kan få igjen 12.000 (totalprisen er 22.000kr) dersom vi avbestiller billettene. Har bestilt reisen med kredittkort, så dersom Norwegian går konkurs, finnes det muligheter for å få igjen pengene, men tidshorisonten er ganske lang. Usikkerheten er om vi i det hele tatt får plass med noe fly nedover dersom vi avbestiller nå. 

Hva ville dere gjort? 

(Leilighet og leiebil er en annen historie)

Først og fremst, Bank Norwegian har ingenting med Norwegian Air Shuttle å gjøre. Om flyselskapet går konkurs, lever kredittkortselskapet videre.

Lenke til kommentar
Reeve skrev (På 12.3.2020 den 7.08):

Jeg har en planlagt skiferie til Zermatt i Sveits neste fredag (20-24 mars). Denne kan jeg kansellere mot full refusjon. Hva tenker dere? Det er vel rimelig stor sannsynlighet for at Corona-tiltakene vil dra seg til de neste 8 dagene frem til avreise? I tillegg ønsker jeg ikke å potensielt havne i karantene i 14 dager etter hjemreise, eller enda verre, være låst i karantene i utlandet...

I følge siste oppdatering (i går), er enda ingen skianlegg stengt i Sveits, men f.eks. i Italia er alle anlegg stengt. Selv i Sveits har de begynt å stenge spesifikke tilbud, som felles saunaer, spa-avdelinger osv.

Ja. Hele Europa er stengt og du risikerer å ikke komme hjem. Bare på to dager har ekstreme tiltak gått fra vondt til verre. Absolutt ikke verdt det. Billigere å avbestille, selv om du ikke får noe tilbake enn å reise. Og det er godt mulig at du blir nektet innresie i Sveits; jeg vet ikke hvilke regler de har for innreise nå, men jeg regner med at det er som ellers i Europa nå. Du får se fremover å håpe på å ta Sveits-turen neste år.

Lenke til kommentar
Camlon skrev (På 12.3.2020 den 7.13):

Du burde absolutt kansellere. 12 dager i en pandemi er en lang tid, og det kan være vill spredning på det tidspunktet. Du kan bli syk, flyet kan bli kansellert, skibakkene kan bli kansellert mens du er der.

Dra på hytta istedenfor og hold deg unna folk.

Man skal ikke dra på hytta under den kristetilstanden vårt land er i. Det er myndighetene ganske klare på. Det er bedre å gjøre det beste ut av situasjonen vi er i nå. Alt slikt av morro og glede kan vente. Av og til er det kriser i samfunnet og da må man legge gleder og morro på vent.

Lenke til kommentar
kilik skrev (9 timer siden):

Spania ser ut til å få et storutbrudd. 133 døde så langt. Det er i går erklært unntakstilstand. Jeg vil tro utbruddet er på hell i juli, men det kan fortsatt være store begrensninger på reise og samlinger av mennesker (f.eks. at store strender er avstengt).

Jeg ville avventer noen uker for å se hva som skjer med Norwegian. Til alle andre: Ikke bestill reise til Spania for i sommer 

Jeg har alltid syntes Norge er helt utmerket å være i på sommeren. Skjønner ikke behovet for sydenturer i sommermånendene men det er nå meg.

Lenke til kommentar
Elgen-Hansi skrev (8 timer siden):

Siden du allerede har bestilt sommerferien, ville jeg bare hatt is i magen nå. Selv om epedemien garantert ikke er over i juli, så er det svært vanskelig å si om reiselivet har begynt å forsiktig åpne opp igjen, eller om vi fortsatt har mer eller mindre nedstengte grenser (og om det i det heletatt er forsvarlig å dra).

Har man ikke planlagt sommerferien enda bør man selvfølgelig satse på en flott norsk sommer, og legge opp til å feriere hjemme eller på hytta. 

Norge er perfekt på sommeren, det har jeg alltid ment. Reiser aldri til utlandet om sommeren annet enn en og annen tur til Køben og Stockholm.

Lenke til kommentar
29 minutes ago, Morromann said:

Man skal ikke dra på hytta under den kristetilstanden vårt land er i. Det er myndighetene ganske klare på. Det er bedre å gjøre det beste ut av situasjonen vi er i nå. Alt slikt av morro og glede kan vente. Av og til er det kriser i samfunnet og da må man legge gleder og morro på vent.

På det tidspunktet så var alt ok og folk dro fortsatt på ferie i Europa, jeg kunne ikke vite at Norge skulle gjøre en 180 og be alle droppe sine ferieplaner. 

Om du har en hytte som ikke er i et hyttefelt, så er det fortsatt ingen problem å dra. Ingen kommer til å legge merke til det, og skulle du bli syk så drar du hjem igjen. COVID er ikke en akutt sykdom, du har tid til å komme deg hjem.

Hadde jeg bodd i Norge ville jeg dratt til hytta uten å nøle og jobbet derifra i flere måneder med hjemmekontor. Jeg har interesse å utsette meg selv for ekstra risiko eller leve i frykt for å bli smittet.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
WiiBoy skrev (3 minutter siden):

Folk bør feriere i Norge fremover.

Når dette er under kontroll har vi en desperat næring som sårt trenger gjester/kunder.

Nå er det dugnad for å redde folkehelsen, etter det er det dugnad for å redde økonomien.

Vel, akkurat nå er den næringen helt stengt grunnet virusfare så det hjelper ikke å si at de må ha kunder når de ikke slipper inn noen. Men forhåpentligvis har det bedret seg til sommeren.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...