Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

[Løst] Forkjølet + pollenallergi, burde jeg holde meg inne? Er nok ikke korona :)


Laserbeam

Anbefalte innlegg

Jeg har blitt forkjølet og merker pollen ganske godt, burde jeg da holde meg inne?

Men tror ikke at det er Koronaviruset jeg har blitt smittet med. :) 

Sitat

Symptoms atypical for coronavirus:

— Runny nose
— Sore throat

A runny nose and a sore throat are typical signs of upper respiratory infection. Therefore, those who have bouts of sneezing or get the sniffles likely have the flu or a common cold. 

As the new coronavirus generally affects the lower respiratory tract, most of those infected exhibit a dry cough, shortness of breath or pneumonia, but not a sore throat.

https://www.dw.com/en/coronavirus-symptoms/a-52233885

Jeg har sår hals, rennende nese, litt hodepine (men kan komme av koffein"mangel" :ph34r:), tørr hoste, tungpustet og sviende og kløende øyne (får allergiøyedråper iløpet av uka).

Var i Sverige igår (Svinesund og Strømstad), og har ellers bare vært på hytta, på Flå, ellers bare i dagligvarebutikker. Vært mye for meg selv ellers. :)

Hvis det blir enda varmere i været, og bjørkepollen kommer snart, så har jeg ikke så veldig lyst til å være så mye ute før jeg har fått tatt allergisprøyta (tror det er en slags kortisonsprøyte).

Er nok tungpustet pga pollenallergi. Ble det mens jeg ventet i bilen, med et bilvindu åpen, mens andre folk var en tur på systembolaget (eller hva det heter). :) Merket spesielt da at halsen tettet seg og at øynene begynte å klø. Øynene klødde også ganske godt for et par dager siden.

Jeg startet med faste allergimedisiner (Aeuris) ca midten av Januar.

Endret av Sarcoex - Gnålern
Problemet er løst. :)
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Rudde skrev (23 minutter siden):

Får du tørrhoste av pollen og forkjølelse? Jeg har også pollenallergi men har aldri opplevd hosten ved det eller forkjølelse som tørr. 

Jeg pleier som regel å få tørrhoste i pollensesongen eller når jeg er forkjølet. Kan også være at jeg i perioder drikker egentlig alt for lite. :) 

Lenke til kommentar
Sarcoex - Gnålern skrev (1 time siden):

Jeg pleier som regel å få tørrhoste i pollensesongen eller når jeg er forkjølet. Kan også være at jeg i perioder drikker egentlig alt for lite. :) 

Du har kanskje ikke Corona men jeg tror det anbefales og kanskje begrense offentlig ferdsel generelt nå, spesielt når du er i en ikke optimal helsetilstand er det kanskje ikke så lurt å risikere å pådra seg Corona i tillegg. 

Om du går rundt å tørrhoster ute med snørrete nese så vil du kanskje også spre frykt blant befolkningen og kanskje provosere noen. 

Når du er ute bør vi iallefall være klar over at din tilstand kan skape uro og vise hensyn, vis at du er klar over at du må ta noen ekstra steg for å begrense andres kontakt med deg. 

Lenke til kommentar
Rudde skrev (10 timer siden):

Du har kanskje ikke Corona men jeg tror det anbefales og kanskje begrense offentlig ferdsel generelt nå, spesielt når du er i en ikke optimal helsetilstand er det kanskje ikke så lurt å risikere å pådra seg Corona i tillegg. 

Om du går rundt å tørrhoster ute med snørrete nese så vil du kanskje også spre frykt blant befolkningen og kanskje provosere noen. 

Når du er ute bør vi iallefall være klar over at din tilstand kan skape uro og vise hensyn, vis at du er klar over at du må ta noen ekstra steg for å begrense andres kontakt med deg. 

Er det jeg tenkte også. Har ikke lyst å risikere å få korona i tillegg. 

Jeg tenkte også litt på at folk kanskje blir urolige, eller reagerer på en negativ måte, når de ser en som snufser og småhoster under dette utbruddet. 

Tenker jeg sender en av personalet fra boligen i butikken for meg imorgen. Spørs egentlig hvilke tiltak kommunen har lagt for de ansatte når det kommer til slikt bistand. ?

Lenke til kommentar
MrL skrev (9 timer siden):

Du bør absolutt være hjemme.

Jeg blir hjemme til jeg har blitt kvitt forkjølelsen. Pleier ikke å ta lang tid.

Jeg har forsåvidt nok mat, mangler dog litt pålegg, men har egg jeg kan steke opp. 

Forhåpentligvis så har en av de ansatte i boligen mulighet til å gå i butikken for meg imorgen. Spørs egentlig hvilke tiltak kommunen og ledelsen har lagt for dem. ?

Lenke til kommentar

Forkjølelsen er mye bedre idag. Så tok sjansen. :ph34r: Så jeg stakk en kjapp tur bort i butikken rett før den åpnet kl 7. Også for å slippe en evt stor folkemasse som skulle hamstre. :) 

Alt av melk og yoghurt var skrapet, dog masse brød igjen, og endel syltetøy igjen.

Men jeg begrenser ellers offentlig ferdsel og dropper fysiske sosiale sammenkomster. Forhåpentligvis så har ikke codiv-19 mutert til å smitte via Internett. :ninja:?  

Kjekt med Internett og tjenester som Skype, Messenger, Discord osv. ^^

Lenke til kommentar

Kjempebra at du uansett begrenser offentlig ferdsel og fysiske sosiale sammenkomster akkurat nå, uansett om det  skulle vise seg ar du er forkjølet og/eller pollenallergi. Håper formen din er bedre innen nå. 

Hodepine kan godt komme av koffeinmangel, ja, men også ting som for lite søvn, dårlig inneluft, for lite spising, for lite væske osv. 

Det er stort sett beskjeden spredning av pollen nå (or og hassel), Indre Østlandet har idag moderat spredning av or. Yr.no har pollenvarsling slik at du kan følge med på spredningen.  Her kommer noen generelle pollenallergiråd til deg, siden jeg vet du er mye plaget med pollenallergi:

- Bruk solbriller ute. Husk å vaske ansikt, hender og hår evt. etter du har vært utendørs/før du legger deg. 

- Du kan prøve pollenmaske.

- Om du først skal lufte, så luft helst seint på kvelden eller på natten.

- Kan være lurt med noe ekstra rengjøring innendørs i pollensesongen.

- Kan være lurt å starte med allergimedisiner før den verste pollensesongen er i gang, før du merker de sterkeste symptomene. 

Er du utredet for astma, med tanke på tungpusthet? Astma er jo ikke uvanlig blant folk med allergi, selv om ikke alle med allergi utvikler astma. 

Synes du er fornuftig som tar føre-var-grep jeg og begrenser fysisk kontakt. Om du skulle merke at for eksempel pusten din forverrer seg eller har veldig høy feber så bør du gi beskjed til de ansatte i boligen du bor i.

Lenke til kommentar
GiaMahan skrev (På 18.3.2020 den 14.41):

Kjempebra at du uansett begrenser offentlig ferdsel og fysiske sosiale sammenkomster akkurat nå, uansett om det  skulle vise seg ar du er forkjølet og/eller pollenallergi. Håper formen din er bedre innen nå. 

Formen er litt bedre. Men kan være litt tungpustet, og små-hoster litt innimellom. I dag har det ikke vært så mye tørrhoste faktisk. :) 

Sitat

Hodepine kan godt komme av koffeinmangel, ja, men også ting som for lite søvn, dårlig inneluft, for lite spising, for lite væske osv. 

Det er stort sett beskjeden spredning av pollen nå (or og hassel), Indre Østlandet har idag moderat spredning av or. Yr.no har pollenvarsling slik at du kan følge med på spredningen.  Her kommer noen generelle pollenallergiråd til deg, siden jeg vet du er mye plaget med pollenallergi:

- Bruk solbriller ute. Husk å vaske ansikt, hender og hår evt. etter du har vært utendørs/før du legger deg. 

Har gått en ganske grei runde på tur idag, og gikk rett i dusjen da jeg kom hjem, for å få vekk evt pollen som hadde satte jeg på huden, har også byttet klær, da pollen setter seg på dem også. :) 

Merket at jeg ble veldig tungpustet etterhvert, men det kan være; fysisk form (litt dårlig kondis), allergi eller noe annet.

Sitat

- Du kan prøve pollenmaske.

- Om du først skal lufte, så luft helst seint på kvelden eller på natten.

- Kan være lurt med noe ekstra rengjøring innendørs i pollensesongen.

Jeg har luftet nesten hele tiden fram til i går, da det blir veldig fort varmt og tett og dårlig luft. Men jeg glemmer meg bort i pollensesongen å kun lufte på kvelden og natta. :ph34r:

Sitat

- Kan være lurt å starte med allergimedisiner før den verste pollensesongen er i gang, før du merker de sterkeste symptomene. 

Jeg startet med allergimedisiner andre uka i Januar (sånn cirka), og fikk en kortisoninjeksjon nå på Mandag pga kraftig allergi. Har ikke merket så mye effekt enda, men nesa og øynene har ihvertfall sluttet å klø, og øynene har sluttet å svi. :) 

Sitat

Er du utredet for astma, med tanke på tungpusthet? Astma er jo ikke uvanlig blant folk med allergi, selv om ikke alle med allergi utvikler astma. 

Ble utredet for "barne"-astma (eller hva det heter) da jeg var barn, og fikk påvist dette. Men "vokste av" meg astmaen da jeg ble eldre. Jeg blir alltid tungpustet i pollensesongen, men i år har jeg merket det relativt tidlig, samt pollensesongen har startet veldig tidlig også. Jeg pleier egentlig ikke å merke så veldig mye til allergien før bjørkepollenet starter.

Kan hende at jeg har begynt å reagere også på andre typer pollen etter som jeg har blitt eldre.

Sitat

Synes du er fornuftig som tar føre-var-grep jeg og begrenser fysisk kontakt. Om du skulle merke at for eksempel pusten din forverrer seg eller har veldig høy feber så bør du gi beskjed til de ansatte i boligen du bor i.

I dag så måtte jeg bare komme meg litt ut, så gikk en rimelig tur, var bare en kjapp tur innom et par butikker for å finne en ladekabel til iPaden. Hvis det hadde vært mange folk der, så hadde jeg ikke gått inn, og heller fått foreldrene mine (som jeg gikk tur med) å gå inn for meg. Og jeg holdt 1-2 meters avstand med alle folk jeg møtte på i butikkene. :) 

 

Spoiler

Beklager hvis du fikk 5-6 varslinger angående sitert innlegg, veit ikke om du fikk 1 varsel per sitat (da den var splittet opp). :) 

 

Endret av Sarcoex - Gnålern
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Symptomene er så godt som borte nå, lite når jeg er ute, og bare litt tørr i halsen hvis jeg ikke har drukket noe på en stund. :) 

Har begynt å gå i butikken enten rundt 7 på morgenen, eller mellom 9 og 11 på kvelden. Prøver mellom de siste tidspunktene, da jeg har merket at ihvertfall litt av pollenet har avtatt, ihvertfall på denne tida av pollensesongen. :) 

Lenke til kommentar

Nå har ikke våren kommet her oppe i nord ennå, men tidligere år har folk blitt redd for å bli smittet med influensa (det folk tror de har når de har en kraftig forkjølelse) når jeg går på jobb med allergi. Og jeg klarer ikke selv alltid å skille mellom allergi og forkjølelse. Har opplevd å få feber når jeg trodde det bare var allergi.

Både av respekt for andre, og fordi man ikke kan være sikker, har jeg valgt å behandle alle forkjølelsessymptomer som om jeg er smittsom, og økt avstanden til folk. Listen med symptomer på koronaviruset er ganske lik symptomene på forkjølelse og allergi.

Lenke til kommentar
tommyb skrev (36 minutter siden):

Nå har ikke våren kommet her oppe i nord ennå, men tidligere år har folk blitt redd for å bli smittet med influensa (det folk tror de har når de har en kraftig forkjølelse) når jeg går på jobb med allergi. Og jeg klarer ikke selv alltid å skille mellom allergi og forkjølelse. Har opplevd å få feber når jeg trodde det bare var allergi.

Både av respekt for andre, og fordi man ikke kan være sikker, har jeg valgt å behandle alle forkjølelsessymptomer som om jeg er smittsom, og økt avstanden til folk. Listen med symptomer på koronaviruset er ganske lik symptomene på forkjølelse og allergi.

Det er det jeg syns er skummelt. Er mildt sagt urolig pga det. Kommer symptomene tilbake, så må jeg bare få andre til å gå i butikken for meg igjen, foreldrene mine har gjort det et par-tre ganger for meg, da symptomene sto på som verst. Men tydeligvis så har allergisprøyta (pluss allergitabletter) hjulpet endel. :) 

Lenke til kommentar

Off topic: Nei, jeg får ikke varsler med mindre man tagger meg, så ikke noe å beklage for! 

On topic: Så bra at allergisprøyte og allergitabletter har hjulpet på! Har sikkert hjulpet på også å dusje når du kommer hjem ja.  Ja, det kan godt være at du utviklet allergi mot flere typer pollen i seinere år ja. Hmm, jeg tror, nå hele pandemien har lagt seg, at du kanskje skulle dratt til legen og fått sjekket opp i tungpustheten, om det "bare" skyldes dårlig kondisjon, astma eller noe annet. 

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...